Permalänk
Medlem

Nytt stativ

Halloj!

Jag är ute efter ett nytt stativ för lite vildmarksfotografi. Jag har ett i dagsläged, men jag upplever det lite instabilt och tunt.

Jag är medveten om att bra stativ kan kosta rejält, men ja skulle vilja komma ner lite från dom allra dyraste Gitzo och RRS stativen, utan att kompromissa allt för mkt på kvaliten. Jag har lite önskemål dock. Jag använder en gimbal i dagsläget till min D7500 och Tamron 150-600, inga jättegrejjer men ändå ngt som kräver lite lastkapacitet..

Gärna 170cm+ högt
Gärna med vridlås.
Utan mittstav.
Gärna kolfiber
Gärna lätt
Stabilt!
Gärna under 6000kr
Utan huvud, jag har som sagt gimbalen samt ett manfrotto huvud som funkar bra..

Är det ngn som har tips? Det kan vara stativtips, tips på bra fotosidor, både svenska och internationella att beställa ifrån, märken att hålla ett öga på eller undvika.. alla tips är välkomna..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vad är det för stativ du har idag? Det kan ju vara bra att veta för referens.

Upplever du att mittpelaren ger mindre stabilitet även om du inte höjer den? Jag fotar inte med långa telen men jag upplever inte det som ett problem så länge man inte höjer den. Frågar mest för att det ju blir mindre utbud att välja på om man behöver välja bort de som har mittpelare.

Permalänk
Medlem

Jag har i dagsläget ett Manfrotto 190..
detta
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_manfrotto-manfrotto-190...

jag vill ha ett stabilare och mer robust. I dagsläget med min 150-600 lins montrerad och handen vilandes på linsen så blir stativet ganska instabilt.

njae, det är inte så mkt instabiliteten i mittpelaren jag är ute efter att få bort, mer det faktum att jag vill kunna fälla ner stativet och ha det liggandes på marken, och det kan man inte med mittpelare och gimbal

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Siruistativen är väldigt prisvärda och har hög kvalitet, 170 cm är dock rätt högt utan mittpelare, menar du inklusive gimbal/huvud?
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=R-5214XL
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007189024/sirui/sta...
kolfiber, klarar 30kg, max höjd 200 cm, men det kostar 7500 kr.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=R-5214X
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007189021/sirui/sta...
kolfiber, klarar 30 kg höjd 160 cm. 6500 kr

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=R-4214X
kolfiber, klarar 25 kg, höjd 150 cm, 5990kr

Dessa har inte mittpelare, men Sirui har andra med pelare som går ta bort som kanske är intressanta?

Själv har jag nyss köpt ett Siruipaket med kula + stativ, men jag har inte använt det än:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EN-2204X_G20KX kolfiberstativ. 1,5 kg, klarar 14 kg, maxhöjd 164

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bobani:

Jag har i dagsläget ett Manfrotto 190..
detta
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_manfrotto-manfrotto-190...

jag vill ha ett stabilare och mer robust. I dagsläget med min 150-600 lins montrerad och handen vilandes på linsen så blir stativet ganska instabilt.

njae, det är inte så mkt instabiliteten i mittpelaren jag är ute efter att få bort, mer det faktum att jag vill kunna fälla ner stativet och ha det liggandes på marken, och det kan man inte med mittpelare och gimbal

Det går bra att vända pelaren neråt på Manfrotttostativ om du vill komma ner mot marken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, inte med en gimbal, jag vill få bort mittpelaren för o vika ner stativet o ha det liggandes på marken och kunna använda gimbal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bobani:

Nej, inte med en gimbal, jag vill få bort mittpelaren för o vika ner stativet o ha det liggandes på marken och kunna använda gimbal

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte få loss mittpelaren på det så du kan häna den under ? Enligt manualen bör det gå.
https://www.manfrotto.se/media/catalog/product/manual/instruc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, det går...
Men det är inte det jag är intresserad av att göra.
Hänger ja det uppochner så kommer jag nära marken, men då fungerar det inte att ha gimbalen på..och det är det jag vill.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@bobani Kör själv ett Manfrotto 057 i kolfiber https://www.japanphoto.se/manfrotto-mt057c3-kolfiber
Väldigt stadigt, kan även ta isär mittenpelaren till en kort adapter så du kommer ner till marken med det.

Rätt spec på det hittar du här: https://www.manfrotto.se/057-kolfiberstativ-3-sektioner

Kör den ihop med ett Manfrotto 057 Magnesium Ball Head och ett Manfrotto MVH502AH Videohuvud.
Skitnöjd med det.

Permalänk
Medlem

@bobani: Får man fråga varför du vill använda gimbal på ett stativ?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@bobani: Får man fråga varför du vill använda gimbal på ett stativ?

Hur tänker du nu ?
Klart han vill ha den på ett stativ https://www.cyberphoto.se/info.php?article=395025_2

Ts, Siruis som nämnts tidigare är mycket prisvärt, Men överväg om du prompt måste ha kolfiber då de sällan är så stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Hur tänker du nu ?
Klart han vill ha den på ett stativ https://www.cyberphoto.se/info.php?article=395025_2

Ts, Siruis som nämnts tidigare är mycket prisvärt, Men överväg om du prompt måste ha kolfiber då de sällan är så stabila.

Där finns flera olika gimbals. Och det besvarar inte min fråga.

Hade varit oerhört tråkigt om filmindustrin var tvungen att använda stationära kameror.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/gimba...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

@bobani: Vi använder Manfrotto's 055 på jobbet (produktfotografering). Visst är dem i aluminium men förbannat stabila. Du kan även böja ner benen på dem samt vänta på mittstången.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Den här tråden börjar ta fel riktning
Jag har redan siruis gimbal, och mkt nöjd med den.
Det jag är ute efter är alltså tips på stativ utan mittpelare, för att kunna komma ner med kameran i ögonhöjd på fåglar och dylikt ute i naturen. Få funkar det inte med en mittpelare, för då måste man skruva av gimbalhuvudet.

Jag hoppas på o få några tips på stativ som uppfyller min lista..
@pan.pan, tack, ska kolla om det finns andra manfrottos, har ett av deras billigare varianter som sagt..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Där finns flera olika gimbals. Och det besvarar inte min fråga.

Hade varit oerhört tråkigt om filmindustrin var tvungen att använda stationära kameror.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/gimba...

Ja men om du kollade vilket objektiv det gällde så förstår man att det var en sådan typ av gimbal,
Och pratar vi filmindustrin och användning av gimbals till objektiv i den storleken så pratar vi helt andra summor om man ska orka filma mer än några minuter, Tex https://www.bhphotovideo.com/c/product/1422196-REG/freefly_m_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Där finns flera olika gimbals. Och det besvarar inte min fråga.

Det handlar om att fotografera "vilmarksfotografi" med ett objektiv som är 600mm i längsta läget tolkade åtminstone jag det som att det är vilja djur av något slag det handlar om. Det har senare även framkommit att det är bland annat fågel som ska fotas.
Då är det väldigt vanligt att man använder den typ av gimbal som micke7406 länkade till eftersom att det både kan vara svårt att följa ett motiv med 600mm (900 i 35mm-ekvivalent) om man handhåller kameran och att det blir rätt tungt efter ett tag. Därför vill man gärna ha kameran på stativ med kulleder och vanliga trevägshuvuden funkar inte i närheten lika bra som en gimbal.

Skrivet av bobani:

Den här tråden börjar ta fel riktning
Jag har redan siruis gimbal, och mkt nöjd med den.
Det jag är ute efter är alltså tips på stativ utan mittpelare, för att kunna komma ner med kameran i ögonhöjd på fåglar och dylikt ute i naturen. Få funkar det inte med en mittpelare, för då måste man skruva av gimbalhuvudet.

Jag hoppas på o få några tips på stativ som uppfyller min lista..
@pan.pan, tack, ska kolla om det finns andra manfrottos, har ett av deras billigare varianter som sagt..

Det du vill göra är alltså att fälla ut benen i spagat för att komma lågt ner?
Det finns stativ som har delbar mittpelare. Mitt har det tex. Jag har i regel "underdelen" hemma då stativet blir tillräckligt högt ändå men hade jag haft mittpelaren i sin fulla längd monterad hade det varit gjort på under en minut att skruva loss underdelen så att jag kan komma ner i markhöjd.
Det var lite därför jag frågade om det där med stabiliteten, eftersom det, i min värld, oftast är det som blir sämre med mittpelare, men då i regel bara om man höjer den.

Det finns även stativ som levereras med två mittpelare. En lång som går att höja och en kort som man sätter på samma plats men utan möjlighet att höja, så att man själv kan välja.

Det stativ som du har nu, är det så att benen flexar/darrar där det blåser eller du rör kameran eller handlar det om att stativet är är lätt. Har du testat att tynga ner stativet?
Det är en av "nackdelarna" med kolfiber, att stativet blir lätt och man måste tynga ner det genom att tex hänga en påse med sten under för att det ska bli riktigt stabilt. Jag tänker att eftersom du har ett ändå relativt lätt stativ men med en gimbal och ett hyggligt stort objektiv så blir det ju lite hög tyngdpunkt som påverkar stabiliteten negativt. Då kommer det troligen inte att hjälpa att köpa ett kolfiberstativ i sig (kanske rent av tvärt om). Det kommer bara att bli något lättare att bära stativet.
Är det benen som flexar så behöver du ha ben som har så stor diameter som möjligt. Gärna då ett med så få sektioner som möjligt. Då blir ju dock stativet längre när det är ihopfällt men det kanske inte gör något?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Det handlar om att fotografera "vilmarksfotografi" med ett objektiv som är 600mm i längsta läget tolkade åtminstone jag det som att det är vilja djur av något slag det handlar om. Det har senare även framkommit att det är bland annat fågel som ska fotas.
Då är det väldigt vanligt att man använder den typ av gimbal som micke7406 länkade till eftersom att det både kan vara svårt att följa ett motiv med 600mm (900 i 35mm-ekvivalent) om man handhåller kameran och att det blir rätt tungt efter ett tag. Därför vill man gärna ha kameran på stativ med kulleder och vanliga trevägshuvuden funkar inte i närheten lika bra som en gimbal.

Det du vill göra är alltså att fälla ut benen i spagat för att komma lågt ner?
Det finns stativ som har delbar mittpelare. Mitt har det tex. Jag har i regel "underdelen" hemma då stativet blir tillräckligt högt ändå men hade jag haft mittpelaren i sin fulla längd monterad hade det varit gjort på under en minut att skruva loss underdelen så att jag kan komma ner i markhöjd.
Det var lite därför jag frågade om det där med stabiliteten, eftersom det, i min värld, oftast är det som blir sämre med mittpelare, men då i regel bara om man höjer den.

Det finns även stativ som levereras med två mittpelare. En lång som går att höja och en kort som man sätter på samma plats men utan möjlighet att höja, så att man själv kan välja.

Det stativ som du har nu, är det så att benen flexar/darrar där det blåser eller du rör kameran eller handlar det om att stativet är är lätt. Har du testat att tynga ner stativet?
Det är en av "nackdelarna" med kolfiber, att stativet blir lätt och man måste tynga ner det genom att tex hänga en påse med sten under för att det ska bli riktigt stabilt. Jag tänker att eftersom du har ett ändå relativt lätt stativ men med en gimbal och ett hyggligt stort objektiv så blir det ju lite hög tyngdpunkt som påverkar stabiliteten negativt. Då kommer det troligen inte att hjälpa att köpa ett kolfiberstativ i sig (kanske rent av tvärt om). Det kommer bara att bli något lättare att bära stativet.
Är det benen som flexar så behöver du ha ben som har så stor diameter som möjligt. Gärna då ett med så få sektioner som möjligt. Då blir ju dock stativet längre när det är ihopfällt men det kanske inte gör något?

Jag har Manfrotto 055 med deras "tillbehörsmittpelare" som man kan dra loss och dra ut så den agerar enbensstativ, då kan man med gott samvete skruva isär orginalpelaren så har man också en kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De är redan nämnda i tråden men jag tycker du ska kolla på Sirui R-5214X med R-4213X som alternativ om du verkligen vill komma under 6k.

Benen går iofs inte att fälla ut riktigt 90 grader men ca 85 iaf, vilket ger en lägsta höjd på ca 10cm. Det borde ju bli tillräckligt "i ögonhöjd" med telefoto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det handlar om att fotografera "vilmarksfotografi" med ett objektiv som är 600mm i längsta läget tolkade åtminstone jag det som att det är vilja djur av något slag det handlar om. Det har senare även framkommit att det är bland annat fågel som ska fotas.
Då är det väldigt vanligt att man använder den typ av gimbal som micke7406 länkade till eftersom att det både kan vara svårt att följa ett motiv med 600mm (900 i 35mm-ekvivalent) om man handhåller kameran och att det blir rätt tungt efter ett tag. Därför vill man gärna ha kameran på stativ med kulleder och vanliga trevägshuvuden funkar inte i närheten lika bra som en gimbal.

Det du vill göra är alltså att fälla ut benen i spagat för att komma lågt ner?
Det finns stativ som har delbar mittpelare. Mitt har det tex. Jag har i regel "underdelen" hemma då stativet blir tillräckligt högt ändå men hade jag haft mittpelaren i sin fulla längd monterad hade det varit gjort på under en minut att skruva loss underdelen så att jag kan komma ner i markhöjd.
Det var lite därför jag frågade om det där med stabiliteten, eftersom det, i min värld, oftast är det som blir sämre med mittpelare, men då i regel bara om man höjer den.

Det finns även stativ som levereras med två mittpelare. En lång som går att höja och en kort som man sätter på samma plats men utan möjlighet att höja, så att man själv kan välja.

Det stativ som du har nu, är det så att benen flexar/darrar där det blåser eller du rör kameran eller handlar det om att stativet är är lätt. Har du testat att tynga ner stativet?
Det är en av "nackdelarna" med kolfiber, att stativet blir lätt och man måste tynga ner det genom att tex hänga en påse med sten under för att det ska bli riktigt stabilt. Jag tänker att eftersom du har ett ändå relativt lätt stativ men med en gimbal och ett hyggligt stort objektiv så blir det ju lite hög tyngdpunkt som påverkar stabiliteten negativt. Då kommer det troligen inte att hjälpa att köpa ett kolfiberstativ i sig (kanske rent av tvärt om). Det kommer bara att bli något lättare att bära stativet.
Är det benen som flexar så behöver du ha ben som har så stor diameter som möjligt. Gärna då ett med så få sektioner som möjligt. Då blir ju dock stativet längre när det är ihopfällt men det kanske inte gör något?

Hej!
Tack för svar! Du är helt inne på rätt spår! Det är "spagat"versionen jag vill åt
det jag upplever med mitt egna stativ i nuläget är vad ja skulle beskriva som att det "viker" sig under tyngden, även då jag inte har mkt tyngd på. Med stativet utfällt (lite kort, blir bara 150cm) och både gimbal och kamera på, så flexar benen utåt, lite åt spagathållet...även när jag fällt ut som maximalt, det bli att benen böjer sig lite.. det är därför jag ville ha ett rejälare stativ, som du säger, med tjockare ben. Du har helt rätt i att Kolfiber blir lättare, och i många fall instabilare, men kolfiber har ju även bättre vibrationsdämpande egenskaper än Aliminium, och det var det jag hoppades på lite i detta fallet.

Jag har iallafall under dagarna kikat runt lite (väldigt mkt) och det lutar nog emot att jag köper ett Sirui - R5214XL (upp till 200cm) och även adderar deras K40X kulled. och därmed kör 100% Sirui.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det handlar om att fotografera "vilmarksfotografi" med ett objektiv som är 600mm i längsta läget tolkade åtminstone jag det som att det är vilja djur av något slag det handlar om. Det har senare även framkommit att det är bland annat fågel som ska fotas.
Då är det väldigt vanligt att man använder den typ av gimbal som micke7406 länkade till eftersom att det både kan vara svårt att följa ett motiv med 600mm (900 i 35mm-ekvivalent) om man handhåller kameran och att det blir rätt tungt efter ett tag. Därför vill man gärna ha kameran på stativ med kulleder och vanliga trevägshuvuden funkar inte i närheten lika bra som en gimbal.

Okej! Tänkte faktiskt inte på det. 600mm måste inte vara speciellt tungt (kolla på sony's 400mm e-mount eller ett opteka 500mm (teleskop-liknande mirror objektiv) tex) så jag förutsatte inte att vikten skulle vara ett problem. Dock kan jag förstå att man vill ha en gimbal för att tex inte skrämma djuren eller för att få stadiga foton/filmer över en längre tid.

Skrivet av micke7406:

Ja men om du kollade vilket objektiv det gällde så förstår man att det var en sådan typ av gimbal,
Och pratar vi filmindustrin och användning av gimbals till objektiv i den storleken så pratar vi helt andra summor om man ska orka filma mer än några minuter, Tex https://www.bhphotovideo.com/c/product/1422196-REG/freefly_m_...

Skulle utan problem kunna dra runt på ett Opteka 500mm + 1.5x aps-c crop med en stav-gimbal i ett par timmar men jag förstår vad du menar.

Missade också totalt vilken utrustning han använde... *doh*

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Okej! Tänkte faktiskt inte på det. 600mm måste inte vara speciellt tungt (kolla på sony's 400mm e-mount eller ett opteka 500mm (teleskop-liknande mirror objektiv) tex) så jag förutsatte inte att vikten skulle vara ett problem. Dock kan jag förstå att man vill ha en gimbal för att tex inte skrämma djuren eller för att få stadiga foton/filmer över en längre tid.

Skulle utan problem kunna dra runt på ett Opteka 500mm + 1.5x aps-c crop med en stav-gimbal i ett par timmar men jag förstår vad du menar.

Missade också totalt vilken utrustning han använde... *doh*

Sonys 400 väger väl ändå nästan 3kg? Man har visserligen lyckats designa den så att vikten hamnat närmare kameran är med andra liknande konstruktioner, så det blir lite mindre framtungt, men lite drygt 3kg inkl. kamerahuset blir lite jobbigt att handhålla längre stunder. Man ser ganska många sportfotografer som använder enbensstativ.
Tamron 150-600 som avses i denna tråd är faktiskt lättare men väger ändå nästan 2kg och så kamea på 600-700g på det...
Det kan ju ändå handla om att stå och vänta ganska långa stunder på att djuret i fråga ens ska visa sig.

Spegeltelen som opteka 500/8 vet jag inte om man riktigt kan räkna/jämföra med. De är relativt lätta men spegeltelen brukar ha väldigt kontrastlösa bilder och skärpan brukar vara sådär. I många fall skulle man förmodligen få bättre bildkvalitet med en lite bättre 70-300 telezoom och beskära bilden till samma utsnitt. Sedan kan man inte heller ändra bländaren, utan den är fast på f/8. Den lilla spegeln i objektivets framände gör även oskärpan väldigt orolig. Och så är det ju MF åxå...
Spegeltelen är billiga och lätta och om man vill ha hyggligt resultat för väldigt lite pengar så kan de vara ett alternativ. Jag har ibland tänkt köpa ett spegeltele för att testa, men så har jag kollat på bilder från dem... Men allt beror ju på motiv/ändamål och hur kräsen man är.

Det finns ju även billiga och ganska lätta teleobjektiv som är byggda på traditionellt vis. Bower/Opteka 500/8 som även levereras med med en 2x telekonverter så att man kan få en 1000/16. Visst, ser man till att den kostar runt 1000kr så är den väl inte SÅ dålig men det är väldigt kontrastlöst och mycket CA och det är rätt ljussvagt, får man nog säga.