Svarta skruvar - leder de ström?

Permalänk
Medlem

Svarta skruvar - leder de ström?

Kan tyckas vara en udda fråga, men...

Tanken slog mig när jag började koppla ESD-matta och armband. Kopplar då mattan till en av skruvarna som håller nätdelen och armbandet till mattan. Nätdelen avstängd med kopplad till eluttaget.

Frågan är om detta blir bra ifall skruvarna är svarta? Antar det är rostfritt med svart oxid, och det leder väl inte ström?

Samma sak gäller väl då även för nätdelen, som också är färgad, och då torde väl inte chassit vara jordat?

Permalänk
Medlem

@DasIch: lättaste borde vara att mäta med en multimiter, sen kan det vara pulverlackade? eller som du säger oxiderade, svårt att avgöra, men intressant fråga!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Skruvarna är inte rostfria och antagligen fosfaterade. Borde leda ström. De har dessutom gängat i chassit så att din jordning sprids ut genom resten av chassit.

Nätaggen brukar vara lackerade. De borde vara isolerade.

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är omöjlig att svara säkert på eftersom du inte noggrant anger vad det är för skruv, jag har däremot svårt att tro att de är gjorda i rostfritt stål.
Däremot så leder de troligen tillräckligt bra för att fungera för potentialutjämning så länge de inte är gjorda i plast även om de inte skulle funka som ledare i vanlig bemärkelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med den statiska elektriciteten i åtanke så rör det sig om mycket låga strömmar som krävs för att utjämna två olika laddade ytor till samma potential så där spelar inte ytbehandlingen på en skruv något större roll, så länge den inte är pulverlackad, är man osäker så koppla kabeln till en plåtren yta i chassit eller till någon annan skruv eller nit.
Troligen duger det alldeles utmärkt att bara lägga ner chassit på mattan utan att ansluta en kabel till detta, i det ögonblick du tar i chassit med armbandet på så är potentialen lika.

Har själv aldrig använt ESD-band, brukar utjämna potentialen med kroppen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jag har bara en billig skitmultimeter som inte kan mäta kontinuitet men om jag sätter den till att mäta motstånd ger den i varje fall utslag. Det borde väl tyda på att skruvarna leder ström, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har bara en billig skitmultimeter som inte kan mäta kontinuitet men om jag sätter den till att mäta motstånd ger den i varje fall utslag. Det borde väl tyda på att skruvarna leder ström, eller tänker jag fel?

Ja ger den utslag så kan det flyta en låg ström, ett par megaohm leder bort statisk elektricitet effektivt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Sötast
Skrivet av DasIch:

Jag har bara en billig skitmultimeter som inte kan mäta kontinuitet men om jag sätter den till att mäta motstånd ger den i varje fall utslag. Det borde väl tyda på att skruvarna leder ström, eller tänker jag fel?

lägg en på ett batteri och mät över den ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Ja ger den utslag så kan det flyta en låg ström, ett par megaohm leder bort statisk elektricitet effektivt.

Jag har ingen aning om vilka storheter vi pratar om här då siffrorna bara fladdrar runt oavsett inställning på multimetern. Det är å andra sidan tvärtom mot saker som jag vet inte leder ström, så någon form av ström bör onekligen flyta igenom.

Då kan jag i varje fall låta bli att noja över detta. Jag borde rimligen vara skyddad mot esd i min miljö.

Permalänk
Medlem

Skruvarna är med största sannolikhet inte rostfria/syrafasta(A2/A4) utan vanligt svart stål.
För att få skruven svarta så svartoxideras dem och vissa anoljas för att få ett dugligt korrisionsskydd samt att det ser trevligt ut.
Inte 100% säker men nästan att oxideringen inte påverkar strömledningsförmågan.
Har för mig att de har satt jordflätor vid svartoxiderade skruv på prylar jag har ritat genom åren och elsnubbar borde ju ha lite koll iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...