Köpråd komplett datorpaket för gaming

Permalänk
Medlem

Köpråd komplett datorpaket för gaming

Hej!

Är på väg att köpa ett komplett paket med allt vad det innebär för att kunna spela spel, troligen mestadels Fortnite och CS:GO.
Överväger ett begagnat paket som efter egna eftersökningar verkar som ett prisvärt köp. Skulle verkligen uppskatta om experterna här på forumet kan hjälpa till med en bedömning om den kommer duga för ändamålet, ev bottleneck samt en uppskattad värdering!

Dator:

Vet ej vad det är för chassi eller psu
Intel i5 4670k
Asus z87-A
16 gb corsair vengeance
MSI gtx 1080 x
128 gb ssd + 1tb lagring
Win 10

Tillbehör:
Benq 2411t
Steelseries rival 600
Corsair k70
Kingston HyperX Cloud

Tack så mycket på förhand!

Visa signatur

Leo

Permalänk
Medlem

Duger gott och väl för cs och fortnite. Ett pris runt 7-8k för datorn kanske?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Leobk: Jag har en dator över med i5 2500k. Du har PM

Permalänk
Medlem

@frong:

Tack för svar! Finns det nån svaghet med datorn som kan behöva uppdateras inom närmsta åren? Är det i så fall möjligt med moderkortet som sitter i?

Visa signatur

Leo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leobk:

@frong:

Tack för svar! Finns det nån svaghet med datorn som kan behöva uppdateras inom närmsta åren? Är det i så fall möjligt med moderkortet som sitter i?

Processorn ligger väl i så fall 'efter' gpun om man kan säga så, du behöver nytt mobo-kit för de nya generationerna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Skulle det göra stor skillnad med en i5 6600k @ 4.4 ghz? Värt en tusing extra?

Visa signatur

Leo

Permalänk
Avstängd

Vad har du för budget för endast datorn?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Max 8000-8500 kr.

Visa signatur

Leo

Permalänk
Medlem

Kompletterande fråga:

Vad tror ni om att överklocka CPUn? Hur svårt är det för en fullständig noob och hur mycket kan man tänka sig att det påverkar prestandan?

Visa signatur

Leo

Permalänk

Hur mycket får du köpa datorn för? Om jag varit du och hade fått ett bra pris på den datorn du tänkte köpa så hade jag sålt processorn som sitter i och försökt hittat en i7 4790K istället. Men processorn som sitter i duger så klart till csgo och Fortnite.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Jag ser ssd storleken som svagaste komponenten.
Helst vill man spelen installerade på ssd och då räcker inte 128 alls. Blir problem även med 250GB, tycker man ska köra på 500GB SSD.
Sedan går det ju så klart att ha spelen på hdd, men det kan bli problem i t.ex. pubg som jobbar mycket mot just hårddisken...dock räddas det kanske upp av 16GB RAM
Grafikkortet som är dyraste komponenten numera är väl tilltaget.... har själv ett geforce 760 i övrigt liknande konfig (samma cpu, 500GB ssd, 8GB RAM) och det flyter förvånansvärt bra på för de spelen du nämner.
Du lär kunna köra ULTRA på de flesta spel före 2017

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86: Kommer köpa den för 10k inkl alla tillbehör. Är det värt att byta CPU:n då i jämförelse med att överklocka?

Visa signatur

Leo

Permalänk
Medlem

@e3henri: Ok tack för input! Går ju att köpa en extra ssd begagnat i så fall? Eller blir det bäst att ha både OS samt spelen på samma disk?

Visa signatur

Leo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leobk:

@e3henri: Ok tack för input! Går ju att köpa en extra ssd begagnat i så fall? Eller blir det bäst att ha både OS samt spelen på samma disk?

Inga problem att köra 2 SSD. Det kan du ju köpa till sedan i så fall. Det aldra viktigaste är att windows ligger på SSD.
Vet inte om jag skulle köpa hårddisk beg - känns lite som en förbrukningsvara

Permalänk
Skrivet av Leobk:

@hunkaboy86: Kommer köpa den för 10k inkl alla tillbehör. Är det värt att byta CPU:n då i jämförelse med att överklocka?

Ska du bara spela spel som csgo och Fortnite så är de inte värt enligt mig att köpa en i7 4790K, då är de bättre att du överklockar den nuvarande processorn. 10K låter som ett okej pris, men jag hade försökt fått ner den en tusenlapp till iaf

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm