Permalänk

Problem med WiFi hastighet

Jag har just flyttat i en nybygg lägenhet och har en Telia Bredband FiberLan 50-100 Mbit/s. Nu sitter jag med min jobbdator och privata bredvid varandra.
Varför är det så mycket sämre på 5 GHz på min privata? På 2,4 GHz är ju ungefär samma hastighet.

Jobbdator
Dell Latitude E7470
Nätverkskort Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
2,4 GHz: Bredbandskollen: Ned 19,87 Mbit/s Upp 14,40 Mbit/s Svarstid 12,57 ms
5 GHz: Bredbandskollen: Ned 126,49 Mbit/s Upp 105,79 Mbit/s Svarstid 8,09 ms

Privatdator
Asus UX303L
Nätverkskort Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
2,4 GHz: Bredbandskollen: Ned 19,35 Mbit/s Upp 24,59 Mbit/s Svarstid 13,54 ms
5 GHz: Bredbandskollen: Ned 57,86 Mbit/s Upp 55,77 Mbit/s Svarstid 7,34 ms

Fråga 2
Jag har en Neatger NAS som sitter kopplad direkt mot routern och när jag försöker nå den från datorn via WiFi så funkar det bara på 2,4 GHz inte på 5 GHz. Finns det en lösning?

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn har ett nyare kort, och klara således av att hantera det på ett annat sätt.
Privatdatorn har ett äldre, med en äldre teknik, så sätter begränsning:

Nätverkskort Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
802.11ac
Nätverkskort Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
802.11n

Din NAS kanske inte har stöd för 5Ghz? vet inte hur telia har det, men man brukar har ett 2,4ghz när och ett 5 ghz nät t.ex. wifi nr 1: 1husdf7-5G och 1husdf7 ( 2,4ghz)
annars får du kanske kolla på ett nytt nätverkskort?

är ingen expert, men detta a mina första tankar på det iaf

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

@Farthinder: Tack för snabbt svar. Löser en sådan här WiFi kort problemet med hastigheten?
Kjell

Permalänk
Medlem

@iTompalinen: Jag tolkar det du skriver som om NASen är ansluten till routern med nätverkskabel. I så fall ska du kunna nå den via routern på 5 GHz. Det finns ingen anledning till att använda wi-fi på en NAS som är trådansluten. Det kanske är någon inställning i routern som spökar?

Permalänk

@Hubertus: Hej, riktigt NAS:en är trådansluten och inte tänkt att köras på WiFi. Problemet är när min dator går på WiFi 2,4 GHz så går det så långsamt och när jag kopplar upp datorn via 5 GHz då får jag ingen kontakt med NAS:en

Permalänk
Medlem
Skrivet av iTompalinen:

@Hubertus: Hej, riktigt NAS:en är trådansluten och inte tänkt att köras på WiFi. Problemet är när min dator går på WiFi 2,4 GHz så går det så långsamt och när jag kopplar upp datorn via 5 GHz då får jag ingen kontakt med NAS:en

Du har inte råkat sätta så att 5GHz nätverket är ett gästnätverk så det är isolerat?

Permalänk

@b1ghen: Nä det tror jag inte, men hur kan jag kolla om det är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iTompalinen:

@b1ghen: Nä det tror jag inte, men hur kan jag kolla om det är det?

Kan inte din router men det brukar finnas i inställningarna för respektive trådlösa nätverk, antingen som "Guest", "Gäst" eller "Isolated" eller något liknande. Inte alls säkert att det är det men det är värt att kolla upp.

Permalänk

@b1ghen: Nä den var inte uppsatt som Gäst men jag har fått det att funka. Vet inte vad det berodde på. Men tack ändå.