Permalänk
Medlem

Skrivbord av laminatskiva

Planerar nytt skrivbord och har fastnad för en variant som stäcker sig över hela ena väggen rummet. En skiva på ca 275cm ska inhandlas. K-rauta har ett gäng på tre meter som kan kapas på plats i butik. Jag tror mig ha landat i två alternativ.

1. En laminatskiva
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b%C3%A4nkskiva-lg-collecti...

2. En ekskiva
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b%C3%A4nkskiva-fredricsson...

Jag ska säga direkt att jag hellre skulle vilja ha laminatskivan pga utseende, samt att jag inbillar mig att den är lättare att ha att göra med om man pysslar och spiller klister och grejer på den. Vilket kommer hända. Jag har ett par funderingar:

1. Jag ska ha ett skärmstativ som sitter fast i bordet. På det kommer jag montera en 34" ultrawide som väger strax under 8KG, samt en liten 19" som inte kan väga mycket. Är en laminatskiva stark nog för att hålla upp den vikten eller riskerar det att bli hävstångseffekt som bryter av skivan? Stativet i fråga är det här. Kan jag motverka tyngden genom att sätta en längre metallplatta eller liknande mellan bord och fäste på undersidan av bordet, som för att fördela trycket?

2. Tanken är att använda hurtsar (Alex från Ikea) som ben på båda sidor. Det lämnar ca två meter skiva som inte får något stöd. Är skivan styv nog eller bör jag sätta dit ett ben någonstans i mitten?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Laminatskiva borde fungera utmärkt. Jag har själv laminatskiva avsedd för kök i mitt arbetsrum. Även jag har Alex hurts och Ikea Adil(?) stödben (ej monterade på bild) i hörnen.
Har ingen färdig bild men såhär såg det ut under byggnation:

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av macmann1:

Planerar nytt skrivbord och har fastnad för en variant som stäcker sig över hela ena väggen rummet. En skiva på ca 275cm ska inhandlas. K-rauta har ett gäng på tre meter som kan kapas på plats i butik. Jag tror mig ha landat i två alternativ.

1. En laminatskiva
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b%C3%A4nkskiva-lg-collecti...

2. En ekskiva
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b%C3%A4nkskiva-fredricsson...

Jag ska säga direkt att jag hellre skulle vilja ha laminatskivan pga utseende, samt att jag inbillar mig att den är lättare att ha att göra med om man pysslar och spiller klister och grejer på den. Vilket kommer hända. Jag har ett par funderingar:

En ekskiva är ganska tålig så länge att man oljar in den med ex. Osmos hardvaxolja eller liknande. Dessutom går det att slipa osv. ifall man råkar skada bänkskivan. Du kan även betsa den ifall du tröttnar på ek-looken.
Tänk även på att 60ish centimeter djup bänkskiva inte är så jättekul att sitta vid, har du utrymme/råd skulle jag rekommendera 80cm.

Citat:

1. Jag ska ha ett skärmstativ som sitter fast i bordet. På det kommer jag montera en 34" ultrawide som väger strax under 8KG, samt en liten 19" som inte kan väga mycket. Är en laminatskiva stark nog för att hålla upp den vikten eller riskerar det att bli hävstångseffekt som bryter av skivan? Stativet i fråga är det här. Kan jag motverka tyngden genom att sätta en längre metallplatta eller liknande mellan bord och fäste på undersidan av bordet, som för att fördela trycket?

Japp, det låter som en vettig och billig "just in case"-lösning.

Citat:

2. Tanken är att använda hurtsar (Alex från Ikea) som ben på båda sidor. Det lämnar ca två meter skiva som inte får något stöd. Är skivan styv nog eller bör jag sätta dit ett ben någonstans i mitten?

Jag hade satt ett ben eller haft en metallram under, tål inte gungande skärmar. Kommer du att regla upp i bakkanten?

Skrivet av Dr.Mabuse:

@macmann1: Laminatskiva borde fungera utmärkt. Jag har själv laminatskiva avsedd för kök i mitt arbetsrum. Även jag har Alex hurts och Ikea Adil(?) stödben (ej monterade på bild) i hörnen.
Har ingen färdig bild men såhär såg det ut under byggnation: https://2x3m4u.files.wordpress.com/2014/04/140329-0001.jpg

Hur långt har du mellan hurtsen och benen och sviktar bänkskivan om du lutar dig mot den?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

1. Jag ska ha ett skärmstativ som sitter fast i bordet. På det kommer jag montera en 34" ultrawide som väger strax under 8KG, samt en liten 19" som inte kan väga mycket. Är en laminatskiva stark nog för att hålla upp den vikten eller riskerar det att bli hävstångseffekt som bryter av skivan? Stativet i fråga är det här. Kan jag motverka tyngden genom att sätta en längre metallplatta eller liknande mellan bord och fäste på undersidan av bordet, som för att fördela trycket?

Sålänge spånskivan är 30 mm så borde det funka fint. Men du kan absolut bara förstärka undertill. Det behöver inte vara metall. En 20 cm bred platta av 19 mm spånskiva borde styva upp.

Skrivet av macmann1:

2. Tanken är att använda hurtsar (Alex från Ikea) som ben på båda sidor. Det lämnar ca två meter skiva som inte får något stöd. Är skivan styv nog eller bör jag sätta dit ett ben någonstans i mitten?

2m är ganska långt. Jag (kinkig) vill knappt ha 60 cm frihängande.
Om vi tittar på 30 mm spånskiva som är 60 cm bred (djup) så hade jag nog försökt köra 1,5-1,8 m mellan hurtsarna eller kört ett ben "centrerat på skivan". Men oavsett får man räkna med sagg i framkant på skrivbordet.
Och det är uteslutet att sätta skärmarna/stativet utefter detta frihängande område.. Då hade jag skruvat ett litet stöd i väggen (kanske en konsol) ungefär där skärmarna ska vara monterade. Ev en lång konsol och skippat benet.

En vridstyvare skiva av t ex ek går att förstärka med en längsgående skiva, så att det bildar ett T i genomskärning. Kanske 10-15 cm hög förstärkning och 40 cm in från framkanten. Då borde det kunna spänna väldigt långt och samtidigt orka bära skärmarna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hur långt har du mellan hurtsen och benen och sviktar bänkskivan om du lutar dig mot den?

Det är 1,20m mellan hurts och ben. SITTER jag med mina 90kg sviktar bänken 10mm. (13mm på kortsidan med 1,60m mellan benen). Svikten är inget som jag direkt märker av och tycker det är ganska robust ändå. Klara garanterat en skärm utan att svikta märkbart. Stödben rekommenderas såklart för TS om han går över 1,5m.

Håller med din om djupet. Högra bänkskivan är 75cm (fanns inte 80) och är perfekt, speciellt om man har stativ. Kortsida och vänstra långsida är 60cm. Det händer att man blir påmind om det "lilla" djupet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Nu har jag lite mer att gå på. Jag har 60cm idag och jag tycker det fungerar bra. Visst hade det inte skadat att ha lite djupare, men det verkar istället svårt att hitta vettiga skivor.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450