Permalänk
Medlem

Seriell db9 till VGA?

Vill koppla in 2 skärmar till datorn på jobbet.
Enda uttaget som är ledigt i datorn är en seriell db9
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Jag köpte denna kabel, det är stift i datorn och det gick att koppla in med ena änden (vänster på bilden, uttaget) däremot så är det ett VGA uttag i skärmen eller det står dsub men ser ut att vara VGA och det är 15 hål. Finns det någon adapter för detta? Det står ju seriell är det ens menat att vara en skärmkabel?

Permalänk
Bildexpert 📺

@pukko: Du kan inte använda en serieport till att driva en skärm. Inte mer än du kan använda hörlursuttaget till att ansluta en mus.

Med det sagt: vad är det du försöker uppnå och vad är det för prylar du försöker koppla ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pukko: Du kan inte använda en serieport till att driva en skärm. Inte mer än du kan använda hörlursuttaget till att ansluta en mus.

Med det sagt: vad är det du försöker uppnå och vad är det för prylar du försöker koppla ihop?

Ok jag misstänkte det. Försöker egentligen bara att koppla in en extraskärm men har inte så många uttag att jobba med. Skärm 1 är inkopplat med VGA. Och skärm två finns det dvi och VGA på men det finns inget ledigt 15 pins VGA i datorn eller ett dvi. Finns bara det där konstiga db9 uttaget, bifogar en bild på datorn
http://imgur.com/gallery/yQ0pGoU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pukko:

Ok jag misstänkte det. Försöker egentligen bara att koppla in en extraskärm men har inte så många uttag att jobba med. Skärm 1 är inkopplat med VGA. Och skärm två finns det dvi och VGA på men det finns inget ledigt 15 pins VGA i datorn eller ett dvi. Finns bara det där konstiga db9 uttaget, bifogar en bild på datorn
http://imgur.com/gallery/yQ0pGoU

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte behöver nått som "går fort" på skärmen så kan du troligen använda dig av ett usbanslutet grafikkort om datorn bara har en monitorutgång men har nån ledig usbport.
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte ett vanligt rs232 för serieportskommunikation.
Hittar du en gammal hedlig seriell terminal fungerar det att köra mot den

Annars behöver du en dator där mellan som tar emot signalen och renderar om det i en terminal emulator. Finns säkert rasberry pi-lösningar som gör det enkelt för dig.

Permalänk
Medlem

Tittat närmare på bilden. Är det inte en display-port kontakt där? Den kan du konvertera till dvi.

Permalänk
Bildexpert 📺

@pukko: Jag ser två lediga displayportanslutningar, märkta DP++ vilket betyder att de fungerar med egentligan alla DP-till-whatever-adaptrar där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pukko: Jag ser två lediga displayportanslutningar, märkta DP++ vilket betyder att de fungerar med egentligan alla DP-till-whatever-adaptrar där ute.

Tack! Vill bara vara på säkra sidan men denna bör fungera?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Tack! Vill bara vara på säkra sidan men denna bör fungera?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men det är dumt att använda VGA när du kan undvika det. Använd en adapter(kabel) till DVI istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, men det är dumt att använda VGA när du kan undvika det. Använd en adapter(kabel) till DVI istället.

Ok. Varför är det dumt? Jag har VGA kablar på jobbet men inga dvi så därför tänkte jag köpa till VGA. Kan det bli några komplikationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pukko:

Ok. Varför är det dumt? Jag har VGA kablar på jobbet men inga dvi så därför tänkte jag köpa till VGA. Kan det bli några komplikationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Dålig (eller åtminstone sämre) bild är väl främsta anledningen att inte använda vga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@pukko: Det är väl mer att bildkvalitén är mycket bättre på dvi än vga.
Men å andra sidan om du redan har en vga så kanske en till vga är bättre.

Vet att många på jobbet körde 1-2 skärmar digitalt och 1 analogt, det såg riktigt risigt ut och folk fick huvudvärk av skärmen som satt analogt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Ok. Varför är det dumt? Jag har VGA kablar på jobbet men inga dvi så därför tänkte jag köpa till VGA. Kan det bli några komplikationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Med VGA tappar du bildkvalitet eftersom den digitala bildströmmen omvandlas till en analog VGA-signal, utsätts för störningar och sedan ska omvandlas tillbaka till en digital bildström i skärmen. DVI är digitalt, alltså sker inga förluster i några omvandlingar och digitala signaler har även fördelen att informationen inte påverkas av små störningar i överföringen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för en konstig dator? Det ser ut att vara en industripc som ska sitta i en fabrik eller något?

Angående skärmkablar så är det som folk har sagt, jag själv tycker inte VGA är så fruktansvärt dålig. På många äldre laptops så var man tvungen att använda VGA utgången om man skulle ha 3st externa skärmar på den. (HMI, Displayport + VGA)
Ni som har nya bättre laptops idag vet säkerligen om ifall de har 3st digitala skärmutgångar.

Skrivet av Sidde:

Är det inte ett vanligt rs232 för serieportskommunikation.
Hittar du en gammal hedlig seriell terminal fungerar det att köra mot den

Annars behöver du en dator där mellan som tar emot signalen och renderar om det i en terminal emulator. Finns säkert rasberry pi-lösningar som gör det enkelt för dig.

Det går ej i bilden utläsa om comporten endast stöder rs232 eller även rs485. Många datorer med dubbla comportar skippar idag rs485 på ena, vilket leder till att fast man vill plugga in 2st enheter som skärmar, så får man koppla dem i en slinga vilket programmeringsmässigt blir lite mer komplicerat.