Köpråd för en "större" Switch för hemma bruk?

Permalänk
Medlem

Köpråd för en "större" Switch för hemma bruk?

Hej

Jag har idag en Netgear Prosafe GS108, 8 portars switch och den räcker inte till...

Detta är för mitt hemmanätverk och jag försöker få bort saker men för bekvämlighet skulle jag behöva en större om ni har något tips om bra pris,prestanda och enkel.
Jag kan nära noll om nätverk så bli inte för teknisk

Har Comhem 500Gb ISP så ingen flaskhals om möjligt, comhem modem/router är bryggkopplad (heter det så?) till en ASUS N-router

Skulle nog gärna ha 12 portar om priset inte blir för högt, hoppas på att tekniken i en switch är så enkel att den ligger lågt i pris men vet inte.

Har ni något råd och gärna länk?

Permalänk
Medlem

Vad får det kosta?
Ska det vara POE?
Vill du ha kompakt formfaktor eller kvittar det?

EDIT: Du kan ju ha flera switchar. Köpa en till bara. Du tappar en port i varje switch men det blir fortfarande flera än 12 portar kvar...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor:
Så billig som möjligt, typ kostar en 12 portars över 1000 kr är det väl dyrt men kostar den under 500 kr är det lugnt.

Men det där med att ha en till hade jag inte ens tänkt på, hmm då kan man köpa en 4-6 portars och ha tillfälligt?
Är det någon märkbara förlust i prestanda eller liknande? alltså dumt?

Vet inte vad POE är.

Permalänk
Medlem

Köp en Netgear GS108 (8 portar) och koppla tillsammans med den andra. Kostar ca 300kr. Switch har delay mindre än 0.1ms så garanterat helt omärkbart även för proffs-gamers.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har några speciella krav på mer avancerade funktioner som vlan så kan du som sagt hänga på en switch till, nackdelen är att du får en kabel mellan switcharna som ev kan glappa och att kapaciteten mellan switcharna blir densamma som porthastigheten hos en port, troligen 1 Gbit/s, om man i stället har en stor switch så kommer den i de flesta fall inte att påverka prestandan alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För 700 får du en 16-portars Switch av bra märke:
https://m.prisjakt.nu/product/2347920/properties

Permalänk
Medlem

Vilka bra råd!

Skall jämför pris och se vilken det blir att köpa.

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kör själv med en D-Link DGS-1016D 16 portar gigabitswitch inget problem än haft i ca 2år.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66920
finns jue motsvarande från Linksys eller TP-Link för kring 700:- i dagsläget.
Är det bara en dum gigabitswitch ej managerbar är det onödigt att köpa något dyrare för hemmabruk.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Kör själv med en D-Link DGS-1016D 16 portar gigabitswitch inget problem än haft i ca 2år.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66920
finns jue motsvarande från Linksys eller TP-Link för kring 700:- i dagsläget.
Är det bara en dum gigabitswitch ej managerbar är det onödigt att köpa något dyrare för hemmabruk.

^
Har själv flera "olika i antal portar" DGS inköpta under flera år, de har alla fungerat klocka och problemfritt, jag är också mycket nöjd med dessa.

-cb99

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Har också Netgear Prosafe GS108 /gammal version) och köpte en till samma Netgear Prosafe GS108 nyare version. Funkar utmärkt utan konstigheter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|