Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

Arch@Steam-native paketet, testade

Assetto Corsa
Banished
Beamng drive
Gta v
My Summer Car
Pubg
Raft
Street Legal Racing

Banished är det enda som fungerar, Street Legal Racing är det enda av dom andra som startar, men du kan bara vara i menyn kommer inte in i spelets värld.

Har inte så många fler spel att testa med som inte redan fungerar Native i Linux, coolt att det finns. Steam laddar ju ner alla beroenden spelen har men inte alla lirar ju, Pubg te:x torskar på deras anti-cheat som inte fungerar.

Hoppas det utvecklas, Lutris är otroligt bra, men om Steam lyckas göra det än en klicks installation? Way lättare.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Ja lutris är imo snäppet bättre just nu, då man kan packetera spel med mer inställningar, nyare wine-versioner, dll-overrides och allt vad det är. Det känns som att Lutris är en bättre lösning tekniskt just nu, MEN jag tvivlar inte på att Steam kommer att komma ikapp (och förbi) inom kort, och just när man har hela Steam-biblioteket i ryggen så känns det som en bra helhetslösning.

Ett problem är väl att speltillverkare kanske skiter i linuxversioner och förlitar sig på Proton istället, men vi får se. Kortsiktigt tror jag att det är riktigt bra för linuxplattformen och kommer att öka antalet linuxanvändare på steam, vilket i sin tur kanske kan övertyga speltillverkare att göra native-versioner om det blir nog många. Svårt att gissa hur det kommer att gå, vi får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

...

Ett problem är väl att speltillverkare kanske skiter i linuxversioner och förlitar sig på Proton istället, men vi får se. Kortsiktigt tror jag att det är riktigt bra för linuxplattformen och kommer att öka antalet linuxanvändare på steam, vilket i sin tur kanske kan övertyga speltillverkare att göra native-versioner om det blir nog många. Svårt att gissa hur det kommer att gå, vi får se

Jag tror på det senare faktiskt. Om Linux får en stor andel så kommer med största sannolikhet speltillverkare att göra native-versioner av sina spel till Linux. Oavsett så tycker jag detta bara kan bli bra för oss som använder Linux och spelar. Jag tror också att Steam har nått på G med AMD för att göra en konsol/spelstation/dator med AMD HW och drivrutiner till CPU och GPU som är open source. Men detta är bara spekulation och önsketänkande från min sida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stingray454:

Grymt intressant att Steam släpper "Proton", en specialvesion av Wine där dom packeterar windowsspel (Proton + rätt inställningar + DXVK / grafikdrivisar osv), samt testar igenom att allt fungerar. Det kommer med andra ord rätt snart att gå köpa windowsspel på Steam och spela under Linux med en one-click-lösning. Även tidigare köpta windowsspel med stöd går såklart spela. Sjukt intressant imo!

Finns redan tillgängligt om man kör betan.

Detta ger någon sorts uppföljning till en drygt fem år gammal tråd på forumet: John Carmack pratar om spel på Linux.

Det stora tekniska språnget sedan dess är väl utvecklingen kring Vulkan och DXVK som ändrat spelreglerna, men med dessa pusselbitar så låter Valves satsning väldigt lik Carmacks vision.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna prova på nya uppdateringen av Proton men Ubuntu distros vägrar installeras, får hela tiden "Couldn't get UEFI db list". Det spelar ingen roll om det är 16 eller 18, LTS eller standard. Google ger inte mig mycket till svar än att stänga av "Secure Boot" som ändå inte finns tillgängligt i UEFIn.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag vill gärna prova på nya uppdateringen av Proton men Ubuntu distros vägrar installeras, får hela tiden "Couldn't get UEFI db list". Det spelar ingen roll om det är 16 eller 18, LTS eller standard. Google ger inte mig mycket till svar än att stänga av "Secure Boot" som ändå inte finns tillgängligt i UEFIn.

Testa Fedora eller Opensuse tumbleweed, alternativt någon Arch installer och se om det fungerar bättre.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Efter en del felsökande så verkar problemet vara skärmens EDID, vad nu för paket som identifierar skärmen kan inte få tag på informationen och ger mig "korrupt" bild när installationsmenyn dyker upp. Använder för nuvarande PoP! OS då nvidia drivrutiner är redan integrerade och på något vis kommer runt problemet, men är mer intresserad av Ubuntu Mate och Mint om man ser till den inofficiella kompatibilitetslistan för Steam Play som uppdateras jämnt. Är för inkompetent med Linux kommandosystem för att kunna förbereda en Ubuntu iso som tvingar upplösningen och det andra alternativet är att köpa en ny lite mer påkostad skärm.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Körde galciv 2 på en NUC i5 med mycket god framgång via proton.
Typsnitten så lite konstiga ut, men annars så rullade det på stabilt och bra

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Jag vill gärna prova på nya uppdateringen av Proton men Ubuntu distros vägrar installeras, får hela tiden "Couldn't get UEFI db list". Det spelar ingen roll om det är 16 eller 18, LTS eller standard. Google ger inte mig mycket till svar än att stänga av "Secure Boot" som ändå inte finns tillgängligt i UEFIn.

Dyker meddelandet upp direkt eller efter att du fått igång installern?
Kör du med en NVMe disk?
Bootar du installationsmediat i UEFI-läge? (dvs. ej "Legacy") -nyare system kan kräva UEFI-boot för att fungera, kan även vara värt att stänga av "CSM" Compatibility Support Module om det är påslaget i BIOS/UEFI.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ifall ingen hunnit nämna denna sidan i tråden redan vill jag flika in för att tipsa om: https://www.gamingonlinux.com , många hänvisningar till artiklar/nyheter kring ämnet (alltså inte bara spel)

Permalänk

Hur gör ni för att installera steam spel på en annan hårddisk? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

@Swedish Berserk:
Steam -> Inställningar -> Nedladdningar -> Biblioteksmappar för Steam -> Lägg till biblioteksmapp

Sedan behöver du navigera till önskad sökväg, inklusive monteringspunkten för din hårddisk. Det kan vara t.ex:
/media/användarnamn/UUID/Steam-bibliotek

Inte för att jag har testat själv, men det borde fungera så.

Permalänk
Medlem

För er som vill kolla hur bra ett specifikt spel funkar på Linux via Steam-Proton så kolla in denna sida: https://spcr.netlify.com/

Permalänk
Inaktiv

...och om man vill gå lite djupare och leta efter workarounds och rapportera buggar så finns:
https://github.com/ValveSoftware/Proton/issues
https://appdb.winehq.org/

Permalänk
Medlem

Inte provat något spel med proton än men håller på att ladda hem Witcher 3. Använt ubuntu nu i en vecka och kan inte se mig gå tillbaka till windows i den närmsta framtiden i alla fall. Väldigt nöjd med ubuntu!

Vill också rekommendera ett spel som fungerar native i linux och det är CrossCode ( https://store.steampowered.com/app/368340/ )
Vill inte spoila något, men det är som ett MMO spel fast single player och sen finns det pussel (typ zelda). Är superkul!

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Inaktiv

På tal om Proton så har jag klockat in 92 timmar i Dark Souls 2: Scholar of the First Sin och det har fungerat helt felfritt. Inte en enda krash, inga prestandaproblem eller något att klaga på. Det bara fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

Inte provat något spel med proton än men håller på att ladda hem Witcher 3. Använt ubuntu nu i en vecka och kan inte se mig gå tillbaka till windows i den närmsta framtiden i alla fall. Väldigt nöjd med ubuntu!

Vill också rekommendera ett spel som fungerar native i linux och det är CrossCode ( https://store.steampowered.com/app/368340/ )
Vill inte spoila något, men det är som ett MMO spel fast single player och sen finns det pussel (typ zelda). Är superkul!

Menar du att det är ett vanligt RPG?
"MMO" i sig betyder ingenting mer än att det är ett onlineflerspelarspel.

OnT: jag har hunnit klocka 10h i Spintires: Mudrunner, inga bekymmer där. Typ 5h i Borderlands också, där var det lite bekymmer med att musen fastnar i fönsterkanten - i övrigt en perfekt upplevelse.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Menar du att det är ett vanligt RPG?
"MMO" i sig betyder ingenting mer än att det är ett onlineflerspelarspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Man spelar en avatar i spelet som befinner sig i ett MMO.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

Man spelar en avatar i spelet som befinner sig i ett MMO.

Okej, så spelaren spelar en gamer som i sin tur spelar ett MMO? Annars är det nog inte förkortningen MMO du söker. Av butikssidan på steam att döma är det ett RPG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Linux Gaming FINALLY Doesn't SUCK!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

SLI och Linux. Nån som vet något native spel som ens stöder det?

Trist att min 3930k med C0 stepping inte verkar stödja vt-d

Permalänk
Inaktiv

@Han_stog_still: Ganska säker på att det inte finns ett enda spel som stödjer det. Enda anledningen att ha flera grafikkort är egentligen om man behöver det för compute.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

@Han_stog_still: Ganska säker på att det inte finns ett enda spel som stödjer det. Enda anledningen att ha flera grafikkort är egentligen om man behöver det för compute.

En bra användning för två grafikkort är att köra linuxdesktopen på en, och en VM med passthrough på det andra. Visserligen vore såklart SLI med typ dubbel framerate bättre, men bättre än inget..

Permalänk
Inaktiv

@stingray454:

Sant, och då är det perfekt om man kan köra skrivbordet på en integrerad GPU så man slipper ha två diskreta grafikkort.

Personligen har jag inte testat GPU-passthrough än även om jag nyligen hade två GPU'er, dock sålde jag den ena efter att ethereum mining blivit olönsamt. Steam Play/Proton och native är mer än nog för att tillfredsställa mig. Är faktiskt väldigt imponerad av Proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

SLI och Linux. Nån som vet något native spel som ens stöder det?

Trist att min 3930k med C0 stepping inte verkar stödja vt-d

Vulkan (och DirectX 12) kommer väl mer och mer och med det även möjlighet för spel att direkt utnyttja flera GPU:er utan SLI. Men det tar väl ett tag till innan det kommer igång och frågan är väl om det kommer användas i någon större utsträckning. Antalet potentiella kunder med flera GPU:er i samma system går väl att räkna på en hand nästan? Inte någon majoritet i alla fall men skulle ju å andra sidan kunna bli vanligare om man inte måste hoppas på SLI-profiler och sånt som ska fixas.

Jag blir ju mer och mer sugen på att gå tillbaka till Linux igen efter ett uppehåll. Och om man skulle kunna lösa GPU passthrough till en virtuell Windows-maskin och få spel att funka den vägen så ser jag ju inga nackdelar. Har i dagsläget två grafikkort i min maskin som båda är kompetenta att driva det mesta. Med nya Steam/Proton känns det mer aktuellt än någonsin tidigare.

Permalänk
Avstängd

Är så imponerad att jag spelar Witcher 3 via Steam/Proton. Detta är ju inte sant, kan knappt tro mina ögon!

Det flyter på så sjukt jävla bra! Nästan så att jag gråter....

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Skrivet av epaaj:

Jag blir ju mer och mer sugen på att gå tillbaka till Linux igen efter ett uppehåll. Och om man skulle kunna lösa GPU passthrough till en virtuell Windows-maskin och få spel att funka den vägen så ser jag ju inga nackdelar. Har i dagsläget två grafikkort i min maskin som båda är kompetenta att driva det mesta. Med nya Steam/Proton känns det mer aktuellt än någonsin tidigare.

Även om GPU passthrough är riktigt nice så är det ganska mycket setup / config för att få det att lira. Den senaste tidens framsteg i Wine / DXVK / Proton o dyl är helt löjligt imponerande om jag ska vara ärlig. Jag har själv slutat dualboota helt och lagt planerna på VM på hyllan, Wine funkar så bra att inget annat behövs. Kör allt jag vill i 60 fps på mitt skrotiga gamla grafikkort ändå, med en one-click-installation. Finns ingen anledning att komplicera till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vulkan (och DirectX 12) kommer väl mer och mer och med det även möjlighet för spel att direkt utnyttja flera GPU:er utan SLI. Men det tar väl ett tag till innan det kommer igång och frågan är väl om det kommer användas i någon större utsträckning. Antalet potentiella kunder med flera GPU:er i samma system går väl att räkna på en hand nästan? Inte någon majoritet i alla fall men skulle ju å andra sidan kunna bli vanligare om man inte måste hoppas på SLI-profiler och sånt som ska fixas.

Jag blir ju mer och mer sugen på att gå tillbaka till Linux igen efter ett uppehåll. Och om man skulle kunna lösa GPU passthrough till en virtuell Windows-maskin och få spel att funka den vägen så ser jag ju inga nackdelar. Har i dagsläget två grafikkort i min maskin som båda är kompetenta att driva det mesta. Med nya Steam/Proton känns det mer aktuellt än någonsin tidigare.

Jo.. Men jag har C0 Stepping på 3930k (vilken tydligen inte stödjer VT-d :/) C2 Stepping ska göra det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Även om GPU passthrough är riktigt nice så är det ganska mycket setup / config för att få det att lira. Den senaste tidens framsteg i Wine / DXVK / Proton o dyl är helt löjligt imponerande om jag ska vara ärlig. Jag har själv slutat dualboota helt och lagt planerna på VM på hyllan, Wine funkar så bra att inget annat behövs. Kör allt jag vill i 60 fps på mitt skrotiga gamla grafikkort ändå, med en one-click-installation. Finns ingen anledning att komplicera till det

Körde mycket Wine förr för bland annat Warcraft 3, Diablo 2 och Starcraft 2. Dualbootade ytterst sällan. På senare tid har jag mest spelat spel som inte funkar lika bra i Wine, men med DXVK verkar det lovande igen. Min oro som jag har nu dock är att vissa spel som släpps som native linux-spel inte funkar att köra multiplayer med Windows. Om det går att själv välja Proton i Steam över native linux så skulle det inte vara ett problem på samma sätt.

Men skönt att veta att en VM med GPU passthrough skulle kunna vara en möjlighet i värsta fall. Får se om det går att få liv i min gamla Linux-disk som bara legat i typ ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Körde mycket Wine förr för bland annat Warcraft 3, Diablo 2 och Starcraft 2. Dualbootade ytterst sällan. På senare tid har jag mest spelat spel som inte funkar lika bra i Wine, men med DXVK verkar det lovande igen. Min oro som jag har nu dock är att vissa spel som släpps som native linux-spel inte funkar att köra multiplayer med Windows. Om det går att själv välja Proton i Steam över native linux så skulle det inte vara ett problem på samma sätt.

Men skönt att veta att en VM med GPU passthrough skulle kunna vara en möjlighet i värsta fall. Får se om det går att få liv i min gamla Linux-disk som bara legat i typ ett år.

Har du något exempel på ett sånt spel som du kan namnge? Jag har inte stött på fenomenet än och vill inte råka stödja sådana idiotier genon att köpa fel spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6