Bäst/Enklast Backup av foton(raw)?

Permalänk
Medlem

Bäst/Enklast Backup av foton(raw)?

Jag fotar en del och allt i raw, så det blir ganska många och relativt tunga filer.

I dagsläget lägger jag in på arbetsdatorn och på min qnap nas med wd red hdd.
Jag backar upp genom att kopiera mapparna med fotofilerna via filezilla över nätverket till min nas. (Lite segt över eth dock..)

Det känns som att detta är korrekt väg att gå. Men ser många andra fotografer som kör backup på små externa portabla (läs lacie rugged) diskar. Det går åt ganska många fler. Varför gör man detta? Enda fördelen jag ser är att det är inte så många filer åt gången som försvinner om något skulle krascha. Men känns mer som att dom flesta gör det för att kunna vara mobila och jobba på resande fot. Men nu jobbar jag bara framför min stationära där jag har tillgång till nas.

Lite av mina bekymmer är att jag lägger in alla filer innan jag rensat bland dom. Jag sköter katalogisering via lightroom och rensar. Men detta appliceras ju inte på min backup. Hur gör man enklast för att "uppdatera" backupen med senaste "info". Jag vill ju inte sitta och rensa samma bilder på två ställen.

Brukar man backa upp mapparna med foton som dom är?
När finns det fördelar att köra med program som Macrium reflect? Att skapa en kopia i en enda fil. Det känns inte lika enkelt att hämta hem enstaka filer från backupen som man vill.

Jag stänger av min nas efter jag kört backup för att spara på diskarna. Så det blir svårt att köra schemalagd backup också.

Det är nog mest rensnings-frågan jag är mest intresserad av att ha svar på. Hur gör ni andra fotografer?

Permalänk
Medlem

NAS eller externa diskar är ett lyft oavsett. Minneskort, USB stickor, optisk media etc saknar allt vad felkorrigering heter.

Din NAS är säkert jättebra, framförallt om du har en eller flera diskars redundans. Givetvis kan ju själva NASen gå sönder och du kanske måste köpa en ny av samma märke för att lätt få tillgång till dina filer, men det är ju en liten del av arbetsflödet.

Men det bästa är väl egentligen att arkivera filer på annan plats. Sen om du köper billiga arkivdiskar eller bränner ner på bluray (och kollar ditt vals bästföredatum, inget är för evigt och man kanske behöver kopiera om dem efter några år).

Poängen med kopior hos en bekant eller i sommarstugan så har du iaf filerna kvar även om huset brinner ner. Likväl om NASen dör, har du en backup någonstans iaf.

Ang Lightroom så verkar de ju ha identitetskris på Adobe om dina bilder ska ligga i molnet, och att man ska köra massiva kataloger som sedan blir sega att jobba med. ?!

Personligen kör jag Capture One Pro och backar upp mapparna som de är med både framkallningsinställningarna och originalfilerna intakta i års och datumkategorisering med någon kommentar. Simpelt men det fungerar för mig.

Permalänk
Keeper of Traditions

Att endast ha en backup på samma fysiska plats är inte värt så jättemycket. Blir det inbrott, brand eller vad som helst så är allting borta.
Jag lagrar allting på en NAS hemma som alltid kan stå på och som jag kan hämta/visa bilder från när det behövs. Sen kör jag backup hos Amazon som jag bara rör ifall jag måste återhämta bilderna till min NAS, ifall de försvunnit av någon anledning.
Deras Glacier storage-lösning är väldigt prisvärd och känns väldigt trygg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är direkt förkastligt att bara ha backupen på bara en nas eftersom det inte ger nått skydd alls mot elfel och fel som kan fortplanta sig via nätverket, man måste ha minst 2 backuper som inte på något sätt är anslutna elektrisk förutom när man gör backupen om det ska vara tämligen säkert, men man bör ju också som tidigare sagt även ha en i en helt annan byggnad för att skydda sig mot brand, stöld och annan fysiska åverkan på datan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mina bilder ligger på min LaCie 5big NAS Pro och hos Microsoft via OneDrive. Har en jäkla massa utrymme på OneDrive tack vare Office 365 och det funkar bra. LaCie NAS:en är dessutom uppbackad av två externa 4GB USB-diskar.

Så alla mina fotografier ligger på tre ställen, två ställen som går upp i rök om lägenheten stryker med men då lutar jag mig mot MS.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Men jag har just nu ca 6tb i backup. Det känns lite mycket för att palla med någon slags moln-lagring. Ingen lust att ligga och betala månadsvis heller. Då har jag hellre backup på något jag själv äger och rår över.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

Men jag har just nu ca 6tb i backup. Det känns lite mycket för att palla med någon slags moln-lagring. Ingen lust att ligga och betala månadsvis heller. Då har jag hellre backup på något jag själv äger och rår över.

Använd usbiskar som inte är inkopplade annat än just när backupen utförs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör 6TB + 4TB extern disk som backup utöver de interna diskarna där de också ligger. Sen har jag plats på molnet för hela alltet. Känns rätt lagomt och skönt med en extra säkerhet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

En sak som jag vet hjälper är att klassa din information efter kriterier.

Du säger att du har 6TB just nu. Försök att kategorisera den och se om det verkligen är 6TB totalt som du absolut inte får förlora. Du kanske inser att det rör sig om en mindre mängd data, då ser behovet annorlunda ut och en lösning kanske blir billigare.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sweina:

Men jag har just nu ca 6tb i backup. Det känns lite mycket för att palla med någon slags moln-lagring. Ingen lust att ligga och betala månadsvis heller. Då har jag hellre backup på något jag själv äger och rår över.

Har du möjlighet att placera ut diskar någon annanstans är väl det bra det också. Det man vill komma bort ifrån är att ha allting samlat på samma plats, som du verkar ha nu.
Det funkar att fylla diskar och lägga dem i ett bankfack också, men då kommer du nog inte göra backup särskilt ofta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

En sak som jag vet hjälper är att klassa din information efter kriterier.

Du säger att du har 6TB just nu. Försök att kategorisera den och se om det verkligen är 6TB totalt som du absolut inte får förlora. Du kanske inser att det rör sig om en mindre mängd data, då ser behovet annorlunda ut och en lösning kanske blir billigare.

Ja, jag ska försöka påbörja projekt att rensa bort gamla foton äldre än 2 år, som jag inte längre behöver, ifrån min backup.
Så den kommer väl minska för stunden, men fylls på ganska mycket hela tiden.

Så egentligen är det bästa att dels ha det på arbetsdatorn, sedan på min nas och sedan ytterligare en extern usb-hdd...
Ska man kanske köpa en hdd-kabinett och köpa en "riktig" disk och sätta i istället för en färdig extern med 2 års garanti. Bättre köpa en lös disk med 5 års garanti? Spelar väl iofs inte så stor roll med garanti om bilderna ändå hade försvunnnit...

Då kvarstår bara att komma på ett sätt att hålla dessa tre ställen "städade". Eftersom man lägger in alla bilder direkt på backup. Sedan när jag väl rensat bort dåliga foton osv. står jag kvar med backup där alla foton fortfarande ligger, inkl de dåliga jag vill ta bort...!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ja, jag ska försöka påbörja projekt att rensa bort gamla foton äldre än 2 år, som jag inte längre behöver, ifrån min backup.
Så den kommer väl minska för stunden, men fylls på ganska mycket hela tiden.

Så egentligen är det bästa att dels ha det på arbetsdatorn, sedan på min nas och sedan ytterligare en extern usb-hdd...
Ska man kanske köpa en hdd-kabinett och köpa en "riktig" disk och sätta i istället för en färdig extern med 2 års garanti. Bättre köpa en lös disk med 5 års garanti? Spelar väl iofs inte så stor roll med garanti om bilderna ändå hade försvunnnit...

Då kvarstår bara att komma på ett sätt att hålla dessa tre ställen "städade". Eftersom man lägger in alla bilder direkt på backup. Sedan när jag väl rensat bort dåliga foton osv. står jag kvar med backup där alla foton fortfarande ligger, inkl de dåliga jag vill ta bort...!?

Precis som du säger, garantin hjälper inte vid diskhaveri. Du får en ny hårddisk, den är tom. Du är fortfarande inte glad över läget.

Är din data inte värd den månatliga kostnaden av vad en molnlösning kostar? Ibland blir man dumsnål, fundera ett extra varv.

Att köpa en extern disk är en lösning för att slippa månadskostnaden, men då ska du ha i åtanke att du måste koppla in den med jämna mellanrum för att göra en backup och sen fysiskt flytta den från din bostad eller arbetsplats vid händelse av brand eller inbrott. Det är en rutin eller process i sig som lätt kan glömmas bort eller skjutas på.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att externa USB-diskar är inte speciellt benägna att gå sönder när de ligger spänningslösa på kallager (i torr rumstemperatur) största delen av sin tid - enda undantaget är WD-book som jag haft väldiga problem med men det är inte själva disken som krånglar utan USB/SATA-bryggan som det är något knas med... (obs wd-book kallas numera för wd-element och det man skall se upp med är den 'bokliknande' kapslingen/lådan)

WD-element på sin tid, och Seagates externa USB-diskar både stående och liggande har fungerat när det behövs och ett antal är från 2010 och fortfarande agerar cold-storage även om de är lite små och långsamma med dagens ögon (USB2...)

Om de är elektriskt inkopplade hela tiden - dvs spänningssatta och tex anslutna till en NAS konstant så verkar hållbarheten genast sjunka och det har inget med om spindeln snurrar eller inte utan slitaget finns på elektroniken iom. att den är spänningssatt - även i sleep-läge med avstängd spindel mestadelen av tiden

Obs, det är en observation jag har gjort med åren men kan inte säga att det är statistiskt bekräftat. Vet andra som haft WD-book i bekantskapskretsen inkopplade längre tid också haft bekymmer men har aldrig hört om andra 'förpackningsformer' av samma diskar i andra kapslingar skulle vara mer än vanligt benägna till strul.

Om man lämnar/byter hårddiskar till mellan sina familjemedlemmar/nära bekanta för fysisk utspridning av sina data men ändå vill förhindra frestande nyfiket tittande så är det lämpligt att lägga datat i veracrypt-format (windows) eller dm-crypt om man kör via linux.

- och samtidigt - räkna med risker med den utomstående förvaringen - dvs. att disken kanske inte har innehållet du förväntade dig plötsligt för att det finns en tonåring, inte fungerar alls för att det finns en 4-åring... - med andra ord inte enda-kopian hos sina vänner...

---

någon nämnde att optisk media är osäker och inte har felkorrektion....

Det är fel - finns förmodligen ingen media som har mer felrättning och redundans inflätad för att hantera en näst intill omöjlig uppgift - hantera både små och stora skador, smuts, ojämnheter, kladdiga fingeravtryck och annat på skivytan. Alla andra lagringsmedia så är det i skyddad hantering på olika sätt, men inte optiska skivor... och det viktigaste, den säger till när data inte är läsbar och inte kommer glatt med skräp som tex. SD-minne (och numera ibland även USB-stickor) gör utan att säga att dessa sektorer är felaktiga - korrupta. - Silent error i det dataflöde man läser ut är den allra värsta sorten av data-korruption...

hade man kört i skivorna beröringsfritt i kassetter (som man faktiskt försökte med i början) så hade de klarat sig mycket bättre, men man ville inte betala priset för dem.

Permalänk
Medlem

Men om man nu skulle vilja köra moln istället för extern backup då. Vilka är att föredra?
Har kikat lite på backblaze...?

Permalänk
Medlem

Det kan du ha som komplement till dina fysiska diskar som andrabackup - men man skall inte vara helt i händerna på en molntjänst.

För att molntjänst skall vara aktuellt så måste du ha en bra lina - i båda riktningarna, en ADSL är inte det då den trånga 1 Mbit/s upplänken när den blir full, förstör hela nätverket även om nedlänken är 8-12 Mbit, drar du ned uppladdningstakten så att det inte stör - så får du aldrig en backup färdiguppdaterad - någonsin...

- och det kommer att ta tid att ladda upp, och förstås också väldigt tid när du en dag skall ladda ned det av någon orsak. Därför kommer du inte undan dina fysiska diskar hur mycket du än önskar...

molntjänster kan man överväga först när man 100/100 Mbit/s mot sin ISP

backblazes egna klienter med obegränsad lagringsstorlek för en fast månadskostnad tar inte nätverksvolymer - tex. din NAS, bara fysiska diskar som är synliga i den datorn som gör backup.

ett sätt att lura systemet är att skapa iSCSI-enheter på sin Nas som sedan mappas i din dator som fysiska enheter - då de hanteras som just fysiska diskar lokalt.

Kör man på blackblazes B2 lagringsmolntjänst så betalar du för upptagen plats och då bryr den inte sig om var datat kommer ifrån eller hur mycket iom. du betalar per upptagen volym. Att ladda tillbaka en sådan lagring kostar 4 ggr månadskostnaden per GB för den sparade volymen - den betalningsmodellen har även Amazons glaciere, S3 mfl. så det är inget konstigt.

Blackblaze har en service som kan vara värdefullt om man har blivit av med all data (inbrott/brand/åsknedslag) - de kan leverera det man lagrar hos dem på hårddisk om det är bråttom - kostar förstås lite men möjligheten finns.

Duplicati är ett backupprogram som hanterar B2 och den är dessutom deduplicerande - dvs multipla samma bilder på filsystemet och på olika enheter lagras bara som en enda exemplar, komprimeras (när det går) och därmed spar plats. Man kan också ta bort valfri backuppsession i tidslinjen utan beroende av andra backuppsessioner och utan att systemet behöver en ny fullbackup, ja utöver den allra första då...

Permalänk
Skrivet av Sweina:

Men om man nu skulle vilja köra moln istället för extern backup då. Vilka är att föredra?
Har kikat lite på backblaze...?

Har inte testat någon av dem (i alla fall funktioner speciellt för foton) men det finns ju till exempel Smugmug och Jottacloud.

Permalänk
Medlem

Frågan kvarstår dock hur man enklast håller alla sina backuper rensade...
Sitter man och skriver över sin backup hela tiden när man rensat orginalmappen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

Frågan kvarstår dock hur man enklast håller alla sina backuper rensade...
Sitter man och skriver över sin backup hela tiden när man rensat orginalmappen?

Man följer sin backup-plan och gör fullständiga backuper med nått passande intervall och då rensar man ju ofta bort nån föregående äldre backup enligt ett rullande schema, man brukar inte bara ha en enda backup om det är viktiga saker utan flera olika versioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag syftar mer på att jag backar upp mapparna som dom är, direkt.
men sedan när jag är "färdig" med jobbet, rensar jag bort de bilder som inte är bra.
men då ligger fortfarande dom dåliga kvar på backup. man sitter väl inte och skriver över alla Tb hela tiden..?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

jag syftar mer på att jag backar upp mapparna som dom är, direkt.
men sedan när jag är "färdig" med jobbet, rensar jag bort de bilder som inte är bra.
men då ligger fortfarande dom dåliga kvar på backup. man sitter väl inte och skriver över alla Tb hela tiden..?

Hur du gör backup vet jag inte men man brukar ju ta en hel backup med jämna intervall och däremellan tar man inkrementala backuper eller då har men nån typ av system som håller reda på versioner, det görs ju tex i bildbehandligsprogram, de lagrar vad du gjort med en bild när du redigerat den så har du ett sånt system så behöver du ha en kopia på den aktuella databasen.
Det är svårt att veta hur du jobbar med dina bilder och backupper så du får själv tänka igenom hur det ska göras i kombination med de mjukvaror du använder och helst ska du ju även prova att återställa backuppen så du vet att systemet fungerar innan det måste användas på riktigt.
Det är hursomhelst inte ovanligt att man har flera "hela versioner" på sin backup tagna vid olika tidpunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vet ju att det finns program som macrium eller acronis som tex kör en tidsbestämd backup på en hel disk osv.

men min backup sker manuellt att jag kopierar över mappar med foton till min nas. lättare att komma åt foton sen också om jag skulle behöva...

tror de flesta backar upp foton såhär, men kanske har fel.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sweina:

vet ju att det finns program som macrium eller acronis som tex kör en tidsbestämd backup på en hel disk osv.

men min backup sker manuellt att jag kopierar över mappar med foton till min nas. lättare att komma åt foton sen också om jag skulle behöva...

tror de flesta backar upp foton såhär, men kanske har fel.

Om du lagrar bilderna enbart på din NAS, så är det lagring, inte backup.

Jag hade använt (och gör också, Amazon) en webbtjänst så att man slipper oroa sig för fysiska skador/stölder, men du verkar inte intresserad av det låter det som?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om du lagrar bilderna enbart på din NAS, så är det lagring, inte backup.

Jag hade använt (och gör också, Amazon) en webbtjänst så att man slipper oroa sig för fysiska skador/stölder, men du verkar inte intresserad av det låter det som?

har dom på dator och på nas, så någon form av backup är det ju, men inte enligt 3-2-1 principen.

jag tycker moln känns lite sådär när det gäller 5tb+

Det lutar åt en lacie rugged 5tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweina:

vet ju att det finns program som macrium eller acronis som tex kör en tidsbestämd backup på en hel disk osv.

men min backup sker manuellt att jag kopierar över mappar med foton till min nas. lättare att komma åt foton sen också om jag skulle behöva...

tror de flesta backar upp foton såhär, men kanske har fel.

Gör du nån typ av duplikatkontroll eller har du många kopior av samma fil pga din manuella kopiering ?
Doubblekiller är nog det smidigaste programmet jag hittills hittat men det finns ju dubblettkontroll i bildhanterarna också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk också att skilja på backup och arkivering

Med arkivering menas i avseende att när filen väl är skriven på mediat så är avsikten att den aldrig tas bort igen från mediat, eventuellt spärrad med filsystemets eventuella readonlyflagga.

givetvis detta på minst två olika oberoende media - helst fler än så.

I linux finns det rätt hårt gående skydd där inte ens root kan radera en fil av misstag med de vanliga filhanteringskommandona

Flagga sätts med 'chattr +i filnamn/direktorynamn' när man (eller scriptet) arbetar som root.

efter det kan inte ens root ändra eller radera filen utan skrivskyddsflaggan måste återställas igen (och bara root kan göra det - då med chattr '-i' filnamn)

Windows och NT har motsvarande grejor som kan sättas upp av ACL - dock att tänka på är att en NTFS ansluten media i en Linux så skiter root i Linux högaktningsfullt i NTFS-ACL när det gäller access av filer och även hinder att radera dessa...

windows regler gäller så länge disken ifråga leker med andra windowssystem... det är en av orsakerna att man ofta försöker med linux för att få ut filerna när man har accesstrul pga. ACL med filer i en NTFS-volym och inte lyckas ta över ägandet tex. om man har installerat om win-OS:t och nya användare.

---

Backup är något helt annat och en backuppsession har inte tänkt tidsrymd på mer än högst enstaka månadera (av krasst sett platsbrist som begränsar) - dvs. datat för den dagen backuppen gjordes kommer att försvinna - antingen automatisk utrensning eller att man gör det manuellt i desperationen för att få backuppen att fungera igen efter att den blivit knökfull...

Man har inga filer som man långsiktigt är rädd om i en backup - backup är för att rädda dagen när det är något knas med datorn eller man söp bort den viktiga originalfilen men vet att den låg på datorn i går och därmed hunnit göras backup på...

Permalänk
Medlem

om man jämför dessa två, vad är egentligen skillnaden?

https://www.inet.se/produkt/4300530/lacie-rugged-thunderbolt-...
https://www.inet.se/produkt/4300776/lacie-rugged-mobile-usb-c...

ser ju att det står thunderbolt på den ena. Men överföringshastigheten blir väl ändå inte högre i verkligheten än på den andra? Eller vilka fördelar (förutom längre garanti) betalar man 400kr extra för?