En enkel NAS för att kunna lagra diverse saker med möjlighet att alltid komma åt datan var jag än är

Permalänk

En enkel NAS för att kunna lagra diverse saker med möjlighet att alltid komma åt datan var jag än är

Ja som rubriker säger letar jag efter en NAS som jag alltid ska kunna komma åt datan ifrån. Med det menar jag då kanske underförstått via iPhone. Från någon annans dator långt från nätverket osv.

Sjfälvklar vill jag det ska finnas en säkerhet som hindrar obehöriga från att komma åt datan men inget extremt hemligt kommer att lagras så enkelheten och smidigheten kommer för en gångs skull framför säkerheten även om den kommer som nummer två.

Så har ni några förslag?

Skriver detta lite spontant och rörigt (som vanligt) men jag tror jag verkligen skulle ha nytta av en NAS. Så trött på att flytta saker till Dropbox lite akut istället för att bara använda en mapp som automatiskt speglas mot NAS:en eller dylikt.

Vad har ni för tips? Jag har väl koll på de vanliga "top 10" men jag känner ändå art jag hör så blanda recensioner om dem så jag låter er bestämma.

Som sagt jag behöver egentligen bara funktionen att kunna lagra relativt lite jämfört med dagens Terabyte-hårddiskar som speglas ut så att jag alltid har med mig min data.

Skulle gärna vilja sätta min budget till 2000 kr, självklart är någon hundring upp möjligt men jag betalar gärna inte för funktioner jag inte använder, men det kan såklart finnas funktioner jag upptäcker och har nytta av, det är en annan sak.

Ps. Jag har försökt bygga egen men det blev liksom aldrig av så det projektet är sålt (Mac pro)

Om detta är fel forum, flytta gärna.

Permalänk
Medlem

Om du ska nå den externt utan begränsningar så är lösningen att helt enkelt öppna en port i routern till den. Och i så fall (pga säkerhetsrisken) så skulle jag helt klart välja en stor tillverkare som uppgraderar hela tiden. T ex min Synology DS215 från februari 2015 uppgraderas fortfarande regelbundet.

Edit: DS218j är ju en ypperlig NAS med två HD-platser som kostar ca 2000kr.

Permalänk

Tack för tipset inte tänkt på just den tidigare så intressant! Av någon anledning hade jag börjat kolla mycket på andra NASer än just Synology men då ska jag kanske börja tänka om angående det. För jag hade absolut ingen anledning annat än att "det är proffsgrejer som jag betalar extra för märket".

Värt att nämna, påtal om att betala extra för märket, jag sitter på Mac och har som sagt iPhone. Dessutom jag har en Time Capsule som router.

Om det påverkar rekommendationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratriplel:

Tack för tipset inte tänkt på just den tidigare så intressant! Av någon anledning hade jag börjat kolla mycket på andra NASer än just Synology men då ska jag kanske börja tänka om angående det. För jag hade absolut ingen anledning annat än att "det är proffsgrejer som jag betalar extra för märket".

Värt att nämna, påtal om att betala extra för märket, jag sitter på Mac och har som sagt iPhone. Dessutom jag har en Time Capsule som router.

Om det påverkar rekommendationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en DS215j som fungerar nästan tråkigt stabilt. Går alltid att nå från W10 laptops, Android och iPhone. Jag tror jag valde Webdav som interface i NAS'en men SMB funkar säkert lika bra.

Permalänk

Skönt att höra, men då får det väl troligtvis bli en Syneolgy.

Ingen som har erfarenhet av exempelvis Qnap eller kanske även eventuellt WD? Förstnämnda var jag inne på först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paratriplel:

Skönt att höra, men då får det väl troligtvis bli en Syneolgy.

Ingen som har erfarenhet av exempelvis Qnap eller kanske även eventuellt WD? Förstnämnda var jag inne på först.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en WD MyCloud tidigare innan jag bytte ut den mot en server. Fungerade bra tyckte jag, även att streama direkt ifrån. Dom har en egen app så du kommer även åt den från luren. Nackdelen är väl att du inte kunde byta ut disken själv, men 4TB räcker ganska långt.

Permalänk
Medlem

Synology är överlägset bäst. Qnap mfl är väl jämförbara, men enbart synology satsar så mycke energi på sin programvara.

Man kan komma åt den med appar på telefon, via webläsare, via lokalt nätverk (apple talk, smb, nfs you name it), du får även program som ersätter dropbox/google drive med klientsynk och backuplösningar. Den är kompatibel med Timemachine för mac så inga problem där.

J modellen är budget men inget fel på den, presterar gigabitt. Plus erbjuder BTRFS om man är av behov av bit-rot skyddat filsystem.
J o Play är bäst för hemanvändaren.

Finns en demo på deras hemsida där du kan testa gränsnittet

Permalänk

Tack för tipsen.

Tror jag hittade demo:n men jag tyckte det gick ganska segt. Laddade länge för att öppna, och även inuti dem gick det lite segt. Men kanske är min uppkoppling?

Alltså, det jag egentligen är ute efter är väl en Dropbox med hela min dators liv och mycket mer möjligheter än dropbox ger, att kunna skapa en mapp och börja slänga ihop en hemsida till den, köpa en DNS och peka den rätt, i framtiden kanske använda den som media-server, känns inte som jag har så mycket filmer eller serier som filer utan streamar nu för tiden mest från Netflix och HBO Nordic men det kanske ändras och gärna lite möjligheter till diverse nörd-pill.

Men viktigast är iaf att jag snabbt och enkelt ska kunna fixa upp den i något fungerande tillstånd där:
- Jag kan ha endel filer lagrade och tillgängliga (<500 GB än sålänge)

- Filerna ska komnas åt från:
-- dator från samma närvärk
-- dator utanför nätverk
-- iPhone utanför nätverket i en välbyggd och välfungerande app

Jag önskar också att appen antingen har en bra medie-spelare för både ljud och bild, alternativt klarar av att öppna filen i de vanligaste mediespelarna.

2 hårddiskar är ju ett plus, ifall en skulle krascha samtidigt skulle jag nog inte lagra data som jag blir helt förkrossad om jag förlorar just på den hårddisken, inser att jag idag hör det och det är väl lite därför jag känner jag borde skaffa en ordentlig NAS som är mer tillgänglig och därmed enklare att kopiera sin data till.

Faktiskt försökt lite själv med en hårddisk kopplad till min Time Capsule och testat med apparna och lyckas bra med att lägga till den via nätverket, men utanför går det inte. Tycker ändå att jag har sett till att alla inställningar ska tillåta extern åtkomst.
Aja ska väl förhoppningsvis inte behöva mecka med det mer.

Men har alltså Synology inte en egen app för filåtkomst utan förlitar sig på andra utvecklare för den biten?

Och ingen som har erfarenhet av Qnap? Jag tyckte dem verkade väldigt rätt när jag spanade in dem, men jag gillar inte gå på min egen känsla speciellt när ingen annan säger samma sak.

Tack igen! Uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Om du ska nå den externt utan begränsningar så är lösningen att helt enkelt öppna en port i routern till den. Och i så fall (pga säkerhetsrisken) så skulle jag helt klart välja en stor tillverkare som uppgraderar hela tiden. T ex min Synology DS215 från februari 2015 uppgraderas fortfarande regelbundet.

Edit: DS218j är ju en ypperlig NAS med två HD-platser som kostar ca 2000kr.

Ingen bra idé.
Enda säkra lösningen är VPN, och det har en Synology inbyggd funktion för.
DS218j är ett bra förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Ingen bra idé.
Enda säkra lösningen är VPN, och det har en Synology inbyggd funktion för.
DS218j är ett bra förslag.

Varför är det ingen bra ide för TS? Han prioriterar ju enkelhet och smidighet före säkerhet. Är säkerhetsproblemet så stort med välpatchad NAS?
Men får TS det att fungera enkelt och bra via VPN så är det ju bara bra.

Permalänk

Säkerhet är såklart bra men tänkte inte lagra någonting så personligt där men det kanske öppnar upp för andra hål för någon att ta sig in så kanske ska man vara lite försiktig ändå inser jag.
Jag älskar Dropbox smidighet ska sägas men vill gärna inte betala för någonting som om 2 år kanske kostar mer än själva NAS:en jag kunde köpt idag, ja ni förstår säkert vad jag menar. Synolgy är nog det bästa alternativet om ni tror det andra faktiskt innebär en säkerhetsrisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kom till skott och köpte en Synology ds218+ tack vare den här tråden.
Ska installera 2x8 diskar och program nu under eftermiddagen.
Något jag ska tänka på? Andra tips på vad som är bra att ha?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Kul du kom till skott med bland annat trädens hjälp!. Jag slog också till på WD My Cloud men vet inte vad jag tycker ännu. Inte hunnit fixa så mycket med den, min tanke var att den blir helt fruktansvärt billig jämfört med er andra eftersom man sedan behöver två diskar för att spegla osv så jag får nöja mig med denna nu, det känns helt okej i varje fall! Behöver jag mer, uppgraderar jag då, men jag känner ju absolut att det här är budget- och amatör-nivå och inte pro-nivån. Men just i detta fallet kanske det duger åt mig. Vi får se

Skickades från m.sweclockers.com