Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zeleni:

@mrqaffe:

Jag har haft en iron horse MTB i 10 år, vinter och annars, aldrig har jag rört gaffeln med tanke på underhåll.

Men då lär du väl ha en gaffel som inte har stål i glidytorna eller som är helt kapslad ?
Jag vet att det finns gafflar som tål vädret bättre tex med teflonbeläggning men de används inte på standardelcyklar så vitt jag sett än så länge då bara gaffeln kostar mer än en billig elcykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Gorian: Jag skulle köpt den igen. Vi köpte den för att underlätta med att dra en cykelkärra som två barn satt i. Idag så används den mindre men gör till exempel att fler utflykter/ärenden sker med cykel istället för bil och då vi inte längre behöver den varje dag så är den ännu bättre då de muskler som används vid cykling inte tränas lika mycket.

Permalänk
Medlem

Har några kollegor med elcyklar på jobbet och funderar på om jag skulle behöva bli med en sån jag också.
Jag pendlar till jobbet med cykel dagligen, ca 5-6km enkel väg, och det är ju naturligtvis inga problem på sommaren när det är fint väder. Dock så bor jag i norrbotten där vintrarna är rätt bitiga ibland och snöfall inte hör till ovanligheterna, det är här jag ser hur en elcykel skulle glänsa.

Så jag undrar över vad jag kan titta på för modeller och märken för att hitta en lämplig hoj, 29" hjul är nog ett skallkrav för att det ska gå så fortare, kollegorna har båda Superior-cyklar och de verkar riktigt fina i mina okunniga ögon, t.ex. Superior eXC 859 och Superior eXP 939 är intressanta. MTB-modell vill jag har för att hantera snö, ett stort plus med någorlunda diskret färgsättning så att hojen inte skriker efter att bli stulen. Prisnivån jag tänkte hålla mig till är max 25000kr, men tar gärna emot information och kommentarer om aningen dyrare modeller ifall det är så att det finns mycket att hämta just ovanför min tänkta nivå.

Så - Superior, är dom bra? Vilka andra märken, modeller och handlare bör jag kolla in?
Kommer säkert på fler frågor och tydligare kravbild om jag får lite tips.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Har några kollegor med elcyklar på jobbet och funderar på om jag skulle behöva bli med en sån jag också.
Jag pendlar till jobbet med cykel dagligen, ca 5-6km enkel väg, och det är ju naturligtvis inga problem på sommaren när det är fint väder. Dock så bor jag i norrbotten där vintrarna är rätt bitiga ibland och snöfall inte hör till ovanligheterna, det är här jag ser hur en elcykel skulle glänsa.

Så jag undrar över vad jag kan titta på för modeller och märken för att hitta en lämplig hoj, 29" hjul är nog ett skallkrav för att det ska gå så fortare, kollegorna har båda Superior-cyklar och de verkar riktigt fina i mina okunniga ögon, t.ex. Superior eXC 859 och Superior eXP 939 är intressanta. MTB-modell vill jag har för att hantera snö, ett stort plus med någorlunda diskret färgsättning så att hojen inte skriker efter att bli stulen. Prisnivån jag tänkte hålla mig till är max 25000kr, men tar gärna emot information och kommentarer om aningen dyrare modeller ifall det är så att det finns mycket att hämta just ovanför min tänkta nivå.

Så - Superior, är dom bra? Vilka andra märken, modeller och handlare bör jag kolla in?
Kommer säkert på fler frågor och tydligare kravbild om jag får lite tips.

Jag cyklar året om på vanliga cyklar men byter cykel efter vädret, på vintern är det väldigt trevligt att slippa fjädring och man bör ha rak kedjebanan eller remdrift för att slippa en väldig massa rengöring och smörjning av kedja och utanpåliggande växlar, är det slaskigt så är det trevligt att undvika fälgbromsar, skärmar och bra belysning är ju också absoluta krav för vinterbruk och man bör ju se till att det finn plats för vinterdäck och ävan om det finn smala vinterdäck så brukar det vara betydligt bättre fäste med bredare däck där man kan använda lågt lufttryck de dagar föret är dåligt.
Det här sakerna gäller ju inte specifikt elcyklar utan generell cykling på vintern.
Stum ram, interna växlar, skivbromsar (hydrauliska) och så en seriös belysning är de viktigaste delarna för att det ska funka utan ett enormt servicebehov och vara rimligt säkert, skärmar och vinterdäck gör det säkrare och bekvämare.

Skaffa verkligen även styrmuffar för det är guld värt på vintern och Biltemas är både billiga och bra, de inte bara tar bort vinden över fingrarna så man kan använda fingervantar vid betydligt kallare väder än de normal klarar utan de skyddar dessutom reglagen så de inte isar igen lika lätt uppe på styret.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/styrmuffar-universal-2...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

29" hjul är nog ett skallkrav för att det ska gå så fortare, kollegorna har båda Superior-cyklar och de verkar riktigt fina i mina okunniga ögon, t.ex. Superior eXC 859 och Superior eXP 939 är intressanta. MTB-modell vill jag har för att hantera snö,[..]

Har du butik i närheten som har ett varierat utbud av pendling och MTBs i olika utföranden tycker jag att du ska åka dit och testa. Då skapar du dig säker en klarare uppfattning av vad du verkar tycka om och vara ute efter innan du gör en lång lista på krav. Gjorde själv misstaget och ändrade helt uppfattning vad jag är ute efter när jag väl testat ett par olika cyklar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mahti:

Har du butik i närheten som har ett varierat utbud av pendling och MTBs i olika utföranden tycker jag att du ska åka dit och testa. Då skapar du dig säker en klarare uppfattning av vad du verkar tycka om och vara ute efter innan du gör en lång lista på krav. Gjorde själv misstaget och ändrade helt uppfattning vad jag är ute efter när jag väl testat ett par olika cyklar.

Ändrade du uppfattning om vilken typ av funktioner cykeln skulle ha eller om vilken motor du ville ha ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ändrade du uppfattning om vilken typ av funktioner cykeln skulle ha eller om vilken motor du ville ha ?

Ändrade uppfattning om vilken typ av cykel jag ville ha (ren pendling, HT, FS). Kanske ingår under kategorin funktioner då?

Hade bestämt mig för Yamahamotorn redan innan, men när jag väl testade Bosch mot Yamahamotorn märkte jag inte stor nog skillnad i att låta det ensamt bestämma i slutändan. Testade dock en del andra motorer också, men enbart på rena pendlingscyklar. För min del försvann dock pendingscykeln rätt fort ur urvalet då jag märkte att jag ville ha cykeln till andra ändamål.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mahti:

Ändrade uppfattning om vilken typ av cykel jag ville ha (ren pendling, HT, FS). Kanske ingår under kategorin funktioner då?

Hade bestämt mig för Yamahamotorn redan innan, men när jag väl testade Bosch mot Yamahamotorn märkte jag inte stor nog skillnad i att låta det ensamt bestämma i slutändan. Testade dock en del andra motorer också, men enbart på rena pendlingscyklar. För min del försvann dock pendingscykeln rätt fort ur urvalet då jag märkte att jag ville ha cykeln till andra ändamål.

Jo det är ju lite bökigt att ha bara en cykel eftersom ingen passar bra för allt, just nu har jag 4 cyklar men det är en som används mest då jag utrustat den för att bli en "lätt touringcykel" den funkar alltså ganska bra nästan oavsett vad man vill göra.
Jag kommer däremot snart att vara med elcykel och det är svårt där då det inte finns någon verkligen bra på marknaden då de allra flesta har för små batterier eller blir fruktansvärt dyra (+ 100 000 kr) om de ska ha bra batterikapacitet, det stör mig att det inte finns nån bra lätt touringcykel med säg 300 km + i batterikapacitet så att man kunde ta lite vettigare helgturer.

Nu har jag i alla fall testat och gillat denna >

https://www.specialized.com/se/en/mens-turbo-vado-4-0-nb/p/12...

Den är ju inte optimal på nått sätt men kanske den bästa kompromissen men jag är ändå lite orolig för driftkostnaden då den har både framdämpare och utanpåliggande växlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kör crecents elcykel tor jobbet, ca 7 mil totalt, laddar hemma å på jobbet.
Funkar bra som pendlingscykel de senaste tre månaderna. Navmotor, sihmano nexus, fotbroms, korg för matlåda/kläder osv. Jag håller mig till 26-27km/h normalt sett(där assistansen helt lägger av, släpper jag på trampandet lite) å har som mål att ta mig till jobbet utan att svettas/behöva duscha. Funkar ganska bra, blev lite svettigt vissa dagar pga värmen, men då vare bara att hoppa in i duschen.

Hade gärna haft ett acc som orkade tor, men deras största gjorde ändå inte det samt att de fanns inte att välja på, kunde bara köpa det separat som ett extrabatteri.

Får se när det blir kallt å blåser, risken är att accet inte orkar hela vägen fram till jobbet.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Hej,
är helt ny med det här med elcyklar men funderar på att investera i en för cykelpendling till jobbet på cirka 1 mil i södra Sverige.

Har kikat runt lite på nätet och läste någonstans att 400wH batteri ska vara viktigt.
https://www.hellorider.se/victesse-melville-n7-hm-400-2018-he...
Såg denna och fastna mest för att den är väldigt snygg och rejält prissänkt (?)

Vill ha en bra elcykel och skulle gärna ta lite köpråd då jag egentligen inte vet vad jag läser när jag går igenom cyklarnas beskrivningar ^^
Verkar som mellan 20-30k är det man bör lägga på en bra elcykel?

Tack på förhand
med vänlig hälsning
David

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av omdull:

Hej,
är helt ny med det här med elcyklar men funderar på att investera i en för cykelpendling till jobbet på cirka 1 mil i södra Sverige.

Har kikat runt lite på nätet och läste någonstans att 400wH batteri ska vara viktigt.
https://www.hellorider.se/victesse-melville-n7-hm-400-2018-he...
Såg denna och fastna mest för att den är väldigt snygg och rejält prissänkt (?)

Vill ha en bra elcykel och skulle gärna ta lite köpråd då jag egentligen inte vet vad jag läser när jag går igenom cyklarnas beskrivningar ^^
Verkar som mellan 20-30k är det man bör lägga på en bra elcykel?

Tack på förhand
med vänlig hälsning
David

Batterikapaciteten bestämmer räckvidden men ska du bara 1 mil så lär "alla" klara det utan problem, Jag har inte provat den cykeln men spontant så är det 2-3 saker du bör tänka på, batteriet sitter högt på den vilket gör den lite mindre stabil än om det är lågt monterat och så har den framfjädring som är "blank" vilket antagligen betyder att den har sämre skydd mot korrosion.
Du behöver troligen rengöra och smörja framgaffeln absolut minst en gång i veckan om du du ska cykla på vintern och vill undvika att gaffeln rostar.

Den är 7 växlad vilket betyder ett Shimano Nexus 7 nav, personligen gillar jag inte alls känslan i de växlarna när man cyklar utan motor men det lär kännas annorlunda på en elcykel.
Jag har själv en cykel med Nexus 8 som jag tycker har bättre känsla, har även en cykel med Sram imotion 9 som jag skaffade i stället för Nexus 7 just pga känslan.

Shimano har släppt några växlar till efter att jag skaffade dem och Nexus 8 och Alfine 8 är tämligen lika, Alfine 8 är mest dyrare utan att ge nån direkt fördel, däremot Alfine 11 är nått helt annat som är mer likt Rohloff växlar, dvs det är växlar som inte är fettsmorda utan 11an och Rohloff går i oljebad och verkar vara närmast outslitliga med ganska enkelt underhåll, man behöver bara byta olja på dem och slipper ta isär dem för smörjning.

Kedjan är däremot rak och inkapslad eftersom den har interna växlar vilket är en fördel och du har dämpad sadelstolpe också.
Den har också en vettig motor.

Jag tror den kommer att funka bra om du specifikt är ute efter en cykel för 1 mil jobbpendling (och du sköter framgaffeln) men den lär vara tråkig om du ska "ut och cykla"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Tack för synpunkterna !

Antar att det här är drömhojen då
http://www.soderscykel.se/cyklar/5220-crescent-elof-11-vxl-gr...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av omdull:

@mrqaffe:

Tack för synpunkterna !

Antar att det här är drömhojen då
http://www.soderscykel.se/cyklar/5220-crescent-elof-11-vxl-gr...

Jag vet inte det, Delfast har ju nått spännande på gång som tydligen ska börja tillverkas och den verkar inte bli så dyr som andra liknade modeller.
En väldigt ful speed-pedelc, men den ska vara bra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Jäklar va ball!
Topversionen går fan i 80km/h. Får man verkligen gasa runt med den i Sverige mån tro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av omdull:

@mrqaffe:
Jäklar va ball!
Topversionen går fan i 80km/h. Får man verkligen gasa runt med den i Sverige mån tro

Ja det beror på hur man klassar dem, 25km/h = pedelec, 45km/h = speed-pedelec, +45lm/h = mc.
Du behöver naturligtvis körkort och trafikförsäkring för att framföra annat än pedelec och i övrigt tänka på trafikreglerna då det bara är pedelec som jämställs med en vanlig cykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nice med elcykel tråd här

Jag har provkört och köpt en Batavus Pulzar (http://batavus.se/bicycle/pulzar-e-go-herr/) nyligen. Har inte fått den levererad ännu så jag kan inte säga hur den är i vardagen men den var en dröm att cykla på när jag testade.
Tanken är att jag ska pendla med den 3-3,5 mil T&R dagligen så länge vädret tillåter...är lite tveksam till om jag ska cykla när det snöar men det får vi se

Är det någon som har erfarenhet av Batavus som märke? Har aldrig hört talas om dom innan men en liknande modell, Batavus Zonar, fick bäst i test av Aftonbladet 2018 (hur mycket det nu kan betyda ).

Jag skulle egentligen köpa Zonar modellen men när jag gick tillbaka till butiken en vecka efter provkörningen och pekade på vilken jag hade testkört så valde jag tydligen fel så det blev Pulzar istället
Men det verkar inte skilja allt för mycket mellan dom om jag förstått det rätt så Pulzar får duga.

stavfel :)
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ndr:

Nice med elcykel tråd här

Jag har provkörde och köpte en Batavus Pulzar (http://batavus.se/bicycle/pulzar-e-go-herr/) nyligen. Har inte fått den levererad ännu så jag kan inte säga hur den är i vardagen men den var en dröm att cykla på när jag testade.
Tanken är att jag ska pendla med den 3-3,5 mil T&R dagligen så länge vädret tillåter...är lite tveksam till om jag ska cykla när det snöar men det får vi se

Är det någon som har erfarenhet av Batavus som märke? Har aldrig hört talas om dom innan men en liknande modell, Batavus Zonar, fick bäst i test av Aftonbladet 2018 (hur mycket det nu kan betyda ).

Jag skulle egentligen köpa Zonar modellen men när jag gick tillbaka till butiken en vecka efter provkörningen och pekade på vilken jag hade testkört så valde jag tydligen fel så det blev Pulzar istället
Men det verkar inte skilja allt för mycket mellan dom om jag förstått det rätt så Pulzar får duga.

Har åkt på Batavus men inte provat deras elcyklar, de är ett av de större märken i "cykelländerna vid Atlantkusten" men lite ovanliga i Sverige, likt Kalkhoff.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att internväxlar inte är lika bra som externa, samt att kostar mera att reparera.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Glöm inte att internväxlar inte är lika bra som externa, samt att kostar mera att reparera.

Ja det fick jag också höra och blev lite kluven om jag skulle betala ca 2500kr extra för Zonar modellen för att få 10 växlar istället för 7 samt att dom är externa...eller köra på det jag valt.
Zonar modellen har även Shimano skivbromsar istället för Tektro vilket är bättre sägs det (kan inget om sånt här själv) ...men cykeln blir samtidigt 3kg tyngre än Pulzar vilket jag ogillar.

Men jag tror det är försent att ändra sig nu ändå för jag har redan skickat in ansökan för elcykelpremien och fått den godkänd, blir nog bara strul om jag ska betala tillbaka den och ansöka igen (om det ens går för det står att man får ansöka en gång per person).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bAkewelle:

Glöm inte att internväxlar inte är lika bra som externa, samt att kostar mera att reparera.

Så kan man inte säga eftersom det idag finns interna växlar som är tekniskt överlägsna utanpåliggande i allt (utom pris).
Underhållsbehovet på externa är dessutom mycket större om man räknar in kedja och kassett eftersom de slits så mycket hårdare på externa speciellt om man cyklar på vintern.
Interna växlar i oljebad är oerhört hållbara och kräver bara oljebyten vilket är ganska enkelt och billigt, kedjan blir också rak och både drev och kedja är ofta kraftigare vilket gör att de håller mångdubbelt så långt.
Det går också att ha remdrift om man har interna växlar och då blir det ännu mindre underhåll.
Ska man skaffa sig en riktigt bra långfärdscykel idag så har de interna växlar och ofta remdrift just för att det är så driftsäkert och har lågt underhållsbehov.
En del mer påkostade elcyklar av typen pendelcykel har också rem och interna växlar, det enda som ev kan vara en nackdel servicemässig är om de är automatväxlade eftersom Shimano DI ännu inte är klippstabilt vid tuff miljö utan det är en kontakt vid navet som lär kunna börja glappa ibland.
De pendelcyklar som "bara fungerar" med minimalt underhåll ser ut så här, Rohlhoff och rem >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del mer påkostade elcyklar av typen pendelcykel har också rem och interna växlar

Ju mindre underhåll desto bättre, så det låter mycket intressant. Men vad innebär "interna växlar", är det ett inkapslat paket som sitter på bakhjulet?

Och hur är det med växlar på en elcykel - jag har aldrig haft en hoj med mindre än 18 växlar då jag vill ha så liten skillnad mellan växlarna som möjligt för att kunna hålla en bekväm konstant kadens - men vad jag kan se verkar de allra flesta elcyklar ha väldigt få växlar? Eftersom man får hjälp av elmotorn kanske det inte gör så mycket?

Tillägg: det där är alltså en Rose, som kostar nästan 60 papp?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Ju mindre underhåll desto bättre, så det låter mycket intressant. Men vad innebär "interna växlar", är det ett inkapslat paket som sitter på bakhjulet?

Och hur är det med växlar på en elcykel - jag har aldrig haft en hoj med mindre än 18 växlar då jag vill ha så liten skillnad mellan växlarna som möjligt för att kunna hålla en bekväm konstant kadens - men vad jag kan se verkar de allra flesta elcyklar ha väldigt få växlar? Eftersom man får hjälp av elmotorn kanske det inte gör så mycket?

Interna växlar är i baknavet (många olika) eller i vevpartiet (Pinion) https://pinion.eu/en/
Elcyklar finns med upp till 33 växlar vad jag sett men då är de inte interna och de externa överlappar ju också, Rohlhoff ger 14 växlar och Pinion har 18 och de överlappar inte heller utan är unika.
En speedpedelc med växel i vevpartiet och motor i baknavet >

På en elcykel är det inte alls samma behov av många växlar så länge man har motorn aktiv, man hinner faktiskt knappt med att växla förrän man är uppe i "full fart" och motorn slutar accelerera cykeln om man har en bra drivlina och med bra motor så orkar den med det på i princip alla växlar om du inte står i en uppförsbacke.
Det sliter mer på drivlinan att inte växla men det är många som knappt växlar alls med elcyklar när de har motorn aktiv och åker på plan mark.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tackar, det låter helt klart lockande! Funderar på att börja cykelpendla till jobbet, men vill inte lägga mer än 20k (helst före "rabatten"), så jag får nog vänta och hoppas på att elhojar med internväxlar och rem kommer ner i pris.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

@mrqaffe: Tackar, det låter helt klart lockande! Funderar på att börja cykelpendla till jobbet, men vill inte lägga mer än 20k (helst före "rabatten"), så jag får nog vänta och hoppas på att elhojar med internväxlar och rem kommer ner i pris.

Ikeas Sladda har rem och internväxel (visserligen en enkel) men inte elassistans så det bör ju vara möjligt att lösa det i 10-15 000 klassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ni som har koll
Vad är det egentligen som är det stora skillnaderna mellan budgetversionerna och de elcyklar som ligger runt 20-30 tusen. Är det mer än att man kan ta sig längre med en dyrare och att den är mer långsiktig i kvalitén? Berätta gärna för o nackdelar då det är ändå rätt mycket pengar som skiljer de åt

Länkar två olika för exempel

Medelklass:
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hybrid/batavus-zo...

Budget:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-city-sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Ni som har koll
Vad är det egentligen som är det stora skillnaderna mellan budgetversionerna och de elcyklar som ligger runt 20-30 tusen. Är det mer än att man kan ta sig längre med en dyrare och att den är mer långsiktig i kvalitén? Berätta gärna för o nackdelar då det är ändå rätt mycket pengar som skiljer de åt

Länkar två olika för exempel

Medelklass:
https://www.elcykelpunkten.se/cykel/elcykel/hybrid/batavus-zo...

Budget:
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-city-sp...

Nu är jag ingen expert på varken vanliga cyklar eller elcyklar. Men jag tror att batteri kvalitet/kapacitet, motor märke och vridmoment m.m kan skilja mellan en billigare och dyrare modell.
Jag tror att en budget cykel kan fungera för pendling utan problem men dom dyrare cyklarna kanske blir lite bekvämare när man behöver lite extra assistans i backar osv.

Jag själv har en Batavus Pulzar och har ca 3mil t&r till jobbet. Åkte för första gången igår och det gick hur smidigt som helst och hade inga problem i nån backe. Det du ska tänka på är om du vill ha en mitt och fram monterad motor (utöver budget/dyr modell).

Mitt motor kräver att du trampar på ganska mycket för den ger assistans efter hur hårt? du trampar, fortfarande väldigt bekvämt att cykla men du kanske blir lite trött efter ett tag (det blev iallafall jag men min kondis är kass också )

Fram monterad motor har jag bara testkört när jag var i cykelbutiken så jag har ingen erfarenhet av längre sträckor men den kändes nästan som att åka på en moppe, spelade ingen roll hur mycket eller hårt du trampade, räckte att du bara vred pedalerna i stort sätt och då kände man direkt ett drag från cykeln och vips åkte man 25km/h.

Men tycker mitt monterade cyklarna ser snyggare ut så det blev en sån för min del

Permalänk
Medlem

Kul med elcykel tråd

Efter att kollat runt på vad man för i Sverige för pengarna så beslutade jag för att byggde ihop en själv.
Så i början av sommaren vart den klar, kanske inte helt "laglig" enligt svenska mått men använder man den som folk så tittar ingen nå mer märkvärdigt på den.

Hade ju en 2 år gammal hardtail från Canyon som jag konverterade om med en mitt motor.
Bara byte ta ut vevpartiet med pedaler å allt och byta ut det mot motorn och dra lite kablage och batteriet i väskan, ca 1h jobb å det var klart.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Kul med elcykel tråd

Efter att kollat runt på vad man för i Sverige för pengarna så beslutade jag för att byggde ihop en själv.
Så i början av sommaren vart den klar, kanske inte helt "laglig" enligt svenska mått men använder man den som folk så tittar ingen nå mer märkvärdigt på den.

Hade ju en 2 år gammal hardtail från Canyon som jag konverterade om med en mitt motor.
Bara byte ta ut vevpartiet med pedaler å allt och byta ut det mot motorn och dra lite kablage och batteriet i väskan, ca 1h jobb å det var klart.

http://i980.photobucket.com/albums/ae290/Merlinen/cykeln_zpssrbojmmg.jpg

Snyggt!
Jag hade också funderingar på att bygga en själv men hade inte ork eller kunskap
Hur snabbt går den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndr:

Snyggt!
Jag hade också funderingar på att bygga en själv men hade inte ork eller kunskap
Hur snabbt går den?

Brukar ha den drevad så att trampar jag inget alls så maxar den ut på ca 45-50, men max drevat och trampning med lite medvind så har jag haft den uppe i 72
Trampar jag inget alls så tar jag mig ca 40-45km på en laddning, batteriet är 58,8v 17,7ah.
Men kör jag lite PAS läge så blir räckvidden lätt 2-3x.

Att bygga själv behövs inte mer än 3-4 verktyg från typ biltema/jula och 1-2h max, så just med mitt motor typ detta "kit" var extremt lätt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Hade ju en 2 år gammal hardtail från Canyon som jag konverterade om med en mitt motor.
Bara byte ta ut vevpartiet med pedaler å allt och byta ut det mot motorn och dra lite kablage och batteriet i väskan, ca 1h jobb å det var klart.

Är det enkelt att plocka i och ur batteriet ofta (för att minska stöldrisken) och ladda det?

Lite lockad att göra samma sak, då jag redan har en fullt duglig vanlig hoj.

Visa signatur

5950X, 3090