Viken pryl tycker ni inte är inte är värt sitt pris.

Permalänk
Medlem

Viken pryl tycker ni inte är inte är värt sitt pris.

Ja som sagt, vilken sak tycker du är alldeles för dyr och borde kosta mycket mindre än vad det gör.
Dela gärna med er med en länk.

* Vet ej om jag la ämnet på rätt forum del.

Permalänk
Medlem

Behöver inte säga så mycket mer, gäller även övriga produkter på aktuell butik

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Allt det står ”apple” på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Iphone XS Max ? kostar lika mycket som våran Renault Grand Seanic som kan få plats med hela familjen =O

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Många designprodukter där det är själva designen man betalar för och kanske inte material, kvalitet, tillverkningsprocess eller andra saker.

Bra exempel kan vara smycken, kläder, möbler osv.
Det finns ju dock många bolag med dyrare produkter där det finns skäl för priset, en produkt med en lång livscykel, bra kvalitet, miljömässigt bra tillverkning samt där människorna som tillverkar produkterna inte gör det under slavliknande förhållande.

Men det är ju svårt att göra ovan bedömning när man ser en vit t-shirt på Ullared för 20 kronor vs en för 500 kronor.
Däremot så kan man göra en del antaganden om man klurar över priset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Iphone XS Max ? kostar lika mycket som våran Renault Grand Seanic som kan få plats med hela familjen =O

Eller 5100 doser mässlingsvaccin till barn i fattiga länder såsom Nepal.

Permalänk
Medlem

cyklar som kostar lika mycket som en motorcykel. sjukt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inofficiell ambassadör

*Telefoner över 7000:-
*"vanliga" bilar över 500 000:- (jag tittar på dig Volvo)
*BMW X2 i alla utföranden
*RTX 2080Ti
*AMD Vega över MSRP
*Elcyklar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Alla mobiltelefoner som kostar mer än 4000kr.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Att Dö är alldeles för dyrt, med det faktum att det kostar ca 27 000 för en begravning....
har knappt råd att dö xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Nya iphone Xs Max. Värstingmodellen är fan dyrare är gtx2080ti XD

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

*"vanliga" bilar över 500 000:- (jag tittar på dig Volvo)

Fast volvo ligger inte i vanlig bil klassen längre vill du ha en vanlig bil får du köpa en golf, eller V40 som dock inte är premium enligt mej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Fast volvo ligger inte i vanlig bil klassen längre vill du ha en vanlig bil får du köpa en golf, eller V40 som dock inte är premium enligt mej.

Golf är också överpris i Sverige. Svenska folket älskar den lilla vw plutten.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av bjonss13:

Fast volvo ligger inte i vanlig bil klassen längre vill du ha en vanlig bil får du köpa en golf, eller V40 som dock inte är premium enligt mej.

Försök övertyga min farsa om det. Han är övertygad om att Volvo fortfarande känns som en 240 att köra, och vägrar gå med på att det är ett premiummärke nuförtiden. Ohwell.

I övrigt, allt jag verkligen vill ha kostar alldeles för mycket, tycker min sambo.

Lego. Skärmar. GPU. Bygga nytt hus.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att ibland så tycker vi att saker inte är värt sitt pris för att vi inte har kunskapen och/eller förståelse för hur mkt arbete och resurser som ligger bakom en "pryl"?

Permalänk
Lego Master

@reverend benny:
Jo. Men när det är offentligt att marginalerna ligger på över 40% på vissa produkter, och bolagen är värda så mycket pengar att vi tillsammans i Sverige inte kommer tjäna så mycket under vår livstid, då börjar man surna.

Yes, I'm looking at you, Apple.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Fast volvo ligger inte i vanlig bil klassen längre vill du ha en vanlig bil får du köpa en golf, eller V40 som dock inte är premium enligt mej.

Spelar imo mindre roll, "premium"-klassen är fortfarande vanliga bilar, och till och mer ännu mindre värda sitt pris.

* Bilar över 200k

* Boende i storstäder (kanske inte en pryl men ändå )

* Mobiltelefoner över 4k

* vardagsmärkeskläder

Datakomponenter gör mig lite delad, visst har det stuckit iväg i det övre spannet med entusiastprylar. Men samtidigt så är det inte som förr där man var i princip tvungen att köpa highend för att få hänga med å spela det senaste, prylar som blev antika bar några år senare. Nu klarar man sig ju i flera år på midrange egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@reverend benny:
Jo. Men när det är offentligt att marginalerna ligger på över 40% på vissa produkter, och bolagen är värda så mycket pengar att vi tillsammans i Sverige inte kommer tjäna så mycket under vår livstid, då börjar man surna.

Yes, I'm looking at you, Apple.

Marginal på vad? Och hur har du räknat då?
Har du något bra exempel?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av reverend benny:

Marginal på vad? Och hur har du räknat då?
Har du något bra exempel?

https://www.reuters.com/article/us-apple-iphone/apples-iphone...

Citat:

The iPhone X smartphone costs $357.50 to make and sells for $999, giving it a gross margin of 64 percent, according to TechInsights, a firm that tears down technology devices and analyzes the parts inside. The iPhone 8 sells for $699 and has a gross margin of 59 percent.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är just sådana här artiklar som spär på folks felaktiga bild att "det är bara hårdvaran man betalar för", resten är ren vinst för företagen.
Läser man artikeln så framgår det att man helt utelämnat saker såsom R&D

Utveckling av OS (det är ingen liten bunt folk som jobbar med detta)
Fortsatt support av gamla enheter (Något som många andra telefontillverkare inte lägger så mkt krut på)
Design, test, produktion av telefonen
Kostnader för support, logistik och marknadsföring osv.
Hela infrastrukturen, iCloud, patchhantering, iMessage osv som är tjänster som följer med telefonen.

Man skulle ju kunna skriva en liknande artikel och hävda att MS vinstmarginal på alla sålda program är 100% då dom inte säljer någon hårdvara.

Permalänk
Medlem

Bil.

Dyrt både att äga och köra.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av reverend benny:

Det är just sådana här artiklar som spär på folks felaktiga bild att "det är bara hårdvaran man betalar för", resten är ren vinst för företagen.
Läser man artikeln så framgår det att man helt utelämnat saker såsom R&D

Utveckling av OS (det är ingen liten bunt folk som jobbar med detta)
Fortsatt support av gamla enheter (Något som många andra telefontillverkare inte lägger så mkt krut på)
Design, test, produktion av telefonen
Kostnader för support, logistik och marknadsföring osv.
Hela infrastrukturen, iCloud, patchhantering, iMessage osv som är tjänster som följer med telefonen.

Man skulle ju kunna skriva en liknande artikel och hävda att MS vinstmarginal på alla sålda program är 100% då dom inte säljer någon hårdvara.

Ja, jag förstår att R&D kostar pengar. Men ändå är det ju inte så att de gör av med lika mycket pengar som de tjänar, eller hur?
Och ja, det finns många andra bolag som är lika goda kålsupare som Apple, men de var på tapeten just nu ändå med XS Max-prissättningen.

Och i övrigt, hur kommer det sig att Samsung kan sälja en Galaxy S9 Plus för ungefär halva priset av en XS Max? Man får tycka vad man vill om Android vs. iOS, men Samsung lägger ändå ner pengar på att utveckla interfacet inför varje ny telefon.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Farthinder:

Att Dö är alldeles för dyrt, med det faktum att det kostar ca 27 000 för en begravning....
har knappt råd att dö xD

Du behöver inte tänka på det iaf eftersom du är död😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

hur kommer det sig att Samsung kan sälja en Galaxy S9 Plus för ungefär halva priset av en XS Max?

Det är snarare tvärt om. Alla företag vill sälja produkter till det pris som ger störst vinst. Frågan borde vara hur kan Apple sälja en telefon för dubbelt så mycket? Svaret är att de räknat fram att folk är beredda att betala detta pris.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Att Dö är alldeles för dyrt, med det faktum att det kostar ca 27 000 för en begravning....

Oj! I så fall tänker jag definitivt inte dö innan det blir mer prisvärt. Då lägger jag till och med hellre pengarna på en ny iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Att Dö är alldeles för dyrt, med det faktum att det kostar ca 27 000 för en begravning....
har knappt råd att dö xD

Ingen idé att stressa ihäl sig över det.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Iphone XS Max ? kostar lika mycket som våran Renault Grand Seanic som kan få plats med hela familjen =O

18k för en mobiltelefon, haha. Höll på att ramla av stolen när jag läste det på apple hemsida. Har Nokia 3310 kvar i en låda. Den fungerar faktiskt fortfarande. Gav 800kr för den. Visst, den klarar inte av surf och dylikt? men den gör allt vad en telefon behöver göra (ringa och skicka sms på!).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Iphone XS Max ? kostar lika mycket som våran Renault Grand Seanic som kan få plats med hela familjen =O

Min familj har ganska små fötter, så jag tror att vi alla skulle få plats att stå på en Iphone XS Max, som ju är ganska stor. Det kanske blir en Iphone XS Max ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att frågan är lite svår.

Det finns vissa produktkategorier som jag inte skulle vilja ha ens om de var gratis. Då tänker jag på t.ex. internetanslutna glödlampor, smartklockor, och videokonferenstelefoner med inbyggd fjärrstyrd dispenser för djurgodis. (Då talar jag som en person som bor i ett hushåll med katt i.)

Sedan finns det prylar som jag tycker är lite för dyra för vad de är. Man kan börja med att titta lite i toppsegmentet på mobiltelefoner, fast det är ändå inget om man jämför med armbandsur och annat. Grafikkort som RTX 2080 Ti faller så klart också in i den kategorin.

Samtidigt så måste man också ha respekt för att det kostar att tillverka produkter, och att vissa produkter på grund av sin beskaffenhet faktiskt blir ganska dyra, och det inte går att motivera att man köper en sådan produkt.

Ett exempel på en sådan är processorer i HEDT-segmentet, alltså både Threadripper och Intels motsvarigheter. Sådana processorer med plattform är alldeles för dyra för många som har som med krävande användingsområde att spela spel. Betyder det att prylarna är för dyra? Nja, det betyder bara att det är för mycket för man behöver.

I grund och botten tror jag på att det inte är särskilt produktivt att störa sig på att grejer är för dyra i sig, utan snarare försöka vara mer kritisk till orsakerna till att det är så dyrt. Exempelvis bristande konkurrens i en marknad (t.ex. grafikkort), inlåsningseffekter (t.ex. Apple-produkter), bristande tillgång (bostäder i Stockholm).

Vissa saker går att påverka genom egna val (inte låsa in sig i Apples muromgärdade trädgård), och andra i mindre utsträckning (inte bo i en storstad).

I vissa fall går det även att försöka premiera konkurrens genom att välja en underdog till märke i de fall det går att göra utan att göra någon större uppoffring själv. T.ex. att i en marknad med ett duopol köpa en produkt från en mindre tillverkare istället för motsvarande från en större om det är i princip samma pris och i övrigt lika bra kort. På sikt bidrar det till konkurrens. Visst, det påverkar ingenting på liten skala, men det finns marknader idag där vi tyvärr har en osund situation just för att många väljer att köpa produkter från den större tillverkaren även när den mindre har lika bra eller bättre produkter, vilket idag innebär en tråkig marknadssituation.