Permalänk

Vad ska man köpa?

Tjena sweclockers. Nu är det så här att jag måste köpa en ny dator. Min gamla gav upp efter 13 år typ. Det är även den tiden det har gått sedan jag senast brydde mig om datorprylar. Så med andra ord så vet jag så gott som ingenting om vad som är bra och inte nuförtiden.

Ville helst slippa att sätta ihop en dator med delar just p.g.a tidsbrist. Så jag köpte en färdig dator från en stor försäljare (inte inet) och den blev det återköp på då den bara krånglade. Frös och laggade. Sådant vill man ju inte betala för...

Så det lutar åt att jag får plocka ihop en dator i delar ändå, det blir nog bättre så.

Är inte ute efter någon monsterdator då jag inte spelar de mest krävande spelen, jag spelar mycket sällan, men det är ju bra att ha en dator som kan hålla i alla fall några år framåt och som går att arbeta med problemfritt.

Jag testade inets datorbyggare och gjorde denna. Jag har absolut ingen aning om det är bra för priset eller inte, så jag tar gärna emot förslag på förbättringar, jag vill givetvis ha en så bra dator som möjligt för så lite pengar som möjligt. Priset får inte överstiga detta och windows och monteringsservice måste ingå.
https://www.inet.se/produkt/b1024465/dator1

Permalänk
Medlem

Hade iaf tagit 1060 6GB.
Och ska du bara spela så duger i5 8600K alldeles utmärkt och kostar en del mindre. Kan länka om en liten stund. Sitter på telefon atm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1024475/123

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Hej mitt förslag.

Mittförslag

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Hade ju hellre kört på AMD om du ändå inte spelar så mycket.

Datorn lär du ju kunna ha ett X antal fler år i alla fall eftersom den har bättre prestanda per krona och fler trådar som nyttjas bättre för varje år.

Permalänk
Medlem

@kålsoppa: Hej, har tagit en titt på datorn som finns på länken. Det finns rum för förbättring med den prisgräns som du har.

Processorn: Du har valt en väldigt bra processor men kommer du överklocka processorn? Det står ett k bakom 8700 och det betyder att du överklocka processorn och för det så krävs det en bra kylare för det.
Processorkylare: Duger om du kommer bara spela spel, är lite osäker om det kommer räcka om du kommer överklocka. Vissa föredrar vattenkylare och vissa föredrar luftkylare så det är en smaksak.
Grafikkort: Du har mycket plats för grafikkortet. Just den som du har valt kan man säga är mer anpassad för mindre chassi. Du kan få plats med ett GTX 1060 6GB istället för ett GTX 1060 3GB.
Moderkort: Behöver inte spendera så mycket pengar på moderkort. Finns billigare moderkort som har överklockningsstöd.
SSD: Kommer funka men SSD handlar bara inte om bara just läs- och skrivhastighet. Accesstid till datan är det viktigaste i praktiken och där är skillnaden inte speciellt stor mellan en vanlig SSD och den typ av SSD som du har valt.
HDD: Kommer räcka.
RAM: 8GB är minimalt att ha idag så ha 16GB RAM istället.
Nätaggregat: Du har valt ett nätaggregat på 750W, vilket för de komponenter som du har valt är overkill. Det står när man väljer grafikkort hur mycket W är rekommenderat. För ett GTX 1060 3/6GB så är det rekommenderat att nätaggregatet har 400W. I kombination med alla komponenter som du har valt så räcker det med ett nätaggregat på 500/550W.

Här är ett förslag på hur jag tänker:
https://www.inet.se/produkt/b1024483/17-2k

Permalänk

Okej, tack så väldigt mycket för era rekommendationer.

@MAB576 tack för att du förklarade för mig vad K:et stod för, jag hade faktiskt inte begripit det ännu. När jag tänker efter så är det faktiskt inte säkert att jag behöver en processor som går att överklocka. Det jag gör mest med min dator är att titta på film, titta på streams. Jag filmar mycket i full HD samt klipper och redigerar filmer också. Men jag vill ju gärna kunna köra mycket saker samtidigt på min dator. Så jag slipper stänga ner alla program hela tiden. Spela som sagt gör jag nästan aldrig nuförtiden, men det är klart att det hade säkert varit kul att spela lite ibland också om man har en dator som är någorlunda bra.

Jag vet att 750 watt på trafon är overkill men jag valde det p.g.a två anledningar främst. Först för att jag vill ha så att jag kan uppgradera i framtiden och sedan för att priset var så pass bra så det var värt det. Är det stor skillnad i ljudnivå på 600 watt och 750 watt, om man jämför den jag valde och de som ni har rekommenderat?

Jag drog ihop en annan, baserat på era rekommendationer. Jag är som sagt fortfarande inte säker på om jag behöver överklocka, så det kanske är möjligt för mig att komma undan ännu billigare än detta om jag väljer en annan processor?
Jag kan ju alltid uppgradera senare om jag har ett moderkort som tillåter... Tänker jag...
https://www.inet.se/produkt/b1024504/dator2

Permalänk
Medlem

@kålsoppa: Ok, då förstår jag varför du valde ett nätaggregat på 750W. Du kanske har sett att man kan nu förhandsboka de nya grafikkorten som NVIDIA kommer släppa ut senare denna månad men de kostar en hel del. De nuvarande generation (GTX 1060/1070/1070ti/1080/1080ti) kommer minska i pris när de inkommande NVIDIA grafikkort är ute, vet ej med hur mycket men det kommer bli en tydlig prisskillnad. För de kommande grafikkorten så rekommenderas det att nätaggregatet är på 650W. Glömde nämna att Intel ska lansera nya processor vid Oktober så jag skulle vänta med köpet tills det kommer ut. Här är länkarna om det:

https://www.sweclockers.com/nyhet/26091-rykte-intel-core-i9-9...

https://www.sweclockers.com/nyhet/26044-intel-core-i9-9900k-i...

Annars så tycker jag att datorn ser bra ut. Kommer räcka några år.

Permalänk
Skrivet av MAB576:

@kålsoppa: Ok, då förstår jag varför du valde ett nätaggregat på 750W. Du kanske har sett att man kan nu förhandsboka de nya grafikkorten som NVIDIA kommer släppa ut senare denna månad men de kostar en hel del. De nuvarande generation (GTX 1060/1070/1070ti/1080/1080ti) kommer minska i pris när de inkommande NVIDIA grafikkort är ute, vet ej med hur mycket men det kommer bli en tydlig prisskillnad. För de kommande grafikkorten så rekommenderas det att nätaggregatet är på 650W. Glömde nämna att Intel ska lansera nya processor vid Oktober så jag skulle vänta med köpet tills det kommer ut. Här är länkarna om det:

https://www.sweclockers.com/nyhet/26091-rykte-intel-core-i9-9...

https://www.sweclockers.com/nyhet/26044-intel-core-i9-9900k-i...

Annars så tycker jag att datorn ser bra ut. Kommer räcka några år.

Bra tips, tackar. Det får nog bli så, då får jag ju även mer tid på mig att sätta mig in i allting och kan säkert göra både bättre och billigare val.

Permalänk

Jag skulle ju vänta med att köpa prylar men av ren otur så pajade moderkortet på datorn jag använde. Så då blev det att akutbeställa nya delar. Skippade Windows och montering samt skippade mekanisk hårddisk, får väl lägga till det senare. Så fick ner priset lite. Detta blev det:

Chassi: Fractal Design Define S svart
Moderkort: EVGA Z370 Classified K
PSU: EVGA Supernova G3 750W
CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance
SSD: Samsung 860 EVO 500GB M.2
Kylning: Deepcool Captain 240 EX

Allting landade på runt 14,700 kr. Det mesta blev rekommendationer från er

Finns säkert mer prisvärda moderkort men i frustration på att moderkortet pajade på datorn jag körde, samt att jag vill ha någonting som räcker ett tag fram över så körde jag på ett lite dyrare kort som är nytt.

Permalänk
Medlem

Ööh. Var det ingen som anmärkte om minnet? Du kunde fått 2666 mhz för ung. samma pris. Det är bara kanske 5% skillnad i FPS men ändå. Sen att du har en Z bräda kunde du ha fått med nåt ännu snabbara och fått kanske 10-15% mer.

Permalänk
Skrivet av circedge:

Ööh. Var det ingen som anmärkte om minnet? Du kunde fått 2666 mhz för ung. samma pris. Det är bara kanske 5% skillnad i FPS men ändå. Sen att du har en Z bräda kunde du ha fått med nåt ännu snabbara och fått kanske 10-15% mer.

Jaha, men det är skit samma för mig. Får väl uppdatera med något snabbare i framtiden om jag inte blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kålsoppa:

Jag skulle ju vänta med att köpa prylar men av ren otur så pajade moderkortet på datorn jag använde. Så då blev det att akutbeställa nya delar. Skippade Windows och montering samt skippade mekanisk hårddisk, får väl lägga till det senare. Så fick ner priset lite. Detta blev det:

Chassi: Fractal Design Define S svart
Moderkort: EVGA Z370 Classified K
PSU: EVGA Supernova G3 750W
CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
GPU: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance
SSD: Samsung 860 EVO 500GB M.2
Kylning: Deepcool Captain 240 EX

Allting landade på runt 14,700 kr. Det mesta blev rekommendationer från er

Finns säkert mer prisvärda moderkort men i frustration på att moderkortet pajade på datorn jag körde, samt att jag vill ha någonting som räcker ett tag fram över så körde jag på ett lite dyrare kort som är nytt.

Snabbare minnen hade ju varit att föredra. 2666Mhz är det "lägsta" man bör välja du detta är det Z370 är anpassat för som standard.

Bara för att det är dyrt behöver det inte betyda att det håller längre, utan handlar mer om att det kan vara fler portar och lite bättre överklockning etc. Men det är klart att det är ett bättre moderkort, men hade räckt med hälften för att få ett riktigt bra moderkort. För 14 700kr är det inte en särskilt prisvärd dator ärligt talat.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Snabbare minnen hade ju varit att föredra. 2666Mhz är det "lägsta" man bör välja du detta är det Z370 är anpassat för som standard.

Bara för att det är dyrt behöver det inte betyda att det håller längre, utan handlar mer om att det kan vara fler portar och lite bättre överklockning etc. Men det är klart att det är ett bättre moderkort, men hade räckt med hälften för att få ett riktigt bra moderkort. För 14 700kr är det inte en särskilt prisvärd dator ärligt talat.

Det kan man ju tycka att någon borde tipsat om efter min senaste post innan köpet. Det var ju också med ett Z370 kort. Ser ju att jag blandade ihop det där, då någon tipsade om minnen med liknande namn. Typiskt så det blir när man är stressad

Vilka minnen borde man ha då, om man vill ha 2x8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kålsoppa:

Det kan man ju tycka att någon borde tipsat om efter min senaste post innan köpet. Det var ju också med ett Z370 kort. Ser ju att jag blandade ihop det där, då någon tipsade om minnen med liknande namn. Typiskt så det blir när man är stressad

Vilka minnen borde man ha då, om man vill ha 2x8?

Jo verkligen .. Dock så var det ju åtminstone en korg som hade 2666Mhz minnen.

Då det inte kostar mer att välja snabbare minnen (till en viss gräns) så kan du ju lika gärna välja 3000Mhz-minnen. T.ex dessa (samma fast på Inet) eller kanske dessa. Efter 3000Mhz så brukar man oftast inte vinna särskilt många FPS på att välja snabbare minnen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.