Fraktkostnad vid ångerrätt, vad gäller?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Allexz:

Ja, det de skrivit på sin sida under leverans"vilkor" strider direkt mot lagarna de menar följa.
https://www.ljudshopen.se/leveransvilkor/

Samt precis som du säger så skriver www.ljudshopen.se nederst "Trygg E-handel" trots att de inte är certifierade.

Skickar ett tips till Trygg E-Handel så kan de varna för sidan.

Jävla skämtbutik.

Ja de påstår lite saker som inte riktigt följer distansavtalslagen. T ex har kund rätt att undersöka varan, enligt EU-lagen som infördes förra sommaren så har butik att göra skäligt prisavdrag men inte neka, inte ens om förpackningen saknas helt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja de påstår lite saker som inte riktigt följer distansavtalslagen. T ex har kund rätt att undersöka varan, enligt EU-lagen som infördes förra sommaren så har butik att göra skäligt prisavdrag men inte neka, inte ens om förpackningen saknas helt.

Frågan är om de ens har rätt att göra prisavdrag om originalförpackning saknas/är trasig. I ett gammalt uttalande från ARN står att läsa "Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för.". Däremot så öppnar den någorlunda nya paragrafen om ersättning till vid användning utöver vad som krävs för att fastställa varans egenskaper och funktion för en ny tolkning, exempelvis om man river sönder en förpackning som lätt kan öppnas utan att skadas. Med tanke på att konsumentlagarna är gjorda för att skydda konsumenten tror jag inte att en ny tolkning skulle bli en försämring ur ett konsumentperspektiv, men det kan inte uteslutas.

Personligen tycker jag inte det vore fel att kräva att konsumenten är varsam med förpackningen om så är möjligt; själv försöker jag alltid hantera såväl vara som förpackning så att säljaren inte drabbas av onödiga kostnader vid eventuell retur.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Frakten tillbaka till butiken står köparen för vid nyttjande av ångerrätten. Oftast har företagen rabatt när det gäller frakten eftersom de har stora volymer. Testa och begär en fraktsedel tillbaka till butiken och betala 100 kr. Då nyttjar du butikens rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Frakten tillbaka till butiken står köparen för vid nyttjande av ångerrätten. Oftast har företagen rabatt när det gäller frakten eftersom de har stora volymer. Testa och begär en fraktsedel tillbaka till butiken och betala 100 kr. Då nyttjar du butikens rabatter.

Detta handlar dock inte om frakten till butiken utan till mig som konsument. Produkten är redan återlämnad på min bekostnad.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Detta handlar dock inte om frakten till butiken utan till mig som konsument. Produkten är redan återlämnad på min bekostnad.

Då har jag missuppfattat dig. Självklart ska du inte betala frakten om det är fraktfritt över 1000 kr. Distansavtalslagen reglerar bara frakten tillbaka till butiken. Butiken har gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Spelar ingen som helst roll om man godkänt detta då det är lagstridigt och därmed ogiltigt.

Om butiken vill ha varan återlämnad på ett visst sätt så får man acceptera det. TS kan bråka om det och han kan säkert vinna men han måste nog ta det till en rättslig instans och 300 kronor är ingenting.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

Frågan är om de ens har rätt att göra prisavdrag om originalförpackning saknas/är trasig. I ett gammalt uttalande från ARN står att läsa "Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för.". Däremot så öppnar den någorlunda nya paragrafen om ersättning till vid användning utöver vad som krävs för att fastställa varans egenskaper och funktion för en ny tolkning, exempelvis om man river sönder en förpackning som lätt kan öppnas utan att skadas. Med tanke på att konsumentlagarna är gjorda för att skydda konsumenten tror jag inte att en ny tolkning skulle bli en försämring ur ett konsumentperspektiv, men det kan inte uteslutas.

Personligen tycker jag inte det vore fel att kräva att konsumenten är varsam med förpackningen om så är möjligt; själv försöker jag alltid hantera såväl vara som förpackning så att säljaren inte drabbas av onödiga kostnader vid eventuell retur.

Är uttalandet efter införandet av EU-lagen?

Jag tycker nog att rent krast så är lagen att man som kund har rätt att återlämna oavsätt skick rätt rimligt om försämringen eller värdeminskningen kan dras av. Dock sker ju det inom rimliga ramar, bara för att man öppnar försiktigt så får man ju troligen inget avdrag även om produkten säljs något billigare (se Inets fyndhörna t ex). Dock vet jag ju att du själv förespråkar att det inte skall finnas några nackdelar för konsumenten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast

Fick mailsvar av trygg e-handel idag, de ska behanda ärendet enligt rutin.

Fint, då får företaget kanske någon liten påmminelse om verkligheten iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är uttalandet efter införandet av EU-lagen?

Jag tycker nog att rent krast så är lagen att man som kund har rätt att återlämna oavsätt skick rätt rimligt om försämringen eller värdeminskningen kan dras av. Dock sker ju det inom rimliga ramar, bara för att man öppnar försiktigt så får man ju troligen inget avdrag även om produkten säljs något billigare (se Inets fyndhörna t ex). Dock vet jag ju att du själv förespråkar att det inte skall finnas några nackdelar för konsumenten.

ARNs uttalande är från tiden innan EU-ländernas konsumentlagstiftningar "harmoniserades". Det finns alltså en öppning för att tolka in förpackningskostnader i "användande utöver..." om konsumenten exempelvis fullständigt river sönder en förpackning som lätt kunnat öppnas utan åverkan. Jag tror inte ARN skulle göra en sådan tolkning, men jag tycker inte heller att det vore orimligt om de gjorde det. Om en konsument genom lite sunt förnuft / försiktighet kan minska en eventuell kostnad för säljaren så är det inte för mycket begärt att denne gör så.

Att det inte skall finnas några nackdelar för konsumenter är väl kanske inte en helt korrekt tolkning av mina åsikter. Vi har en stark konsumenträtt, och det tycker jag absolut vi skall ha. Vi har en bra möjlighet att få konsumentärenden prövade (ARN), vilket jag tycker fler skall utnyttja när de inte är nöjda. Däremot tycker jag att lagarna i vissa fall kan balanseras bättre, då framförallt småföretag idag drabbas av att lagstiftningen utgår från att säljaren har ett stort maktövertag. Framförallt förespråkar jag dialog mellan konsument och säljare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för fortsatt visat intresse! Jag har idag pratat med Hallå konsument samt kommunens konsumentrådgivare och båda håller med mig. Har därför mailat företaget med lite mer grund och inväntar svar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt jobbat med detta nyligen så jag kan berätta hur det är. När man använder sin ångerrätt så ska man returnera varan till företaget och man får stå för de kostnaderna, ganska självklart, även om många inte ens fattar detta enkla. Man ska sen återbetalas HELA beloppet som man har betalat för varan ursprungligen. Alltså både beloppet för varan, frakt och ev. avgifter. Detta specificeras i konsumentköplagen.
Företaget jag jobbade på hade dock som rutin att man INTE betalade tillbaka frakten ut till kund och det var sällan någon kund klagade även om det hände. Men de bryter mot lagen när de gör så och det är mycket vanligt. Som kund har man rätt mycket jobb framför sig om man vill ha sina fraktpengar så det är sällan värt att tjafsa om det, även att man har rätt.
Som kontrast så är det egentligen så att om man ex-vis beställer något mot faktura eller postförskott men inte löser ut sitt paket så ska man egentligen betala fraktavgifter, vilket kan innebära frakt, avgifter, pf-avgift, returfrakt men då det är så mycket jobb involverat för att driva in dessa pengar så skiter man i det istället.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Mattecoach

Jag tycker absolut att TS ska påpeka för företaget att de har gjort fel. Gör de fortfarande inte rätt för sig så ber man ARN om ett utlåtande, det är väl spenderade minuter. Antingen så gör de rätt för sig då, eller så varnas andra konsumenter.

Permalänk
Medlem

Jag fick idag svar från företaget och fick samtidigt bekräftat att kunskapen om distansköpslagen inte var på topp:
_______
Hej ****!

Tack själv.

Vi har sen långt tillbaka tagit betalt för våra kostnader vid olika varureturer genom åren och aldrig varit något problem och tills nu, trots vi bedrivit en hemsida för försäljning i snart 15 år.

Jag har tolkat att det är enligt ARN ett vägledande alternativ för internet försäljning och inte blandas ihop med telefon försäljning.

Och som jag uppfattat det så är det stor skillnad om jag som försäljare ringer upp dig och gör en försäljning jämfört med att Du besöker en hemsida frivilligt och beställer en produkt, men som sagt jag ska kolla detta en gång för alla.

Och vi kommer aldrig att orka att bråka om 300:-, men det känns ändå lite konstigt att vi ska bekosta frakter och få ett uppacknings examplar på köpet när din tjej inte tyckte den passade i vardagsrummet om Du förstår mig rätt, eller vad tycker Du?

[ OBS! Här skulle jag vilja flika in att anledningen till returen inte hade någonting över huvud taget med vad min sambo tyckte om det estetiska. Det jag sa till företaget var att sambon tyckte ljudet från bashögtalaren var obehagligt/irriterande redan på låg nivå. Estetiken diskuterades när vi (trots konflikten) diskuterade ljuduppgraderingar och jag sa att högtalardesign skulle behöva få ett godkännande hemifrån. Men även om det HADE varit anledningen så är det ju irrelevant, jag skulle kunnat ångrat köpet för att schakra-auran från basen inte fungerade med min giraffstaty om det vore så liksom... ] Forts:

Vi återkommer inom kort och är det så Du har rätt så kommer vi naturligtvis att ändra även på våran hemsida för att slippa såna här missförstånd.

Hör av mig inom kort..

Med Vänlig Hälsning / Best Regards
____________

Ska slänga iväg ett svar senare ikväll

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Vilket oprofessionellt företag som passivt-aggressivt går till personangrepp. Hade jag fått ett sådant svar hade jag verkligen inte gett mig.

Att man har rätt att få frakten tillbaka tycker jag själv är lite konstigt, men är lagen sådan ska den följas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

@macmann1: Vilket oprofessionellt företag som passivt-aggressivt går till personangrepp. Hade jag fått ett sådant svar hade jag verkligen inte gett mig.

Att man har rätt att få frakten tillbaka tycker jag själv är lite konstigt, men är lagen sådan ska den följas.

Ja i det här fallet är det ju inte ens någon frakt som ska tillbaka, jag vill bara slippa betala den i efterhand. Jag har skickat ett svar nu, lite mer irriterat än nödvändigt men ska dom dra in sambon blir jag less.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja i det här fallet är det ju inte ens någon frakt som ska tillbaka, jag vill bara slippa betala den i efterhand. Jag har skickat ett svar nu, lite mer irriterat än nödvändigt men ska dom dra in sambon blir jag less.

Har det framkommit i tråden vilket företag det här rör sig om? Om inte så är det nog dags att berätta detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Eftersom frakt är en kostnad som inte kan återkallas då de är postnord som tar ut den kan du inte få ersättning för frakten, företagen har med all rätt ta ut postnord korrekta avgift vid ångerrätt oftast säljer företagen frakten till lägre pris än vad Postnord egentligen tar ut.

Frakt är som en biltvätt du kan inte ångra biltvätten efter den är slutförd, samma sak med frakt när den har levereras till dig då har tjänsten slutförts och har ingen ångerrätt på just den.

Finns dock företag som frivilligt återbetalar även fraktkostnad men de är inget som de är skyldiga till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har det framkommit i tråden vilket företag det här rör sig om? Om inte så är det nog dags att berätta detta.

Det finns en länk i en kommentar på första sidan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har det framkommit i tråden vilket företag det här rör sig om? Om inte så är det nog dags att berätta detta.

Jag har själv valt att inte skriva ut några namn än, men andra i tråden har hittat företaget och länkat tidigare.

Skrivet av UMJ:

Eftersom frakt är en kostnad som inte kan återkallas då de är postnord som tar ut den kan du inte få ersättning för frakten, företagen har med all rätt ta ut postnord korrekta avgift vid ångerrätt oftast säljer företagen frakten till lägre pris än vad Postnord egentligen tar ut.

Frakt är som en biltvätt du kan inte ångra biltvätten efter den är slutförd, samma sak med frakt när den har levereras till dig då har tjänsten slutförts och har ingen ångerrätt på just den.

Finns dock företag som frivilligt återbetalar även fraktkostnad men de är inget som de är skyldiga till.

Intressant. Har du någon källa på detta då varken tidigare inlägg i tråden, ARN eller konsumentverket tycks hålla med? Jag vill gärna ha all fakta jag kan få fram.

Om fallet hade varit att jag betalat 2000kr + frakt hade jag inte förväntat mig frakten tillbaka. Även om det verkar på tidigare inlägg som att man kan/ska få det. Men i det här fallet har jag betalat 2000kr och fått gratis frakt, och företaget vill ta tillbaka 300kr i efterhand.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@UMJ: Läs tråden ordentligt och låt bli att uttala dig om saker du inte vet. PeCe citerar lagen rakt av här: https://www.sweclockers.com/forum/post/17548868
Och ARN här: https://www.sweclockers.com/forum/post/17548896

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Defender:

jaja vi får vara överens med att inte ha samma åsikter, det är ok för mig.

Är väl inga direkta åsikter så mycket som vad som är lagstadgat & vad för rättigheter vi som konsumenter har i Sverige? Är rätt svart på vitt kan jag tycka vad gäller Distansköplagen, finns flera (bla. PeCe) som länkat/citerat både lagen samt ARN som prövat ärenden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har själv valt att inte skriva ut några namn än, men andra i tråden har hittat företaget och länkat tidigare.

Intressant. Har du någon källa på detta då varken tidigare inlägg i tråden, ARN eller konsumentverket tycks hålla med? Jag vill gärna ha all fakta jag kan få fram.

Om fallet hade varit att jag betalat 2000kr + frakt hade jag inte förväntat mig frakten tillbaka. Även om det verkar på tidigare inlägg som att man kan/ska få det. Men i det här fallet har jag betalat 2000kr och fått gratis frakt, och företaget vill ta tillbaka 300kr i efterhand.

De beror ju på hur du informerar kunden, oftast tar de betalt för returfrakten och de kan de själv sätta en bestämd summa på.
Därför de kommer ju kräva DPD paket vilket är dyrare än till utlämningsställe så är de inga problem för företagen och dra av så där 100-150:- i fraktkostnad.

Finns på följande
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
Citat
Du behöver inte betala returfrakten
När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till dig inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat dig att hen ångrat sig.

Konsumenten ska betala returfrakten i de fall där du informerat konsumenten om detta. Har du inte informerat om att konsumenten är skyldig att betala returfrakten är det du som ska stå för den. Är det ett fel på varan handlar det om en reklamation, och då är det du som ska stå för returfrakten.

Det är upp till konsumenten att själv bestämma hur varan ska skickas tillbaka men det är konsumenten som har ansvar för varan tills den når dig, alltså även under transporten.

När ångerrätten inte gäller
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Du är skyldig att informera konsumenten om ångerrätten inte gäller innan hen ingår avtalet.

Exempel på varor och tjänster som ångerrätten inte gäller:

  1. En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.

  2. Varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl till exempel underkläder, där förseglingen har brutits av konsumenten.

  3. Kulturevenemang och idrottsevenemang.

  4. Resor och boenden till exempel flygbiljetter och hotellnätter.

  5. Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, till exempel kulturevent eller fotbollsmatcher.

  6. En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

  7. Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel.

  8. Lösnummer av en tidning eller tidskrift.

  9. Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.

  10. Digitalt innehåll, till exempel nedladdning av en film, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att det inte finns någon ångerrätt.

  11. Avtal utanför affärslokal om det totala beloppet understiger 400 kronor.

Då frakt är en tjänst som har fullgjorts när du har tagit emot paketet och godtagit den vid beställning så kan du inte ångerrätt på frakten, och har företagen då skrivit att frakten inte är återbetalnings bar vid ångerrätt ja då har företagen också rätt att skippa återbetala frakten.

Vet dock ett dussintals företag som frivilligt återbetala frakten, men de behöver de som sagt inte göra genom göra köpvillkoren, för slippa göra det men de är ju knappast ett bra sätt för få nöjda kunder, själv bruka jag undvika företag som har dåliga villkor, allt handlar egentligen om vilka villkor du vill acceptera.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Men han har ju inte betalat för någon frakt, och därmed har det aldrig varit fråga om att få någon frakt tillbakabetalad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

@UMJ: Men han har ju inte betalat för någon frakt, och därmed har det aldrig varit fråga om att få någon frakt tillbakabetalad.

Företagen har ju en kostnad ovansett om företaget ger bort frakten till postnord, normalt sätt bruka de göra det genom att varan blir såld man lägger på fraktkostnaden på själva varans pris, men förlorar de då försäljningen vid ångerrätten ja då får de inte in pengarna för frakten heller som de har lagt på skicka den.

Men åter igen så beror de på hur köpvillkoren är på företagens sida och vad kunden ingår för avtal mellan företaget och personer, står de klart och tydligt att återbetalning kommer ske för varan men inte för fraktkostnaden eller att man tar ut en viss belopp vid ångerrätten för täcka fraktkostnaden de har haft. Ja då har de också rätt och göra det.

Står de däremot inget i köpevillkoren att frakten ska dras av från beloppet vid ångerrätt ja då har företagen inte heller någon rätt att dra av något, även om frakten är en tjänst som inte innehar någon ångerrätt på.

Ett tips är ju och läsa köpevillkoren, eller leveransvillkoren se om hur de specificerar det hela.

Både företag och kunden kan ha rätt till fulla frakten allt beror helt och hållet på hur villkoren ser ut för kunden.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Fast du har fel och det har påvisats i tråden redan.

Vet inte varför du hänvisar till företagets villkor och kunds godkännande av dessa som någon sorts sanning. En företagsavtal kan aldrig vara sämre än det skydd som finns för konsumenten i konsumentköplagen samt distansköpslagen.

Företagets avtal är sämre än det lagstadgade skydd som finns. Därför är inte avtalet mellan kund och företag giltigt då man inte kan avtala bort lagstiftat skydd.

Förstår du?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@UMJ: Fast du har fel och det har påvisats i tråden redan.

Vet inte varför du hänvisar till företagets villkor och kunds godkännande av dessa som någon sorts sanning. En företagsavtal kan aldrig vara sämre än det skydd som finns för konsumenten i konsumentköplagen samt distansköpslagen.

Företagets avtal är sämre än det lagstadgade skydd som finns. Därför är inte avtalet mellan kund och företag giltigt då man inte kan avtala bort lagstiftat skydd.

Förstår du?

De är ju direkt tagit från konsumentverket. Den text jag har tagit de står ju klart och tydligt att tjänster inte ingår i ångerrätt vid slutförande och om kunden har godtagit det samt har meddelat att tjänsten inte innehar ångerrätt efter slutförande.

Och Postnord är en tjänst som inte kan återkallas efter slutfört leverans, företagen får inte igen pengarna från postnord heller när en kund använder ångerrätt då kunden kan inte ångra frakten.

Distansköpslagen ger så klart ångerrätt på varan finns dock undantag till ångerrätten på vissa varor och tjänster vilket står klart och tydligt hos konsumentverket, och företaget har mer andra ord fullt rätt skriva in i sina köpvillkor att de tar betalt vid returfrakt och kostnaden de har haft för skicka varan vid ångerrätten.

Och då har de dessutom full rätt och göra det enligt konsumentverket, har de inget sådan information i köpeavtalet ja då ska hela beloppet återbetalas.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Jag måste ändå ifrågatta att frakten med postnord är något som avses när man talar om tjänster som inte omfattas av ångerrätten, i annat fall än om jag själv köpt frakthandlingen av postnord? Den tolkningen har jag aldrig hört tidigare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@UMJ: Jag måste ändå ifrågatta att frakten med postnord är något som avses när man talar om tjänster som inte omfattas av ångerrätten, i annat fall än om jag själv köpt frakthandlingen av postnord? Den tolkningen har jag aldrig hört tidigare.

Den som köper frakthandlingen har avtalet med leveransföretaget, om nu postnord, DHL, Bussgods eller vad ni använder slutför sin frakt inom utsatt tid då har de slutfört avtalet mellan partnerna och går inte och reklamera. Och man kan inte få igen pengarna för frakten försenad eller borttappad då kan man göra en reklamation och få igen pengarna för frakten då de inte uppfyller leveransvillkoren ni ingår och på sådan sätt kan återbetala slutkunden som betalt er för betala postnord, dhl, bussgods för frakten.

Företaget kan nu skriva att vid ångerrätt så tar företaget ut en avgift de har haft för betala transportföretagen kostnader, om nu företaget betalt dessa, de har säkerligen 58:- minst i avgift vilket är 1KG med kollid hos postnord.

Har företaget i köpvillkoren att frakten inte går att använda ångerköp och att kunden godkänner dessa köpvillkor vilket de gör när de gör beställningen så vet de också att frakten kan de inte ångra utan kan endast ångra köpet men inte tjänsten som slutförts när de har tagit emot paket.

Om nu kunde köpt en vara för 495:- och frakten hos postnord 58:- total summa 553 så kan man inte ångra frakten på 58:- då den är slutfört vilket gör att kunden då får igen 495:- för varan i sig kan de ångra men inte frakten om de är uppenbart i köpvillkoren vill säga annars ska de ha igen 553:-

Och om de nu har 495:- frakten är 0:- men står i köpvillkoren att företaget har då rätt att ta ut en viss summa för vad de har haft i fraktkostnad vid ångerrätten låt säg att de har en fast summa på 100:- så ska kunden ha igen 395:-

Finns många företag som har sådan typ av avtal, men finns också företag som inte har sådan avtal utan de tar fraktkostnaden kostnader själv.

För frakten är ingen ångerrätt på även på distansköp då de är inte en vara utan en tjänst som inte kan ångras, samma sak med biltvättar kan du inte heller ångra efter slutfört biltvätt.

För saker som är slutförda som inte kan återtas kan inte ångras, du kan inte ha typ 1 person som städar din bil när den är klar säga jag ångrar att du städade min bil därmed ska jag inte betala dig för ditt arbete.

Samma sak med frakten den kan inte heller ångras då den har slutförts, om vi skulle leva i ett sådan samhälle så skulle ingen få någon lön för cheferna på alla företag skulle bara säga jag ångra att jag satt dig som anställd därmed ska jag inte betala ut en lön efter flera dagars arbete.

Vid varje online köp så köper du både en vara men också en tjänst 1 av dem har ångerrätt på sig medans den andra inte har det.

Köper du fraktsedeln online på posten och skicka den till företaget som ska sedan skicka paketet till dig, ja då har de inte rätt att ta pengar för frakten då de inte har betalt frakten utan du gjorde det, därmed har företaget inga kostnader för frakten från första början.

Permalänk
Medlem

"Som det anges i promemorian bör
bestämmelsen dock preciseras på så sätt att det föreskrivs att närings-
idkaren skall fullgöra sin skyldighet snarast och senast inom 30 dagar.
Denna precisering föranleds av artikel 6.2 i distansavtalsdirektivet. Av
denna artikel framgår också att den enda kostnad som får läggas på
konsumenten på grund av att han eller hon utövar sin ångerrätt är den
direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Det är alltså inte möjligt
att begränsa näringsidkarens återbetalningsskyldighet till att endast gälla
köpeskillingen. Näringsidkaren skall således även lämna tillbaka vad
konsumenten kan ha betalat till näringsidkaren i form av t.ex. leverans-
kostnader." - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Den som köper frakthandlingen har avtalet med leveransföretaget, om nu postnord, DHL, Bussgods eller vad ni använder slutför sin frakt inom utsatt tid då har de slutfört avtalet mellan partnerna och går inte och reklamera. Och man kan inte få igen pengarna för frakten försenad eller borttappad då kan man göra en reklamation och få igen pengarna för frakten då de inte uppfyller leveransvillkoren ni ingår och på sådan sätt kan återbetala slutkunden som betalt er för betala postnord, dhl, bussgods för frakten.

Företaget kan nu skriva att vid ångerrätt så tar företaget ut en avgift de har haft för betala transportföretagen kostnader, om nu företaget betalt dessa, de har säkerligen 58:- minst i avgift vilket är 1KG med kollid hos postnord.

Har företaget i köpvillkoren att frakten inte går att använda ångerköp och att kunden godkänner dessa köpvillkor vilket de gör när de gör beställningen så vet de också att frakten kan de inte ångra utan kan endast ångra köpet men inte tjänsten som slutförts när de har tagit emot paket.

Om nu kunde köpt en vara för 495:- och frakten hos postnord 58:- total summa 553 så kan man inte ångra frakten på 58:- då den är slutfört vilket gör att kunden då får igen 495:- för varan i sig kan de ångra men inte frakten om de är uppenbart i köpvillkoren vill säga annars ska de ha igen 553:-

Och om de nu har 495:- frakten är 0:- men står i köpvillkoren att företaget har då rätt att ta ut en viss summa för vad de har haft i fraktkostnad vid ångerrätten låt säg att de har en fast summa på 100:- så ska kunden ha igen 395:-

Finns många företag som har sådan typ av avtal, men finns också företag som inte har sådan avtal utan de tar fraktkostnaden kostnader själv.

För frakten är ingen ångerrätt på även på distansköp då de är inte en vara utan en tjänst som inte kan ångras, samma sak med biltvättar kan du inte heller ångra efter slutfört biltvätt.

För saker som är slutförda som inte kan återtas kan inte ångras, du kan inte ha typ 1 person som städar din bil när den är klar säga jag ångrar att du städade min bil därmed ska jag inte betala dig för ditt arbete.

Samma sak med frakten den kan inte heller ångras då den har slutförts, om vi skulle leva i ett sådan samhälle så skulle ingen få någon lön för cheferna på alla företag skulle bara säga jag ångra att jag satt dig som anställd därmed ska jag inte betala ut en lön efter flera dagars arbete.

Vid varje online köp så köper du både en vara men också en tjänst 1 av dem har ångerrätt på sig medans den andra inte har det.

Köper du fraktsedeln online på posten och skicka den till företaget som ska sedan skicka paketet till dig, ja då har de inte rätt att ta pengar för frakten då de inte har betalt frakten utan du gjorde det, därmed har företaget inga kostnader för frakten från första början.

När en konsument går in på en webbshop och köper en produkt, så köper man just en produkt och inte en tjänst. Om du som näringsidkare godtyckligt kan räkna ihop alla tjänster som de facto ingår för att kunna sälja och leverera en produkt, så finns det ju ingen vits att överhuvudtaget ha ångerrätt alls.

Du säger till exempel att säljaren har kostnader för frakten, vilket såklart är sant. Utöver det så har han också kostnader för att skeppa produkten till Sverige. Han betalar hyra och lön till personal som arbetar på lagret med att plocka, packa och skicka. De har kostnader för de system de använder, affärssystem, webbshop, lagersystem, transportsystem, tullsystem, etc. etc. Listan kan göras oändlig på tjänster som behövs för att ens kunna leverera en produkt. Men konsumenten köper som sagt den färdiga produkten och det som är lagstadgat är att man har rätt att ta ut kostnaden för returfrakten, inte för några av de andra tjänsterna. Detta har blivit förtydligat av Konsumentverket, ARN och Riksdagen (se inlägget från @PeCe)