Permalänk

Datorn slutade fungera

Hej,

Haft problem med Witcher 3 idag och försökte felsöka problemet på diverse forum. Jag fick den briljanta idén att vänta i ett par timmar innan jag startade spelet igen. Startade spelet för ett par minuter sedan och allt blev helt svart... Kan det vara nätaggregat som gått? Min dator är relativt gammal då den är byggd 2013. Ligger ett Corsair CX600. Ska tilläggas att jag inte överklockar och eller så. Laddade dock ner MSI afterburner för att kolla temps och låg på ca 70 grader med grafikkortet. Någon som har en idé om vad som har hänt?

Permalänk

Hej igen,

Ska nog tillägga att det inte luktar bränt från datorn heller! Försökt starta upp den ett par gånger nu men den är stendöd. Tur att det nya rtx korten kommer ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker starta datorn? Lyser någon lampa inne i dator, tex på moderkortet? Om absolut ingenting händer så är det förmodligen nätaggregatet som gått. Det KAN gå att starta datorn snart ifall nätaggregatet är problemet då det kan "laga sig själv" men efter det kommer det att hända igen och då är det dött för gott.

Och ja, 5 år låter som en rimlig livstid på icke påkostade nätaggregat. Mitt är också 5 år gammalt och jag är hur redo som helst över att det skulle gå sönder i vilket ögonblick som helst.

Om moderkortet lyser och/eller fläktar snurrar så ta bort grafikkortet och flytta bildkabeln till moderkortet.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Corsair CX600 är ett ganska dåligt nätagg som är lite känt för att gå sönder, så det skulle inte vara konstigt om det är det som gett upp. Du kan testa att tjuvstarta nätagget för att se om det går igång alls, se instruktioner.

Permalänk
Skrivet av perost:

Corsair CX600 är ett ganska dåligt nätagg som är lite känt för att gå sönder, så det skulle inte vara konstigt om det är det som gett upp. Du kan testa att tjuvstarta nätagget för att se om det går igång alls, se instruktioner.

Tack för svar. Är de andra delarna i datorn också sönder? Blir att bygga en liten itx maskin nu istället. Tänkte jag i alla fall kunde ta hårddiskarna och ett par fläktar. Vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Vad händer när du försöker starta datorn? Lyser någon lampa inne i dator, tex på moderkortet? Om absolut ingenting händer så är det förmodligen nätaggregatet som gått. Det KAN gå att starta datorn snart ifall nätaggregatet är problemet då det kan "laga sig själv" men efter det kommer det att hända igen och då är det dött för gott.

Och ja, 5 år låter som en rimlig livstid på icke påkostade nätaggregat. Mitt är också 5 år gammalt och jag är hur redo som helst över att det skulle gå sönder i vilket ögonblick som helst.

Om moderkortet lyser och/eller fläktar snurrar så ta bort grafikkortet och flytta bildkabeln till moderkortet.

Testa detta nu och det lät "bzzz" samtidigt som det blev blått från nätagget. Som att det är ström liksom... Men sen hände det inte så mycket mer tyvärr... Blir att köpa nytt! Väntade på 2000 serien så god timing

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Testa detta nu och det lät "bzzz" samtidigt som det blev blått från nätagget. Som att det är ström liksom... Men sen hände det inte så mycket mer tyvärr... Blir att köpa nytt! Väntade på 2000 serien så god timing

Japp allt indikerar på att det agget är helt slut. Se gärna till att köpa ett med minst 8 år i garanti.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Tack för svar. Är de andra delarna i datorn också sönder? Blir att bygga en liten itx maskin nu istället. Tänkte jag i alla fall kunde ta hårddiskarna och ett par fläktar. Vad tror du?

Självklart kan du!

(oj, ursäkta för dubbelpost, trodde att inlägget skulle matas in i det förra automatiskt)

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Tack för svar. Är de andra delarna i datorn också sönder? Blir att bygga en liten itx maskin nu istället. Tänkte jag i alla fall kunde ta hårddiskarna och ett par fläktar. Vad tror du?

Det går inte att säga utan att prova. Nätagg ska normalt ha skydd mot sånt, men själva definitionen på ett trasigt nätagg är att det inte fungerar korrekt. Och CX600 är ju som sagt inget vidare.

Skrivet av Stagfeldt:

Testa detta nu och det lät "bzzz" samtidigt som det blev blått från nätagget. Som att det är ström liksom... Men sen hände det inte så mycket mer tyvärr... Blir att köpa nytt! Väntade på 2000 serien så god timing

Tänk på att varje gång du försöker starta datorn så ökar risken för att nätagget skadar andra komponenter. Nu är det väl lite sent, men det kan vara bra att i alla fall dra ur hårddiskarna om man vill försöka starta ett suspekt nätagg. De är inte nödvändiga för att se om datorn går igång och relativt känsliga.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det går inte att säga utan att prova. Nätagg ska normalt ha skydd mot sånt, men själva definitionen på ett trasigt nätagg är att det inte fungerar korrekt. Och CX600 är ju som sagt inget vidare.
Tänk på att varje gång du försöker starta datorn så ökar risken för att nätagget skadar andra komponenter. Nu är det väl lite sent, men det kan vara bra att i alla fall dra ur hårddiskarna om man vill försöka starta ett suspekt nätagg. De är inte nödvändiga för att se om datorn går igång och relativt känsliga.

Tack för informationen. Får hoppas att mina SSD hårddiskar inte är körda då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oftast klarar sig grejerna fast nätagget pajjar.
Men man kan ha otur.
Min erfarenheter av pajjade nätagg är.typ kondingar som smäller. Har aldrig i dom fallen skadat andra delar.
Och ett corsair cx aggregat från 2013 var av rätt dålig.kvalite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Hej igen allihopa,

Köpte nytt nätaggregat och visst startar datorn igång... MEN, dock inte med grafikkortet. Så fort grafikkortet är inkopplat så vill inte datorn starta. Men så fort jag drar ut elen till grafikkortet så startar datorn inkl. fläktarna till grafikkortet.

Köpte ett nätagg på 600w precis som mitt förra för att kunna köra mitt gamla 780.

EDIT: Kan det vara grafikkortet som är trasigt?

Permalänk
Medlem

@Stagfeldt: Då är det nog tyvärr troligt att det gamla nätagget tog med sig grafikkortet i fallet, eller möjligtvis tvärtom. Men du får alltså bild om du t.ex. kopplar in skärmen i moderkortet istället? Att fläktar och sånt startar är ju annars en dålig indikation på om datorn fungerar eller inte.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Stagfeldt: Då är det nog tyvärr troligt att det gamla nätagget tog med sig grafikkortet i fallet, eller möjligtvis tvärtom. Men du får alltså bild om du t.ex. kopplar in skärmen i moderkortet istället? Att fläktar och sånt startar är ju annars en dålig indikation på om datorn fungerar eller inte.

Hej,

Jag får bild och allt funkar när jag kör HDMI kabeln in i moderkortet. Alla fläktar körs inkl grafikkortet, men så fort jag stoppar in pci kontakterna i grafikkortet så händer inget. Riktigt surt! Alltså inget i hela datorn startar... Inga fläktar, ingenting så fort grafikkortet ska vara med och ta ström,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aj! Kanske borde man ha felsökt lite mer. Riktigt jobbigt att köpa en komponent om det visar sig vara egentligen något annat som är felet...

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

@Dave1080:

Hej,

Nätagget var trasigt! Det nya funkar helt ok. Problemet är att mina fläktar inte riktigt körs igång när jag startar datorn. Jag måste blåsa lite på dem för att det ska börja snurra och när de snurrar så gör det de väldigt långsamt. Dessa fläktar är alltså ikopplade men känns som att PSU inte riktigt "orkar" starta med dem. Likadant med grafikkortet i, alla fläktar startar i typ 1 sek men slutar... Jag som kopplat nätagget fel?

Permalänk
Medlem

Bytte du ut alla kablar så du bara kör på kablarna från den nya PSU:n?

Några fläktar på ett par watt styck ska inte vara nått problem, du har inte ställt ned fläktfart via nån mjukvara?

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Bytte du ut alla kablar så du bara kör på kablarna från den nya PSU:n?

Några fläktar på ett par watt styck ska inte vara nått problem, du har inte ställt ned fläktfart via nån mjukvara?

Hej,

Jag bytte alla kablar då mitt gamla och nya ej är modulärt. Jag har inte ändrat något i BIOS eller någon annan mjukvara. Just nu känns det som att det inte är tillräckligt med ström för att driva datorn på ett 600w nätaggregat. Jag har även testat lite olika kombinationer, exempelvis starta utan några fläktar vilket fungerar utmärkt. Men så fort grafikkortets ska kopplas i med ström så händer ingenting!

Ska även tillägga att jag testade min brors GTX 770 idag som inte heller fungerade i min burk, men i hans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Hej,

Jag bytte alla kablar då mitt gamla och nya ej är modulärt. Jag har inte ändrat något i BIOS eller någon annan mjukvara. Just nu känns det som att det inte är tillräckligt med ström för att driva datorn på ett 600w nätaggregat. Jag har även testat lite olika kombinationer, exempelvis starta utan några fläktar vilket fungerar utmärkt. Men så fort grafikkortets ska kopplas i med ström så händer ingenting!

Ska även tillägga att jag testade min brors GTX 770 idag som inte heller fungerade i min burk, men i hans...

Låter misstänkt som att moderkortet gett upp.
Testa din nya PSU i brorsans burk, min gissning är att det kommer funka helt perfekt där och då är det moderkortet ditt som är paj, tyvärr!

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Låter misstänkt som att moderkortet gett upp.
Testa din nya PSU i brorsans burk, min gissning är att det kommer funka helt perfekt där och då är det moderkortet ditt som är paj, tyvärr!

Hej,

Hur kan moderkortet vara paj när datorn ändå startar etc? Ska bli ett nätaggregat med kvalitet nästa gång som inte låter alltför mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stagfeldt:

Hej,

Hur kan moderkortet vara paj när datorn ändå startar etc? Ska bli ett nätaggregat med kvalitet nästa gång som inte låter alltför mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag baserar det på att du bytt PSU och GPU och ändå funkar det inte.
Att moderkortet skulle vara helt efter att din PSU pajade och att du sedan har fått en trasig splitterny PSU känns helt enkelt mindre troligt.
När jag hör hovar tänker jag på hästar, inte zebror.

Men som sagt, jag sa att du skulle felsöka nya PSU genom att koppla in det i brorsans dator så du får svart på vitt om det är paj eller inte
Om du vill följa det rådet eller gå och köpa ytterligare en ny PSU får du välja själv.

Edit: För att mer specifikt försöka svara på din fråga utan att ha några djuplodande kunskaper om moderkortet strömförsörjning kan jag killgissa att strömförsörjningen till moderkortet fått sig en törn men övriga delar kan fortsätta fungera. Det är ju uppenbarligen dålig ström till FAN-kontakterna då fläktarna inte går igång riktigt och jag gissar att när gpu försöker dra ström från pci-e porten blir det för mycket för den trasiga strömförsörjningen.