WD Red pro och Synology kärvar

Permalänk
Medlem

WD Red pro och Synology kärvar

Jag har en Synology 916+ som jag köpte för ett och ett halvt år sen tillsammans med två WD Red Pro 6TB diskar (WD6002FFWX). Av olika anledningar så installerade jag inte grejerna tills nu när jag köpte ett par 6TB HGST-diskar, så de har bara legat på hyllan oöppnade och oanvända. Nu när jag satt i diskarna så varnar Nasen för skadade sektorer på WD Red-diskarna.

Den ena går inte ens att lägga till i lagringspoolen. Den andra går att lägga in men med varning för skadade sektorer. Det är helt oanvända diskar, har legat säkert förvarade sen jag fick dem. Jag plockade loss diskarna och stoppade in i datorn och körde WD Data Lifeguard Diagnostics och där indikerade det visserligen att det fanns skadade sektorer, men hårddiskarna passerar testen. I rapporten finns det ju ett threshold-värde som inte understigs och då får man inga nya på garantin såvitt jag förstår.

Det är ju inte kul med skadade sektorer, men om det håller sig så över tid så har det väl mindre betydelse, men den ena disken kan inte läggas till i nasen. Hur fan löser man det? Det är ju inte kul att behöva kassera sprojlans nya diskar för 5-6000:- heller.

Nån som har nån bra idé eller teori, missuppfattar jag resultatet av testprogrammet?
Jag börjar bli orolig att jag börjar bli för gammal och dum för att hålla på med sånt här längre. :-|

Permalänk
Medlem

@blubbis:
Skapa ett konto här WD Support Portal och skapa sedan ett ärende, så kommer en support tekniker att kunna ge dig bäst svar om du kan få dina diskar utbytta på garanti eller inte.

Och bara som information WD Red Pro har 3 års (begränsad) fabriks garanti (om du nu inte visste det), och det är det datum som är senast som gäller, så har du ett kvitto som har ett nyare datum än vad datum från fabrik är, så är det datumet på kvittot som gäller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@blubbis

Vilket värde var det som var utanför gränsvärdet och hindrade installationen? Tänkte hålla koll på det i Synologys egna test under lagringshanterarens på min DS218+.

Permalänk
Medlem

När man har sådana trilsk-grejor så är en strategi att med tex dd i linux att skriva över varenda sektor med '0' från första till sista sektorn (ja och det kan ta en hel dag och mer) - i och med skrivningen så verifieras sektorn (och endast då!) och börja antalet reallokerade sektorer i SMART ticka iväg så vet du att disken inte är frisk.

Normalt sett skall inte magnetdata på en diskskiva försvinna/bli oläslig på 10 år även vid 60 grader C omgivning, 24/7 och konstant snurrande, att tappa data när den ligger kall och orörd är ganska osannolikt om det inte var fel redan från början på diskarna.

En modern disk raderas inte av hushållsmagneter eller högtalarmagneter - i princip behövs fältstyrkor nog för att lyfta bilar innan det påverkas och neodymmagneter i motor och aktuatorer kommer att av/omagnetiseras innan datat på skivorna börja förstöras i någon högre grad. En degausser för att radera moderna diskar ur säkerhetsmässig aspekt är en stor och tung sak idag och disken är skrot efter behandlingen

det är termodynamikens lagar och därmed temperaturen samt magnetkornens magnetiska hårdhet som bestämmer hur ofta ett korn plötsligt växlar polaritet (som i sin tur är kvantmekanisk effekt) - samma problem fast med elektroner som smiter iväg på flash-minnen.

Det sker - hela tiden, det handlar om hur ofta och hur många som är kvar efteråt samt att 'avhopps-takten' ökar med värme

Permalänk
Medlem

Diskar kan vara trasiga från leverans. Beställde 6 st WD RED 6tb, två av dessa hade trasiga sektorer.

Om det är posten eller nått annat som sabbat dom vet jag inte, men jag fick två nya av ÅF.
Givetvis kan man prata med WD direkt, men ta det via ÅF först.

Permalänk
Inaktiv

@blubbis: Nej du missupfattar inte.

Din data är utsatt för risk om du använder diskarna.

Skall du försöka byta ut diskarna, svar: JA.

Tror det är 5 års garanti på dom jag har ett par själv fast lyckligtvis aldrig haft problem med dom.

MVH wuseman

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har haft lite körigt i början av veckan och inte hunnit kolla nåt på det här. Men jag ska starta ett support case då få se vad de säger.

Jag kan lägga upp testresultatet imorron om jag får tid.

Permalänk
Inaktiv

@blubbis: Japp. Lägg gärna upp dom då det vore intressant att se, kanske kanske kan vi hitta på något sätt att lösa det.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut. Förvillande lika resultat. Men den ena ratade nasen direkt och den andra gick att lägga till, men med en drös med varningar - har för mig 50-70 st - när jag gjorde en lagringspool först. Sen tog jag bort den och gjorde en ny med bara HGST-diskarna tills jag kommer fram till vad jag ska göra.

Bilden blev liten när jag la upp den, men tror det fortfarande går att läsa utan problem.