Permalänk
Medlem

Hjälp! Bottleneck?

Hej!

Köpte denna: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...
i7 6700HQ
GTX 1070
8GB 2133mhz ram

Om jag jämför med min stationär (se nedan) så känns den lite trögare.
AMD Ryzen 5 1600
16 GB DDR4 2666mhz
ASUS GeForce GTX 1060 3GB DUAL OC

Har ni någon förklaring till detta? Ska lägga till att jag kör 144hz med stationär och 60hz med bärbar för tillfället då jag saknar rätt sorts kabel till min skärm.

Den borde ju prestera bättre kan jag tycka. I Heaven benchmark får jag dock bättre poäng på laptopen.

Några förslag?

Har fortfarande ångerrätt på laptopen. Just nu känner jag mig lite besviken, jämfört med min stationär.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 1600 är snabbare än 6700hq plus snabbare ram

Permalänk
Medlem

Laptop kommer hel del med bloatware som tar upp prestanda och liknande.
Men om du ska lämna tillbaka laptopen bör du inte avinstallera något.

Permalänk
Medlem

Tror ni det räcker med att uppgradera till 16gb ram?
Vet att processorn är något sämre men den är väl rätt okej ändå?

Har ont om plats och ska resa en del och ville byta ut stationär mot laptop. Men lite tveksamt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Tror ni det räcker med att uppgradera till 16gb ram?
Vet att processorn är något sämre men den är väl rätt okej ändå?

Har ont om plats och ska resa en del och ville byta ut stationär mot laptop. Men lite tveksamt nu.

I ditt fall skulle jag fråga mig själv, "behöver jag mer prestanda än min laptop levererar"?

Om svaret är ja, lämna tillbaka och skaffa en starkare laptop.

Om svaret är nej, så behåll den och installera ett rent exemplar av Windows-10 utan bloatware i, samt släng i 16GB RAM om det är möjligt.

Vissa laptops har RAM fastlött och då blir det krångligare än om det sitter vanliga SO-dimm i.

Även garanti kan ryka om du sätter i mer RAM.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Får du bättre fps i spel med laptopen? Vad menar du med att laptopen känns trögare än den stationära?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Först och främst, kör senaste 3dMark på båda burkarna så du har en korrekt jämförelse av hur olika de presterar. Sen kan du analysera om det är mer minne du behöver eller om det helt enkelt är CPU:n som håller tillbaka dig. Att mäta är att veta.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

@crumpets: Bra tips, körde 3dmark gamespy.

Stationär:

Laptop:

Cpun verkar ju vara ganska trög...
Men jag vill ha en bra laptop. Fick betala 13.600 för den och hittar inget bättre under 15.000 som är mitt max.

Har testat ett tag nu och känner att allt flyter på bra om jag bortser från 60hz. Känner mest i spel som Rocket League att det går lite trögare, men det beror kanske just pga 60 hz.

Finns det något bättre för max 15.000?
Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

@crumpets: Bra tips, körde 3dmark gamespy.

Stationär: http://www.bilddump.se/bilder/20180913225332-83.248.195.29.PNG

Laptop: http://www.bilddump.se/bilder/20180913225345-83.248.195.29.PNG

Cpun verkar ju vara ganska trög...
Men jag vill ha en bra laptop. Fick betala 13.600 för den och hittar inget bättre under 15.000 som är mitt max.

Har testat ett tag nu och känner att allt flyter på bra om jag bortser från 60hz. Känner mest i spel som Rocket League att det går lite trögare, men det beror kanske just pga 60 hz.

Finns det något bättre för max 15.000?
Förslag?

Helhetsbetyget är ju bättre på laptopen så den lär driva spel bättre! Din Ryzen får högre CPU score pga fler kärnor men få spel kommer vara cappade av en 6700HQs antal kärnor.
Mitt tips är att labba med Throttlestop. Jag fick 30%(!!!!) ökad enkeltrådsprestanda med -100mV. I princip klockar mobila processorer upp och ner sig hela tiden för att inte gå över en viss nivå av effekt. Om du kan sänka den spänning som CPU:n går med kommer den alltså tillåta högre frekvenser under last vid en viss effekt. Läs lite guider för 6700HQ och Throttlestop så tror jag du kan få ett riktigt beast till maskin.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ