Köp av ny skärm, missnöjd med mitt första val

Permalänk
Medlem

Köp av ny skärm, missnöjd med mitt första val

Hej, bestämde mig för att byta ut min 10år gamla asus 21,5" tn skärm mot något nyare. Köpte samsungs 27" CH711 WQHD. Men är väldigt missnöjd med resultatet. Får väldigt trötta ögon efter en kort stund. Har testat olika inställningar utan resultat. Sen var välvd skärm inte alls min grejj. Köpte den för att den var till ett väldigt rabatterat pris.

Så nu vänder jag mig hit för kommer inte längre själv än hur mycket jag läser. Söker än skärm för mest allround bruk, spelar en del också men både strategi och fps spel så vet ej om behov för hög hz är lika stort som bra bild
Prisklass 3000-4000kr ungefär.

Permalänk
Medlem

@Häggen: Har själv en sådan här som sekundärskärm, och är väldigt nöjd med den

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Häggen:

Hej, bestämde mig för att byta ut min 10år gamla asus 21,5" tn skärm mot något nyare. Köpte samsungs 27" CH711 WQHD. Men är väldigt missnöjd med resultatet. Får väldigt trötta ögon efter en kort stund. Har testat olika inställningar utan resultat. Sen var välvd skärm inte alls min grejj. Köpte den för att den var till ett väldigt rabatterat pris.

Så nu vänder jag mig hit för kommer inte längre själv än hur mycket jag läser. Söker än skärm för mest allround bruk, spelar en del också men både strategi och fps spel så vet ej om behov för hög hz är lika stort som bra bild
Prisklass 3000-4000kr ungefär.

Tjo. Ställt ned ljusstyrkan ? lägre ljus tog bort min trött het i ögonen, de kändes ansträngda, fick huvudverk.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Vad står ljusstyrkan på? Det brukar vara extremt högt från scratch. Gå ned ordentligt. Se på @laxpudding guide för skärmar. Du kan säkert gå ned från 80 till 20.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Moderator
Moderator

Skärm är skitsvårt, brukar vilja se dem och därför åka iväg till Elgiganten eller Inet.

Du har läst Skärmguiden ifrån Ytterberg? Väldigt bra på att bryta ner vad som egentligen är värt.

https://www.sweclockers.com/guider

Jag brukar yxa till en bra sökning på Prisjakt, skala bort egenskaperna jag inte vill ha, lägga på de jag vill ha och sedan se om de finns på en butik i närheten.

Hoppas någon annan kan ge dig mer konkreta förslag på skärmar, lycka till!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Tjo. Ställt ned ljusstyrkan ? lägre ljus tog bort min trött het i ögonen, de kändes ansträngda, fick huvudverk.

Jo den var på 100 direkt ur kartong. Fick då också huvudvärk direkt sen kom jag på att jag läst det någonstans. Har kört 20-40 meb får ändå problem :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad står ljusstyrkan på? Det brukar vara extremt högt från scratch. Gå ned ordentligt. Se på @laxpudding guide för skärmar. Du kan säkert gå ned från 80 till 20.

Den var på 100 har haft den på mest runt 20

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Häggen: Har själv en sådan här som sekundärskärm, och är väldigt nöjd med den

Tack för tipset skall kolla in den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Skärm är skitsvårt, brukar vilja se dem och därför åka iväg till Elgiganten eller Inet.

Du har läst Skärmguiden ifrån Ytterberg? Väldigt bra på att bryta ner vad som egentligen är värt.

https://www.sweclockers.com/guider

Jag brukar yxa till en bra sökning på Prisjakt, skala bort egenskaperna jag inte vill ha, lägga på de jag vill ha och sedan se om de finns på en butik i närheten.

Hoppas någon annan kan ge dig mer konkreta förslag på skärmar, lycka till!

Har nog läst någon skärmguide har på swec. Såg i din länk att det fanns mycket mera läsvärt här

Problemet var att butiken jag var till hade inte så många visningsmodeller och de var bara på med butikens reklamlogga.. Får väl kolla på något annat ställe. Bara surt att närmsta ställe är 40km bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung är ju väldigt pigga på att PWM-reglera sina monitorer. Så är den för ljusstark kommer sänkt ljusstyrka förvisso göra ljuset behagligare men samtidigt få skärmen att flimra. Och flimmer är en källa till ögontrötthet för många, särskilt när skärmar är väldigt ljusstarka från början och man måste dra ned reglaget långt.

PWM var vanligare förr, men då kanske skärmen bara lyste med 200 eller 250 nits och nedsläckningsperioden är inte lika lång. Att gå från 400 nits till 100 nits med PWM innebär att skärmen är släckt 75% av tiden.

Permalänk
Medlem

har väldigt känsliga ögon & kör 10% samt att jag använder ett program som heter f.lux för att ändra ljuset på skärmen till gulare, som är behagligare

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@laxpudding okej, ja då kan det bra tänkas att det är frågan om något sådant.

Vad tror ni annars om dells ultrasharp serie tänker då på 24" 1080p eller 25/27" med 1440p. Kollade dessa för något år sedan också när jag funderade på att byta.
Blev också lite avskräckt med 27" storlek när jag fick denna upplevelse med denna. Verkar annars vara mest populära storlek idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hade en samsung va panel förut med, men fick aldrig till färgerna som jag ville ha när jag spelade, blev trött i ögoen och skumm i huvet, köpte inets billiga acer predator skärm(2300:-) och det blev en jäkla skillad för mig när man spelar iaf..

Permalänk
Medlem

Jag köpte också denna Samsung CH711 och wow vilka färger. Helt sjukt vad grafik fullständigt poppade på den! Men tyvärr blev mina ögon också väldigt trött av det, hur jag än ställde ned ljusstyrkan.

Fick precis hem en BenQ EW3270ZL istället som jag köpte eftersom de skryter att den skall vara väldigt bra för ögonen, så vi får väl se nu i veckan som kommer, och första intrycket är att den verkar det. Men jösses vilka skräp färger och sunk kontrast. Och svärtan existerar nästan inte, det är lite mörkt i mitten och kanterna formligen glöder. Förstår det där med böjd skärm nu, men en sådan går inte att göra något seriöst arbete på pga förvrängningarna.

Verkar som det inte går att få en bra arbetsskärm idag som är bra för ögonen, har bra färger och kontrast men också är snygg för ett vettigt pris.