Playerunknown's Battlegrounds tappar spelare och når lägsta nivån på ett år

Permalänk
Melding Plague

Playerunknown's Battlegrounds tappar spelare och når lägsta nivån på ett år

Allt fler spelare har börjat överge Playerunknown's Battlegrounds och nyligen sjönk antalet aktiva per dag till under en miljon, något som inte skett på över ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken överraskning att folk tröttnar på att spela samma spel efter ett tag.. eller va?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Vilken överraskning att folk tröttnar på att spela samma spel efter ett tag.. eller va?

Nej men frågan är mer när.
Jag själv spelar det mycket mindre än förr. Mina kompisar har också slutat i princip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Vilken överraskning att folk tröttnar på att spela samma spel efter ett tag.. eller va?

Tror artikeln vill understryka HUR SNABBT spelet förlorar spelare. Det kan ju vara intressant att veta. Jämför med tex DotA eller CS som hållit sig på en förhållandevis hög nivå i 15 år+.

Permalänk
Medlem

Ett typiskt spel som är hypat ett tag och sedan slutar folk spela. Jag föredrar spel som är stabila, har funnits i kanske 10-20 år och uppdateras än idag.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Gått över till Fortnite?

Permalänk
Sötast

Jag var inne och testade spelet igen i ren slump för någon månad sedan.

Såg då de nya menyerna i spelet som var helt och hållet omdesignade för att få mig att lägga mer pengar på spelet. Av lika stor slump så skrevs det då artiklar om pubg där skaparen erkände att de äntligen skulle släppa custom games som 99.9% av spelarbasen ville ha. De berättade även attt väder kunde bli en stor grej igen!

MEN ATT DET SKULLE KOSTA MER.

Liksom wow, jag kände verkligen deras meddelande "Snälla sluta spela vårt spel, gå över till våra konkurrenter snälla" Så jag lät dem dö ifred, vilket de förtjänar.

Man fick även lov att välja karta ny. Ny, eller NÅGON av de gamla. Fortfarande så att man skall tvångsspela öknen.

Läste något om att då de testade att ha helt fritt val så ville nästan ingen spela den, så då var de vänliga och satte den som tvång istället.

Makes sense liksom, de har ju betalat sina utvecklare för att skapa kartan SÅ DÅ SKA VI SPELA DEN!

Helt efterblivet företag

Permalänk
Medlem

Grejen med PUBG var väl inte att spelet i sin helhet var en sån jävla megasuccé utan att det öppnade allas ögon för ett game mode som tog över hela världen senare, men nu när du har flera andra stora aktörer som kör "samma upplägg" finns det väl åtminstone något färre orsaker att gå tillbaka tillbaka till PUBG?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

I takt med att konkurrenterna släpper sina battle royale-titlar/lägen kommer spelarantalet tunnas ut. Satsning på esport (tramsuttryck) är bra för att locka spelare. Nu börjar PUBG testas på riktigt, dom har ett försprång. Hur förvaltar dom försprånget?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av frong:

Vilka spel kör du som funnits i 20 år och uppdateras än idag?

WoW ligger bra nära till hands, skulle jag säga. Finns säkert fler.

I övrigt, jag är faktiskt glad att spelarbasen blir mindre. Till slut kanske det inte ens är värt för folk att försöka fuska, och då blir det kanske trevligt att spela igen för oss andra. Installerade det faktiskt häromdagen, tänkte ta en runda nån kväll för att se hur landet ligger.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Grejen med PUBG var väl inte att spelet i sin helhet var en sån jävla megasuccé utan att det öppnade allas ögon för ett game mode som tog över hela världen senare, men nu när du har flera andra stora aktörer som kör "samma upplägg" finns det väl åtminstone något färre orsaker att gå tillbaka tillbaka till PUBG?

Fast det var väl H1Z1 som öppnade allas ögon för Battle Royale och sedan tog PubG när det släpptes större delen av H1Z1's spelare?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Fast det var väl H1Z1 som öppnade allas ögon för Battle Royale och sedan tog PubG när det släpptes större delen av H1Z1's spelare?

Var det inte mods på Arma 2 som startade det hela? Känns iaf som jag körde "Battle Royale"-mods i Arma 2 långt innan h1z1.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Fast det var väl H1Z1 som öppnade allas ögon för Battle Royale och sedan tog PubG när det släpptes större delen av H1Z1's spelare?

ja, folk kommer basha dig om BR modden till Arma var först men det var inte den som drog igång BR vågen med twitch streamers som spelade genren osv, det var H1Z1.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

Grejen med PUBG var väl inte att spelet i sin helhet var en sån jävla megasuccé utan att det öppnade allas ögon för ett game mode som tog över hela världen senare, men nu när du har flera andra stora aktörer som kör "samma upplägg" finns det väl åtminstone något färre orsaker att gå tillbaka tillbaka till PUBG?

Skrivet av kwame:

Fast det var väl H1Z1 som öppnade allas ögon för Battle Royale och sedan tog PubG när det släpptes större delen av H1Z1's spelare?

Skrivet av frong:

Var det inte mods på Arma 2 som startade det hela? Känns iaf som jag körde "Battle Royale"-mods i Arma 2 långt innan h1z1.

Fast det är samma kille som gjort ARMA-modden och H1Z1-läget som gjort PUBG. I den ordningen.

Men jag håller med om att PUBG var spelet som tog BR-läget till den breda massan. Även om det fanns i tidigare versioner. Jag såg aldrig till det innan PUBG iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Var det inte mods på Arma 2 som startade det hela? Känns iaf som jag körde "Battle Royale"-mods i Arma 2 långt innan h1z1.

korrekt men det var inte Arma modden som gjorde att genren blev stor även om de var först.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

PUBG var riktigt skoj och drog ihop >450h innan jag slutade.

Blev lite för mycket frustration över fuskare och dålig prestanda. Förlora till en bättre spelare är inget problem och det är bara lyfta på hatten. Men när man förlorar pga fps drops så blir man fort lack.

Hoppas nu på nästa ARMA spel.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Anton89: Alla spel som lever länge blir moddade. WOW's motor lär knappt vara igenkännbar idag jämför med 2004.

CS har ju "bara" kör source motorn i 14 år....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Får bara hoppas att denna Battlegrounds-fadäs dör ut och att folk återgår till att spela riktiga spel, då menar jag inte fördummande AAA-titlar. Jag har alltid kopplat till ihop denna genren med omogna småpojkar.

Permalänk
Medlem

Skönt. Ser fram emot nya fps spel utan detta meningslösa battle royale läge. Det är dock synd att både black ops 4 och BFV hoppat på tåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon114264:

Får bara hoppas att denna Battlegrounds-fadäs dör ut och att folk återgår till att spela riktiga spel, då menar jag inte fördummande AAA-titlar. Jag har alltid kopplat till ihop denna genren med omogna småpojkar.

Haha mja, alltså.... Hela det här med att "alla som inte gillar samma som mig är smått efterblivna" logiken är väl inte helt genomtänkt den heller direkt.

Alla har olika smak och gillar olika. Detta gäller mat, partners, utseende, spel, dryck, intressen ja - ALLT. Så att dömma ut folk pga olika smak/intressen är ju rätt knäppt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Började spela det precis innan de släppte andra banan och gillade det, men, bristen på optimering gjorde det väldigt frustrerande att spela och utifrån uppgift (streamers primärt) blev det inte mycket jämnare prestanda med markant fläskig hårdvara än jag satt på.

Så lade ned, for sanity.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Skönt. Ser fram emot nya fps spel utan detta meningslösa battle royale läge. Det är dock synd att både black ops 4 och BFV hoppat på tåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett litet tips är att inte spela de spellägen du inte gillar, utan då ägna tid och kraft åt det du vill spela. Medan övriga människor gör samma sak.

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande och tycker det är lika kul som dag 1 älskar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dog spelarantalet i tisdags när BF 5 betan kom?
Så spelade alla det ett tag och från idag går det upp igen?

Men visst, det måste hända något nytt i PUBG för att locka tillbaka alla igen snart.
Snackas väll om en vinterbana, då kommer de få en tillökning igen!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Dog spelarantalet i tisdags när BF 5 betan kom?
Så spelade alla det ett tag och från idag går det upp igen?

Men visst, det måste hända något nytt i PUBG för att locka tillbaka alla igen snart.
Snackas väll om en vinterbana, då kommer de få en tillökning igen!

Kolla på grafen igen, det har stadigt gått neråt sedan i februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kolla på grafen igen, det har stadigt gått neråt sedan i februari.

Det var ironi.. Kollade aldrig på grafen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har slutat spela det efter 18 timmar. Tyckte det var rätt dåligt optimerat.

Ska ge det en chans till. Tar och hämta hem den 20 GB stora uppdateringen och se om det är bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Har slutat spela det efter 18 timmar. Tyckte det var rätt dåligt optimerat.

Ska ge det en chans till. Tar och hämta hem den 20 GB stora uppdateringen och se om det är bättre prestanda.

Det är mycket bättre optimerat i dagsläget än det var under early access eller tidig release. Ganska bra, skulle jag vilja påstå.

Med mitt 1070 kör jag själv Ultra på AA och Textures, very low på resten. Går att dra upp mer om man vill men med postprocessing samt effects på för höga inställningar upplever jag lite eftersläp. YMMV.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

@Karate Taco: Hörde att det har blivit bättre, vilket är toppen om det stämmer!

Kör på 3440x1440 och det flöt på rätt så bra på vissa stället medans andra var det enligt mig nästintill ospelbart med fps nere på 25-30 med allt på low förutom högsta på texturer och draw distance. Köpte det strax efter early access. Detta med ett 980 ti. Det är ett rätt skoj överlag att spela tillsammans med vänner.

Permalänk
Medlem

@Freffo: Angående settings, jag reagerar på att du nämner draw distance som en setting du har på högsta, vad är motivationen till det? Jag har draw distance på lägsta eller näst lägsta på mitt 980 med motivationen att player models och fordon ALLTID ritas in, oavsett draw distance. Det du "tappar" med lågt ställd draw distance är typ vegetation och detaljer i byggnader på stora avstånd.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz