Permalänk
Inaktiv

Vilken är den bästa musmattan?

Som inte ser ut som en regnbåge med bling bling?

Permalänk
Medlem

Den här har fått bra recensioner, finns i vitt och svart om jag inte minns fel, har tänkt köpa den men aldrig får tummen ur...
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3603312

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den DU trivs bäst med. Själv gillar jag Steelseries QCK XXL.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

För lite över 15 år sedan köpte jag en Icemat som jag trivts med otroligt fram tills för kanske 5 år sedan då jag kände att den var för liten och bytte ut den mot en SteelSeries I-2 glass.
Är otroligt nöjd med den och riktigt gött också att den inte går sönder

Men håller med ovan talare, testa och se vad som passar dig!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Den DU trivs bäst med. Själv gillar jag Steelseries QCK XXL.

This! Beror helt på egen tycke och smak. Tidigare körde jag enbart på hårda plastmattor som Steelseries S&S och avskydde tyg. Då skulle jag sagt att det var den bästa. Idag vill jag ha tygmatta och kör med en ADX Lava X Pro från elgiganten och tycker den är nice.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Jag har haft nån S&S Steel från 2007 eller nåt, fortfarande lika bra idag som då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar en mus utan matta...

I'll show myself out.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Zowie G-SR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Har inte använt en på... 15 år? Men den bästa jag någonsin hade var en från 3M. Ganska liten och hade inbyggt handledsstöd med nån genomskinlig blå gelemassa.

Permalänk
Medlem

xtrfy mattorna är trevliga

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Tyvärr tillverkas den inte längre, Razer Scarab. Ingen fan av Razers produkter men den här var något utvöver de vanliga.

Permalänk
Medlem

QCK+

Permalänk
Avstängd

Artizan, men tror inte de finns i Sverige, jag skickade efter direkt från Japan förut.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klappis:

Som inte ser ut som en regnbåge med bling bling?

Skrivet av mmarks:

Den här har fått bra recensioner, finns i vitt och svart om jag inte minns fel, har tänkt köpa den men aldrig får tummen ur...
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3603312

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Garvey:

Den DU trivs bäst med. Själv gillar jag Steelseries QCK XXL.

Skrivet av GreyWilk:

För lite över 15 år sedan köpte jag en Icemat som jag trivts med otroligt fram tills för kanske 5 år sedan då jag kände att den var för liten och bytte ut den mot en SteelSeries I-2 glass.
Är otroligt nöjd med den och riktigt gött också att den inte går sönder

Men håller med ovan talare, testa och se vad som passar dig!

Skrivet av macmann1:

This! Beror helt på egen tycke och smak. Tidigare körde jag enbart på hårda plastmattor som Steelseries S&S och avskydde tyg. Då skulle jag sagt att det var den bästa. Idag vill jag ha tygmatta och kör med en ADX Lava X Pro från elgiganten och tycker den är nice.

Skrivet av VadSaDu:

Jag har haft nån S&S Steel från 2007 eller nåt, fortfarande lika bra idag som då.

Skrivet av Jonny Myran:

Jag föredrar en mus utan matta...

I'll show myself out.

Skrivet av Gustenrocks:

Zowie G-SR

Skrivet av circedge:

Har inte använt en på... 15 år? Men den bästa jag någonsin hade var en från 3M. Ganska liten och hade inbyggt handledsstöd med nån genomskinlig blå gelemassa.

Tack allihopa! Glömde nämna att jag kör ett vanligt Steelseries QCK så börjar ytan kännas väldigt trögt friktionsmässigt. Det också bero på slitna musfötter och jag kommer byta ut dem nu också.

Att köra utan musmatta finns inte på kartan och kommer aldrig göra det heller.

Permalänk
Medlem

Min är en Corsair Vengeance MM600 ( länk Prisjakt, går ej längre att köpa ny i Sverige ) av aluminium, köpte det för några år sedan och kan inte se någon antydan till slitage.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack allihopa! Glömde nämna att jag kör ett vanligt Steelseries QCK så börjar ytan kännas väldigt trögt friktionsmässigt. Det också bero på slitna musfötter och jag kommer byta ut dem nu också.

Att köra utan musmatta finns inte på kartan och kommer aldrig göra det heller.

Hur länge har du haft mattan? Dom slits ju en del med tiden. Jag byter min var sjätte månad, mest beroende på att jag har katter som gör sitt med den ibland.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd

Min Artizan har jag faktiskt ännu ej slitit ut, enda är att den blivit missfärgad på en stor fläck av någon olja jag måste haft på arbetskläderna vid något tillfälle och som inte går att tvätta bort, men jag har till och med tvättat den med såpa och skurborste för att få kemglaset rent...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av enterthewoid:

Tyvärr tillverkas den inte längre, Razer Scarab. Ingen fan av Razers produkter men den här var något utvöver de vanliga.

klart som korvspad de inte kan sälja något bra...
de måste ju behålla rycktet att sälja halvdassigt konstruerade produkter till premiumpris...

skulle också säja Seelseries QCK

har även en gammal Q-pad matta från tidigt 2000tal som jag gillar skarpt vet dock inte om de säljer mattor längre men gillar den skarpt.

lånad bild min är inte i så bra skick då jag spillt kaffe över den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Stor matta

Jag har en riktigt stor matta som täcker hela mitt skrivbord nästan (litet skrivbord). Det är så nice! Skulle aldrig gå tillbaka till liten igen.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Glorious PC Gaming Race musmattor. Sydda kanter, tål att tvättas bra. Lång livslängd och finns i alla tänkbara storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Slår också ett slag för Glorious PC Gaming Race musmattor. Sydda kanter, tål att tvättas bra. Lång livslängd och finns i alla tänkbara storlekar.

Har de hårda mattor?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Master of Overkill

QcK eller Logitech G serie.
XTRFY
Testat över 15 olika märken och tycker Logitech G är bäst.

https://www.webhallen.com/se/product/277051-Logitech-Gaming-G...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

QcK eller Logitech G serie.
XTRFY
Testat över 15 olika märken och tycker Logitech G är bäst.

https://www.webhallen.com/se/product/277051-Logitech-Gaming-G...

Hur är den mot Artizans halvhårda kemglas mattor?
(frågar för att jag vill veta hur de är, ställda mot varandra... Enda grejen jag inte gillar helt med Artizan mattorna är den skarpa kanten som man i praktiken alltid får liggande mot handleden när man använder den (kanske bara är på grund av att mattan är tjockare så att kanten hamnar högre upp man upplever detta, jag vet inte...))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag hade en liten tjock musmatta från 1994 som hade använts dagligen hela sin livstid fram tills ifjol då jag faktiskt kastade den. Var perfekt.

Finns det tjocka gummimattor med tyg på numer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag hade en liten tjock musmatta från 1994 som hade använts dagligen hela sin livstid fram tills ifjol då jag faktiskt kastade den. Var perfekt.

Finns det tjocka gummimattor med tyg på numer?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör min Q-pad till musen hemma (samma som länkades på bild tidigare), en Steel Series Mass på 6mm till musen på jobbet och två stora feta Steel Series Heavy 6mm att ha tangentborden på både hemma och på jobbet

Mass 320x285mm (större än medel/vanliga Qck t.ex.)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=380802
Heavy 450x400mm (stor som sagt)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229157

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Jag hade en liten tjock musmatta från 1994 som hade använts dagligen hela sin livstid fram tills ifjol då jag faktiskt kastade den. Var perfekt.

Finns det tjocka gummimattor med tyg på numer?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får inte den Engelska sidan att fungera just nu...
Men jag skickar med länkar på Japanska så att man kan se vad det handlar om.
https://www.artisan-jp.com/nj_index_eng.html/fx-shidenkai-eng...

Denna använder jag, (Shidenkai classic)
https://www.artisan-jp.com/cs-shidenkai.html

Skulle dock kanske valt denna idag (Shidenkai FX)
(Skiljer väl kanske inte så mycket egentligen men FX har en något mer flexibel matta.)
https://www.artisan-jp.com/fx-shidenkai.html

Nackdelen är att de blir ganska dyra med frakt och importavgift om man bara skall ha en, men kanske finns i Europa nu?
XL är en groteskt stor matta visade det sig, nästan 42 centimeter lång (och 33 bred)... Fast personligen gillar jag det. L räcker dock mer än väl.

Edit, välj inte en vit matta, de är visserligen tjusiga men de blir fort äckliga om man använder den med skitiga arbetskläder eller flottiga fingrar, den är visserligen tvättbar i vatten om man är försiktig men smuts kan krypa ned under ytskiktet och går då inte att tvätta bort.

Välj inte deras "friktionsmatta" med precisionsytan, den är skittrög för gaming men antagligen bra för ritningsarbeten och liknande, välj glasmattorna om du lirar mycket...

Edit, som jag nämnde ovan så har samtliga jag provat vassa, råskurna kanter, om man skulle önska något så är det att de skulle ha skönare kanter, jag upplever ibland att de skaver mot handleden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken helt klart!
Jag stör mig på höga kanter, och tex en musmatta med minsta tendenser att glida runt går bort direkt.

Själv kör jag Razer Sphex hemma sen ett par år tillbaks.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=481442

Tunn omärklig sak som sitter bra och slits relativt långsamt. Rätt att hålla ren också.
Man behöver vara OK med en matta som inte går att flytta hur som helst dock... "klistret" funkar väldigt lång tid, så länge mattan får ligga där den ligger.
Rätt liten matta dock, så passar säkert långt från alla.

Det finns en v2 av mattan nu också, men den ser ut som en enhörning har kräkts en regnbåge på den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har de hårda mattor?

Inga hårda så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Använder inte musmatta nu längre utan direkt på bordet. Det fungerar mycket bättre utan.