Permalänk

En fråga ang inbränningar nu när jag köpt en oled 9002
Löper man mer risk med inbränningar om man kör på typ hög kontrast eller dylikt
Alltså är den någon inställningsom man bör undvika att kräm på? Pga inbränningar
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

En fråga ang inbränningar nu när jag köpt en oled 9002
Löper man mer risk med inbränningar om man kör på typ hög kontrast eller dylikt
Alltså är den någon inställningsom man bör undvika att kräm på? Pga inbränningar
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Tid och ljusstryka, inbränning på Oled är oftast inte att pixlar bränns fast utan att pixlarna åldras olika.
Har du en Android med Amoled (oled) syns en inbränning tydligt efter ca 1år pga "status baren" i en vit bakgrund med max ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Okej, tack för dina tankar. Jag har en 7-8 år gammal TV men en härligt matt bildskärm som gör att reflektioner knappt märks. Tror jag kommer kunna eliminera detta hyfsat nu med då TV'n sitter ganska lågt och någon grads tiltning gör att fönstret inte syns i bilden. Ligger solen på som på sommaren drar jag alltid ned en persienn, finns nog som du säger ingen TV som kan vara så ljus så att direkt solljus inte är ett problem. Och vill an då titta på en så brutalt ljus bild?

Är en OLED tillräckligt ljus för att klara ett helt ljust rum om vi bortser från en sol som ligger direkt på mot TVn?

Är OLED-paneler generellt sämre på att eliminera reflektioner eller finns det paneler som gör det bra?

Skrivet av Laxpudding:

@Laban80: Är din TV 7-8 år gammal är den antagligen lika ljusstark eller något svagare än en ny OLED. Beroende på vad du nu har för TV. Men ja, du kan få mer muskler jämfört med vad du har nu, men det leder inte nödvändigtvis till en bättre upplevelse.

Reflexfiltret som sitter på OLED-panelerna är effektivt, men också högblankt. 2018-panelerna är något bättre än 2017-panelerna. Högblankt är det iofs på egentligen alla toppmodeller idag. Länge sedan jag såg en matt TV-panel annat än en del mellan/budgetklasser.

Solfilm! Kör med det nu och slipper dra ner rullgardinen vid mulet väder. Tycker dock det är plågsamt att se tex serier som 12 Monkeys, vilket nästan helt har mörka scener, även med solfilm så då åker mörkläggningsgardinen ner. Tyvärr läcker ljus in från andra rum så ser helst filmer/serier jag vet har mörka scener när det även är mörkt ute Tycker även upplevelsen blir goare när det är helt mörkt. Text från PC däremot föredrar jag att läsa i ljusare miljöer.

Någon på Min Hembio slog mig på näsan när jag påstod att HDR-material gjorde sig bättre än SDR om rummet var ljust. Fast kanske jag är knäpp, för fortfarande upplever jag detta. Hellre HDR än SDR i ljusa rum.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Någon på Min Hembio slog mig på näsan när jag påstod att HDR-material gjorde sig bättre än SDR om rummet var ljust. Fast kanske jag är knäpp, för fortfarande upplever jag detta. Hellre HDR än SDR i ljusa rum.

Det torde stämma om du har kalibrerat SDR till omkring 100-120 nits, men om du har ljust i rummet vill du kanske främst av allt ha en ljusare bild överlag för att kompensera. Med SDR är det bara att öka ljusstyrkan (eller byta till en ljusare "dag"-preset), vilket inte går med HDR då det använder en absolut skala och ljusstyrkan överlag alltså är låst. Är bilden för mörk för rummet finns det inget man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@Jaxione: Gick från den tidens näst bästa tv Pioneer Kuro 5090, (pioneer kuro 500 och 600 var de bästa då de hade separat box för tekniken) till LG B6 65" och jag har aldrig tittat tillbaka. Dock så har jag aldrig tittat på färgade slides utan jag gick direkt till att titta på bluray filmer.

Ha, jag kör fortfarande på 5090, ser ingen anledning att byta förns OLED är betat av sina barnsjukdommar

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Det torde stämma om du har kalibrerat SDR till omkring 100-120 nits, men om du har ljust i rummet vill du kanske främst av allt ha en ljusare bild överlag för att kompensera. Med SDR är det bara att öka ljusstyrkan (eller byta till en ljusare "dag"-preset), vilket inte går med HDR då det använder en absolut skala och ljusstyrkan överlag alltså är låst. Är bilden för mörk för rummet finns det inget man kan göra.

Tycker personligen att kompensera en ljusare bild i ett ljust rum vid mörka scener ser ut som skit.

stavningsnisse
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

En lite fråga vad är SDR?
Nyfiken och försöker lära mig lite mer 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon kanske kan dela med sig av sina inställningar på sin philips 9002 tv. Tycker det är lite knepigt det där med att ställa in tv. Testat gjort en egen personlig profil men bra med färger och ljus och skärpa men tycker ibland att bilden /personerna kan få som en lite suddighet (vet inte hur jag ska förklara) runt sig. Testat även förinställda :Day men tycker att den är för gul och dålig skärpa /klarhet
Så om någon här några tips och trix så kanske ni kan dela med er
Tack!
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71: SDR stands for Standard Dynamic Range. HDR stands for High Dynamic Range.

SDR är den bild du alltid har sett på TV'n medan HDR är det nya som har en bättre bild än SDR (förenklat).

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Någon kanske kan dela med sig av sina inställningar på sin philips 9002 tv. Tycker det är lite knepigt det där med att ställa in tv. Testat gjort en egen personlig profil men bra med färger och ljus och skärpa men tycker ibland att bilden /personerna kan få som en lite suddighet (vet inte hur jag ska förklara) runt sig. Testat även förinställda :Day men tycker att den är för gul och dålig skärpa /klarhet
Så om någon här några tips och trix så kanske ni kan dela med er
Tack!
Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

https://youtu.be/8cUuy7BHdc4

Dessa använder jag. Det generella alltså. Inte de mest avancerade då det kan skilja från tv till tv

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? Länge sedan jag rullade runt på olika forum och lärde mig både det ena o det andra angående bilden på en tv.

Enligt mig så visar min Pioneer en underbar bild än idag, eller kan det bli bättre? Har lixom inte haft behov av en uppdatering. Netflix o mediaspelare i alla dess former ger som sagt en bra bild enligt mig på denna tv eller lever jag i de förflutna?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Skrivet av Coca:

@hollowman71: SDR stands for Standard Dynamic Range. HDR stands for High Dynamic Range.

SDR är den bild du alltid har sett på TV'n medan HDR är det nya som har en bättre bild än SDR (förenklat).

Ahh okej 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Någon på Min Hembio slog mig på näsan när jag påstod att HDR-material gjorde sig bättre än SDR om rummet var ljust. Fast kanske jag är knäpp, för fortfarande upplever jag detta. Hellre HDR än SDR i ljusa rum.

Beror helt på apparaten som används. Finns gott om HDR-märkta produkter som är HDRn't där det oavsett alltid slutar bättre med att köra SDR. Men överlag ja – HDR10 är inte helt tillfredställande för ljusa rum. Med HLG är det lite mer genomtänkt och det ska appliceras olika tonkurvor för mörka och ljusa rum.

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

https://youtu.be/8cUuy7BHdc4

Dessa använder jag. Det generella alltså. Inte de mest avancerade då det kan skilja från tv till tv

Okej ja jag har kollat runt på Youtube och sett både den du länkar till och dom andra får testa någon av dom kanske då.
Tycker det är svårast att vet vilka undermenyer man ska pilla på som text natural motion och perfect clear motion m.m.
Kontrast och färg m.m ser man ju direkt resultaten men inte dom mer avancerade inställningar.
Fan man blir så nojig tittar man på en kanal så har men super bild sen går man till än annan (från HD kanal till HD kanal) och har sämre bild på den. Och då börjar man fundera ska man pilla mer eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hollowman71:

Och då börjar man fundera ska man pilla mer eller inte?

En av poängerna med en kalibrering är att undvika ett sådant pilla-på-fjärren-hela-tiden-beteende. Vad du ser på TV:n är så det ska se ut. Ser bildkvaliteten låg ut på filmen/kanalen/streamen du tittar på så vet du att det är för att bildkvaliteten är låg – inte att du pillat fel på fjärren.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En av poängerna med en kalibrering är att undvika ett sådant pilla-på-fjärren-hela-tiden-beteende. Vad du ser på TV:n är så det ska se ut. Ser bildkvaliteten låg ut på filmen/kanalen/streamen du tittar på så vet du att det är för att bildkvaliteten är låg – inte att du pillat fel på fjärren.

Okej menar du då en proffs kalibrering fattar inte riktigt sry!
Eller att man gör en egen kalibrering och får en bra bild på en kanal typ 4 an och att man sedan kör på den oavsett hur det skiftar från kanal till kanal.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Ha, jag kör fortfarande på 5090, ser ingen anledning att byta förns OLED är betat av sina barnsjukdommar

Största anledningen att byta är ju storlek (badum tss). Bytte till Oled 65" istället för 5090, den hamnade i sovrummet

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej menar du då en proffs kalibrering fattar inte riktigt sry!
Eller att man gör en egen kalibrering och får en bra bild på en kanal typ 4 an och att man sedan kör på den oavsett hur det skiftar från kanal till kanal.?

Skickades från m.sweclockers.com

A few simple tips to get the best image accuracy
https://www.avforums.com/article/philips-55pos9002-best-tv-pi...
https://www.avforums.com/PicturePerfect/

Calibration
https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat i 3timmar på min Philips POS9002 med mina banding kritiska ögon. (Kan tyvärr inte stänga av den funktionen ) utan att ha sett någon direkt störande banding. Så just nu är det världens bästa tv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej menar du då en proffs kalibrering fattar inte riktigt sry!
Eller att man gör en egen kalibrering och får en bra bild på en kanal typ 4 an och att man sedan kör på den oavsett hur det skiftar från kanal till kanal.?

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör inte kalibrera efter tv kanal som sänder ut skit? Använd kalibreringskivor med testmaterial, gråskalor etc som bas. Då brukar bra material se bra ut och dåligt material ser fortfarande kasst ut för det är svårt sminka en gris. Men du förstärker åtminstone inte felen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har du mellan dessa tv kört LCD? Hur är ditt intryck när du går tillbaka? Jag kollar mest på mörka filmer, när midnatt på vinterhalvåret och har inte upplevt de problem som du reser i den här tråden. Har en LG från 2016 tror jag, köpte den på Blackfriday eller mellandagsrean för 18000.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? Länge sedan jag rullade runt på olika forum och lärde mig både det ena o det andra angående bilden på en tv.

Enligt mig så visar min Pioneer en underbar bild än idag, eller kan det bli bättre? Har lixom inte haft behov av en uppdatering. Netflix o mediaspelare i alla dess former ger som sagt en bra bild enligt mig på denna tv eller lever jag i de förflutna?

En plasma åldras också. Tappar i de röda färgerna med tiden. (ska gå att modda)
Största anledningen till att jag bytte bort min kuro var, 4k, storleken och den sjukt höga energiförbrukningen. Man satt och svettades efter en lång kväll framför tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för länkarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Du bör inte kalibrera efter tv kanal som sänder ut skit? Använd kalibreringskivor med testmaterial, gråskalor etc som bas. Då brukar bra material se bra ut och dåligt material ser fortfarande kasst ut för det är svårt sminka en gris. Men du förstärker åtminstone inte felen.

😀 Okej har du något tips på bra kalibreringskiva?
Eller kan man slänga på en blu- Ray film och slå på en stillbild och göra en kalibrering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker personligen att kompensera en ljusare bild i ett ljust rum vid mörka scener ser ut som skit.

Därför kollar jag själv sällan film när det fortfarande är ljust ute, och speciellt inte såna som har mycket mörka scener, men om valet är mellan en för ljus bild och att inte se något alls (jämför med att försöka se något på en mobil med låg ljusstyrka en solig dag) så är det kanske inte så svårt.

Permalänk
Medlem

OLED är långt ifrån felfritt och det finns väldigt många quirks på LGs modeller som jag stör mig på, främst i HDR (deras auto-dimming som triggar och låser sig vid vanlig film och bara går att stänga av i service-menyn, aggressiv tone-mapping för HDR som gör bilden för mörk, Dolby Vision-processingen är mycket bättre än HDR10 även för material som inte har någon riktig Dolby Vision-data etc. etc.) Vertical banding är definitivt ett irriterande problem när det väl dyker upp, men själv upplever jag att det händer ganska sällan, oftast är det också i väldigt mörka scener som ändå är ganska brusiga i grunden.

Men fördelarna väger upp nackdelarna något ofantligt. Gick från en edge-lit Samsung i samma prisnivå till en C7 och skillnaden var som natt och dag. Finns inget så härligt som perfekt och pixel-perfekt svärta och en letterbox som försvinner in a ramen, istället för en massa backlight blooming och ett konstant blinkande där backlight-algoritmen hopplöst försöker komma underfund med vad som händer i bilden och vilka partier den bör göra ljusare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

😀 Okej har du något tips på bra kalibreringskiva?
Eller kan man slänga på en blu- Ray film och slå på en stillbild och göra en kalibrering?

Skickades från m.sweclockers.com

Regissörer gillar att ta sig artistiska friheter med filmer så det är ju lite vanskligt.

https://www.amazon.com/Digital-Video-Essentials-Basics-Blu-ra...

Har också Spears & Munsil skivan.

Kanske finns något modernare alternativ som hjälper till att kalibrera HDR efter hur många nits man har på tvn om de nu kan tänkas hjälpa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Solfilm! Kör med det nu och slipper dra ner rullgardinen vid mulet väder. Tycker dock det är plågsamt att se tex serier som 12 Monkeys, vilket nästan helt har mörka scener, även med solfilm så då åker mörkläggningsgardinen ner. Tyvärr läcker ljus in från andra rum så ser helst filmer/serier jag vet har mörka scener när det även är mörkt ute Tycker även upplevelsen blir goare när det är helt mörkt. Text från PC däremot föredrar jag att läsa i ljusare miljöer.

Men blir det inte problem när du kollar i mörka rum om du satt solfilm på TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

😀 Okej har du något tips på bra kalibreringskiva?
Eller kan man slänga på en blu- Ray film och slå på en stillbild och göra en kalibrering?

Bara så att ingen missförstår något, en kalibreringsskiva kommer inte vara användbar om man inte också köper mätinstrument och eventuellt mjukvara, som kostar en del. Det bästa för den som inte vill betala är att leta upp trovärdiga trådar/resurser (skulle undvika Youtube, finns rätt mycket klåpare) för sin specifika modell och kolla vilka grova inställningar man bör göra för att få en så korrekt och neutral bild vid olika användanden.

Många modeller har inställningar och funktioner som är objektivt rätt/fel och brukar finnas folk som kalibrerat och delar med sig av information att X värde på kontrast ger ungefär Y ljusstyrka, vilken gamma- eller vitbalans-preset som är närmast det korrekta osv. vilket ger en utgångspunkt för fullständig kalibrering som ofta är väldigt lika över en hel modell. Kopiera däremot aldrig några detaljerade inställningar för RGB-värden eller punkter på gamma-kurvan då dessa är högst individuella per exemplar.

Med mängden olika fomat som finns idag blir det en hel del att fixa, men vanligt är att sätta upp presets för SDR, HDR, Dolby Vision, eventuellt en ljusare variant av SDR för tittande vid dagtid, samt spel-varianter av dessa om det är något man sysslar med, och sen se till att kopiera dessa mellan alla källor man använder, om det nu är externa boxar eller interna appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? Länge sedan jag rullade runt på olika forum och lärde mig både det ena o det andra angående bilden på en tv.

Enligt mig så visar min Pioneer en underbar bild än idag, eller kan det bli bättre? Har lixom inte haft behov av en uppdatering. Netflix o mediaspelare i alla dess former ger som sagt en bra bild enligt mig på denna tv eller lever jag i de förflutna?

Inte alls skulle jag säga. Har faktiskt kvar den sista plasma som vann det sista testet i HDTVShootouten där plasma var med på en vägg och den har inte en chans skulle jag säga mot OLED idag. Vet att det dock finns dom som hävdar att rörelsehanteringen är bättre på plasma men har själv inte jämfört iom att så pass mkt annat skiljer till OLEDs fördel.

Dock, TV är rätt mycket psykologi också som bekant, och så länge man själv är övertygad om att en viss TV är bäst så är den det nog också