Varför säljer butiker återlämnade/beg. varor som nya?

Permalänk
Skrivet av evirob:

@jOnÄTÄn: Ett demoex är ju just ett demoex, produkten kan ju vara allt från en vecka till flera år gammal. Skillnaden där är ett märkbart slitage, även om det inte syns.

En produkt som packats upp ur sin kartong, blivit synad och sedan lite slarvigt nedpackad igen är väl ändå helt obegagnad?

Så länge produkten är hel och fri från skador så spelar det väl ingen roll om någon har haft hem den sväng? Och nej, jag räknar inte fingeravtryck eller hår som skador. Visst, det är lite äckligt med hår men är det på en skyddsfilm så är det väl bara att slänga skyddsfilmen?

Man kanske vill ha en ny produkt om man köper en ny produkt. Tror du tillverkarna lägger massa energi på att designa kartongen och "unboxing upplevelsen" för att folk inte bryr sig hur produkterna presenteras?
Jag vet inte om personen som köpt prylen har bra hygien den kanske torkat sig i stjärten och inte tvättat händerna innan den tog i grejerna. Extra äckligt är det ju med ex tv spelskonsoller eller datormöss/tangentbord. I mitt exempel med processor så är det ju så att många faktiskt överklockat med den vilket egentligen bryter garanti.
Köper man nytt ska man få nytt. Annars får de sälja de som begagnat men nyskick.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: när är en produkt ny då? Är en skjorta du köper i butik ny trots att flera personer förmodligen provat den? Skulle du köpa en processor som butiken packat upp och provkört i ett system?

Du vet ju inte om fabriksarbetaren ollat din nya GPU heller men ändå chansar du? Jag chansar friskt och säger förmodligen inte. Förmodligen så har ingen kliat sig i röven innan den provar en ny monitor heller. Risken finns så klart, men det är ju en risk man får ta om man ska köpa något man inte tillverkat själv.

Vägrar du äta på begagnat porslin också eller var drar man gränsen? Är inte det viktigaste att prylen fungerar och är hel?

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt svårt för butiker att sänka priset med några % och sätta ut den som fyndvara! Skulle heller inte acceptera ett returex som "nytt". Iaf bli informerad om det innan om det är sista exet så jag får valet!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@evirob: Det är upp till var och en att bedöma det.

Men jag skulle inte och kommer inte acceptera att betala fullpris för något som är använt eller nedsmutsat.

Tror inte folk hade haft problem med detta om butikerna hade varit öppna och tydliga med att produkten är ett återköp. Fyndhörnan eller ej.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Dr.Mabuse:

Så en TV är obrukbar för att den har fingeravtryck?

Min Dell laptop hade också fingeravtryck när jag packade upp den, borde jag alltså ha lämnat tillbaka den?

Jag förstår vad ni menar, det är inte det. Men att göra en retur pga. Fingeravtryck eller damm känns bara löjligt. Jag gör nya fingeravtryck på alla mina teknikprylar varje gång jag använder dem

Har jag påstått det? Nej, så stoppa inte ord i min mun bara för att du saknar läsförståelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig några gånger. Första gången blev jag sur, andra gången visste jag varför de gör så, och sedan dess är jag ok med det.

Men det är självklart inte ok om något saknas eller är skadat (själva varan då alltså; jag bryr mig inte om förpackningen är skadad).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av evirob:

@jOnÄTÄn: när är en produkt ny då? Är en skjorta du köper i butik ny trots att flera personer förmodligen provat den? Skulle du köpa en processor som butiken packat upp och provkört i ett system?

Du vet ju inte om fabriksarbetaren ollat din nya GPU heller men ändå chansar du? Jag chansar friskt och säger förmodligen inte. Förmodligen så har ingen kliat sig i röven innan den provar en ny monitor heller. Risken finns så klart, men det är ju en risk man får ta om man ska köpa något man inte tillverkat själv.

Jag utgår ifrån att de inte sitter och ollar datorhårdvara i fabrikerna. Gör de det och jag får reda på det så visst då köper jag troligtvis från ett annat fabrikat nästa gång.
När en produkt kan anses vara ny varierar självklart beroende på kategori. En Xbox eller ett grafikkort är ny/nytt fram till den/det packats upp och provkörts. En bil är väl ny upp till typ 20km. Kläder är svårare. Mat är ganska självklart.

Citat:

Vägrar du äta på begagnat porslin också eller var drar man gränsen? Är inte det viktigaste att prylen fungerar och är hel?

Det handlar inte om att det måste vara nytt för att jag ska använda det jag köper faktiskt begagnat själv i vissa fall. Men betalar jag fullpris gör jag det för att få en ny produkt. Är det någon som använt den innan så vill jag inte betala fullpris och jag vill veta att det är ett returexemplar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Nioreh83:

Det är en naturlig följd av att butikerna har generösa returregler. Vill du ha garanterat nya grejer så får du handla nånstans där de inte ger öppet köp.

Precis. Va ska butikerna göra liksom?

Skrivet av orig_rejser:

Alternativet är ju att man skippar 14 dagar öppet köp.
Så många som tar hem varor på påsyn och sedan skickar tillbaka, och allt det ska dom sälja till rabatterat pris därför?
Så är det ju i butiker också, tänk när du köper kläder, någon kan ha provat plagget innan dig
Tycker det är bra som netonnet gör med en retur-avdelning, men mer en service och good-will än vad jag ser som krav.
Är man bara trevlig och saklig med ett leende så brukar allt lösa sig i dom flesta affärerna. Så har det iallafall varit för mig.

Var det inte en tråd någon gång om en användare som kommit på att man kunde ta hem varan, prova, skicka tillbaka få pengarna tillbaka och sedan köpa den på fyndhyllan?

Men tycker generellt, räknar man med att kunna använda 14 dagar så får man också räkna med att få något som någon lämnat tillbaka. Däremot ska ju sakerna vara kompletta och hela.

Det håller jag med om. Folk kan ju inte seriöst anse att de både ska ha 14 dagars öppet köp OCH alltid få en öppnad vara. Isåfall måste ju branschen komma överens om nya regler (samt ha stöd för de hos makten).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Precis. Va ska butikerna göra liksom?

Följa lagen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ferrat:

Följa lagen?

Om lagen säger att man har 14 dagars returrätt OCH att butiken INTE få sälja returnerade varor som nya så måste lagen ändras. Det måste ju folk inse.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Om lagen säger att man har 14 dagars returrätt OCH att butiken INTE få sälja returnerade varor som nya så måste lagen ändras. Det måste ju folk inse.

Nej, våra lagar är medvetet designade för att ge fördel till kunden då företag annars lätt missbrukar sin maktposition, detta är en grundläggande inriktning vi har i vårt rättsväsende att den mest utsatta är den som ska skyddas och gäller i mer eller mindre alla områden inom juridiken. Samma skäl som varför vissa rättigheter inte kan avtalas bort m.m. och att sälja en "testad" vara som ny skulle ju då även vara problematiskt då du inte vet vad som hänt med varan och därmed kanske någon returnerade den för att den spillde cola på sin nya laptop, de tvätta bort och den funka men 3 månader in sabbar det något, vips så är kunden på haken.
Vidare på samma spår så är kostnaden för när något går fel extremt mycket större för slutkund än för företag relativt sett, företag är inte små skadeskjutna kaninungar, de har egna skydd och betydligt mer ekonomiska sådana än privatpersoner.

Företagen kan själva välja att inte idka distanshandel om så är fallet, men de gör de inte så onekligen så anser företagen att det är värt det trots lagar om returer och distansköp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag hade aldrig accepterad det där.. Helt ärligt.. Hår, nästan värre än min laptop mardröm

Det är inget äckligt med hår. Visst är det en sak om det hade varit krulligt könshår men så var det inte.
Alternativet hade varit att ta spårvagnen en timme t/r bara för att få höra "det var tråkigt, vill du byta?". Inte värt det enligt, prylen fungerar och fyller sin funktion där den står i skåpet.

Permalänk
Medlem

En rimlig lösning på detta problemet hade varit att man alltid tog ut en avgift vid ånger eller öppet köp som sedan drogs av på varan vid försäljning sedan. Då skulle först och främst folk sluta att köpa en massa saker och lämna tillbaka dom på pin kiv och den som köpte en returnerad vara får lite rabatt på den.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife: Varför är det rimligare än hur det är nu? priset butiken sätter innefattar ju redan alla deras omkostnader + eventuell vinst de vill göra så du kan ju räkna med att sådant redan är medräknat i priset?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@evirob: Det är upp till var och en att bedöma det.

Men jag skulle inte och kommer inte acceptera att betala fullpris för något som är använt eller nedsmutsat.

Tror inte folk hade haft problem med detta om butikerna hade varit öppna och tydliga med att produkten är ett återköp. Fyndhörnan eller ej.

Tack!
Självklart förstår jag lagar o regler. Vet varför öppet köp existerar. Känner till distans köplagen och alla butikers köpvilkor, i alla fall där jag oftast handlar ifrån. Att jag sa, "Varför gör dem så", det är inte menat till att regler är fel utan som @X-TroNiC sa, låt butikerna vara öppna med det så blir jag inte irriterad.

Att jag sa, att dem borde ändra regler, är lite o ta i, då jag så klart var smått irriterad, men sa egentligen inget omöjligt, dock en process som lär ta tid och mycket komplikationer.

Att jag behövde köra 30m dit, få ordet av flera personaler att varan är ny, och sedan köra hem. Räknar inte heller med tiden det tog o stå o kö där, och som sagt, sedan köra hem för att åter igen dagen efter behöva åka tillbaka är bara hur dumt som helst.
Var där idag, och var faktiskt hur trevlig som helst. Krävde ingen kompensation eller något då jag inte är den personen. Kan inte göra sånt, men jag lyckades lämna tillbaka den och blev inte ens frågad om jag "tagit" kabeln. Personalen var faktiskt trevligt och förstod till 100 varför jag var där. Ja sa att jag inte ens kunde testa den då elkabeln fattades.
Hon sa då att dem skulle kolla upp det och att jag inte ska behöva känna så.
Jag bad om en ny beställning men fick svaret att det endast skickas till butiken ifall jag beställer där. Så jag kommer nog beställa den från nätet, lika bra.

Dock återstår mitt argument om varför dem ska dölja såna här grejer. Inte direkt att man inte såg.

Skrivet av Trunk:

Det är inget äckligt med hår. Visst är det en sak om det hade varit krulligt könshår men så var det inte.
Alternativet hade varit att ta spårvagnen en timme t/r bara för att få höra "det var tråkigt, vill du byta?". Inte värt det enligt, prylen fungerar och fyller sin funktion där den står i skåpet.

Självklart är hår inte direkt äckligt men ändå tycker jag inte det är fräscht med någon annans hår i min apparat när jag köpt den... Personlig grej, som sagt, sitter mentalt

Permalänk
Medlem

tldr är att det enda företagen behöver göra är berätta att produkten är returnerad/öppnad sen är det upp till var och en om de vill köpa den eller ej då vissa här inte har något emot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 1070 som fyndvara med vanlig garanti etc, för 3790:-. Ett av de bättre inköpen jag gjort och har inget emot fyndhörnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@Ferrat: Elsaker har ju väldigt små marginaler. Hur ska ett företag då göra om de får för många returer?

Det e fint att konsumenter har ett så pass bra skydd men om för många missbrukar det....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Då får de väl höja priserna? Förstår inte tanken att man tror att företag måste skyddas på det sättet, de är ju de som sätter priser m.m. Att inte gå med vinst är inte samma sak för ett företag som att en privatperson inte har råd att leva, företag tittar på omsättning i första hand, det är lite samma som med länder där alla förväntas ha en statsskuld.
Marginalerna är små är för att de under ett par årtionden pressat ut och byggt upp en konstant expanderande marknad som förnyas med korta intervaller vilket gör att vill du få folk att köpa i den takten så måste du pressa ner priset.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

@Ferrat: Elsaker har ju väldigt små marginaler. Hur ska ett företag då göra om de får för många returer?

Det e fint att konsumenter har ett så pass bra skydd men om för många missbrukar det....

De prissätter väl rimligtvis sina produkter efter lagar och regler, och därför inberäknat returer.

Eller tror du t.ex. Volvo sätter sina priser efter 0 PPM fel?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är ju korrekt. Vi har fri prissättning i Sverige och ett företag får ta med i beräkningarna att en del varor måste kasseras trots att det inte är nåt fel på dem.
Jag har själv jobbat med ångerrätt och öppet köp i snart 15 år nu och fan vad jag hatar det. Det är nåt som är helt onödigt och som kostar samhället en sjuhelsikes massa pengar. Folk köper en massa onödig skit som de sen lämnar tillbaka. Ångerrrätten ska skydda folk från oseriösa försäljare men kan inte folk bara sluta att ta korkade beslut istället? Varför måste det finnas en lag för det?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Beg till fullt pris, låter som elgiganten..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Varför frågade du om produkten var ny, är det inte självklart när man köper en produkt i butik? Var det en "fyndvara" eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Varför frågade du om produkten var ny, är det inte självklart när man köper en produkt i butik? Var det en "fyndvara" eller liknande?

Det var ingen fyndvara utan ska vara ny. Anledningen till att jag fråga är för att jag varit med om öppna produkter innan. Helt ärligt så tror jag knappast på att dem skulle erkänna att den är öppen när det är den sista på lagret.

Permalänk

Ångerrätten vid distansköp ger köparen möjligheten att packa upp och kontrollera vara såpass att dess funktion kan granskas. Det är inte detsamma som att ta varan i användning.

Jag anser att en vara är ny så länge den är oanvänd och oanvänd är den även om den är kontrollerad och hanterad men inte tagen i bruk. Jag har full förståelse för att butiker omplomberar varor som nya som öppnats och inspekterats men inte tagits i bruk.
Jag tycker faktiskt att det är helt orimligt att kräva en helt obruten förpackning i dagsläget när miljön står i sådant fokus.

Tänk också på att det många gånger är dyrare för företag att märka om och lägga ut en returnerad vara som fynd/demo än att slänga den. Att då istället för att slänga kunna sälja en vara som bara öppnats och inspekterats som ny är imo det enda vettiga. Vi måste minska vårt slöseri!

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.