Permalänk
Medlem

Övervakningskameror

Hej!

Har precis flyttat in i ett hus på landet och skulle vilja få upp minst två övervakningskameror som kan filma min uppfart/framför huset, samt filma mot uthuset. Men det är en djungel där ute och att läsa om olika kameror hjälper föga, då alla siffror och text oftast ändå inte talar om hur bra kvalitén blir, hur stabil kameran är och så vidare.

Ute vid familjens sommarstuga har vi två billigare Kina-kameror i 500-klassen som faktiskt fungerar skapligt, när de väl inte jävlas. De är två olika kameror från olika fabrikat, och körs in i Netcam Studio. Jag skulle absolut kunna köpa Kina-kameror, men det är så svårt att veta vilka som faktiskt fungerar tillfredsställande, då det är svårt att hitta recensioner och exempelbilder/videor.

Eller ska man skaffa några D-Link kameror istället? Går dessa koppla ihop till samma portal/inspelningsprogram? Sen har vi systemen med NVR, finns i prisklassen från tusenlapp och uppåt med flera kameror, men likadant där, svårt att hitta recensioner.

Först tittade jag på Netgear Arlo, första versionen som ligger på 2000 kr för två kameror vilket är prisklass jag kan tänka mig sträcka mig till. Men samtidigt hört mycket dåligt om dessa, och Pro-versionerna är lite väl dyra. Sen vet jag inte batteri och trådlöst är värt, då kamerorna kommer sitta på huset och finns bra möjligheter för el och nätverk dit.

Egentligen har jag inte krav, mer än att jag vill ha med vettig rörelsesensor i valfritt program, och två kameror till och börja med och prisklass på max 2000. En fördel är om jag kan köpa och koppla fler kameror till det, gärna öppet så de flesta kameror fungerar ihop, ifall jag vill utöka senare.

Har ni några förslag, några Swec:are som använder kameror hemma och kan berätta vad ni har och visa lite?

Permalänk

Jag följer med på denna tråd (hoppas det är okej) dock vill jag ha trådlöst och prisklass upp mot 2500. Jag ska ha en mot mitt förråd ev kan den också täcka huvudingången till huset och en på baksidan mot min altan.

Permalänk
Medlem

Reolink

Jag har reolinks kameror hemma. Tre stycken POE kameror och en Reolink Argus 2 som är både trådlös och går på batteri.
Den sistnämnda är grym. Går att koppla Solcell till den också om man vill.
Annars är batteritiden upp till flera månader om man kör att den skall filma först när den reagerar på rörelser.
Tycker deras mjukvara för telefonen är grym också.

Har fått en rabattkod från reolink som ger 20% på Argus 2. Den gäller till och med 31/10. www.reolink.com
här är koden: fawiawe

Var inga problem för mig att beställa och behövde inte betala tull och moms på kamerorna. Just detta vet jag inte om det var en tillfällighet eller inte men jag behövde iaf inte det. packades om i Holland om jag inte minns fel.

testvideo

Hör av er om ni undrar något

Permalänk
Medlem

Hoppar på om det är okej..

Hoppar på tråden lite, hoppas det är ok!

Sitter i samma tankar.
Behöver ca 10 kameror för att täcka ett relativt sort hus med många ingångar, garage & vrår..

Kollar på Kina varianter fr AliExpress mfl. jag vet att det är ett lotteri på dessa typer av sidor.

Jag har fastnat på:
https://www.aliexpress.com/item/ZSVIDEO-Surveillance-System-i...

https://www.aliexpress.com/item/ANRAN-WIFI-CCTV-Surveilcance-...

Vill ha sladdlöst på nätverksdelen, strömmen blir med kabel såklart.
Vad har ni för erfarenheter av dessa typer av system?
Tips på annat liknande system som är bra tas självklart tacksamt emot.

Jag har koll på kameralagen etc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker generellt att kamerorna på Ali/Ebay är ganska prisvärda, den enda stora invändningen jag har är mot nätadapterna som följer med. Billigare skit får man leta efter, man är rädd att det ska explodera eller börja brinna.

Skulle jag behövt slå upp 10st Aliexpress-kameror så skulle jag definitivt sett till att använda godkända riktiga adaptrar.

Permalänk
Medlem

Bra tanke!

@naikon:

Ja det har du helt rätt i, borde ju gå att köpa andra som är i bättre kvalité.
Sitter vid datorn, och började undra om 1080p räcker eller om man måste upp på 4K när man ändå håller på och köper & installerar.
Hittar inga paket med mer än 4 st och ska man köpa trådlöst med 4K och behöver 10st då blir det dyrt, vill verkligen slippa kabeldragning. även om jag skulle fixa det på ett snyggt sätt under takkanten. men jäklar vad kabel det kommer gå åt

Permalänk
Avstängd

Här finns mycket bra information om hur man skyddar sig mot den ökande kriminaliteten i Sverige.
https://www.youtube.com/user/Stoldskyddsforening

Det är bara en tidsfråga innan du själv blir utsatt tråkigt nog så det bästa är nog att kontakta ett företag som sysslar med larm och övervakning och inte snåla på denna biten.

Tänk på att vi lever i ett land med väder och att de är de lite dyrare kamerorna som ska klara kyla du måste kika på.

Permalänk

Du ju sätta upp webbkameror för utomhusbruk. Finns dom som drivs via TP kabeln.
Sen sätta upp en server med någon Linux dist. Windows hade jag aldrig rekommenderat. För ostabilt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag kör med https://unifi-video.ubnt.com/g3-flex samt https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera-g3/ och deras gratis NVR programvara vilket funkar grymt. Dock är man ju låst till deras kameror men eftersom det funkar så smutt så tycker jag det är värt det.

Permalänk
Skrivet av BJorNus:

Jag kör med https://unifi-video.ubnt.com/g3-flex samt https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera-g3/ och deras gratis NVR programvara vilket funkar grymt. Dock är man ju låst till deras kameror men eftersom det funkar så smutt så tycker jag det är värt det.

Måste erkänna att det ser ut som en väldigt bra lösning, om man inte vill pilla med nätverkskameror etc.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Avstängd

Om tillverkarna ville vara oss kunder till hjälp skulle de ge siffror på:

Dynamic range (Hur mycket ljus skillnader den kan urskilja)
Lens distorstion (Hur mycket linsen förvränger i skärpa och färg)
Noise floor (hur mycket skräp sensorn fångar upp, vanligen bättre på större sensorer)

Men det vill dom inte, då skulle man kunna välja fritt. Nu måste man förlita sig på tredjeparts tester...vila inte allt för sällan fallerar att vara objektiva.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt om, kommer att använda trådbundna kameror 16st som flest. 5Mp i bildkvalité.

Bredbandet, vad rekommenderar ni att ha för hastighet.. kommer ju gå åt en del bandbredd.
Har ju seden tidigare en hel del som är uppkopplat både tråd samt trådlöst.
Räcker 250/250? eller ska man ha 500/500?

Permalänk
Medlem

Är det ngn skillnad i bildkvalitet vad ni vet på BNC och separerad strömkabel eller välja nätverkskabel med POE som kabel ut till kamerorna.

Vet skillnaden med frammatning av ström etc. tänker skarvning, och bildkvalitén i slutändan.

Permalänk
Skrivet av Falo-01:

Är det ngn skillnad i bildkvalitet vad ni vet på BNC och separerad strömkabel eller välja nätverkskabel med POE som kabel ut till kamerorna.

Vet skillnaden med frammatning av ström etc. tänker skarvning, och bildkvalitén i slutändan.

Generellt ingen skillnad i kvalitet, kanske kan det skilja mellan tillverkare, men det tror jag inte. PoE är det självklara valet för de flesta som pysslar lite mer med sånt här.

Om du ska ha 16 kameror är det ett ganska stort system ändå, jag rekommenderar att undvika de allra billigaste, då du bara kommer bli besviken.

Permalänk
Skrivet av Falo-01:

Jag har tänkt om, kommer att använda trådbundna kameror 16st som flest. 5Mp i bildkvalité.

Bredbandet, vad rekommenderar ni att ha för hastighet.. kommer ju gå åt en del bandbredd.
Har ju seden tidigare en hel del som är uppkopplat både tråd samt trådlöst.
Räcker 250/250? eller ska man ha 500/500?

Jag skulle säga att det inte alls är självklart bättre att köra med 5MP jämfört med 2MP; vid samma storlek på sensor bli 5MP-versionen mindre ljuskänslig. Dessutom går det åt mycket mer lagringsplats..

För allmänövervakning generellt anser jag 2-4MP vara det optimala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Här finns mycket bra information om hur man skyddar sig mot den ökande kriminaliteten i Sverige.
https://www.youtube.com/user/Stoldskyddsforening

Det är bara en tidsfråga innan du själv blir utsatt tråkigt nog så det bästa är nog att kontakta ett företag som sysslar med larm och övervakning och inte snåla på denna biten.

Tänk på att vi lever i ett land med väder och att de är de lite dyrare kamerorna som ska klara kyla du måste kika på.

Enligt BRÅ ligger brott mot egendom rätt stilla eller sjunker så du får gärna länka källa för vad du syftar på med ökande kriminalitet i relation till övervakning av egendom. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Asgari?

Tar tacksamt emot tips -- mitt behov handlar om att övervaka ett nybygge på landet, där vi ännu bara har husvagn men under lång tid även kommer att förvara dyrbara verktyg, bränsle, fordon etc.

Än på några år har vi inget internet där, men jag vill ändå sätta upp kameror snarast. Antagligen lika bra köpa i bra kvalitet så kan utrustningen ev senare flyttas från träd etc till fasader.

Asgari verkar ju ha bra grejer, även om de förstås kostar mer än många. Kommentarer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunländaren:

Tar tacksamt emot tips -- mitt behov handlar om att övervaka ett nybygge på landet, där vi ännu bara har husvagn men under lång tid även kommer att förvara dyrbara verktyg, bränsle, fordon etc.

Än på några år har vi inget internet där, men jag vill ändå sätta upp kameror snarast. Antagligen lika bra köpa i bra kvalitet så kan utrustningen ev senare flyttas från träd etc till fasader.

Asgari verkar ju ha bra grejer, även om de förstås kostar mer än många. Kommentarer?

Här som det blir lite knepigt. Jag var med i en förstudie inför ett eventuellt projekt (tillsammans med ett av Europas största byggbolag) som handlade om att bevaka containrar, byggmaterial, och arbetsutrustning...många år sedan, 12-15 år sedan men tankegången är nog aktuell fortfarande.

Den fråga jag vill lyfta fram är följande. Övervakad enslig tomt/skogsmark med verktygscontainer där behörig personal inte infinner sig förrän 48 timmar efter senaste skift.
Personal anländer på plats inför arbete och noterar inbrott och skadegörelse, kontaktar närmaste chef som upprättar kontakt med polis. Anmälan om brott upprättas och bevissäkring påbörjas. I detta skede påpekar närvarande arbetsplatschef att det finns övervakning i form av passagesystem och videokamera.
Nu till problemet, eftersom det måste märkas (enligt den lagstiftningen som var under förstudien) om att utrymmet är övervakat så har personerna ansvariga för inbrott och skadegörelse saboterat passagesystem, monterat ned kameror och lämnat platsen varpå bevisningen är minimal eller icke-existerande.
Nu är detta scenario en grov förenkling och ur mitt minne. Men det var frågor som detta som krånglade till både det ena och det andra (hint: ID06).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701