Använda Moneybutton.com för att betala för artiklar på SweClockers med Bicoin Cash

Permalänk
Medlem

Använda Moneybutton.com för att betala för artiklar på SweClockers med Bicoin Cash

Jag funderade ett tag på att posta detta i den nålade AdBlocktråden, men tänkte att det ändå inte är helt relaterat, men någon moderator får gärna flytta detta inlägg dit om det bedöms passa bättre där.

Bakgrund
Som många andra så använder jag reklamblockare av flera skäl: Google-och-facebook-vet-allt-om-mig-paranoja, att jag inte vill ha potentiell hackad reklam på min dator som innebär säkerhetsrisk, det kan slöa ned datorn och jag tycker genuint illa om reklam. Av denna anledning så kör jag dels reklamblockare i webbläsaren samt PiHole på en server för att stoppa reklam på DNS-uppslagningsnivå.

Men jag vill betala för det jag läser (betalar för bland annat DN och ArsTechnica). Jag förstår dock att det kan vara svårt att underhålla flera system med betalsystem och att inkorporera reklambanners är ju vad jag förstår inte så svårt, så en lösning för att betala för sig får ju inte vara svårare att implementera, och vara värt jobbet att implementera och underhålla, givet att det sannolikt inte kommer vara så många som använder det till en början.

Förslag: testa Moneybutton
Moneybutton implementerar en webbaserad Bitcoin Cashplånbok via en iframe, precis som en Facebookgillaknapp med skillnaden att den som har en webbplånbok för Bitcoin Cash kompatibel med Moneybutton.com skickar pengar genom att klicka på knappen, istället för att gilla. Alltså behövs inte något större teknisk förändring för att implementera Moneybutton, om det sedan blir strul med bokföring när man ska redovisa sin vinst på kryptovaluteväxling till skatteverket låter jag däremot vara osagt.

Läs mer på moneybutton.com och om bakgrunden på yours.org.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tjena @Nxjskng! Kul att du vill stötta oss och tack för förslaget. Detta är definitivt någonting vi kommer att titta närmare på. Moneybutton och liknande lösningar är helt klart intressanta även för oss, särskilt om det är såpass enkelt att implementera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att få testa den eller de lösningar ni finner mest lämpliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Andra förslag skulle ju vara att ha QR-koder/adresser för valfria kryptovalutor i anslutning till artiklarna vilket är ännu enklare att implementera, men lite krångligare för den som ska skicka eftersom det kräver några steg extra.

Eller för den delen, varför inte en Swish-QR-kod?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Nxjskng:

Andra förslag skulle ju vara att ha QR-koder/adresser för valfria kryptovalutor i anslutning till artiklarna vilket är ännu enklare att implementera, men lite krångligare för den som ska skicka eftersom det kräver några steg extra.

Eller för den delen, varför inte en Swish-QR-kod?

Mycket smart! Har du koll på hur många som verkligen använder Bitcoin Cash som betalmedel?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Har du koll på hur många som verkligen använder Bitcoin Cash som betalmedel?

Nej, jag har absolut inga siffror. Totala transaktionsvolymen på Bitcoin Cash (BCH) ligger på ca 10% av den på Bitcoin (BTC) (se https://fork.lol för jämförelse) men vad det säger om vad som handlar om verklig handel på någondera kedjan har jag ingen aning om, och vet inte ens hur man får reda på.

Företag som Bitpay som bland annat Webhallen (och Inet också tror jag) använder sig av ger lika möjlighet att betala med BTC och BCH, där BCH oftast har lägre kostnad.

Det som talar för att Bitcoin Cash i framtiden kommer vara mer använtför handel och användningsområden som Moneybutton är väl det att många av de inom bitcoincommunityt som ville använda Bitcoin till att kunna göra mikrotransaktioner och dagliga köp, till skillnad från de som ville ha "digitalt guld" nu verkar inom och för att Bitcoin Cash ska bli allmänt användbart och därför skapat tjänster som http://moneybutton.com och http://yours.org som i mycket är samma sak, samt tjänster som http://memo.cash som är en Twitterklon där varje meddelande är en transaktion på blockkedjan och när man gillar ett inlägg så skickar man några ören eller kronor till den som skrivit inlägget. Sedan finns ju även tjänster som Joystream som är en bittortentklient där man kan få betalt för att seeda i Bitcoin Cash.

Kort sagt så är det många tjänster som poppat upp som använder Bitcoin Cash för större och mindre transaktioner, men hur mycket de verkligen används på riktigt och inte bara av de närmast sörjande, det är ju frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dimestam Nu har www.moneybutton.com släppts i skarp version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nxjskng:

@Dimestam Nu har www.moneybutton.com släppts i skarp version.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket verkar gått så där med tanke att man möts av en "Unable to connect" om man försöker besöka sidan

(Vilket i sin tur verkar bero på en felaktig konfiguration av SSL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilket verkar gått så där med tanke att man möts av en "Unable to connect" om man försöker besöka sidan

(Vilket i sin tur verkar bero på en felaktig konfiguration av SSL)

Jepp. Fick samma fel. Funkade dock för mig om jag explicit skrev "https://www.moneybutton.com"

Skickades från m.sweclockers.com