Permalänk
Medlem

Ska man uppgradera Processorn?

Hej!

Jag ska uppgradera min gamla speldator
För att kunna spela nya spel i 1440P/2160p och högre grafik. Vad tycker ni kan behöva uppgraderas till?

MIN UTRUSTNING
Grafikkort: GTX 1070 (har inte tänk att köpa ett nytt)
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz, 3901 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer
GA-Z77-D3H
15.96 RAM DDR3
1080P, 60Hz Skärm

Permalänk
Medlem

Ny processor innebär nytt moderkort och minnen också men jag skulle börja med en skärm om du vill ställa upp grafiken i spelen så börja där.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Prosecco är ett mousserande vin från Italien. Varav jag föreslår ett större barskåp torde vara en behövlig uppgradering då jag anser att det borde vara flaskhalsen i ts problem.

Skämt åsido. Som föregående talare måste du först och främst byta skärm. Ny processor kanske skulle kunna göra lite skillnad. För att spara en slant föreslår jag att du letar efter en "k" variant som är överklockningsbar så kanske du slipper byta moderkort och minnen

Permalänk
Hedersmedlem

Du får tänka på att det är ditt grafikkort som får jobba hårdare i högre upplösning, inte din CPU. Särskilt med ett 1070.

Kör på att uppgradera din bildskärm bara. Ha kvar din CPU. Om du inte upplever någon CPU-begränsning idag så kommer du inte uppleva det med en högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Siktar du på 60 FPS räcker en i7 3770 fortfarande till det mesta. Klarar processorn 60 FPS i 1080p klarar processorn 60 FPS även i 4k.

Om du däremot siktar på 144 hz i moderna spel måste du förmodligen byta processor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag satt med liknande setup fast ett GTX 1080 för nästan ett år sedan. Sedan dess har datorn bytts ut, förutom just grafikkort. Ny skärm är köpt.

Från min erfarenhet gjorde bytet till en 144Hz-skärm störst skillnad skulle jag vilja påstå. Det är verkligen enorm skillnad. Jag hade såklart känt på och testat 144Hz-skärmar tidigare på mässor osv, men i det vimlet är det svårare att märka skillnaden tycker jag. Som sagt, skillnaden är rejäl - mitt råd till dig är att köpa en skärm via distansavtalslagen, öppna och testa försiktigt. Känner du dig nöjd behåll den. Om inte, lämna tillbaka den.

Min historia slutar dock inte där, att byta från min i7 3770K till nuvarande i7 8700K gjorde OTROLIGT mycket större skillnad än jag föreställde mig, detta trots att min 3770K inte slog i taket och låg på 100% i spel, snarare att den maxade ut vid 80-85% och snittade bra lägre än så. Ändock har jag rejält högre FPS i samtliga spel som jag kan komma på nu på rak arm.

Två saker kan iaf konstateras (förutsatt att du spelar FPS-spel iaf:
1) Du behöver en ny snabb skärm
2) Du kommer att behöva byta CPU för att få ut max ur grafikkort (och skärm). Iaf enligt min erfarenhet.

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Jag satt med liknande setup fast ett GTX 1080 för nästan ett år sedan. Sedan dess har datorn bytts ut, förutom just grafikkort. Ny skärm är köpt.

Från min erfarenhet gjorde bytet till en 144Hz-skärm störst skillnad skulle jag vilja påstå. Det är verkligen enorm skillnad. Jag hade såklart känt på och testat 144Hz-skärmar tidigare på mässor osv, men i det vimlet är det svårare att märka skillnaden tycker jag. Som sagt, skillnaden är rejäl - mitt råd till dig är att köpa en skärm via distansavtalslagen, öppna och testa försiktigt. Känner du dig nöjd behåll den. Om inte, lämna tillbaka den.

Min historia slutar dock inte där, att byta från min i7 3770K till nuvarande i7 8700K gjorde OTROLIGT mycket större skillnad än jag föreställde mig, detta trots att min 3770K inte slog i taket och låg på 100% i spel, snarare att den maxade ut vid 80-85% och snittade bra lägre än så. Ändock har jag rejält högre FPS i samtliga spel som jag kan komma på nu på rak arm.

Två saker kan iaf konstateras (förutsatt att du spelar FPS-spel iaf:
1) Du behöver en ny snabb skärm
2) Du kommer att behöva byta CPU för att få ut max ur grafikkort (och skärm). Iaf enligt min erfarenhet.

Lycka till!

Vilken upplösning körde du i då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SPRMR17:

Hej!

Jag ska uppgradera min gamla speldator
För att kunna spela nya spel i 1440P/2160p och högre grafik. Vad tycker ni kan behöva uppgraderas till?

MIN UTRUSTNING
Grafikkort: GTX 1070 (har inte tänk att köpa ett nytt)
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz, 3901 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer
GA-Z77-D3H
15.96 RAM DDR3
1080P, 60Hz Skärm

Med det grafikkortet skulle ja undvika 4K.

1440p kommer funka fint i 1440p60Hz.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Du kan ställa upp hastigheten ett par snäpp även med en vanlig i7 3770.

Max för i7 3770 är 4300/4200/4200/4100 MHz vilket nästan alla i7 3770 klarar utan att du behöver röra några andra inställningar än "turbo multiplier". En enklare tornkylare är dock lämpligt att införskaffa för att hålla nere processor-temperaturen.

Så gott som alla Sandy Bridge och Ivy Bridge -processorer kan köra +4 multiplier jämfört med original turbo multipliers.

Intel kallade detta "limited overclocking" och jag gissar att det är anledningen till att även en vanlig i7 3770 kostar 700-900kr begagnad jämfört med en 3770K som kostar 1000-1200kr. För nyare i7-processorer är skillnaden i pris på begagnat-marknaden större mellan K-modellerna och de vanliga eftersom de vanliga ej kan överklockas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilken upplösning körde du i då?

Skickades från m.sweclockers.com

1440p, så ingen ändrad variabel där heller.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

OK, så jag tror alltså att slutsatsen vi kan dra är:

För 1440p@60 Hz så räcker en 3770.

För 1440p@144 Hz så kan det vara vettigt att uppgradera processorn också.

Med det sagt så kan man ju faktiskt köpa en 144 Hz-skärm för att vara framtidssäker så länge man är nöjd med att inte kunna få riktigt så hög framerate som med en finare propp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

OK, så jag tror alltså att slutsatsen vi kan dra är:

För 1440p@60 Hz så räcker en 3770.

För 1440p@144 Hz så kan det vara vettigt att uppgradera processorn också.

Ja, det är bara att kolla på t.ex. ett lite äldre Sweclockers-test där 3770K är med (3770 lär prestera snarlikt). Kollar man på 720p-testerna så ser man hur processorn presterar när inte grafikkortet flaskar, och där klarar 3770K med marginal 60 fps i alla speltesterna men ligger under 144 fps i de flesta av spelen.

Sen innan någon kommer och klagar på att ingen spelar i 720p så är det inte det som är poängen. Det finns andra saker än upplösningen man kan dra ner på för att minska belastningen på grafikkortet. Har man en 144 Hz-skärm så kanske man föredrar att ha bättre flyt än att precis varje grafikinställning ska vara på max. Belastningen på processorn är däremot ofta mycket svårare att påverka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Ja, det är bara att kolla på t.ex. ett lite äldre Sweclockers-test där 3770K är med (3770 lär prestera snarlikt). Kollar man på 720p-testerna så ser man hur processorn presterar när inte grafikkortet flaskar, och där klarar 3770K med marginal 60 fps i alla speltesterna men ligger under 144 fps i de flesta av spelen.

Sen innan någon kommer och klagar på att ingen spelar i 720p så är det inte det som är poängen. Det finns andra saker än upplösningen man kan dra ner på för att minska belastningen på grafikkortet. Har man en 144 Hz-skärm så kanske man föredrar att ha bättre flyt än att precis varje grafikinställning ska vara på max. Belastningen på processorn är däremot ofta mycket svårare att påverka.

Förvisso är det sant att ett test i 720p mäter hur bra en processor är i ett visst specifikt spel, men det ger inte nödvändigtvis en korrekt fingervisning om hur en processor kommer bete sig i framtida spel.

Det är ingen som optimerar spel för max bilder/sekund i 720p med låga grafikinställningar. På det sättet är det en ganska dålig indikator av framtida prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Förvisso är det sant att ett test i 720p mäter hur bra en processor är i ett visst specifikt spel, men det ger inte nödvändigtvis en korrekt fingervisning om hur en processor kommer bete sig i framtida spel.

Det är ingen som optimerar spel för max bilder/sekund i 720p med låga grafikinställningar. På det sättet är det en ganska dålig indikator av framtida prestanda.

Vem har pratat om framtida prestanda? Vill man veta hur en processor kommer prestera i framtida spel så är det en spåkula man bör använda. Men man behöver inte vara särskilt synsk för att gissa att en processor som har svårt att klara 144 fps i många av dagens spel knappast lär prestera bättre i framtida spel.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det är väl inget problem med att ändra till 60hz i Nvidias Kontrollpanel?
På en 144hz skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SPRMR17:

@pv2b: Det är väl inget problem med att ändra till 60hz i Nvidias Kontrollpanel?
På en 144hz skärm.

Nä, det kan du göra. Men det behöver du inte göra. Du kan köra bildskärmen i 144 Hz även med en svagare processor. Det är bara att du får en lägre framerate på bildskärmen än om du hade haft en starkare propp