Permalänk
Medlem

Är celeron dåligt

En släkting som vill köpa dator till studier.
Det är alltså word och surf som gäller.
Räcker en Celeron till detta eller är de bara en plåga att använda?

Pris och design är prio 1
Har ni några tankar eller förslag på en dator som skulle kunna passa henne.

Permalänk
Avstängd

Vilken sorts Celeron? Oftast gör en SSD hela datorn pigg och rapp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Celeron är en av Intels budgetprocessorer .
Dålig nej beror helt på vad man skall använda datorn till.

Word och surf så räcker en celeron bra till så länge du håller dig till nått över 1,6Ghz så kommer det räcka till det som skall göras.
Det viktigaste är som sagt att du har en SSD disk i datorn och minst 4GB ram men gärna 8GB.
Meddela oss gärna budget är lättare då.

edit:
VadSaDu hann förre gällande SSD disk.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

En släkting som vill köpa dator till studier.
Det är alltså word och surf som gäller.
Räcker en Celeron till detta eller är de bara en plåga att använda?

Pris och design är prio 1
Har ni några tankar eller förslag på en dator som skulle kunna passa henne.

Celeron låter perfekt för henne, de brukar faktiskt vara prisvärda.
Det är (eller var åtminstone ursprungligen) Intelprocessorer ur samma serie man som drabbats av tillverkningsfel som inte var värre än att processorn gick att rädda men sedan inte stämde exakt med specifikationerna, så det är i grunden samma processor som "originalet" men kan till exempel ha deaktiverade sektioner beroende på var felet ligger (alla är dock granskade från fabrik med hänseende på funktion och specifikationer).

Edit, det hon skall använda den till kräver nästan ingenting, jag har själv använt en dator från typ 92 eller någonting sådant till kontorsarbete fram till relativt nyligen (skälet till att jag skrotade den var att nätagget lade av och jag inte hade kvar något som passade i skrotlådan)... Kan garantera att processorn ni tittat på är vassare än den åtminstone...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Elektron:
Jag har haft två själv och även byggt datorer till både mor och far med Celeron CPUer. Fördelen om man inte skall spela eller videoredigera, är att de är väldigt strömsnåla, man kan bygga in dem i väldigt små lådor, i många fall helt fläktlösa=tysta.
Den senaste hade jag som brandvägg. En komplett dator med Dualcore 1.6GHz, med en SSD drog lite drygt 10W.
Fungerade att köra W7 med surf och office, utan några problem.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Celeron är en av Intels budgetprocessorer .
Dålig nej beror helt på vad man skall använda datorn till.

Word och surf så räcker en celeron bra till så länge du håller dig till nått över 1,6Ghz så kommer det räcka till det som skall göras.
Det viktigaste är som sagt att du har en SSD disk i datorn och minst 4GB ram men gärna 8GB.
Meddela oss gärna budget är lättare då.

edit:
VadSaDu hann förre gällande SSD disk.

Budget verkar vara runt 3000kr

Skrivet av VadSaDu:

Vilken sorts Celeron? Oftast gör en SSD hela datorn pigg och rapp.

Jag tror att det är denna hon kollar på
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Så då blir det alltså en Intel® Celeron® N3060-processor.
Tror ni att den är bra för hennes behov?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade hellre valt denna då du får 128GB SSD istället för 64GB samt billigare dock är processorn enbart på 1.1Ghz den kan dock klocka upp sig till 2.2Ghz:
https://www.webhallen.com/se/product/281102-Acer-A314-31-C01R...

Om den måste vara vit eller grå dock bara 64GB SSD dock fullhd skärmar på båda:
https://www.webhallen.com/se/product/281610-Lenovo-120S-14IAP...
https://www.webhallen.com/se/product/276858-Acer-Swift-1-SF11...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Inget fartvidunder men bör kunna dra runt Word och lite surf utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Budget verkar vara runt 3000kr

Jag tror att det är denna hon kollar på
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Så då blir det alltså en Intel® Celeron® N3060-processor.
Tror ni att den är bra för hennes behov?

Den är fullkomligt värdelös för alla former av desktop-tillämpningar och jag hade enbart rekommenderat den till någon jag tycker illa om. Det är först med Gemini Lake som intels "small core"-arkitektur blivit drägligt i desktop-tillämpningar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den är fullkomligt värdelös för alla former av desktop-tillämpningar och jag hade enbart rekommenderat den till någon jag tycker illa om. Det är först med Gemini Lake som intels "small core"-arkitektur blivit drägligt i desktop-tillämpningar.

Jag är inte insatt i Celeron processorer, är det någon som blivit länkad ovan som är Gemini Lake eller bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jah är inte insatt i Celeron processorer, är det någon som blivit länkad ovan som är Germini Lake eller bättre?

Inte vad jag sett. Googla processornamnet och klicka in på Intel ark så står det vilket kodnamn processorn tillhör. Det är totalt kaos i både Celeron och Pentiums produktnamn, så man kan inte lista ut det på något annat sätt. För intel vill du i en ny dator inte ha något annat än Gemini Lake, Skylake, Kaby Lake (med valfritt suffix), Coffee Lake eller Whiskey Lake. För AMD är Ryzen den enda relevanta produktserien.

Jag ska se om jag kan hitta ett vettigt alternativ på prisjakt.

EDIT:
Acer Aspire 1 A114-31 (NX.GVZED.002) 2,5k inklusive cashback
Budgetalternativet med funktionsduglig processor, 4GB RAM och 64 GB eMMC. Jag hade inte valt denna på grund av det begränsade lagringsutrymmet som dessutom kommer vara rätt långsamt i och med att det är eMMC och inte en konventionell SSD. Begagnat känns vettigare än de absolut flesta alternativ så här billigt.

Lenovo V130-15 81HL001JMX 3,1k.
Lite bättre processor och riktig SSD. Hittar inget bättre alternativ bland nya datorer runt 3k, så om det är en hård budget där är detta vad jag rekommenderar bland nya datorer. Begagnatmarknaden har troligtvis ännu bättre alternativ, men där är det krångligare att hitta rätt och man behöver ha bra koll för att inte göra något dumt köp.

Lenovo V110-15 80TL00A4MX 3,8k
Ännu bättre processor och 8GB RAM.

Acer Aspire 3 A315-41 (NX.GY9ED.003) 4k
Ytterligare bättre processor och även en högupplöst skärm, vilket kan vara både för- och nackdel beroende på om man behöver använda skalning för att se små saker med den högre upplösningen. Skalning är fortfarande inte helt smärtfritt och fungerande i alla situationer. Tyvärr bara 4 GB RAM.

Mitt filter: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s374228540&o=produkt_p...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har varsin Lenovo 110s. Min med Celeron N3060 och 2GB RAM, hennes med någon Pentium och 4GB RAM.

Men windows 10 är hennes helt ok medan min är oanvändbar så jag är tveksam till att någon blir glad av en Celeron. Själv installerade jag xubuntu linux på min, och då blir det en helt annan sak

Den Lenovo 120s som Grabben_83a länkar till tror jag är ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Det är värt att lägga några kronor över 3000 för att slippa en en celeron.
Styvfar köpte förut en nuc med celeron, och den är seg som sirap.
Skulle aldrig köpa celeron.

Permalänk
Medlem

Problemet "idag" är väl att begreppet "surf" kan betyda exakt vad som helst. Folk har väldigt olika surfvanor, allt från att endast söka efter och läsa texter till avancerade spel. Bara en sån sak som att ladda in en nyhetssida eller random facebooksida med tusen rörliga anonnser, Active X prylar och java/flash frames... Någon som besökt expressen eller aftonbladets sidor nyligen ?Ordbehandling i Word är väl sällan något större bekymmer dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Celeron har alltid varit dåliga problemet här är dock att vissa i tråden lever kvar i tron att det är "vanliga" Intel-processorer som blivit "lite" kastrerade så de går "lite" långsammare. Så är det inte. De flesta nyare Celerons delar arkitektur med Atom-serien och inte Core-serien. Dom är inte ens släkt med Core. De är alldeles vansinnigt mycket långsammare, tänk dålig telefon/surfplatte-cpu.

Dessutom ofta med för lite RAM-minne för Windows och galet sämre lagring som eMMC(i princip ett SDHC-kort som är fastlött) istället för riktiga SSD. De är så långsamma att ingen vettig person orkar använda dom.

Det är enkelt att leta budget-laptop; köp den billigaste som HAR Core-processor dvs vanligen i3, 8GB RAM och minst 128GB riktig SSD. Det är dom TRE viktigaste delarna för att slippa sirap. Sen alla andra finesser är bara tycke/smak/kostnad/design/features. Köp hellre begagnad i3 än ny Celeron.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Celeron är kasst numera. N3060 är ett dåligt köp och för bara en liten extra peng får man en dator som håller mycket längre, dvs billigare i längden.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att Celeron inte är något vidare att satsa på.
Skulle hellre lägga 1000:- till och skaffa en sån här:
https://www.dustinhome.se/product/5011088315/v130

i3-6006U, 8GB RAM, 128GB m.2 SSD, FHD 14" skärm.

Jämför man prestandan på CPU'n med N3060 så är det skaplig skillnad.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i3-6006U-vs-Intel-Celeron-N3060/m214467vsm130019

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Som tekniker och för den budgeten skulle jag hellre lägga på begagnat liknande https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t430s-6, till det köpa en större SSD...

Det är datorer som kostade > 10000:- nya, i företags-klass och helt annan byggkvalitet och framförallt hållbarhet än datorer i 3000:- segmentet även som nya.

3000:- datorer _är_ Budget och det kommer att märkas på alla sätt både i prestanda och hållbarhet.

ovanstående är inga skönheter eller stilstudie men kommer att hålla hela studietiden och mycket längre tid än så.

IBM/Lenovos T-serie av datorer har extremt bra rykte bland tekniker och ingenjörer att fungera när de skall fungera och inte benägna att gå sönder trots ett tufft liv. En hp-dator även av företags-klass går sönder på ungefär halva tiden (även elitebook) gentemot lenovo T-serien konstaterande under typ 10 års användande på företag och det är skitsaker som gångjärnen för skärm och allmän rasslighet som uppträder mycket tidigare på hp-laptop i jämförelse med en Lenovo-laptop. och Dell är inte bättre heller. Det som däremot har hållit bra är fujutsi(siemens) lifebook och är i nära lenovo-klass i stryktålighet.

Min humble åsikter om laptop och laptoptillverkare baserat på de senaste 18 åren, mestadelen i fältbruk och mestadelen med just lenovo T-serien och fujutsisiemens-laptop, med kortare använding av DELL och HP och konstatera att de är inte värd sin vikt att bäras på utlandsresor och somliga fall sista biten tas sig fram med Unimog för att inget annat med hjul tar sig fram... - för man vill inte ha datorer som inte fungerar när det gäller på riktigt!! ute på ett jobb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Måste hålla med om att Celeron inte är något vidare att satsa på.
Skulle hellre lägga 1000:- till och skaffa en sån här:
https://www.dustinhome.se/product/5011088315/v130

i3-6006U, 8GB RAM, 128GB m.2 SSD, FHD 14" skärm.

Jämför man prestandan på CPU'n med N3060 så är det skaplig skillnad.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i3-6006U-vs-Intel-Celeron-N3060/m214467vsm130019

Den verkar kanon tycker jag. Men hon vill helst ha en vit dator eller en i aluminium och minst 128gb hårddisk. Max pris 4000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den Celeronen som länkats, N3060, är samma arkitektur som Atom (Braswell), ingen höjdare. Det finns Celeron som är av samma arkitektur som i3/i5/i7 och de är helt okej däremot.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Den Celeronen som länkats, N3060, är samma arkitektur som Atom (Braswell), ingen höjdare. Det finns Celeron som är av samma arkitektur som i3/i5/i7 och de är helt okej däremot.

Det var 5 år sedan det släpptes Celeron på samma arkitektur som i3/i5/i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det var 5 år sedan det släpptes Celeron på samma arkitektur som i3/i5/i7.

Min poäng är att svar på hur bra "celeron" är, hänger på vilken arkitektur det är.
Skulle hellre ha en fem år gammal Celeron av t ex Ivy Bridge än en ny Braswell.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Min poäng är att svar på hur bra "celeron" är, hänger på vilken arkitektur det är.
Skulle hellre ha en fem år gammal Celeron av t ex Ivy Bridge än en ny Braswell.

Och min poäng är att det inte går att köpa en ny dator med "bra" Celeron

Permalänk
Medlem

Tack alla för all hjälp. De var inne på mediamarkt idag och köpte den här
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-ideapad-320-14-b...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Den har en N4000 processor. Med cashback går den på 3000kr och då ingår officepaketet i ett år. Sen är den väldigt liten och nätt.

Den verkar ju nära surface go i prestanda fast inklusive tagentbord och ett lägre pris.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-Gold-4415Y...

Vad tror ni? Behövs främst till word och söka på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com