Behöver jag byta kylare på Ryzen 5 2600?

Permalänk

Behöver jag byta kylare på Ryzen 5 2600?

Hej!

Har beställt en Ryzen 5 2600. Funderar om den medföljande fläkten är bra nog eller om jag ska köpa en annan?
Vilken nivå anser ni den medföljande kylaren håller om man jämför med andra på marknaden?

Permalänk
Medlem

Köp annan. Många bra budgetkylare där ute som är bättre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@DocSeverinsen:
Ryzen har helt klart de bättre medföljande kylarna. Just R5 2600 kommer med kylaren "Wraith Stealth" som kan vara lite i det klenaste laget.

Den fungerar dock utan problem för processorn och om det inte är så att du skall överklocka eller vill ha extra tyst finner jag ingen anledning att ersätta denna.

*Trådrubrik redigerad*
Tänk på §3.1 i forumreglerna:

Skrivet av :

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocSeverinsen:

Hej!

Har beställt en Ryzen 5 2600. Funderar om den medföljande fläkten är bra nog eller om jag ska köpa en annan?
Vilken nivå anser ni den medföljande kylaren håller om man jämför med andra på marknaden?

Min Ryzen 2600x når 90 c med stock kylaren som medföljer så skulle nog köpt en annan

Permalänk

Har fått rekommenderat Be quiet!Pure Rock och Pure Rock slim. Är de bra nog? Jag är inte jättepetig att datorn måste vara supertyst, men jag vill ju heller inte att den ska väsnas allt för mycket.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DocSeverinsen:

Har fått rekommenderat Be quiet!Pure Rock och Pure Rock slim. Är de bra nog? Jag är inte jättepetig att datorn måste vara supertyst, men jag vill ju heller inte att den ska väsnas allt för mycket.

Just Pure rock har haft problem med monteringen på AMD-moderkort tidigare. Verkar vara lite hit and miss.
Jag hade hellre tittat på Arctic Freezer 33 som har 6 års garanti. Lite dyrare dock.

Arctic Freezer 33 har recenserats av undertecknad och ersatte Pure Rock i senaste Sweclockers-datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

vad har du för chassi? så vi vet vad max höjden på kylaren kan vara.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Just Pure rock har haft problem med monteringen på AMD-moderkort tidigare. Verkar vara lite hit and miss.
Jag hade hellre tittat på Arctic Freezer 33 som har 6 års garanti. Lite dyrare dock.

Arctic Freezer 33 har recenserats av undertecknad och ersatte Pure Rock i senaste Sweclockers-datorn.

Vilken av versionerna ska jag välja, den "vanliga" eller plus-varianten? Kostar ungefär samma...

Har kikat på detta chassit, men har inte bestämt mig 100%: https://www.webhallen.com/se/product/281715-Kolink-Aviator-M-...

Detta moderkort ska jag bygga på hade jag tänkt: https://www.komplett.se/product/921438#

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocSeverinsen:

Vilken av versionerna ska jag välja, den "vanliga" eller plus-varianten? Kostar ungefär samma...

Har kikat på detta chassit, men har inte bestämt mig 100%: https://www.webhallen.com/se/product/281715-Kolink-Aviator-M-...

Detta moderkort ska jag bygga på hade jag tänkt: https://www.komplett.se/product/921438#

det chassit har en max höjd på 170 mm. så kanske värt att titta på Noctua's NH-D15. finns en version som leveras med fäste för AM4 från början.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Jag kan absolut tänka mig andra chassin, är inte alls petig vad gäller designen, om den kylaren är den bästa i prisklassen. Nocuakylaren verkar ju vara snäppet dyrare också... Kom gärna med förslag på bra chassin i den lägre prisklassen.

skulle t.ex. denna fungera: https://www.webhallen.com/se/product/287689-Svive-Luna-S100-W...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DocSeverinsen:

Vilken av versionerna ska jag välja, den "vanliga" eller plus-varianten? Kostar ungefär samma...

Har kikat på detta chassit, men har inte bestämt mig 100%: https://www.webhallen.com/se/product/281715-Kolink-Aviator-M-...

Detta moderkort ska jag bygga på hade jag tänkt: https://www.komplett.se/product/921438#

Enda skillnaden är att det sitter en extra fläkt på "plus".
Prestandan bör vara snarlik som Freezer 33 Esports edition.

Jag hade nog tagit "icke-plus" själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Enda skillnaden är att det sitter en extra fläkt på "plus".
Prestandan bör vara snarlik som Freezer 33 Esports edition.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14609?key=88a6a17fb743b46355e285227b2b446c

Jag hade nog tagit "icke-plus" själv.

Vad tror du om chassit? Får grejerna plats?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DocSeverinsen:

Vad tror du om chassit? Får grejerna plats?

Chassit är ju en rebrand på en stor kinesisk chassi-tillverkare. Tror kvalitén är tråkig. Jag hade personligen hellre tagit pengarna för kylan och köpt mig ett roligare chassi. T ex Fractal Design C (mini).

Mini är aktuellt om du vill ha lite mindre dator och bygger mATX.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Chassit är ju en rebrand på en stor kinesisk chassi-tillverkare. Tror kvalitén är tråkig. Jag hade personligen hellre tagit pengarna för kylan och köpt mig ett roligare chassi. T ex Fractal Design C (mini).

Mini är aktuellt om du vill ha lite mindre dator och bygger mATX.

De kör Fractal Design Define S på kampanj på elgiganten för 599 kr. Tycker du det är ett bra alternativ? Jag har ett ATX-moderkort.

Menar du att jag i så fall ska välja köra med standardkylaren istället?

Permalänk
Administrativ avgift

@DocSeverinsen: Svar nej du behöver inte byta kylare om du inte planerat att överklocka eller tycker orginalkylaren som är relativt tyst låter för mycket. Originalkylaren duger mer än väl och ditt grafikkort lär låta mer än vad den gör endå , så ska du inte överklocka skit i det.

Många i tråden som bara rekommenderar utan att ens fråga förutsättningar *Stirrar lite irriterat på er*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocSeverinsen:

De kör Fractal Design Define S på kampanj på elgiganten för 599 kr. Tycker du det är ett bra alternativ? Jag har ett ATX-moderkort.

Menar du att jag i så fall ska välja köra med standardkylaren istället?

Jag byggde i det chassit till tjejen, för 599kr är det för bra för att inte köpa.

Körde även den där arctic freezer 33 med 2 fläktar, fungerar alldeles utmärkt, tyst och lätt att montera på Ryzen. Vi överklockar inte så kan inte svara på hur den låter eller kyler då.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag kör likadan CPU med stock kylaren. Fungerar helt okej, ligger på ca 60C under belastning. Visst kommer en ny kylare sänka tempen men det är inget måste. Ska du inte överklocka eller har en budget, köp inte. Har du lite extra över så hade jag köpt, dels för ev överklockning men också lägre temperatur.

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 2600 | Corsair 16GB DDR4 3000MHz | Asus GTX1660 | Corsair HX850 | Samsung 840 EVO

Permalänk
Skrivet av Hibos:

Jag kör likadan CPU med stock kylaren. Fungerar helt okej, ligger på ca 60C under belastning. Visst kommer en ny kylare sänka tempen men det är inget måste. Ska du inte överklocka eller har en budget, köp inte. Har du lite extra över så hade jag köpt, dels för ev överklockning men också lägre temperatur.

Nej, har ingen plan att överklocka för tillfället, men man vet inte vad som hander i framtiden. I så fall får jag byta fläkten då.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DocSeverinsen:

De kör Fractal Design Define S på kampanj på elgiganten för 599 kr. Tycker du det är ett bra alternativ? Jag har ett ATX-moderkort.

Menar du att jag i så fall ska välja köra med standardkylaren istället?

Ja, det är ett vettigt chassi, speciellt för priset. Kör själv Define S. Köp hellre ett vettigt chassi och byt kylare längre fram. Mycket mer jobb att göra tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

fläkt

Lutar åt att köpa en fläkt ändå... Eftersom jag måste köpa kylpasta till originalfläkten där tuben kostar en hundring kan jag nästan lika gärna köpa fläkt och få pastan på köpet.

Funderar på Deepcool GamMAXX 300/400, Cryorig H7 eller Arctic Cooling freezer 33.
Vilken är bäst/mest prisvärd? Förstått att GamMAXX kör med Clip on för montering vilket verkar väldigt smidigt.

En annan fråga som dök upp, finns det olika versioner av Freezer 33 (för olika Sockets)? På visa nätbutiker star inte AM4 med I beskrivningen, I andra gör det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DocSeverinsen:

Lutar åt att köpa en fläkt ändå... Eftersom jag måste köpa kylpasta till originalfläkten där tuben kostar en hundring kan jag nästan lika gärna köpa fläkt och få pastan på köpet.

Funderar på Deepcool GamMAXX 300/400, Cryorig H7 eller Arctic Cooling freezer 33.
Vilken är bäst/mest prisvärd? Förstått att GamMAXX kör med Clip on för montering vilket verkar väldigt smidigt.

En annan fråga som dök upp, finns det olika versioner av Freezer 33 (för olika Sockets)? På visa nätbutiker star inte AM4 med I beskrivningen, I andra gör det.

Allt som behövs finns till AC-Freezer Esports dvs den med två¨fläktar. Står det inte fullt ut så kan det vara just det utan stöd för denna sockel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DocSeverinsen:

Lutar åt att köpa en fläkt ändå... Eftersom jag måste köpa kylpasta till originalfläkten där tuben kostar en hundring kan jag nästan lika gärna köpa fläkt och få pastan på köpet.

Funderar på Deepcool GamMAXX 300/400, Cryorig H7 eller Arctic Cooling freezer 33.
Vilken är bäst/mest prisvärd? Förstått att GamMAXX kör med Clip on för montering vilket verkar väldigt smidigt.

En annan fråga som dök upp, finns det olika versioner av Freezer 33 (för olika Sockets)? På visa nätbutiker star inte AM4 med I beskrivningen, I andra gör det.

Du måste inte köpa pasta, pasta följer med och är ditkletad på kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocSeverinsen:

Funderar på Deepcool GamMAXX 300/400, Cryorig H7 eller Arctic Cooling freezer 33.
Vilken är bäst/mest prisvärd? Förstått att GamMAXX kör med Clip on för montering vilket verkar väldigt smidigt.

Har testat både Freezer 33(standard med 1 fläkt) och Gammaxx 400 på min Ryzen 2600. Gillar sistnämnda mer pga smidigare montering av kylare på mb och fläktar på fläns. Guld värt i mitt trånga itxchassi. Den är också billigare. Prestandan är likvärdig med samma fläktkurva och fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com