Kylning till Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005

Kylning till Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce

Hej!

Behöver tips på vilken typ av kylning som passar till ett Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce.

Tack på förhand!

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av nauleem:

Hej!

Behöver tips på vilken typ av kylning som passar till ett Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti Waterforce.

Tack på förhand!

Menar du att byta ut befintlig kylning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005

@thomson: Har ingen vattenkylning i datorn. Grafikkortet köptes in utan vetskap att det krävdes den typen av kylning.

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Du behöver inte köpa till något. Kylningen medföljer.

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005

@johanruda: Det gjorde det inte till det kortet jag köpte.

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Vill du köra vattenkylningen eller luft?

Om du har versionen med bara ett vattenblock så behöver du köpa pump, radiator och kylfläkt till radiatorn. Finns från flera märken, t.ex. EK eller Phanteks. Du bör läsa på ordentligt i så fall.

Annars kan du köpa ett annat kort istället, alternativt byte ut vattenblocket mot en sluten vattenkylningslösning eller en luftkylningslösning.

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2008

Jag har samma som dig och kommer med fläkt och radiator. Eller köpte du den med endast vattenblock? Isf undrar jag hur du lyckades med det?

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av auToeXeC:

Jag har samma som dig och kommer med fläkt och radiator. Eller köpte du den med endast vattenblock? Isf undrar jag hur du lyckades med det?

Lyckades? Beställde på en hemsida och fick det hemskickat. Klantigt? Ja, uppenbarligen *låter* det som

Hur som helst, vilken utrustning behöver jag? Just nu är det två hål som gapar på kortet.

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av nauleem:

Lyckades? Beställde på en hemsida och fick det hemskickat. Klantigt? Ja, uppenbarligen *låter* det som

Hur som helst, vilken utrustning behöver jag? Just nu är det två hål som gapar på kortet.

De här korten kommer i 2 versioner, en som heter WB och är denna, som du troligen köpt
https://www.dustinhome.se/product/5011038653/aorus-gtx-1080ti...

Du behöver alltså en radiator, pump och reservoar , finns hur mycket som helst sådana att få tag på i olika varianter, själv har jag inte byggt så mycket vattenkylning att jag törs rekommendera något men lär finnas massor kunnigt folk här för det

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av godspeed:

De här korten kommer i 2 versioner, en som heter WB och är denna, som du troligen köpt
https://www.dustinhome.se/product/5011038653/aorus-gtx-1080ti...

Du behöver alltså en radiator, pump och reservoar , finns hur mycket som helst sådana att få tag på i olika varianter, själv har jag inte byggt så mycket vattenkylning att jag törs rekommendera något men lär finnas massor kunnigt folk här för det

Tack, då får jag hålla tummarna för att det finns någon som jag hjälpa mig med att reda ut vilken radiator, pump och reservoar som är lämpliga.

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Här ( https://www.inet.se/kategori/683/kit/507/ekwaterblocks ) har du lite att välja på. En tumregel om man ska köra sakerna utan överklockning så är det minst en 240mm radiator som behövs. Alltså 120mm per komponent. Det behövs mer än så ifall du ska överklocka.

Mvh
Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.7Ghz 1.325v kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av nauleem:

Tack, då får jag hålla tummarna för att det finns någon som jag hjälpa mig med att reda ut vilken radiator, pump och reservoar som är lämpliga.

Varför inte helt enkelt byta kortet mot ett med luftkylning eller hybridkylning? Låter ganska mycket enklare, såvida du inte vill vattenkyla din dator - då är det ju perfekt.

i5 3570k @4.8 (Noctua NH-D15) || Kingston HyperX FURY 16GB
Z77 Extreme 4 || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av frong:

Varför inte helt enkelt byta kortet mot ett med luftkylning eller hybridkylning? Låter ganska mycket enklare, såvida du inte vill vattenkyla din dator - då är det ju perfekt.

Tänkte att vattenkylning kunde vara en bra grej för att få ner ljudnivån.

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2012

@nauleem:

för att hjälpa dig behövs lite information

vilket chassi har du?
färgtema?
vill du inkludera CPU i loopen?
vill du ha pump och res i kombination eller som 2 separata enheter?
vad prioriterar du högst kylning eller ljudnivå?

vill du ha billigaste lösningen möjligt eller vill du lägga dig i överkant för ev. överklockning/ tystare system?
har du någon för-kunskap inom detta område?

Primär skärm: Asus swift pg278q sekundär: Samsung S34E790C
CPU: I7 3770k 4.6Ghz MOBO: Asus Sabertooth Z77
GPU: 980TI Strix RAM: 32GB Corsair platinum 2133 MHz
SSD: Samsung 850 evo 500Gb + Intel 480GB
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV PSU: Corsair AX850 Fraktfritt https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av nauleem:

Tänkte att vattenkylning kunde vara en bra grej för att få ner ljudnivån.

Det är det.

i5 3570k @4.8 (Noctua NH-D15) || Kingston HyperX FURY 16GB
Z77 Extreme 4 || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av erieri02:

@nauleem:

för att hjälpa dig behövs lite information

vilket chassi har du?
färgtema?
vill du inkludera CPU i loopen?
vill du ha pump och res i kombination eller som 2 separata enheter?
vad prioriterar du högst kylning eller ljudnivå?

vill du ha billigaste lösningen möjligt eller vill du lägga dig i överkant för ev. överklockning/ tystare system?
har du någon för-kunskap inom detta område?

Hej!

Det är någon form av midi-tower. Färgen spela ringen roll. Behöver inte få med CPUn. Spelar ingen roll om det är två delar eller kombinerat. När det gäller ljud eller kylning så önskar jag en gyllene medelväg, men det behöver inte vara knäpptyst. Behöver inte ligga i överkant för att ordna överklockning. Har bra koll på att "skruva i datorer", men bara byggt kyl i två datorer och i de fallen var allt beställt av ett proffs.

Här finns ett foto på hur det ser ut dag, observera att det är ett gammalt grafikkort.

...nauleem

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av nauleem:

Hej!

Det är någon form av midi-tower. Färgen spela ringen roll. Behöver inte få med CPUn. Spelar ingen roll om det är två delar eller kombinerat. När det gäller ljud eller kylning så önskar jag en gyllene medelväg, men det behöver inte vara knäpptyst. Behöver inte ligga i överkant för att ordna överklockning. Har bra koll på att "skruva i datorer", men bara byggt kyl i två datorer och i de fallen var allt beställt av ett proffs.

Här finns ett foto på hur det ser ut dag, observera att det är ett gammalt grafikkort.

http://ekedalen.se/forum/kyl.jpg

Ser ut som läge att skaffa ett nytt chassi då ditt inte har plats för mycket i vattenkylningväg.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av frong:

Det är det.

AIO, nej.

Egenbyggd vattenloop för 4000-5000:- ja.

i7-4770K@4,4GHZ| Asus Z97-A| Asus GTX1070@2,1GHZ/2,1GHZ|24GB 2,4GHZ RAM| Corsair RM750X| FD Meshify| Dark Pro 4| Morpheus 360W (GPU-kylare)| Win 10 Pro|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av nauleem:

Hej!

http://ekedalen.se/forum/kyl.jpg

Ny datorlåda och sedan gör egen fläktkurva..kylningen och ljudnivån kan göras mycket bättre med en modernare ''smartare'' datorlåda med ett par fläktar framtill som insug.

i7-4770K@4,4GHZ| Asus Z97-A| Asus GTX1070@2,1GHZ/2,1GHZ|24GB 2,4GHZ RAM| Corsair RM750X| FD Meshify| Dark Pro 4| Morpheus 360W (GPU-kylare)| Win 10 Pro|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Dec 2012

@nauleem:

nytt chassi är nog steg 1 då det chassit inte är tänkt för vattenkylning

gillar du däremot att skruva, modda, använda dremeln och ser det som et projekt att få in en loop så visst

annars så byt till något där 2st 240 rads / 1st 240 och en st 360 rymms för att kunna utöka i framtiden

Primär skärm: Asus swift pg278q sekundär: Samsung S34E790C
CPU: I7 3770k 4.6Ghz MOBO: Asus Sabertooth Z77
GPU: 980TI Strix RAM: 32GB Corsair platinum 2133 MHz
SSD: Samsung 850 evo 500Gb + Intel 480GB
Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV PSU: Corsair AX850 Fraktfritt https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005

Ok, nytt chassi är alltså ett måste.

Kan man byta kylning på grafikkortet, dvs skruva bort kylblocket och istället montera dit 2-3 fläktar? Typ så här:

https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-xtreme-iv?gclid=EAIaIQobChMIvMzi44ia3QIVheiaCh3C_AfvEAQYAyABEgKJs_D_BwE

Hur vet man isf vilken som passar?

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Sjukt bra kort du köpt, jag har själv två stycken!

Kör den här wizarden så får du reda på exakt vad du ska köpa.
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Jag rekommenderar soft tubes till ditt första bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPU: 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X| NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 1x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 32GB (2x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 1x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: Logitech G933 | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8 | KEYBOARD: Logitech G710+
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av spawnstah:

Sjukt bra kort du köpt, jag har själv två stycken!

Kör den här wizarden så får du reda på exakt vad du ska köpa.
https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Jag rekommenderar soft tubes till ditt första bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det blir ju inte precis gratis.

Skulle det funka att köpa typ en sån här och koppla om slangarna till grafikkortet istället för kylblocket? Inser att det kan bli problem att fylla på vätska.
https://www.inet.se/produkt/5320125/corsair-hydro-h45

...nauleem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av nauleem:

Oj, det blir ju inte precis gratis.

Skulle det funka att köpa typ en sån här och koppla om slangarna till grafikkortet istället för kylblocket? Inser att det kan bli problem att fylla på vätska.
https://www.inet.se/produkt/5320125/corsair-hydro-h45

Köp en Arctic Cooling Accelero Xtreme IV kylare istället, så slipper du plocka isär hela systemet, byta ut chassit och köpa vattenkylning för flera tusen, + jobbet som kräver kunskap.

Du verkar bara vara ute efter att få systemet o fungera, och då räcker det med en bra luftkylning som Arctic Cooling Accelero Xtreme IV, det är bland det bästa man kan ha med låg temp samt är väldigt tyst.

Asus GeForce GTX1080 ROG Strix OC - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K Delid@4.8GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 16GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002

@nauleem Utnyttja din 14 dagars returrätt om det inte gått 2 veckor ännu, och byt ut kortet emot ett kort med en luftkylare på. Det är nog det lättaste, om du nu inte absolut ivll ha vattenkylning, byta låda osv.

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!