Bahnhof skickar fel, vi står för kostnader

Permalänk
Medlem

Bahnhof skickar fel, vi står för kostnader

Hej

Bor utomlands, men agerar lite som teknisk support till mina föräldrar som bor i Stockholm. De har Bahnhofs villafiber 1Gbit och min server står i deras källare.

Idag har det tydligen anlänt ett paket från Bahnhof, som pappa öppnade då han trodde jag hade beställt dit något. Det visade sig vara deras 10Gbit-konverter, varpå han frågade mig om jag planerade en uppgradering hos dem. Nej, har inte beställt något.

Nu har han ringt till Bahnhof, som skickar ett returpaket som *inte* är betalt, något som gammal hårdvara annars skickas tillbaka med, men i vår situation gör de tydligen ett undantag. Efter mycket protester om att vi inte kommer skicka tillbaka något så gick de motvilligt med på att kompensera det efteråt, utan att gå närmare in på detaljer.

Ska vi lita på att få kompensation, eller ska vi bara skita i att skicka tillbaka varan som vi inte har beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hej

Bor utomlands, men agerar lite som teknisk support till mina föräldrar som bor i Stockholm. De har Bahnhofs villafiber 1Gbit och min server står i deras källare.

Idag har det tydligen anlänt ett paket från Bahnhof, som pappa öppnade då han trodde jag hade beställt dit något. Det visade sig vara deras 10Gbit-konverter, varpå han frågade mig om jag planerade en uppgradering hos dem. Nej, har inte beställt något.

https://i.imgur.com/419gQl0.jpg

Nu har han ringt till Bahnhof, som skickar ett returpaket som *inte* är betalt, något som gammal hårdvara annars skickas tillbaka med, men i vår situation gör de tydligen ett undantag. Efter mycket protester om att vi inte kommer skicka tillbaka något så gick de motvilligt med på att kompensera det efteråt, utan att gå närmare in på detaljer.

Ska vi lita på att få kompensation, eller ska vi bara skita i att skicka tillbaka varan som vi inte har beställt?

Se till att få det skriftligt via mail så är det hur lugnt som helst
Sedan skickar du tillbaka.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag hade inte skickat tillbaka något utan att få en betald fraktsedel skickad till mig först. Bara för att slippa strul och efterföljande telefonsamtal.

Permalänk
Medlem

Dem får ju skicka en returlapp på mailen, det gör ju alla andra.
Jag hade inte skickat tillbaka en pinal innan jag fått en betalt returlapp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Varför ska ni tvingas stå för nåt som ni inte ens har beställt? klart dom ska stå för sitt misstag om dom vill ha grejerna tillbaka, vilka muppar!

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig gått med på att skicka något och får kompensation i efterhand, även om de erbjudit mig pengar i handen. Av ren princip är det ju de som har gjort fel och det är upp till Bahnhof om de vill ha tillbaka hårdvaran eller inte.

Så de får helt enkelt svänga förbi och hämta upp paketet om den inte vill betala porto i förskott.

Du har ju aboslut ingen skylldighet att lägga ut pengar för att skicka tillbaka något du aldrig beställt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har skickat dem vidare till föräldrarna. Har läst om liknande saker här på forumet, men så tror man aldrig att det ska hända en själv =).