Apple lanserar Iphone XS Max, Iphone XS och Iphone XR

Permalänk
Medlem

Klaga är gratis.

Permalänk

@jOnÄTÄn: "XS för 12795kr har ju 64GB lagring medan "gamla" x för det priset verkar ha varit 256GB modellen. Enligt prisjakt. Så de har nog höjt priset men vi får se när de går att köpa i lite olika butiker vart de landar. "

Det höjda priset där beror på att dollarn har blivit dyrare. I USA är det samma pris på XS som när X släptes.

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktigt vad folk använder all denna hårdvara till? har väldigt svårt att tänka mig vanligt folk pressar cpuerna i dagens telefoner så mycket så att det är motiverat att köpa en av toppmodellerna.

och kamera känns det inte riktigt som att folk inser hur liten skillnad det är mellan en ok budget telefon och en toppmodell.

och lagringsutrymmet vad skall folk med det till? använder inte folk molnlagring på foton och video?

känns som att "senaste mobilen" har varit status symbol alldeles för länge och det börjar gå till överdrift.

jag börjar bli gammal....

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag Apples produkter överlag, och skulle inte tänka mig något annat än iPhone... men undra om det inte börjar bli läge att "korta" AAPL.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrpijey:

@Dinoman: Jag håller med. Nu gillar jag iofs iOS själv då jag vill ha en telefon som jag inte behöver felsöka och mickla med 20 minuter för att få grundläggande saker att funka, och även en telefon som stödjs av tillverkaren längre än till nästa modell. Sist jag jobbade med en Androidtelefon så höll jag på att kasta den i väggen, och då jobbar jag ändå som tekniker och kan det, men att allt kändes så bökigt. Jag har passerat den perioden i mitt liv där allt ska tweakas, okompileras, fixas och patchas för det minsta lilla utan jag vill bara ha en fungerade telefon. Utan bloat, konstiga designval osv, och då funkade iPhone bra för mig, speciellt när UIt osv var konsekvent över modellerna. Men Apple börjar flippa ut nu och skapa buggiga produkter och nya produkter som inte skapar något mervärde eller ger en känslan av ett bra köp... och då blir det tyvärr att börja titta på Android igen, men då måste det vara nåt avskalat och rent utan allt OEM-bloat som infekterar Android-telefonerna. Och nåt som supportas ett par år också gärna, speciellt i premium-klassen.

Helt enig. Apple har traditionellt erbjudit den där huvudvärksfria upplevelsen men det börjar krackelera i fasaden. Jag tror de fortfarande är med på banan men innovationslusten verkar fullkomligt borta. Små iterationer. Vi är tillbaka till hur marknaden såg ut innan iPhone revolutionerade den en gång i tiden.

Oneplus tycker jag passar in bra på hur du beskriver att din upplevelse ska vara. Den är avskalad, har bra funktioner och minimalt med bloat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Marginal sure, om man bara tittar på hårdvara utan allt annat som krävs för att skapa en telefon.
Det är knappast ren vinstmarginal vi pratar om.

Det är helt korrekt. Utvecklingskostnad måste man också ta med i beräkningen och då blir det inte lika stor vinst.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

64% men ja det är hög marginal det med. Dock så antar jag att Face ID tog en del tid att utveckla så det blev bra.

https://9to5mac.com/2017/11/06/how-much-iphone-x-costs-apple-...

Något man bör ha i åtanke att både instegsmodellen av iPhone X och iPhone XS hade samma pris, US$999 men att priset i svenska kronor har gått upp från 11 495 kr till 12 795 kr och då låg dollarn högt redan för ett år sedan. Hade svenska kronan haft samma värde i förhållande till dollarn som för 5 år sedan hade priset hamnat på knappt 9200 kr i stället. Det är mycket det med men en rätt avsevärd skillnad.

Dock kan man omöjligt försvara vinstmarginalerna. Face-ID var aldrig något som behövdes eller något som ens dess publik var direkt glada över. utvecklingskostnaden rättfärdigar dessutom inte prislappen på telefonen, den hande kunnat kosta 6000kr och ändå täckt R&D med stor vinstmarginal.

Det handlar främst om att Apple har knäckt koden med sociala konsumtionsmönster, och att deras användare är villiga att betala vad som helst för att vara en del av den "elit"-bild som medförs med iphone. Sedan har de även lyckats med konststycket att deras anvädarbas är villiga att gå genom eld och vatten för att försvara företagets fruktansvärda marknadsstrategier.

I min drömvärld hade ett företag som Nokia skapat en ny "tank"-mobil. Mid-range specs, med grym kamera, utbytbart batteri, uppgraderingsbar lagring, och en konstruktion som tål att kastas runt, t.ex. plastskärm (likt Nintendo Switch, dock med inkluderade skärmskydd). Jag hade lätt gett 5000kr för en sådan mobil för att sedan behålla den 2x-3x normala telefoners livslängd. I dagsläget försöker mobilföretagen skapa artificiella behov, när människor, i själva verket, scrollar instagram lika bra på en moto g5 plus för 1690kr som en iPhone X.

Det ska bli spännande att se när mobilindustrin faktiskt lyckas skapa nya praktiska behov av en mobil (som inte går att lösa med mjukvara till nuvarande teknik)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säg att BMW då höjer från BMW nivå till någon ännu mer premium nivå utan att höja nivån på produkten förutom det man förväntar sig mellan två årsmodeller. Det är i alla fall så jag uppfattat "gnället".

X kom med OLED, FaceID och förbättrad kamera tillsammans med helt ny design. XS gör ytterligare förbättringar på samma områden, med en my SoC på 7nm som har kraftigt förbättrad prestanda för neurala nätverk - något som nyttjas bland annat i en kamera som ser ut att prestera exceptionellt bra. XS har samma lanseringspris som X.

Citat:

XS för 12795kr har ju 64GB lagring medan "gamla" x för det priset verkar ha varit 256GB modellen. Enligt prisjakt. Så de har nog höjt priset men vi får se när de går att köpa i lite olika butiker vart de landar.
Är säkert många som bryr sig om produkterna men klart det blir en större del gnäll på Apple produkter på ett forum som sweclockers än ett forum riktat till Mac/IOS användare. Och de som har något negativt att säga säger det oftast medan de som är positivt inställda istället köper produkten.
Är själv lite sugen på en av dessa eftersom de ska kunna ha dubbla sim och skärmen på min gamla mobil sprack i förrgår. Men är inte jättesugen på att lägga över 10 000kr på en telefon. Får se under hösten när alla nya modeller från huawei osv släppts vart jag landar.

Det är inte Apples fel att saker blivit dyrare i Sverige.
Gnället är knappast isolerat till Sweclockers. Det är ett beteende som återfinns överallt. Apple är ett företag många älskar att hata.

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Ja precis, nu är det bara små iterationer istället för nytänk och lite vågande. Det kom med Jobs och försvann med Jobs :/.

Tack för tips, ska kolla Oneplus. Vill ha nåt med stor skärmyta, lite lull runt kanterna och en bra kamera... helst sjysst OLED, kostnad är inget problem så länge jag får en bra telefon.... Men som det ser ut så känns det som att man inte kommer pensionerna min X förrän ett par år, antingen tills Apple slutar supporta den eller tills de bloatar operativet så mycket att telefonen blir obrukbar, som de gjort med tidigare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@kelthar: nej men de är bara att nästan allt handlar om det just nu, blir så otroligt tjatigt när varje artikel handlar om precis samma gnäll. Tycker jag priserna är höga? Ja! Men ingen tvingar mig å köpa något heller. Det är ingen mänsklig rättighet å äga en ny iphone xs det är ett val man gör, precis som å välja en bmw framför en fiat. För en del är de värt de för andra inte.

Tycker du att det är jobbigt att folk skriver att dem är dyra i kommentarerna? Det är ingen som tvingar dig att läsa alla kommentarerna. Det är ingen mänsklig rättighet att slippa höra åsikter som man själv tycker är jobbiga. En del gillar att läsa dem och andra inte.

Du såg du vad jag gjorde där, va?

Anledningen att det känns tjatigt är för att det är många som tycker att de är sjukt överprisade.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast nu kostar ju XS lika mycket som X, utom möjligen i Sverige där det blivit ännu dyrare.

Det är lite fascinerande ändå. Sju sidor gnäll och spy galla, där många egentligen inte bryr sig om Apples produkter mer än att kritisera dem. Du ser aldrig något liknande i trådar om Android-telefoner.

Det är för du inte brytt dig om Android och endast Apple prylar. Det har gnällt mycket mer när gäller Android lurar än Apple lurar. Pris, 3.5mm borttagen, notch och allt negativt ändring. Endast Apple kan komma undan med alla ändringar, utan deras kundbas gnäller. På Android sidan är det rena stormen om något negativt ändring.
Ex Samsung fick backa efter anstormning av borttagen 3.5mm och SD kort plats. H
Medan Apples kundbas bara accepterat vad än Apple gör.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@kelthar: nej men de är bara att nästan allt handlar om det just nu, blir så otroligt tjatigt när varje artikel handlar om precis samma gnäll. Tycker jag priserna är höga? Ja! Men ingen tvingar mig å köpa något heller. Det är ingen mänsklig rättighet å äga en ny iphone xs det är ett val man gör, precis som å välja en bmw framför en fiat. För en del är de värt de för andra inte.

Jag är trött på folk som klagar på folk som klagar ^.^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Dinoman: Ja precis, nu är det bara små iterationer istället för nytänk och lite vågande. Det kom med Jobs och försvann med Jobs :/.

Tack för tips, ska kolla Oneplus. Vill ha nåt med stor skärmyta, lite lull runt kanterna och en bra kamera... helst sjysst OLED, kostnad är inget problem så länge jag får en bra telefon.... Men som det ser ut så känns det som att man inte kommer pensionerna min X förrän ett par år, antingen tills Apple slutar supporta den eller tills de bloatar operativet så mycket att telefonen blir obrukbar, som de gjort med tidigare modeller.

Då får du nog vänta ett par år, nuvarande 5S supporteras fortfarande och är över 5 år gammal. Dessutom verkar iOS 12 vara optimerat så att det upplevs som mer responsivt och "snabbare" än iOS 10 och 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är för du inte brytt dig om Android och endast Apple prylar. Det har gnällt mycket mer när gäller Android lurar än Apple lurar. Pris, 3.5mm borttagen, notch och allt negativt ändring. Endast Apple kan komma undan med alla ändringar, utan deras kundbas gnäller. På Android sidan är det rena stormen om något negativt ändring.
Ex Samsung fick backa efter anstormning av borttagen 3.5mm och SD kort plats. H
Medan Apples kundbas bara accepterat vad än Apple gör.

Nej, det är bara att jämföra nyheter om Androider mot nyheter om Apple. Det förekommer knappt att Apple-användare spyr galla över kommande Androider - det är bara kolla nyhetskommentarerna här på Sweclockers.

Det stämmer att Apple kan komma undan med mer men det är något märkligt att det är Androids kundbas som gnäller på Apple. Då är det ju mer rimligt att gnälla på Samsung, som i ditt exempel.
Apples kundbas accepterar inte vad än Apple gör. Dels gnälls det en del därifrån också, samt att det finns många som lämnar när skon inte längre passar. Grejen med Apples produkter är att de fungerar just på Apples vis. Det är inte frågan om att ändra på saker efter eget tycke och smak eller att Apple försöker anpassa sig efter så bred publik som möjligt. Köper du en Apple produkt får du ett helhetskoncept designat av Apple.
Om du köper konceptet och tycker Apples sätt att göra saker på är bra, då kommer du trivas med deras produkter. I annat fall är de inte för dig. Det gör också att grundpremissen blir att acceptera vad Apple gör, om det är så att produkterna tilltalar dig. Många litar också på att förändringarna Apple gör, som att ta bort hörlursjacket, ändå kommer bli bra tillslut - det blir oftast det. Samtidigt som förolämpningarna brukar hagla från annat håll.

Permalänk
Medlem

Kostar ligga på topp.

Har hört från 2 bekanta nu att folk får nobben på "MAX" luren på arbetsplatsen när dom velat byta upp sig. (Stekiga tech-bolag där det varit sagt att man får "valfri lur"). Förvisso dag #1 så kanske ändras framöver, men förstår att man inte direkt godkänner en lur för 16-18k rakt av

Undrar rent spekulativt om toppen är nådd snart? Hur länge kommer arbetsgivare tycka det är rimligt?
Antar att försäljningen lär dyka då.
Fast förvisso så kommer väl dom som toppar ur på MAX att välja XS istället, till typ samma pengar som Apple drog in förra året på X ändå så...

Tror ändå att MAX-luren rimligen lär dyka på mer motstånd i försäljning än vad X gjorde förra året?
Men Apple kanske är fullt nöjda med att sälja XS-serien ändå? Ser MAX som nått pilottest för smärtgräns gällande $$$?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Då får du nog vänta ett par år, nuvarande 5S supporteras fortfarande och är över 5 år gammal. Dessutom verkar iOS 12 vara optimerat så att det upplevs som mer responsivt och "snabbare" än iOS 10 och 11.

Yepp min kompis har en iPhone 5s från 2013 och den är trots sin ålder fullt användbar i dagsläget. Ska bli intressant att se hur iOS 12 fungerar på den. Enligt diverse olika youtubevideos där dom testar betaversioner av iOS 12 flyter det på minst lika bra som med iOS 11.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Sitter med en moto g6 plus och Pie är bekräftat, även om inget datum är sagt. Nu är det inte e omn Android one men den kör vanilla med en väldigt bra egen Moto app och 2st Ms appar förinstallerade men dessa är bara att
deaktivera.

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått bekräftat och ungefärligt datum till min xz premium också .men det jag vill ha sagt är att Android one inte verkar vara den frälsning vi hoppats på. Gått över en månad och jag vet inte en enda mobil som fått pie.

Permalänk
Medlem

@Nivity: hårt liv vi har här i norden, för lite riktiga problem.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Vilket är en av orsakerna till att jag gillade iOS och Apple :).

Permalänk
Medlem

inte ens ett 3,5mm jack och dom har mage att ta 18 000 spänn för den dyraste ? jo tjena....

Permalänk
Medlem

Det Apple lyckats göra är ju att övertyga alla som kör Volvo, Kia, Renault, Skoda mm att dom behöver en Bentley mobiltelefon. Man bör ju se över sitt liv rent generellt, har man det bästa på alla områden (hus,bil mm) är man kanske målgruppen för en 18k telefon. Åker man buss och bor i hyresrätt kanske man klarar sig med en Moto telefon med.

Ligger själv på en totalkostnad på samtliga smartphones jag ägt på 6200kr och då har jag en Mate 10 pro i näven. Den blir kvar tills den självdör.
Är ingen höginkomsttagare men har det gott ställt runt 20% belåning (har 0% plan före 40års ålder). VARFÖR ha en mobil som tillför 5% nytta för 500% prispåslag. Borde vara lika lätt att motivera som att lägga in specialgolv för 200k i huset istället för vanligt trägolv för 30k.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen:

Fast man behöver ju inte köpa den dyraste varianten.
Men har man behov för mkt lagring av olika anledningar så finns ju valmöjligheten att köpa en iPhone med just den mängden lagring.
Tror knappast den blir storsäljare.

Ska du köpa samma mängd lagring till något annan mobil enhet så kostar det ungefär lika mkt som prisdiffen mellan billigaste och dyraste modellen.

Att lägga in ett dyrt golv i en bostad kan ha många fördelar. Förutom att det höjer värdet på huset så slipper man kanske (beroende på golv såklart) underhålla golvet och kanske får precis det golvet man vill ha.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Det Apple lyckats göra är ju att övertyga alla som kör Volvo, Kia, Renault, Skoda mm att dom behöver en Bentley mobiltelefon. Man bör ju se över sitt liv rent generellt, har man det bästa på alla områden (hus,bil mm) är man kanske målgruppen för en 18k telefon. Åker man buss och bor i hyresrätt kanske man klarar sig med en Moto telefon med.

Ligger själv på en totalkostnad på samtliga smartphones jag ägt på 6200kr och då har jag en Mate 10 pro i näven. Den blir kvar tills den självdör.
Är ingen höginkomsttagare men har det gott ställt runt 20% belåning (har 0% plan före 40års ålder). VARFÖR ha en mobil som tillför 5% nytta för 500% prispåslag. Borde vara lika lätt att motivera som att lägga in specialgolv för 200k i huset istället för vanligt trägolv för 30k.

håller med, har liknande plan till 40 å har en Sony L1 för 700:- som funkar fint, dyraste jag köpt kosta 5000 sony Z när den kom men nu är ju mobiler såpass bra att man behöver inge bättre om man inte spelar väldiga spel på den...

Permalänk
Medlem

Apples telefoner är dyra, men som vissa påpekar så kommer Applekunden ändå att köpa dessa lurar som är dyrare. Samt så finns ingen mobiltelefon tillverkare som tjänar så mycket per såld enhet som Apple.
Så något gör de rätt iaf.
Att de höjer priset igen, har de redan funderat marknadsmässigt över detta, kanske förlorar de lite av kundbasen men de tjänar fortfarande mer än tidigare på grund av prispåslaget.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Mikaelmannen:

Fast man behöver ju inte köpa den dyraste varianten.
Men har man behov för mkt lagring av olika anledningar så finns ju valmöjligheten att köpa en iPhone med just den mängden lagring.
Tror knappast den blir storsäljare.

Ska du köpa samma mängd lagring till något annan mobil enhet så kostar det ungefär lika mkt som prisdiffen mellan billigaste och dyraste modellen.

Att lägga in ett dyrt golv i en bostad kan ha många fördelar. Förutom att det höjer värdet på huset så slipper man kanske (beroende på golv såklart) underhålla golvet och kanske får precis det golvet man vill ha.

Okej visa mig en iPhone med 4000mah batteri, 128GB lagring, kamera i iPhone 8 klass, bra skärm runt 6" för 4300kr så tar jag 2. Det är en rimligt prissatt telefon anser jag med min ekonomi.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Okej visa mig en iPhone med 4000mah batteri, 128GB lagring, kamera i iPhone 8 klass, bra skärm runt 6" för 4300kr så tar jag 2. Det är en rimligt prissatt telefon anser jag med min ekonomi.

Och vad har det med mitt svar att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Det Apple lyckats göra är ju att övertyga alla som kör Volvo, Kia, Renault, Skoda mm att dom behöver en Bentley mobiltelefon. Man bör ju se över sitt liv rent generellt, har man det bästa på alla områden (hus,bil mm) är man kanske målgruppen för en 18k telefon. Åker man buss och bor i hyresrätt kanske man klarar sig med en Moto telefon med.

Ligger själv på en totalkostnad på samtliga smartphones jag ägt på 6200kr och då har jag en Mate 10 pro i näven. Den blir kvar tills den självdör.
Är ingen höginkomsttagare men har det gott ställt runt 20% belåning (har 0% plan före 40års ålder). VARFÖR ha en mobil som tillför 5% nytta för 500% prispåslag. Borde vara lika lätt att motivera som att lägga in specialgolv för 200k i huset istället för vanligt trägolv för 30k.

Helt rätt! Jag tror (eller hoppas i alla fall) att dessa människor så småningom inser att Apple inte är något för arbetarklassen. Att de kan släppa bilden i huvudet av att man måste ha en iPhone och att allt annat är för nördar och fattiglappar. Att lägga 10000kr+ på en telefon när man har en inkomst på 15-25 tkr i månaden och inte äger sin egen bostad, måste väl betraktas som vansinne rent ekonomiskt? Det finns en rädsla att gå ifrån iPhone har jag märkt bland släkt och vänner. De vet inget annat, men när priserna kanske har två- eller tredubblats sedan de köpte din första iPhone kanske de borde släppa sin rädsla och tänka på din ekonomi före fåfängan. Som du säger är det folk, som när de köper bil, inte väljer BMW eller Mercedes, utan Skoda, Kia eller liknande. Det är så himla snedvridet alltihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Spelar supportlängd, patch-hantering, bloatware, hastighet på minne, cpu hastighet, hur den är producerad och samt restvärde om du säljer produkten någon roll?

Absolut väger jag in sånt. Apple kalkylen går ändå inte ihop för mig. Dom är bättre på vissa saker absolut. Så mycket att det motiverar priset nej.

Fanns inte status med iPhone (och andra löjligt prissatta mobiler) sjönk försäljningen på dessa väldigt mycket. Smarta avbetalningar och smart PR driver på, inte tekniska framsteg (som kunderna behöver). Hur många % av köparna av den nya klarar sig inte med cpun från 8an eller 7an?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Absolut väger jag in sånt. Apple kalkylen går ändå inte ihop för mig. Dom är bättre på vissa saker absolut. Så mycket att det motiverar priset nej.

Fanns inte status med iPhone (och andra löjligt prissatta mobiler) sjönk försäljningen på dessa väldigt mycket. Smarta avbetalningar och smart PR driver på, inte tekniska framsteg (som kunderna behöver). Hur många % av köparna av den nya klarar sig inte med cpun från 8an eller 7an?

Tror du att det är "status" att ha en iPhone? Kanske när iPhone 2G var aktuell.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Klassiskt svenska priser.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650