Trodde det skulle vara "lätt" att välja delar... Hjälp! :-)

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara "lätt" att välja delar... Hjälp! :-)

Hej!

Det är nu 5 år sedan jag sist inhandlade en dator. Verkar ha hänt en del på datafronten med nya GPU'er och kommande CPU'er. Surfade in på Inet och konfigurerade en dator med deras "datorbyggare". Blev mer o mer snurrig ju mer jag höll på, finns ju för mkt att välja på.

Här en lista på vad jag kom fram till. Ni kanske förstår på ett ungefär vad jag är ute efter. Angående moderkortet från Asus så finns det tre varianter ( -E, -F och -H), är inte riktigt med på skillnaderna. RAM-minnen. Ska man köpa 1st 16GB eller 2st 8GB? Har det nån betydelse mer än att man ockuperar platser? Såg att det finns RAM-minnen på 3000MHz, vilket inte moderkortet stödjer... ska man kika på annat kort? Jag har inte valt ngn mekanisk disk, tycker det känns stenåldern. Har en NAS med ett gäng stenåldersdiskar för lagring.

En tanke är att invänta i7 9700, frågan är dom denna kommer bli mycket dyrare än 8700'an? Kanske inte är värt det då.

Luft- eller vätskekylning? Nu har jag valt en CPU-kylare som "verkar ok". Hur många fläktar bör man ha i chassit? Det medföljer 2st. Datorn kommer att stå på en liten hylla intilll väggen under skrivbordet, en vit vägg... därav valet av färg på chassit. Valde ett chassi utan glas-sida / lucka då jag inte har något intresse av rgb-belysning.

Skärm kommer bli en 1440, 21:9. Inte bestämt mig än för vilken. Lutar åt Asus. Om jag inte är helt ute o cyklar så använder Asus, Acer mfl. paneler från LG? LG har precis släppt ny panel (UW5), frågan är dock när denna dyker upp i Asus skärmar...

https://www.inet.se/produkt/b1026024/speldator

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för grejer nu?

Permalänk
Avstängd

1. Finns mkt billigare chassin som uppfyller dina krav på färg. Svårt att rekommendera ett speciellt om du har några mått du måste förhålla dig till?

2. Ganska dyr PSU - varför har du valt just den?

3. Du kan välja snabbare minnen. Om du använt inets datorbyggare klickar du bara i en ruta med ”tillåt....” när du väljer minnen. Satsa på 3000Mhz cl15 corsair eller 3200mhz cl16 Gskill.

4. Ska du entusiastöverklocka? Behöver du ett så dyrt moderkort?

5. Gällande kylning. Ja det finns 100 trådar om detta. Allt handlar väl återigen om ifall du ska överklocka och hur mkt. Dark rock 4, nh d15 eller tex deepcool 240ex eller celsius s24 om du vill ha vattenkylning. Läs på om de olika alternativen. Skiljer egentligen inte mkt förutom hur och var i chassit de tar plats.

Du kanske inte har problem att lägga massa pengar men beroende på exakt vad du ska göra med datorn och om du ska bygga själv kan du säkert spara 2000kr om du väljer andra delar och beställer från olika sidor.

Sen rekommenderar jag dig oavsett stt vänta på att 2000-serien lanseras samt 9700k för att se om de är värda att köpa samt om priser på övrigt sjunker mer.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@anon42512:

GTX970
MSI Z87-G45 GAMING ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Fractal Design Node 605

Tanken är att sälja datorn, borde få några fjuttiga slantar för den.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

1. Finns mkt billigare chassin som uppfyller dina krav på färg. Svårt att rekommendera ett speciellt om du har några mått du måste förhålla dig till?

2. Ganska dyr PSU - varför har du valt just den?

3. Du kan välja snabbare minnen. Om du använt inets datorbyggare klickar du bara i en ruta med ”tillåt....” när du väljer minnen. Satsa på 3000Mhz cl15 corsair eller 3200mhz cl16 Gskill.

4. Ska du entusiastöverklocka? Behöver du ett så dyrt moderkort?

5. Gällande kylning. Ja det finns 100 trådar om detta. Allt handlar väl återigen om ifall du ska överklocka och hur mkt. Dark rock 4, nh d15 eller tex deepcool 240ex eller celsius s24 om du vill ha vattenkylning. Läs på om de olika alternativen. Skiljer egentligen inte mkt förutom hur och var i chassit de tar plats.

Du kanske inte har problem att lägga massa pengar men beroende på exakt vad du ska göra med datorn och om du ska bygga själv kan du säkert spara 2000kr om du väljer andra delar och beställer från olika sidor.

Sen rekommenderar jag dig oavsett stt vänta på att 2000-serien lanseras samt 9700k för att se om de är värda att köpa samt om priser på övrigt sjunker mer.

Hej och tack för svar!

Måtten på chassit är inte så noga så länge det är en midtower. Angående PSU så valde jag ett som fått bra omdöme. Tar gärna emot förslag Om jag ska välja snabbare minnen så måste jag välja ett annat moderkort. Förslag? Jag har inte tänkt greja med överklockning.

Tar gärna emot tips om hur man kan få ner priset utan att äventyra prestandan allt för mkt. Datorn skall användas till spel i upplösningen 3440x1440p, det blir den tunga biten.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke_JKUR:

Hej och tack för svar!

Måtten på chassit är inte så noga så länge det är en midtower. Angående PSU så valde jag ett som fått bra omdöme. Tar gärna emot förslag Om jag ska välja snabbare minnen så måste jag välja ett annat moderkort. Förslag? Jag har inte tänkt greja med överklockning.

Tar gärna emot tips om hur man kan få ner priset utan att äventyra prestandan allt för mkt. Datorn skall användas till spel i upplösningen 3440x1440p, det blir den tunga biten.

Kan detta nedan vara något? Om jag fattat rätt ska du endast spela? Då får du bedöma om du vill lägga pengar på en i7 eller om du ”nöjer” dig med en i5. I7an kommer förvisso vara något mer framtidssäker.

Eftersom du inte ska överklocka finns det ingen anledning attt välja ett moderkort som är overkill. Det är om du vill ha bättre inbyggt ljudkort eller massa annat lullull.

Gällande kylare valde jag en billig men tyst och kompetent att kyla processorn i stock.

Utgå från nedan och sedan byt ut eller justera utifrån dina personliga behov.

https://www.inet.se/produkt/b1026028/1

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Om jag ska välja snabbare minnen så måste jag välja ett annat moderkort. Förslag? Jag har inte tänkt greja med överklockning.

Alla Z370 moderkort har 2666Mhz som standard hastighet och klarar även högre hastigheter. Du har valt 2400Mhz minnen...

Och varför 2 SSD? Räcker med en SSD för system/program, och en vanlig hårddisk om du behöver extra lagring.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11791557/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Alla Z370 moderkort har 2666Mhz som standard hastighet och klarar även högre hastigheter. Du har valt 2400Mhz minnen...

Och varför 2 SSD? Räcker med en SSD för system/program, och en vanlig hårddisk om du behöver extra lagring.

Bra där med minneshastigheten, det missade jag. Tack! Lade till en extra, lite långsammare SSD för lagring. Jag behöver inte värst mkt lagring. Har en NAS med massa utrymme. Lyxade till med en SSD, kanske skulle köra med ytterligare m.2? Egentligen behöver jag inte så mkt lagring i datorn, det som tar utrymme är spelen och några enstaka program, o sånt vill man väl ha på snabba diskar? Bara en fundering.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det där ser bra ut! Hur är det med m.2? Ska man satsa på sådana? Härligt o se att vi lyckas få ner priset

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers