Varför säljer butiker återlämnade/beg. varor som nya?

Permalänk
Medlem

Varför säljer butiker återlämnade/beg. varor som nya?

Tjena

Nu har det hänt igen och blir så himla trött på det här..
Jag vet förstås varför butiker gör så, men liksom "VARFÖR".

Jag är inte personen som pekar ut "butiker" och "personer" så ska lägga till lite exempel på vad som hänt.
Ska heller inte säga vad jag köpt då det kan spåras genom prisjakt till butiken då det är 2 fysiska butiker i Sverige som har varan samt 1 av dem som har butiker nära mig.

Låt oss säga att jag köpte en TV, för att göra saken enkel.
Lördag eftermiddag ser jag på nätet att den här butiken har TVn inne. Deras webblager får in dem i slutet på nästa vecka. Och 2 butiker i Stockholm har den inne. 1 som ligger 30m ifrån mig med bil och en annan som ligger ca 1.5h.

Jag åker dit, köper Tvn. Frågar ett fler tal gånger, ifall varan är ny. "Absolut får jag, helt ny. Aldrig öppnad."
Jag säger med ett leende, "jag orkar verkligen inte köra tillbaka hit, kan du kolla upp det på datorn".
"Neeej det behövs inte då varan är ny och vi har nyligen börjat sälja den".

Ok, fine.
Kommer hem och lämnar den, då jag skulle ut. Idag öppnar jag den och vad ser jag.. Att den är använd.
Baksidan på Tvn har repor, samt att elkabeln är borta...

Det här är mitt meddelande till butikerna; När jag väl frågar om den är ny, och är villig o betala FULLPRIS för den, så vill jag ha en ny.
Jag vill inte få lögner rakt upp mot ansiktet och sen behöva blir arg och irriterad.

Gillar ni inte att folk kommer tillbaka med produkter, se till o ändra era regler. Ta inte ut de på andra kunder.

Jag som person har aldrig köpt något begagnat. Aldrig.
Jag är för fixerad på att ha allt rent o fint, så jag skulle aldrig klara av det.
Att köpa en begagnad laptop t.ex. är det värsta jag skulle kunna göra.
Att bara ha tanken i huvudet att personen som säljer den säkert suttit med den i sängen o kollat ni vet vad och gjort gud vet vad medans han fortfarande rör vid datorn.. Det spelar ingen roll hur mycket våtservetter jag skulle använda. Datorn skulle aldrig kännas fräsch.

Därför har jag fram tills idag aldrig köpt något här på Swec som är telefoner, datorer eller kringutrustning.
Datordelar kan jag ta men, ja...

När jag säljer grejer, försöker jag alltid få dem o se så pass oanvända ut som möjligt. Rengör, dammar, blåser rent för jag vet hur jag själv mår av "smuts".

Förutom reporna på tvn nu var det också massa fingeravtryck, t.o.m. fettiga fingeravtryck...
Varför gör ni så?
Att sälja varan 200kr billigare kommer få den sålt, alla är inte som mig, men tvinga inte på mig VAROR för fullpris som är öppna för guds skull!

Kommer säkert få svar om att jag tagit sladden också... Den ska såklart tillbaka imorrn efter jobbet och en ny ska beställas.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om att få en beggad pryl när jag köpt ny..Du måste ha maximal otur

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det var väl otur. Tror inte jag nånsin fått en använd produkt, då jag hållit mig borta från öppnade godispaket och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Aldrig varit med om att få en beggad pryl när jag köpt ny..Du måste ha maximal otur

Skrivet av circedge:

Det var väl otur. Tror inte jag nånsin fått en använd produkt, då jag hållit mig borta från öppnade godispaket och sånt.

Alltså det händer med minst 1 komponent varje datorköp..
Nu detta..
Det som irriterad mig är ju att jag frågade ifall den var oanvänd o fick svaret, "omöjligt"...

NetOnNet har t.ex. en fyndhörna där returnerade varor läggs, vilket är bra. Aldrig fått en använd vara därifrån, men truth be told, brukar sällan handla från dem..

Saken är den att när man är så pass "petig" som mig, så märker man, t.ex. att kablarna inte är fabriks vikta eller något annat.. Något kommer märkas, man kan inte få allt o se perfekt ut. Ifall det händer så märker man.. T.ex. som förra året så köpte jag en "helt ny" surfplatta och allt va bra o perfekt tills jag skulle logga in i outlook och ser en sparad mail adress..
De oacceptabelt... :/

Permalänk
Medlem

Det är en naturlig följd av att butikerna har generösa returregler. Vill du ha garanterat nya grejer så får du handla nånstans där de inte ger öppet köp.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är en naturlig följd av att butikerna har generösa returregler. Vill du ha garanterat nya grejer så får du handla nånstans där de inte ger öppet köp.

Precis!

Det är sånt vi får leva med om vi ska ha 14dgr ångerrätt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

Vår distansavtal med 14 dagars ångerrätt leder till att butiker får in många varor som kunder har prövat. Dessa varor kan av misstag eller med flit säljas som nya.
Hur mycket folk vill betala för att få en vara som har varit ute hos kund och denna har returnerat den p.g.a spolljud, döda pixlar, andra småfel som ej täcks i garantin eller annat är en bra fråga. Man ska även då ta hänsyn till att butiken inte vill ha tvn stående osåld i några år utan vill bli av med den snabbt.

Tar vi en tv för 10 000kr, så hade jag varit skeptisk till att köpa en sådan för 8 000kr. Inte bara det att det kan vara något fel på den, personen innan kan ha installerat någon dritt på den till sitt botnätverk. (visst långsökt) Men man vet ej vad för dritt som den har installerat.

Hur man ska komma tillrätta med detta är en bra fråga, det finns flera butiker som har 30 dagars öppet köp, vilket är dubbelt så mycket som lagstiftningen.

Det jag förespråkar är plombering och nej jag pratar ej om något lagkrav. Utan att seriösa tillverkare själva plomberar sina hårdvaror, gör inte tillverkaren detta så ska den inom datateknik sess som en oseriös mer åt skojarbolag hållet. plombering går i sin tur att kringgå, men det det är mycket svårare och skulle minska problemet rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

NetOnNet har t.ex. en fyndhörna där returnerade varor läggs, vilket är bra. Aldrig fått en använd vara därifrån, men truth be told, brukar sällan handla från dem..

Att man får prylar som blivit öppnade på en fyndhörna är väl rätt givet då det just är returer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Att man får prylar som blivit öppnade på en fyndhörna är väl rätt givet då det just är returer.

Jo det vet jag, och förstår det helt.. förstår även att det finns 14 dagars ångerrätt o allt.
Det är inte alls fel egentligen utan varför dem väljer o sälja varan som ny. Det borde fan inte vara ok.
Jag kan säga sådär, jag köpte tv för mellan 11-12.. Jag skulle inte behålla den även om jag fick den för 5. Pris är inget o diskutera när jag vill ha en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Att man får prylar som blivit öppnade på en fyndhörna är väl rätt givet då det just är returer.

Nej, det är inte nödvändigtvis naturligt. Det kan vara saker där köparen ångrat sig. Finns inget krav att butikerna skulle behöva sälja dessa som fyndvaror, även om kartonger varit öppnade etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Aldrig varit med om att få en beggad pryl när jag köpt ny..Du måste ha maximal otur

Skrivet av circedge:

Det var väl otur. Tror inte jag nånsin fått en använd produkt, då jag hållit mig borta från öppnade godispaket och sånt.

Det har hänt mig flera gånger. Finns en viss eljätte ( ) där jag sällan handlar men när jag väl gör det har jag fått redan öppnade varor som inte ens verkar vara inspekterade av butikspersonalen innan. Sist jag köpte en sak där var det fullt med hår under skyddsplasten samt någon repa på undersidan av produkten.

Så länge produkten fungerar som utlovat och är "hel" ven estetiskt så bryr jag mig inte så jättemycket men visst är det lite tråkigt när man betalar fullpris.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par dyra lurar (3000kr) på MM, när jag kom hem var det ett hål i ena kåpan och öronvax i den andra. När jag tillbaka och klagade blev de mest arga på mig och frågade på allvar om jag ville ha kvar dom eller ej. Har inte gått in där sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej, det är inte nödvändigtvis naturligt. Det kan vara saker där köparen ångrat sig. Finns inget krav att butikerna skulle behöva sälja dessa som fyndvaror, även om kartonger varit öppnade etc.

Självklart med det ska skrivas att den varan är returnerad, eller öppnad, eller har varit ett demoex.

Skrivet av Trunk:

Det har hänt mig flera gånger. Finns en viss eljätte ( ) där jag sällan handlar men när jag väl gör det har jag fått redan öppnade varor som inte ens verkar vara inspekterade av butikspersonalen innan. Sist jag köpte en sak där var det fullt med hår under skyddsplasten samt någon repa på undersidan av produkten.

Så länge produkten fungerar som utlovat och är "hel" ven estetiskt så bryr jag mig inte så jättemycket men visst är det lite tråkigt när man betalar fullpris.

Jag hade aldrig accepterad det där.. Helt ärligt.. Hår, nästan värre än min laptop mardröm

Skrivet av Dhanjel:

Köpte ett par dyra lurar (3000kr) på MM, när jag kom hem var det ett hål i ena kåpan och öronvax i den andra. När jag tillbaka och klagade blev de mest arga på mig och frågade på allvar om jag ville ha kvar dom eller ej. Har inte gått in där sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag är rädd för imorrn... "Du som gjorde repan och snodde elsladden.." Till vad ska jag ha elsladden när jag vill ha en ny TV...

Permalänk
Medlem

Köpte mitt PS4 Slim på Elgiganten och fick ett begagnat men fick betala fullpris. Supporten var riktigt generös och var villiga att ge mig ett presentkort på 50kr som kompensation.

Lämnade tillbaka och köpte från annat håll. Har inte köpt en grej ifrån Elgiganten sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Köpte mitt PS4 Slim på Elgiganten och fick ett begagnat men fick betala fullpris. Supporten var riktigt generös och var villiga att ge mig ett presentkort på 50kr som kompensation.

Lämnade tillbaka och köpte från annat håll. Har inte köpt en grej ifrån Elgiganten sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har alltid återvänt till butiker som gör detta mot mig. Alla butiker du handlar hos, riskerar du det.. Det fula är som sagt, varför dölja det..

Permalänk
Medlem

Tycker Netonnet är ganska bra, eller jag tror inte de gör det iaf de säljer ju det tydligt som fyndvaror istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alternativet är ju att man skippar 14 dagar öppet köp.
Så många som tar hem varor på påsyn och sedan skickar tillbaka, och allt det ska dom sälja till rabatterat pris därför?
Så är det ju i butiker också, tänk när du köper kläder, någon kan ha provat plagget innan dig
Tycker det är bra som netonnet gör med en retur-avdelning, men mer en service och good-will än vad jag ser som krav.
Är man bara trevlig och saklig med ett leende så brukar allt lösa sig i dom flesta affärerna. Så har det iallafall varit för mig.

Var det inte en tråd någon gång om en användare som kommit på att man kunde ta hem varan, prova, skicka tillbaka få pengarna tillbaka och sedan köpa den på fyndhyllan?

Men tycker generellt, räknar man med att kunna använda 14 dagar så får man också räkna med att få något som någon lämnat tillbaka. Däremot ska ju sakerna vara kompletta och hela.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tycker Netonnet är ganska bra, eller jag tror inte de gör det iaf de säljer ju det tydligt som fyndvaror istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja NN är luriga de kan lägga återlämningar ute i butiken också, har råkat ut för detta. Man får kolla så kartongen inte har varit öppnad där med.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Hedersmedlem

@Hagge *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande och begriplig rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Alternativet är ju att man skippar 14 dagar öppet köp.
Så många som tar hem varor på påsyn och sedan skickar tillbaka, och allt det ska dom sälja till rabatterat pris därför?
Så är det ju i butiker också, tänk när du köper kläder, någon kan ha provat plagget innan dig
Tycker det är bra som netonnet gör med en retur-avdelning, men mer en service och good-will än vad jag ser som krav.
Är man bara trevlig och saklig med ett leende så brukar allt lösa sig i dom flesta affärerna. Så har det iallafall varit för mig.

Var det inte en tråd någon gång om en användare som kommit på att man kunde ta hem varan, prova, skicka tillbaka få pengarna tillbaka och sedan köpa den på fyndhyllan?

Men tycker generellt, räknar man med att kunna använda 14 dagar så får man också räkna med att få något som någon lämnat tillbaka. Däremot ska ju sakerna vara kompletta och hela.

Ett alternativ är företagen ges rätten att ta ut en procentuell avgift när en vara returnas via öppet köp, att varan sedan säljs till ett reducerat pris, och de förbjuds att sälja användna varor som nya.

Blir ett problem för de som använder sig av öppet köp som en 100% pixelgaranti vid köp av bildskärmar, för att slippa spolljud i nätaggregat osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Nja NN är luriga de kan lägga återlämningar ute i butiken också, har råkat ut för detta. Man får kolla så kartongen inte har varit öppnad där med.

Aha, inte varit med om det (vad jag vet iaf ). Bra att veta!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fått använda produkter många gånger, nu senast fick jag en ask med olika mediciner som någon stoppat i en ficka på laptopväskan men glömt ta bort innan retur.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bara en undran, tycker ni att butiker ska gå back på att ha öppet köp?

Utöver att sänka priset så också någon göra rent produkten och se till att den är i nyskick. Det blir ganska dyrt i slutändan

Hur gör ni när ni köper kläder, skor, bilar, tvättmaskiner? Det är produkter som nästan alltid är "begagnade" på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

@Hagge: Vi har bra skydd som konsumenter inte så mycket butiker kan göra åt det mer än att kanske vara noggrannare vid inspektion av en retur så att tidigare kund får bekosta nedsättningen av den skada som fanns på varan. Jag tror inte att man får ta hem produkten och använda den utan det är titta, känna eventuellt prova sen är det ju svårt att bevisa att någonting annat har hänt.
Misstänker att förutsättningarna för inspektion vid retur inte alltid finns det finns ju en del prispress på marknaden, när den väll ligger ute i butiken igen så gissar jag att om det är en skada säljs den som retur med nedsatt pris, annars som ny. Det är nog ingenting säljaren är insatt i deras jobb är att sälja

Väldigt tråkigt att det hände dig, hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Bara en undran, tycker ni att butiker ska gå back på att ha öppet köp?

Utöver att sänka priset så också någon göra rent produkten och se till att den är i nyskick. Det blir ganska dyrt i slutändan

Hur gör ni när ni köper kläder, skor, bilar, tvättmaskiner? Det är produkter som nästan alltid är "begagnade" på ett eller annat sätt.

Ja, jag tycker att en butik som erbjuder öppet köp ska stå för risken eftersom det är ett frivilligt åtagande.
Ja, butiken skall också göra rent produkten samtidigt som man inspekterar den så inte nästa kund får problem. Återigen ska butiken stå för kostnaden eftersom man valt ett erbjuda den möjligheten.

Vaddå "hur gör ni"? Klädesplagg är relativt tåliga i jämförelse med material och funktion på hemelektronik. Men är det direkta skador så går jag såklart tillbaka men plagget. Skulle det vara så konstigt och märkvärdigt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Nej, det är inte nödvändigtvis naturligt. Det kan vara saker där köparen ångrat sig. Finns inget krav att butikerna skulle behöva sälja dessa som fyndvaror, även om kartonger varit öppnade etc.

Personligen tycker jag de borde sälja de som fyndvara, i en vanlig butik får man ju rabatt om man tar demo ex.
Men förstår att det inte går ihop ekonomiskt. Är ju bara att kolla på hur många som nyttjade och tipsade andra om att utnyttja ångerrätten på sina 7700k eller 8700k när de fick ett exemplar som inte överklockade till 5,1Ghz. Folk missbrukar tyvärr rätten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Så en TV är obrukbar för att den har fingeravtryck?

Min Dell laptop hade också fingeravtryck när jag packade upp den, borde jag alltså ha lämnat tillbaka den?

Jag förstår vad ni menar, det är inte det. Men att göra en retur pga. Fingeravtryck eller damm känns bara löjligt. Jag gör nya fingeravtryck på alla mina teknikprylar varje gång jag använder dem

Permalänk
Medlem

@evirob: Betalar man för en ny produkt, skall den vara ny.
Om inte skall köparen informeras om detta.

Men visst du kan få köpa min Volvo 850 -92 för nypris xD

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Ett demoex är ju just ett demoex, produkten kan ju vara allt från en vecka till flera år gammal. Skillnaden där är ett märkbart slitage, även om det inte syns.

En produkt som packats upp ur sin kartong, blivit synad och sedan lite slarvigt nedpackad igen är väl ändå helt obegagnad?

Så länge produkten är hel och fri från skador så spelar det väl ingen roll om någon har haft hem den sväng? Och nej, jag räknar inte fingeravtryck eller hår som skador. Visst, det är lite äckligt med hår men är det på en skyddsfilm så är det väl bara att slänga skyddsfilmen?

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC: När blir en vara begagnad då? När en slutkund provkört den? När butiken testat den? När fabriken testat den?

Om jag startar en dammsugare åt en kund i butiken, som denne sedan köper. Borde jag ge kunden avdrag för att den köper en begagnad dammsugare?

Nu inser jag att jag OT:ar loss i en tråd. Förlåt för urspårningen, jag lägger mig här och hoppas att TS får en ny tv i rimlig tid