Permalänk
Medlem

Billig och energisnål lösning?

Hej, forumet!

Jag tänkte bygga en server mest för lite labb osv. och jag har inga krav på prestanda utan mer på att det går så snabbt som möjligt utan att dra så mycket ström samt med en attraktiv prislapp.

Så, vad skall man fokusera på/köpa? AMD, INTEL, vilken typ av minne, vilket moderkort? Jag skulle klara mig med 4GB men 8GB fungerar också men mer behöver jag verkligen inte just nu i alla fall.

För att kunna återanvända befintligt chassi, nätaggregat och monitor så skulle det behöva vara ATX samt helst VGA.

Jag kan givetvis läsa på själv osv. men det hade varit bra att få tips om vilket "spår" som sannolikt är bäst att ta eller om någon av er eventuellt satt ihop något liknande nyligen och är nöjd med det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En raspberry pie?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en virtuell server?

Om du ändå inte ska göra något produktivt med den...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nej, det behöver vara en Windowsserver för labb, så virtuell är uteslutet (den skall ju vara på hela tiden) och även RaspberryPi

Permalänk
Medlem

Du har ingen gammal laptop som ligger skräpar? Kolla med vänner eller på blocket.

Allt med Sandy Bridge och uppåt borde fungera för en labb server.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Är inte en ProLiant server med Xeon ganska energikrävande?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte köpa en "riktig server" om du inte har nåt ljudisolerat utrymme att husera den i. Servrar är enligt mina erfarenheter knappast optimerade för ljudnivå. De är dessutom fulla av speciallösningar för kylning som kan vara svåra att modda om man vill typ byta fläktar/kylare och annat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB