Apple avtäcker Watch 4 med större skärm och omdanad mjukvara

Permalänk
Medlem

Och jag som tycker det är jobbigt med 48 timmars batteritid på min M600....

Permalänk
Skrivet av stimy09:

För de med förmaksflimmer är det väl 10-11 % som är överviktiga.

Bara i Sverige är det ca 300 000 personer som har någon form av förmaksflimmer (som klockan kan varna för). Största problemet är väl att folk inte vet om att dom har det. Om ens klocka nu kan hjälpa till att varna för det är det väl bra tänker jag. Senast i somras var jag med i ett cykellopp där en kille slog ihop och dog av ett (för honom) okänt hjärtfel efter ca 2,5 timmars cykling. Tänker att det hade varit grymt om han hade fått en varning och kunnat stanna och få hjälp.

Men kommer detta fungera i Sverige? ser inget om att vare sig EKG eller förmaksflimmervarning kommer fungera på klockor som säljs i Sverige.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicksmarine:

Men kommer detta fungera i Sverige? ser inget om att vare sig EKG eller förmaksflimmervarning kommer fungera på klockor som säljs i Sverige.

Det kommer det nog, frågan är när. Hårdvaran är ju samma, bara strypt i mjukvara.
Kommer inte vara aktiverat i USA från start heller utan blir senare^tm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

@Mordekai: Om du funderar på en LTE (och att skaffa Tre bara för det), kolla på batteritiden först. 18 timmar är inte gött men man får iaf ut ca 2 dagar i snitt på något sätt. Har för mig att detta går väldigt väldigt mycket snabbare om man nyttjar någon LTE funktionalitet.

Hittade lite info för series 4:

Up to 18 hours

Talk: 2 hours connected to iPhone
1 hour connected to LTE

Workout: Up to 10 hours indoor workout
Up to 6 hours outdoor workout with GPS
Up to 5 hours outdoor workout with GPS & LTE
Up to 4 hours outdoor workout with streaming audio, GPS, and LTE

Måste säga att jag faktiskt är en del besviken. Förstår att det är en svår avvägning (storlek/vikt/CPUstyrka), och att främsta problemet antagligen ligger i batteritekniken...

Men dessa tider är ju rätt tråkiga. Bränner man av lite samtal, ett träningspass, lite streamad musik utöver det, då kan man nog glömma att klockan sen har juice nog att orka resten av dagen.
Förvisso, sitter man som jag mest på ett kontor framför en burk, så kan man väl köra nån mid-day laddning, även om det inte är så praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spirow:

Både Tele2 och Telenor har aviserat eSim stöd för Apple Watch under hösten, osäkert kring prissättning dock. Förekommer ett antal varianter ute i Europa, både där det ingår med abonnemanget för mobilen till en separat kostnad.

Gott! Har Telia idag, men kan tänka mig att byta till Telenor (Tre är inte så intressant pga. sämre täckning tack vare avsaknad av 2G).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jäklar vad dålig batteritid det var, trodde dom skulle pusha det lite men ack så fel.
Även om jag själv föredrar runda smartklockor som Gear så såg den rätt trevlig ut med roliga features som ECG (Sen hur pass tillförlitligt det är är ju en annan fråga jämfört med ett riktigt EKG)

Priset var ju mindre trevligt också, men efter man såg vilka hutlösa summor dom tog för Iphone så var det väl mer logiskt.
Sen eSim känns fortfarande för b med tre och 99kr månaden extra bara för det.

Känns som marknaden behöver mogna mer för smartklockor och eSim framförallt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt pinsamt att Telia inte stödjer dessa... jag kommer aldrig gå över till tre

Permalänk

@Mordekai:
Hej

Jag har en trea och jag kan intyga att du behöver en telefon för att confa klockan, det måste minst vara en Iphone SE.
Så jag skaffade ett abb av tre där jag fick en Iphone SE med, aktiverade sedan E-sim funktionen via klockans app i telefonen.

Min klocka håller i två dagar om jag befinner mig i närheten av telefonen. Annars stämmer nog de 18 timmarna bra med E-sim som "telefon".

Batteriet minskar väldigt snabbt om man kör klockans E-sim och har träningsappen igång, känslan är att den inte håller 18 timmar med de två funktionerna igång.

MVH Niklas

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicksmarine:

Men kommer detta fungera i Sverige? ser inget om att vare sig EKG eller förmaksflimmervarning kommer fungera på klockor som säljs i Sverige.

Vet inte. Men det dom sa under presentationen var väl att det var godkänt av FDA och att dom hoppades kunna erbjuda det till fler länder. TROR att det borde vara relativt enkelt i Sverige med den lagstiftning vi har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Jäklar vad dålig batteritid det var, trodde dom skulle pusha det lite men ack så fel.

Häng inte upp er så mycket på den officiellt angivna batteritiden. Apple tar i en del i överkant när de gör sina tester - de flesta kollar inte tiden femtielva gånger om dan, spelar musik via blåtand från klockan osv. Med andra ord, de flesta får ut betydligt mer än 18 timmar från sina klockor.

Min OG Watch varade i 2+ dagar med mitt lätta användande fram tills wOS 4 släpptes, då nukade Apple bort 40% av batteritiden för mig, men gav sedan tillbaks en del i de sista patcharna de släppte. Nu kan man väl få kanske en 30-36 timmar ur den cirkus, om man inte använder träningsappen alls. Tränar man i 30 minuter är batteriet under 20% vid dagens slut; kör man en timme är batteriet nere på under 10% före midnatt.

Nu är ju iofs min klocka nästan 3 år och två månader gammal, så åldern tar ju såklart ut sin rätt med litiumbatterier. Man kan inte riktigt jämföra mot en ny skulle jag säga...

Permalänk
Medlem

Fråga till alla i tråden apropå att handla utomlands:
Skall en sväng till USA (NY) med familjen i oktober; kan man köpa en amerikansk AW S4 med LTE eller iP XS och de fungerar i Sverige helt och hållet?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Har människor blivit så satans feta så att vi måste bära runt på ett EKG?

Missat sagorna om att Apple watch har räddat flertals människors liv? 🙄
Har aldrig förstått det med smart watch. Man har ändå mobilen med sig hela tiden och smart watch är ganska meningslöst. Flera varianter måste man ändå ha med mobilen för det ska fungera 100.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

De blir allt bättre och allt mer självständiga för varje generation. Har kört andra "smarta" klockor innan, och gillar att ha inte bara ha tid (som en vanlig klocka), men lika viktigt nästa möte (plats/tid från kalandern) direkt i klockan.

Vad är poängen att veta tiden, om man inte samtidigt vet när och var man skall befinna sig? Då blir tiden mycket mera meningsfull när man får bägge informationsdelarna (IMO).

Ungefär som nyttan på karta/GPS veta sin position, men inte var man skall ta sig någon stans, eller hur lång sträcka och tid det är kvar för att komma dit.

Men denna nya AW S4:an med inbyggd LTE/telefon blir min första från Apple (beställde nu vid lunch). Lite oroad för batteritiden, men annars så ser jag mycket fram emot den och att den kan fungera självständigt utan en mobil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Man kunde ju nästan ha överseende med att den första var så groteskt ful för att det var en produkt de stressat fram. Men det var ett bra tag sedan nu. Billiga kinesiska smartklockor ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man kunde ju nästan ha överseende med att den första var så groteskt ful för att det var en produkt de stressat fram. Men det var ett bra tag sedan nu. Billiga kinesiska smartklockor ser bättre ut.

Hade hellre sett en run AW som hade varit mycket snyggare form, men är ändå grymt taggad på denna pga. funktionaliteten som är klassledande!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Märklig produkt! En EKG mätare med klocka och GPS. Antagligen får man en EKG mätare väldigt kompakt och billigt på detta sätt men hur stor är marknaden?
18h batteritid och 6h vid GPS är rätt uselt IMO.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jo, den dåliga batterikapaciteten är det som jag fruktar mest. Tråkigt att de inte förbättrat den. Har beställt en 44mm med LTE, och får se hur det fungerar i praktiken. Har även beställt en 6000mAH portabel "laddpuck" att ha i portföljen om det skiter sig helt.

Hoppas att det blir bättre batteritid i kommande modeller. Men med tanke på den dåliga batteritiden på min iPhone 8 så är mitt hopp till Apple kanske inte så stort på den punkten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/