Permalänk

asus z87-a startar inte

Tjenare, jag har nu äntligen lyckats att införskaffa mig lite vassare delar än vad jag haft tidigare.

asus z87-a
Intel 4670K
32gb ram

Allt detta fick jag av en vän som tack för att jag monterade ihop hans nya dator som han köpt. Vet att delarna funkar för dem var igång för bara någon månad sedan. har nu monterat ut allt ur hans gamla chassie och satt det i mitt chassi, kopplat in alla fläktar osv och gjort iordning för en start för att sedan installera nytt windows osv

Problemet ligger i att jag kan inte starta datorn, det händer inget, men jag vet att det finns ström för det lyser en grön lampa på morderkortet. Har försökt med chassi knappen och en skruvmejsel men får inte liv i grejerna, Någon som har några ider på vad jag kan göra?

Missförstånd
Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

@john00133: 5760K finns inte vad jag vet. Du behöver nog kolla upp igen vad det är för cpu och om den är kompatibel med moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

@john00133: 5760K finns inte vad jag vet. Du behöver nog kolla upp igen vad det är för cpu och om den är kompatibel med moderkortet.

4670K skulle jag skrivit urkäkta missförståndet

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Tjenare, jag har nu äntligen lyckats att införskaffa mig lite vassare delar än vad jag haft tidigare.

asus z87-a
Intel 4670K
32gb ram

Allt detta fick jag av en vän som tack för att jag monterade ihop hans nya dator som han köpt. Vet att delarna funkar för dem var igång för bara någon månad sedan. har nu monterat ut allt ur hans gamla chassie och satt det i mitt chassi, kopplat in alla fläktar osv och gjort iordning för en start för att sedan installera nytt windows osv

Problemet ligger i att jag kan inte starta datorn, det händer inget, men jag vet att det finns ström för det lyser en grön lampa på morderkortet. Har försökt med chassi knappen och en skruvmejsel men får inte liv i grejerna, Någon som har några ider på vad jag kan göra?

Börja med att kolla över lite enklare saker som att RAM sitter helt nedtryckt i sina platser, cpu sitter som den skall, inga böjda pins, inga kortslutningar, med mer.

Kolla även alla kontakter då dessa kan orsaka kortslutning. Har du någon annan PSU så anslut den och se om det blir någon skillnad.

Brädan kan vara körd men det kan också vara något litet skitfel som man säger.

Testa även med bara en ramsticka i, startar den inte så byt ramstickan mot den andra, sätt i den och testa osv.

När det är gjort, återställ cmos.
Det var nämligen felet för mig med ett annat moderkort än det jag har nu, nu kör jag ASrock men då var det Gigabyte.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: kanon blir att testa detta senare ikväll eller imorgon kväll för nu bär det av på kalas

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

@Lifooz: kanon blir att testa detta senare ikväll eller imorgon kväll för nu bär det av på kalas

Fett, ha det så roligt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: japp efter lite testande utanför chassiet och en helt vild gissning som jag löste ett annat moderkort som hadde liknande symptom så lyckades jag lösa det, En jumper eller vad man nu ska kalla den för satt fel och datorn tvär strejakade pga den, aja jag är nöjd att allt funkar igen

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

@Lifooz: japp efter lite testande utanför chassiet och en helt vild gissning som jag löste ett annat moderkort som hadde liknande symptom så lyckades jag lösa det, En jumper eller vad man nu ska kalla den för satt fel och datorn tvär strejakade pga den, aja jag är nöjd att allt funkar igen

Hahah.

Ja du ser, ibland räcker det med inget för att leda till allt.

Ändå känns det skumt att ett så pass nytt moderkort kör med jumpers.
Jag hade MSI Z87M Gaming och där fanns det då rakt inga jumpers kan jag säga.
Ah, Asus kanske behöver fler år än andra på sig att komma ikapp tekniken. 😂😂😂

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: jag e nöjd bara skiten funkar, suttit på en då kanon dator men numera inte lika kanon dator haha, men detta var upgraden jag behövde för att få kännsla för datorer igen

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

@Lifooz: jag e nöjd bara skiten funkar, suttit på en då kanon dator men numera inte lika kanon dator haha, men detta var upgraden jag behövde för att få kännsla för datorer igen

Ah, förstår helt och hållet, jag har också min lilla historia.

Jag satt på följande

MSI Z87M Gaming

Intel Inside Core I7 4770K

Antec Kühler H2o 1220

Team Xtreem DDR3 2600MHz

6TB lagring plus 240GB SSD

EVGA 750W psu.

Sapphire R9 290

Blev tvungen att sälja den på grund av en räkning.
Och landade i 4 månader på en Füjitsu Lifebook AH532

Sedan frågade syrran om jag ville ha lite delar från hennes pojkvän då han hade skaffat nytt och de skulle flytta.
Det ville jag.

Så då landade jag i några veckor på följande

Asus P5L 1394

Intel E6420

Corsair TX-650

Intel stock cooler

500GB Western Digital hårddisk.

Gigabyte GTX-275

Köpte också en Noctua NH-D14 från en underbar säljare här på SWEC.

Den monterades på E6420.

Men det jag också fick utöver av hennes pojkvän var en Intel Inside Core I7 2600, GTX-570 plus ett Asrock P67 pro3.

Det saknades dock DDR3 RAM till det moderkortet vilket jag köpte från en annan säljare här på Swec där affären gick lika bra.

Så nu är min rigg

GTX-570

Asrock P67 pro 3

Noctua NH-D14

Corsair TX-650

Geil Evo Corsa 8GB DDR3 2133MHz

Western Digital 500GB

Kanske kan komma över ett R9 290 från en polare snart om jag har lite tur.

Och det får duga tills jag flyttar ihop med min flickvän i USA.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ah, förstår helt och hållet, jag har också min lilla historia.

Jag satt på följande

MSI Z87M Gaming

Intel Inside Core I7 4770K

Antec Kühler H2o 1220

Team Xtreem DDR3 2600MHz

6TB lagring plus 240GB SSD

EVGA 750W psu.

Sapphire R9 290

Blev tvungen att sälja den på grund av en räkning.
Och landade i 4 månader på en Füjitsu Lifebook AH532

Sedan frågade syrran om jag ville ha lite delar från hennes pojkvän då han hade skaffat nytt och de skulle flytta.
Det ville jag.

Så då landade jag i några veckor på följande

Asus P5L 1394

Intel E6420

Corsair TX-650

Intel stock cooler

500GB Western Digital hårddisk.

Gigabyte GTX-275

Köpte också en Noctua NH-D14 från en underbar säljare här på SWEC.

Den monterades på E6420.

Men det jag också fick utöver av hennes pojkvän var en Intel Inside Core I7 2600, GTX-570 plus ett Asrock P67 pro3.

Det saknades dock DDR3 RAM till det moderkortet vilket jag köpte från en annan säljare här på Swec där affären gick lika bra.

Så nu är min rigg

GTX-570

Asrock P67 pro 3

Noctua NH-D14

Corsair TX-650

Geil Evo Corsa 8GB DDR3 2133MHz

Western Digital 500GB

Kanske kan komma över ett R9 290 från en polare snart om jag har lite tur.

Och det får duga tills jag flyttar ihop med min flickvän i USA.

/Lifooz

aha aa, förstår din historia jag fick min orginala dator för kanske 6-7 år sedan? så jag satt på detta i 3år ungefär:

chassi :coolermaster cm 690 II Advance black
psu: XFX ProSeries core edition 550w PSU
cpu: Amd A;3+ FX-6100
moderkort: Gigabyte Ga-970A-ud3 AM3+ socket
ram: Kingston DDR3 1333Mhz 8gb
grafik: His Radeon HD7870 2Gb
ssd: Crucial m4 ssd 2.5 128
hdd: Seagate Barracuda 1Tb

sen kom jag över ett liknande par med ram så då satt jag på 16gb men sen dog datorn kontinueligt av värme så då fick det bli en billig vattenkylare, sen nu för ett litet tag sedan så fick jag tag på samma grafikkort men det har blivit en massa strul sedan ett tag tillbaka så jag kände att jag verkligen behövde något nyare

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK