Windows tillåter inte mig ominstallera windows

Permalänk
Medlem

Windows tillåter inte mig ominstallera windows

Jag har haft problem med datorn på senaste veckor och försök med ALLT! För det första tillåter inte windows mig att öppna några .exe filer, så jag kan inte installera något program för att kolla efter fel på hårddisken. Så jag vände mig till alternativet att helt enkelt formatera om windows och installera på nytt. MEN, till och med efter jag bootat från en usb, gått igenom installationsprocessen så startas datorn om som att inget har hänt, mina filer är kvar, ingen ny windows installerad och jag sitter fortfarande i skitet. Det funkar inte med att återställa med windows egna alternativ heller, processen startar bara om datorn och allt är som vanligt igen. Hur kan jag radera allt på SSD:n och installera windows på nytt utan att behöva ladda ner program med tanke på att windows ändå inte tillåter mig att öppna någon .exe fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bcbsh:

Jag har haft problem med datorn på senaste veckor och försök med ALLT! För det första tillåter inte windows mig att öppna några .exe filer, så jag kan inte installera något program för att kolla efter fel på hårddisken. Så jag vände mig till alternativet att helt enkelt formatera om windows och installera på nytt. MEN, till och med efter jag bootat från en usb, gått igenom installationsprocessen så startas datorn om som att inget har hänt, mina filer är kvar, ingen ny windows installerad och jag sitter fortfarande i skitet. Det funkar inte med att återställa med windows egna alternativ heller, processen startar bara om datorn och allt är som vanligt igen. Hur kan jag radera allt på SSD:n och installera windows på nytt utan att behöva ladda ner program med tanke på att windows ändå inte tillåter mig att öppna någon .exe fil?

Det låter ju både osannolikt och konstigt att innehållet på hårdisken är kvar, om den gått igenom en formatering. Du har inte missat något i installationsprogrammet så att du inte gått igenom formateringen?

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så formaterar inte windows om utan installerar bara ovanpå sig själv mer som en reparation, du måste ta bort partitionen så att den skapar en ny och formaterar om den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det låter ju både osannolikt och konstigt att innehållet på hårdisken är kvar, om den gått igenom en formatering. Du har inte missat något i installationsprogrammet så att du inte gått igenom formateringen?

Skrivet av Ferrat:

Gissningsvis så formaterar inte windows om utan installerar bara ovanpå sig själv mer som en reparation, du måste ta bort partitionen så att den skapar en ny och formaterar om den.

Nej, den går igenom ända till slutet och vanligtvis avslutas windows installationen efter en omstart där man kan välja basinställningar osv, men efter omstart går min dator tillbaka till det vanliga, utan en ny windows installerat ovanpå

Jag trycker på "ta bort" på alla partitioner innan jag påbörjar installation men ändå är allt kvar efter installation....

Permalänk

Hej!

Om du har ett usb minne på minst 8 GB så skapa en windows 10 installation på den med MS verktyget HÄR där väljer du version och språk du vill använda. Skapa från annan dator om du inte kan göra på din egna.

Boota sedan datorn på usb minnet.

när du kommer till att välja partitioner så håll in shit f10 då öppnas ett komando fönster.

Skriv in diskpart och tryck enter knappen.

efter detta så skriv in list disk.

Om du har flera diskar så koppla ut dessa innan om du vill att dom inte skall få några boot spår skriva på sig. (Datorn skall ej vara på eller strömen i.)

om du bara har 1 disk skriv select disk + det nummer som står på diskens rad. har du gjort som Ovan skall det bara dyka upp 2 diskar usb minne och HDD / SSD i listan Du ser ingen skillnad på mekanisk eller solid disk förutom storleken.

efter detta skriv Clean och tryck enter.

Detta gör så hela disken rensas och du får inget kvar har du andra diskar i skall du bara välja den disk du skall rensa.

Stäng fönstret och backa 1 steg i installations menyn. Välj disk och fortsätt men installationen. startar datorn upp i annat system med program installerade har du en disk med windows på som är active och boot bar och denna bör då tas bort.

Hoppas detta fungerar för dig.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du hela tiden bootar om från USB minnet och därför formaterar/Installerar om Windows om och om igen? Öppna Bios och ändra vilken ordning du vill boota från.

Kanske är så enkelt?

Permalänk
Skrivet av Rambooo82:

Hej!

Om du har ett usb minne på minst 8 GB så skapa en windows 10 installation på den med MS verktyget HÄR där väljer du version och språk du vill använda. Skapa från annan dator om du inte kan göra på din egna.

Boota sedan datorn på usb minnet.

när du kommer till att välja partitioner så håll in shit f10 då öppnas ett komando fönster.

Skriv in diskpart och tryck enter knappen.

efter detta så skriv in list disk.

Om du har flera diskar så koppla ut dessa innan om du vill att dom inte skall få några boot spår skriva på sig. (Datorn skall ej vara på eller strömen i.)

om du bara har 1 disk skriv select disk + det nummer som står på diskens rad. har du gjort som Ovan skall det bara dyka upp 2 diskar usb minne och HDD / SSD i listan Du ser ingen skillnad på mekanisk eller solid disk förutom storleken.

https://s10629.pcdn.co/wp-content/pictures/2009/09/list-disk.png

efter detta skriv Clean och tryck enter.

Detta gör så hela disken rensas och du får inget kvar har du andra diskar i skall du bara välja den disk du skall rensa.

Stäng fönstret och backa 1 steg i installations menyn. Välj disk och fortsätt men installationen. startar datorn upp i annat system med program installerade har du en disk med windows på som är active och boot bar och denna bör då tas bort.

Hoppas detta fungerar för dig.

Tips: väljer du clean i diskpart på fel disk är den disken tom forever om du inte vill betala några laxar för att få den återställd. Var försiktig, Diskpart måste köras i eleverad kommando-promt (höger-klick på cmd - kör som administratör)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambooo82:

Hej!

Om du har ett usb minne på minst 8 GB så skapa en windows 10 installation på den med MS verktyget HÄR där väljer du version och språk du vill använda. Skapa från annan dator om du inte kan göra på din egna.

Boota sedan datorn på usb minnet.

när du kommer till att välja partitioner så håll in shit f10 då öppnas ett komando fönster.

Skriv in diskpart och tryck enter knappen.

efter detta så skriv in list disk.

Om du har flera diskar så koppla ut dessa innan om du vill att dom inte skall få några boot spår skriva på sig. (Datorn skall ej vara på eller strömen i.)

om du bara har 1 disk skriv select disk + det nummer som står på diskens rad. har du gjort som Ovan skall det bara dyka upp 2 diskar usb minne och HDD / SSD i listan Du ser ingen skillnad på mekanisk eller solid disk förutom storleken.

https://s10629.pcdn.co/wp-content/pictures/2009/09/list-disk.png

efter detta skriv Clean och tryck enter.

Detta gör så hela disken rensas och du får inget kvar har du andra diskar i skall du bara välja den disk du skall rensa.

Stäng fönstret och backa 1 steg i installations menyn. Välj disk och fortsätt men installationen. startar datorn upp i annat system med program installerade har du en disk med windows på som är active och boot bar och denna bör då tas bort.

Hoppas detta fungerar för dig.

Jag provade denna metod, när jag väl ska välja den rensade disken (min enda inkopplade just nu) så får jag meddelandet: "Det gick inte att skapa en partition på disken 0. Felet uppstod när partitionen som har valts för installation skulle förberedas. Felkod 0x8007000D

Skrivet av NeKeM:

Kan det vara så att du hela tiden bootar om från USB minnet och därför formaterar/Installerar om Windows om och om igen? Öppna Bios och ändra vilken ordning du vill boota från.

Kanske är så enkelt?

Om jag säger såhär, jag har byggt datorer och formaterat minst 100 gånger i mitt liv, så vi kan utesluta amatörmisstagen och saker som märks av. Detta är något nytt slag av märkligt.

Permalänk
Medlem

Låter som exakt samma problemet vi hade med ett SD-kort till en mobiltelefon.

Efter att sökt med Google och testat förslagen andra med samma problem hade fått var det bara att inse att den gått sönder och blivit låst på nått sätt. Antingen fick man ett error meddelande eller så ändrades allt tillbaka nästa gång man startade om. Använde flera olika läsare, mobiler och datorer för att utesluta såna orsaker.

Skrivet av bcbsh:

Nej, den går igenom ända till slutet och vanligtvis avslutas windows installationen efter en omstart där man kan välja basinställningar osv, men efter omstart går min dator tillbaka till det vanliga, utan en ny windows installerat ovanpå

Jag trycker på "ta bort" på alla partitioner innan jag påbörjar installation men ändå är allt kvar efter installation....

För att bekräfta felet. Testa att gå så långt att du tar bort alla partitioner på SSD men avbryt installationen. När du startar igen så borde allt vara tillbaka.

Hört att SSD har något som heter trim eller något man kan använda för att radera.

https://www.makeuseof.com/tag/securely-erase-ssd-without-dest...
Kolla under/efter rubriken "Securely Erasing an SSD". Tillverkarna av SSD ska tydligen ha egna program som du borde testa. Hjälper inte det så är den nog trasig. Du kan nog hitta bättre guider/sidor för jag sökte bara lite snabbt.