Mystiskt fel när LED lampa körs mot Powerpack...

Permalänk
Avstängd

Mystiskt fel när LED lampa körs mot Powerpack...

Köpte en billig LED lampa på IKEA förut för att testa, den verkar fungera då jag pluggar in den på datorns USB uttag, den lyser då fint utan problem, men när jag pluggar in den till min Powerbank (CAT, 5V 2,1A om detta är till någon hjälp i sammanhanget... Har kollat laddningen flera gånger, men problemet kvarstår trots att den nu är helt fulladdad och den inbyggda lampan fungerar och den driver andra saker. Har använt powerbanken rätt länge så tror inte att den är defekt.) så lyser den i oregelbundna perioder för att sedan plötsligt slockna, den lyser igen om man drar ur den och sätter i kontakten igen.

Kan någon här förklara detta?

Edit: LED Lampan är avsedd för drift från en USB port.
Edit:https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70291232/

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

kan vara något att elektroniken i batteriet överhettar vid belastning och går i panikläge.

om lampan inte har någon strömbegränsare vilket är helt möjligt ikea säljer ju en del rebrandat chinesium är det ju inte omöjligt att den öser på järnet dvs i princip total kortslutning.

vid batteriladdning så är det ju mer kontrollerat och strömbegränsat på apparates sida

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vara något att elektroniken i batteriet överhettar vid belastning och går i panikläge.

om lampan inte har någon strömbegränsare vilket är helt möjligt ikea säljer ju en del rebrandat chinesium är det ju inte omöjligt att den öser på järnet dvs i princip total kortslutning.

vid batteriladdning så är det ju mer kontrollerat och strömbegränsat

Mmm... Funderade också kring det om den kortsluter på något sätt... Skulle en resistor hjälpa tror du, eller behövs det mer i så fall?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

(Varning, jag bara gissar vilt här)
Nått om att powerbanken är "smart" och tror att lampan är fulladdad och därför stänger av utströmmen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att lampan är en väldigt lätt last, drar nog inte många mA, kanske 5-50mA och power-banken är nog designad för en mycket större last och stänger av sig.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... Funderade också kring det om den kortsluter på något sätt... Skulle en resistor hjälpa tror du, eller behövs det mer i så fall?

öppna upp lampan och kolla om det bara är en diod mellan plus och minuspolen på usbkontakten finns ingen liten resistor eller något i serie så är det nog vad du behöver. tippar på att det är en liten högintensiv ~3V ~10mA diod där inne men kan även vara ett 5V diodpaket och ingen begränsare alls men måste öppnas för att se vad vi jobbar med isf.

kan ju även avhjälpa om felet är som det skrevs automagisk avstängning om det är för att lampan ger för låg last och den stänger av sig i tron att du har "laddat" färdigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kan vara så att din powerbank försöker identifiera vilken typ av enhet som är kopplad till powerbanken, för att se om den ska använda någon speciell tillverkares laddningstandard (typ Apples eller QuckChange) I detta fallet kan din enhet (som enligt spec drar 300mW, eller ca 60mA) dra så lite att enheten tror att inget är tillkopplat.
Jag skulle i detta fall gissa att de blinkningar du ser, är powerbankens försök att identifiera enheten som är inkopplad.
Du skulle säker kunna "lura" powerbanken att lampan använder en sådan standard genom att brygga pluspolen på USB genom resistorer med väl valda värden till D- och D+ (datalinorna), men det är ett lite större projekt.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Medlem

Kan vara så att powerbanken är till för att ladda saker, och kommunicerar med det den ska ladda. Och eftersom Ikea-lampan bara använder strömpinnarna och inte kommunicerar via datapinnarna så vet powerbanken inte riktigt vad den ska göra.

Permalänk
Avstängd

Mmm... en spontan fråga, Om den inte har någon intern resistor, borde inte lysdioden brinna ut om den körs mot en strömkälla som inte har intern resistans (tex en USB port på en dator)? (men en del billiga ljusslingor som är avsedda att köras mot batteri saknar intern resistor, det är sant).

Kan ju vara som ni säger att lasten här inte kan kommunicera och att det är någonting så att det inte skall stå och läcka ström från laddningsbatteriet när det som skall laddas är färdigladdat som stänger av lampan (och att den inbyggda lampan är förbikopplad))...
(Jag använder powerbanken till telefoner och kameror annars)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag provade igen:

Lampan lyster med ett konstant sken några minuter, sedan slocknar den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Låter som att batteriet slutar "ladda" eftersom det är en för liten last. Jag har samma problem när jag ska ladda mina bluetooth öronsnäckor eller smartklocka. Jag får trycka på knappen på batteripaket ca. var 2:a minut för att manuellt starta den igen när den stänger av sig.

Permalänk
Avstängd

Med andra ord borde man egentligen koppla in en glödlampa (som barlast) för att kunna driva LED lampan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Många power-pack anser att det är färdigladdat när strömmen går en bit under 100 mA och stänger av sig.

ibland kan powerpackens switchomwandlare och lastens switchomvandlare (stark ledlampa med kontroll-krets eller att ladda en annan powerpack med omvandlare på sin ingång) gå så illa mot varandra att de går i skyddsläge, där kan en kondensator på ett antal µF över + och - -ledarna i USB-sladden mellan lugna ned det hela och det fungerar bättre - lite samma verka som en MC-generator på en MC när man inte har blybatteriet inkopplad som utjämnare, utan det blir både låg och höga spänningsspikar om vartannat och i värsta fallet kan ha sönder utrustning på MC inklusive tändboxar och annat dyrt.

---

Några generationer tidigare (> mer än 5 år sedan) så fanns det powerpack som man manuellt knäppte på och var igång till man stängde av igen eller dess batteriskydd stängde av - dom hittar man inte längre på marknaden, men det är en sådan du egentligen vill ha...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Många power-pack anser att det är färdigladdat när strömmen går en bit under 100 mA och stänger av sig.

ibland kan powerpackens switchomwandlare och lastens switchomvandlare (stark ledlampa med kontroll-krets eller att ladda en annan powerpack med omvandlare på sin ingång) gå så illa mot varandra att de går i skyddsläge, där kan en kondensator på ett antal µF över + och - -ledarna i USB-sladden mellan lugna ned det hela och det fungerar bättre - lite samma verka som en MC-generator på en MC när man inte har blybatteriet inkopplad som utjämnare, utan det blir både låg och höga spänningsspikar om vartannat och i värsta fallet kan ha sönder utrustning på MC inklusive tändboxar och annat dyrt.

---

Några generationer tidigare (> mer än 5 år sedan) så fanns det powerpack som man manuellt knäppte på och var igång till man stängde av igen eller dess batteriskydd stängde av - dom hittar man inte längre på marknaden, men det är en sådan du egentligen vill ha...

Har en maskinbatterikonverter man kan sätta i bältet, kanske skall prova med den i stället och se om det blir samma resultat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Maskinbatterikonverteraren var just nu dock litet lättare att felsöka varför den var stendöd, Insåg efter en stunds mekande med batteribyten och annat jag hade glömt att trycka på startknappen... (Enligt manualen skall den ha ett läge där man kan koppla in en pannlampa till den).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number