Skrivet av Samlooh:
Älskar Souls/Bloodborne-spelen, men rätt tveksam till detta spel än så länge ... Känns som ett förenklat (men mycket svårare enligt mig) Souls-spel med mycket mindre variation och ensidigare strider.
Ärligt talat hade jag mycket hellre sett att de hade gjort Bloodborne 2 (alt. Dark Souls 4) istället för det här.
Det var min känsla med innan jag spelade det- att inte ha flera olika vapen, mindre variation av fiender osv, inget RPG-style leveling system, det kändes som att de tagit bort mycket av dark souls upplevelsen.
Nu när jag är en bit in så tycker jag de har gjort helt rätt. Det är svårt som fan bitvis, men än mer än dark souls så handlar det om att faktiskt lära sig och bli bättre än att bara grinda, du kan inte levela eller equippa dig förbi strider här. De tog ett steg emot detta redan i bloodborne med till exempel kirkhammer som var svår att använda med rätt timing men väldigt effektiv när man lärt sig den.
Att röra sig- springa, hoppa, dodga, klättra och smyga är sjukt smooth i detta och man känner sig inte lika instängd som i dark souls, att kunna smyga runt på taken, köra stealth takedowns osv funkar utmärkt.
Det finns ingen universal lösning i detta till skillnad mot dark souls där man liksom vet builds man kan använda genom hela spelet om man vill. Till exempel igår kväll tog jag två bossar med kort mellanrum där den ena gjorde saftig skada även genom perfekta deflections, så att blocka var inte ett alternativ, enda alternativet var att inte bli träffad. Den andra bossen, i en helt annan del av spelet, visade sig vara lätt om man lärde sig att göra typ exakt tvärtom, deflecta om och om igen tills man får en chans att mot-attackera. Om man försöker hitta sin egen "spelstil" så kommer man fastna, hårt.
Spoiler nedan om bossar:
Jinsuke- enda sättet jag hittade att deala med honom var dodge snett fram åt höger vid hans snabba serie hugg, attackera, gå nära inpå och retirera. Med Long-Arm Centipede Giraffe kan man deflecta två av hans nästintill oändliga serier attacker i rad för att dra ner hans posture.
Dold text
Har lagt många timmar i dark souls, dark souls II, dark souls 3, dark souls remastered, och även lite i demon souls, dock bara kanske 10h i bloodborne då jag ej äger ett PS4. Jag är sjukt nöjd. Första gången på länge som ett pris på 600kr inte känns overpriced.
Det känns som att de äntligen har funnit en lösning på den öppna fråga som varit "vad fan gör vi med poise" genom att du inte har en basic poise, du kan inte räkna med hyper armor, utan du måste arbeta med din egen posture och motståndarens posture genom de olika verktyg du har (attack/deflect, dodge, hopp, sprint, prosthetics, grapple osv) för att hitta det område där du kan få övertaget.
En enda sak jag skulle vilja klaga över (förutom att jag aldrig lyckas git gud enough) är att i vissa områden är det onödigt många av de lite svårare basic enemies som inte går att deala med snabbt, och inte är värda mödan att deala med i grupp, vilket resulterar i att man rensar området en gång och sedan aldrig bryr sig igen utan bara smyger förbi.
Spoiler nedan om dessa fiender:
De jävla shotgu-kanon-nissarna i gun fort som har bra range, ett antal skott i rad, och mängder av hp så enda sättet att döda dem är att få in en perfekt serie deflects- inte så lätt när det är mer än en av dem.
Dold text