Project Hovercar, eller rättare sagt, 4WD Brushless trampbil

Permalänk
Medlem

Vilket underbart projekt! Nu måste man bara komma på hur man ska bygga en föryngringsmaskin så man kan bli grabb igen, och adoptera dig som farsa. Fatta vad man skulle varit kung i kvarteret med en såndär

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Sötast

Love this

Permalänk
Medlem

Intressant och sjukt trevligt!

En man blir aldrig vuxen, han fixar bara dyrare leksaker!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Permalänk
Medlem

nya delar

Det har gått några dagar sen sist och inte mycket har hänt med projektet. Haft lite annat trams för mig.

Var en sväng med kneget i portugal och gick i trappor.

Blev nån A\w med kneget. Öl är gott. Kan rekommendera 8bit.

Tanten hade köpt hem nya kakor som behövde ätas upp.

Mopparna behövdes rastas

Så, slut på tramset och åter till topic.
Medan dagarna har gått så har det även ramlat in lite paket.
Motorkontrollers och gasreglage.
Men nu när jag fått ordning på hoverboard reglagen så kommer jag nog fortsätta använda de istället.
Det tråkiga med dett är även att gasreglagen är 5v, vilket passar perfekt till kontrollersarna på samma bild.
Men hoverboard reglagen är 3.3v.
Jag gjorde dock ett snabbt test med labbag, matar jag en pedal med 3.3v så får jag ut 0.8v obelastad och 2.4 med plattan i mattan så jag tror faktiskt att det kan fungera även om det är "fel" specs.

Kvalitetsmässigt så känns de... ja vad ska man säga, chinesium galore.

Näste steg blir att koppla in de nya pedalerna och än en gång programmera om kontrollersarna för de nya värdena.
Måste få tag i någon typ av skyddslådor till kretskorten med, de blev fulla av grus och löv sen offroadprovkörningen.

Väntar även på buck convertern så jag kan få liv i ledbaren.

Permalänk

håller med fullständigt. de där pedalerna som du säger ser ut att vara chinesium deluxe...

Visst själva pedalen och fästet är nog helt ok men vattenisoleringen...
Lär få problem med vattenskador i elektroniken inom första 5 minuterna vid minsta väta på körbanan.

smältlim är inget ok sätt att väderisolera något öht. och inte ok om de kortsluts så motorerna ger full gas om du förlitar dig på endast elektrisk broms...

skulle defenetivt överväga att montera någon form av mekanisk broms just för sådana tillfällen för att va på den säkra sidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lidl svetsen och lite drifting.

@Rouge of Darkness:

Det här är ju bara ett hobbyprojekt för att det är roligt. Lär ej framföras i regn. Men någon form av killswitch vore inte fel. Efter jag svetsat styret idag så pep den till och startade av sig själv. WTF

Helgens uppdatering:
Var nere på jula en sväng och fyllde på lagert av maskinskruv. Gått åt "en hel del" till det här lilla projektet. Plockade även upp en cykeldator för 89 pistoler.
Ett litet fäste av alu plåt.

Monterad på ratten, notera uppmätt topphastighet. Kanske inte är så stora siffror men när man sitter på en trampbil känns de rätt kvickt.

Vid provkörning för att uppmäta topphastighet noterades att ratten vrider sig på rattstången. Nu åker fan svetsen fram. Det här håller inte längre. Den här gamla pärlan är inköpt på lidl för 499 riksdaler. Detta var ca 12 år sedan. Funkar finfint fortfarande. Synd bara att ägaren inte kan svetsa för fem öre.

Detta är planen. Rotade fram ett gammalt styre i gömmorna. Tyvärr så har jag kapat av fågelpinnen för jag skulle ha den till nåt...
Notera den blå plåtbiten över hålet till batteriboxen. Safety third.

Hittade senare fågelpinnen i en låda metallskrot. svetsen nederst i bild visar trådskaparens magnifika kunskaper. Känsliga bör vrida blicken åt annat håll och scrolla vidare.

Tada! Då var 2 av 3 fulsvetsar dolda.

Screenshot från filmklippen som är länkade nedan.

Den som är nyfiken på om svetsarna höll får svaret i den sista videon.......

https://www.instagram.com/p/BnhCXQEBv-e/?taken-by=klimtachakk...

https://www.instagram.com/p/BnhCDIDhAh6/?taken-by=klimtachakk...

Permalänk
Proffsmoddare

Hur har jag missat denna tråd?

Underbar! Får lite Colin Furze vibbar.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Svetshelvete

Anledningen till att svetsen inte höll var ju såklart att det var lidl-svetsen.
Ner till jula och sväng och många pengar fattigare. Fick tips av en kompis som varit i smälta metall branchen en del.
En nätt liten pjäs blev införskaffad.

Förutom att den kostade mer än jag spenderat på hela bilen, (ekonomin måste ju stimuleras) så är det bästa att den matchar med hastighetsmätaren.

resultatet...
Kanske inte var svetsen det var fel på ändå... Hursomhaver, det här är ingen vacker svets. Men jag tror den håller bättre då det inte bara är massa stänk som av misstag loppat ihop rattstången med styret. Här blev det lite halvt kontrollerad genombränning. Och en hel del stänk med... Men den höll för lite buskörning på gräsmattan iaf. Får hårdtestas en annan dag.

Under provkörningen som nämns ovan upptäcktes en lite spännande sak. Jag hade inte laddat batterierna sen förra buskörningen. Full kareta mot den ena häcken och sen lite lätt broms/back brukar den stanna bra. Men nu jävlar så stängde båda fartreglagen av sig (low voltage emergency shutdown, som det så fint står kommenterat på tyska i koden) och då försvinner all bromsverkan och den rullar fritt. Hoppla!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara dina elektroder som bråkar med dig.
Har de legat öppna under en längre tid och dragit åt sig fukt så fungerar de ju helt klart sämre.

Testade att svetsa hos brorsan i somras och han gjorde ett liknande byte som dig, från billig tysk pinnsvets till den lilla ESABen. Han hade även ett gäng gamla elektroder, flera som låg lösa och andra som fortfarande låg i vakuumförpackningar, efter att ha testat båda så kasserades alla som legat öppet rätt snabbt, det var som natt och dag i skillnad mellan dem.

Oavsett är det ju kul att då fått igång ditt bygge!!

Permalänk
Medlem

Grymt att se den i action!
Sen att svetsa på en ytbehandling(fzv och fzb) utan att slipa bort först blir sällan bra(om du nu inte gjort det). Sen blir det jäkligt giftig rök när man svetsar i galvat så ha mask på dig.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan ju vara dina elektroder som bråkar med dig.

Första svetsningen var med elektroder som legat i kallgarage öppna i snart 15 år. Tyvärr har jag inget annat att skylla på än mig själv på det andra försöket då det var nya elektroder. OK48 2mm körde jag med. Behöver helt enkelt öva mer...

Skrivet av bardbard:

Grymt att se den i action!
Sen att svetsa på en ytbehandling(fzv och fzb) utan att slipa bort först blir sällan bra(om du nu inte gjort det). Sen blir det jäkligt giftig rök när man svetsar i galvat så ha mask på dig.

Jo vinkelslipen är jag absolut bekant med.
Tack för tipset om galvat, sånt man får tänka på nu när man blev farsa i veckan. Därav lär väl projektet framskrida lite långsammare, men något ska man väl hinna med.

Lurar lite på om man skulle övervolta lite. Enligt tyskarna som skrivit firmware från början så har de kört med upp till 60v utan problem. (original är 36v /10s ) . Man kan ju köpa ett 6s och ett 7s och seriekoppla, lär bli en fin liten boost. Jag är även lite osäker på hur friska batterierna jag har nu är. Tycker det blir en del spänningsfall när man gasar på lite.
Kostar en slant med batterier och en dedikerad laddare till det med....

Permalänk
Medlem

@klimtachakka: Grattis! Jag följer tråden i smyg med stor glädje

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Pinnsvets är kanske inte det bästa att svetsa sånt där med, mig/mag hade troligen gjort svetsen bättre bättre men då behöver du byta svets en gång till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hade vart coolt om flera gjorde en egen version som sen gör en tävling.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pinnsvets är kanske inte det bästa att svetsa sånt där med, mig/mag hade troligen gjort svetsen bättre bättre men då behöver du byta svets en gång till.

Byta är ett koncept som inte existerar i min värld. Däremot kan man alltid skaffa en till. Får läsa på lite om mig/mag ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klimtachakka:

Byta är ett koncept som inte existerar i min värld. Däremot kan man alltid skaffa en till. Får läsa på lite om mig/mag ..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är olika svetsmetoder som lämpar sig för olika saker så det är bra att ha möjlighet till båda, pinnsvets passar bäst i tjockare gods medan mig/mag är lämpligt i tunnplåt typ bilar.
Själv är jag kass på pinne men har hållit på inom bilindustrin med svetsrobotar (svetsar mycket bättre med robot än manuellt) och inom bilindustrin använder man mest punktsvets, mag och laser.
En bättre strömkälla brukar klara av flera svetsmetoder, bara att byta kablaget och ställa in rätt så att skaffa en bra beg "prosvets" kan passa för garagshobbyvetsaren som vill kunna svetsa i flera material, större svetsar har alltid möjlighet att använda gas men enklare mig/mag använder specialtråd så de inte behöver gas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är olika svetsmetoder som lämpar sig för olika saker så det är bra att ha möjlighet till båda, pinnsvets passar bäst i tjockare gods medan mig/mag är lämpligt i tunnplåt typ bilar.
Själv är jag kass på pinne men har hållit på inom bilindustrin med svetsrobotar (svetsar mycket bättre med robot än manuellt) och inom bilindustrin använder man mest punktsvets, mag och laser.
En bättre strömkälla brukar klara av flera svetsmetoder, bara att byta kablaget och ställa in rätt så att skaffa en bra beg "prosvets" kan passa för garagshobbyvetsaren som vill kunna svetsa i flera material, större svetsar har alltid möjlighet att använda gas men enklare mig/mag använder specialtråd så de inte behöver gas.

Tejp <3

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

going nowhere slow

Skrivet av mrqaffe:

Pinnsvets är kanske inte det bästa att svetsa sånt där med, mig/mag hade troligen gjort svetsen bättre bättre men då behöver du byta svets en gång till.

Funkar det med vilken billig mig som helst typ:
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-90...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...
Eller vad är det man bör kika på? Notera att jag bryr mig inte ett dugg om finish, bara de håller...

Har inte hänt så mycket sen sist. Fick för mig att avsluta några stående projekt i garaget. "Volvon" som tar mig till kneget var dag skulle få nya dämparinsatser, tyvärr behövde även styrlager bytas så nu står den kolossen på bästa mekplats och stjäl värdefull yta.
Den skarpsynte ser att finverktyget är framme för att hamra delar på rätt plats.

Åter till topic.
Innan ovan missöde inträffade så flyttade voltmätare upp till styret och färgmatchade greppor blåstes på.
Men jag är skeptisk till hela styrlänkaget på trampbilen. Det fungerar, om man tar det väldigt lugnt. hastig inbromsning eller gas snedställer framhjulen, vilket kan få lite skoj konsekvenser.

Därför ska snart denna pärla plockas upp.
Det blev tyvärr lite dyrare än jag vill medge. Men om jag på nåt sätt kan morpha in den här framvagnen i detta haxet så ska nog problemen med styrningen vara lösta.

...har även börjat snegla på 48v lipo accar... more powe more better...

citat
Permalänk
Medlem

the real deal

Då var pärlan hemma:

Den är exakt lika skabbig som den ser ut. Ett problem jag noterade är att framvagnen är bredare än dörren till garaget. Så egentligen vill jag kapa den på mitten och göra hela skiten smalare. Det ställer dock ännu högre krav på mina svetskunskaper..... Behöver fundera lite på hur det här ska lösas.

A: Bygga ett helt nytt chassie som blir lite bredare och endast bakhjulsdrivet.

A2: Bygga ett nytt chassie som blir lite bredare och försöka montera hoverboard hjul på framvagnen.

B: Kapa skiten på mitten och morpha på den på trampbilen.

B2: montera den exakt som den är på trampbilen och endast ha bakhjulsdrift....

Hmm.....

Permalänk
Medlem

beads

Jag tror att jag listat ut hur jag ska bygga med gokart ramen. Det blir ett nytt chassie.
Lite imponerade av de här kinesiska stegborren som utan problem tuggar sig igenom stål. Sprätter en del varma chips gör de dock...

Den här stålprofilen ska nu morphas ihop med framramen.

Såhär

"Svetsat" och klart. Eller njaa.. det är väl loppat på plats som bäst. Har insett att jag behöver lägga lite tid på att öva svetsa.

Har spenderat en hel del timmar med sånt här...
Fortfarande inte bra men det går sakta framåt. Och det behövs framsteg när jag ska svetsa hjulspindlarna eftersom där blir det lite belastning på riktigt.

Det här är gokartens spindel

Stegborren fick slita lite till.

De här två bitarna måste svetsas fast

Här på axeln

Och här på insidan.
Hoverboardhjulets axel ska sitta i "hålet".

Men innan jag ger mig på spindlarna med svetsen så måste det som sagt övas mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Jag tror att jag listat ut hur jag ska bygga med gokart ramen. Det blir ett nytt chassie.
Lite imponerade av de här kinesiska stegborren som utan problem tuggar sig igenom stål. Sprätter en del varma chips gör de dock...
https://i.imgur.com/CWbaNz5.jpg

Den här stålprofilen ska nu morphas ihop med framramen.
https://i.imgur.com/5fsgo2T.jpg

Såhär
https://i.imgur.com/6ZQHrec.jpg

"Svetsat" och klart. Eller njaa.. det är väl loppat på plats som bäst. Har insett att jag behöver lägga lite tid på att öva svetsa.
https://i.imgur.com/UkXdXuM.jpg

Har spenderat en hel del timmar med sånt här...
Fortfarande inte bra men det går sakta framåt. Och det behövs framsteg när jag ska svetsa hjulspindlarna eftersom där blir det lite belastning på riktigt.
https://i.imgur.com/ofnda19.jpg

Det här är gokartens spindel
https://i.imgur.com/b9NvmVE.jpg

Stegborren fick slita lite till.
https://i.imgur.com/LWOrqPf.jpg

De här två bitarna måste svetsas fast
https://i.imgur.com/slgEm6p.jpg

Här på axeln
https://i.imgur.com/iHEs6IU.jpg

Och här på insidan.
Hoverboardhjulets axel ska sitta i "hålet".
https://i.imgur.com/FyKzmga.jpg

Men innan jag ger mig på spindlarna med svetsen så måste det som sagt övas mer...

Damn, jag tror att du har världens mest teknologiska trampbil vid det här laget.

Du är på helt rätt väg med ditt svetsande, jag brukar dra pinnen längs med så att den börjar "glöda" sedan sätter jag an och låter pinnen ge sig själv skjuts frammåt.

Jag får gratulera till ditt faderskap, hoppas kunna få till samma sak med min flickvän, hehe.

Det kommer bli snyggt med "rattdelen" de däcken var rätt snygga också men då blir det som du säger, bara bakhjulsdrift.

Om du vill modda sönder och samman kanske du kunde sätta dit en centrerad motor som driver ledbar framaxel för framhjulen som då också drivs i sitt nuvarande utförande.
Frågan är just hur långt du skall gå, kanske det som är det farliga egentligen i detta fall, alltså att bli helt klar med den, ibland behöver man evighetsprojekt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem

Herr Community Manager @Lan anropas!

Ett av de ballaste projekten jag sett här på Sweclockers. Den dagen jag har ett eget hobbyförråd/garage så skall jag också göra något liknande... även fast det troligen kommer sluta med en hög metallskrot på återvinningscentralen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Moderator
Moderator

@Überklass: You rang, sir? (Lurch reference )

Tack för tipset! Jag har kikat på denna tidigare, fantastiskt kul! Den är med på listan.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klimtachakka:

Funkar det med vilken billig mig som helst typ:
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-90...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...
Eller vad är det man bör kika på? Notera att jag bryr mig inte ett dugg om finish, bara de håller...

Har inte hänt så mycket sen sist. Fick för mig att avsluta några stående projekt i garaget. "Volvon" som tar mig till kneget var dag skulle få nya dämparinsatser, tyvärr behövde även styrlager bytas så nu står den kolossen på bästa mekplats och stjäl värdefull yta.
Den skarpsynte ser att finverktyget är framme för att hamra delar på rätt plats.
https://i.imgur.com/KgolAxE.jpg

Åter till topic.
Innan ovan missöde inträffade så flyttade voltmätare upp till styret och färgmatchade greppor blåstes på.
Men jag är skeptisk till hela styrlänkaget på trampbilen. Det fungerar, om man tar det väldigt lugnt. hastig inbromsning eller gas snedställer framhjulen, vilket kan få lite skoj konsekvenser.
https://i.imgur.com/uFzNKGe.jpg

Därför ska snart denna pärla plockas upp.
Det blev tyvärr lite dyrare än jag vill medge. Men om jag på nåt sätt kan morpha in den här framvagnen i detta haxet så ska nog problemen med styrningen vara lösta.
https://i.imgur.com/fLDq93E.jpg

...har även börjat snegla på 48v lipo accar... more powe more better...

Det brukar kräva att man kan justera inom ganska stora områden om det ska bli bra beroende på om du ska svetsa tex svartplåt, galvad plåt eller kraftigare saker typ rör och då blir man betydligt mer begränsad om man har en liten svets med flusstråd. De enklaste modellerna kan ju inte svetsa med gas.
Det kan funka om man svetsar lite och inte byter materiel så ofta utan håller sig till det flusstråden passar till men gas är billigare i drift och med flexibelt, det brukar också gå att få tag på migverk med gas begagnat då det är den typ av svets som används yrkesmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

farsan byggde nått liknande till mig och min bror när vi var små. gräsklippar motor med slungkoppling, funkade bra.
men som på en av dina bilder gick den av. då sågade jag av min lådbil och fäste "drivpaketet" med motor och allt på den. man gasade med ett snöre och styrde med benen, en simpel planka med hjul på

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

spindlar

@Aka_The_Barf
Nice!

@mrqaffe
Hmmm får fundera vidare. Börjar få lite halvt klämm på pinnen. Inte bra, men hjälpligt. Det verkar fastna nu iaf...

@Lifooz
En god tanke, men drivaxlar med kardanknutar och grejer är långt mycket mer komplicerat än jag mäktar med. Fördelen med navmotorer är ju att det endast är en axel som behöver fixeras. Och lite sladdar som leder lite magiska pixies.

Nu med tillökning i familjen så har fritiden blivit lite mindre. Så jag har inte hunnit öva mer på att svetsa.

Lördagen försvann på åsen.

Men som tur var blev det några timmar över idag. I morse fick jag gjort adaptern till den andra sidan.
Vid skymning slumrade tanten till så då passade man på att smyga ut en sväng till i garaget.

Nu jävlar kör vi!
Nyslipad spindel.

Blev inga bilder under arbetets gång. Svetsar ute i skydd av mörkret. Men väl inne i garaget igen såg det ut såhär.

Det är varken vackert eller bra, men jag tror det kommer att hålla.
Den andra spindeln syns i bakgrunden i kraftig ofokus. Tro det eller ej men svetsarna på den ser ännu hiskeligare ut. Därav ligger den och skäms i bakgrunden utan skarpa.

Nästa steg blir att lista ut hur lång ramen ska bli...

Permalänk
Medlem

@klimtachakka: Varför inte fyra drivande hjul bak? ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

@Aka_The_Barf
Nice!

@mrqaffe
Hmmm får fundera vidare. Börjar få lite halvt klämm på pinnen. Inte bra, men hjälpligt. Det verkar fastna nu iaf...

@Lifooz
En god tanke, men drivaxlar med kardanknutar och grejer är långt mycket mer komplicerat än jag mäktar med. Fördelen med navmotorer är ju att det endast är en axel som behöver fixeras. Och lite sladdar som leder lite magiska pixies.

Nu med tillökning i familjen så har fritiden blivit lite mindre. Så jag har inte hunnit öva mer på att svetsa.

Lördagen försvann på åsen.
https://i.imgur.com/6A8YxOM.jpg

Men som tur var blev det några timmar över idag. I morse fick jag gjort adaptern till den andra sidan.
Vid skymning slumrade tanten till så då passade man på att smyga ut en sväng till i garaget.

Nu jävlar kör vi!
Nyslipad spindel.
https://i.imgur.com/jb0Z6o2.jpg

Blev inga bilder under arbetets gång. Svetsar ute i skydd av mörkret. Men väl inne i garaget igen såg det ut såhär.
https://i.imgur.com/tn0gXY5.jpg

Det är varken vackert eller bra, men jag tror det kommer att hålla.
Den andra spindeln syns i bakgrunden i kraftig ofokus. Tro det eller ej men svetsarna på den ser ännu hiskeligare ut. Därav ligger den och skäms i bakgrunden utan skarpa.
https://i.imgur.com/brE773g.jpg

Nästa steg blir att lista ut hur lång ramen ska bli...

"Grinder and paint makes me the welder I ain't"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

@Lifooz
En god tanke, men drivaxlar med kardanknutar och grejer är långt mycket mer komplicerat än jag mäktar med. Fördelen med navmotorer är ju att det endast är en axel som behöver fixeras. Och lite sladdar som leder lite magiska pixies.

Nu med tillökning i familjen så har fritiden blivit lite mindre. Så jag har inte hunnit öva mer på att svetsa.

Nej det var nästan det jag misstänkte, då måste axeln gå inuti styrleden och då behöver du typ sno det ifrån en bil och då är vi uppe i sådan kraft att din stackars trampbil skulle avlida på plats.

Nej det bästa är nog att köra på som du gjort hittills, men hur funderar du på att göra när det kommer till fyrhjulsdrift?
För som det är nu om du bara svetsar på den nya framvagnen så kommer det bara bli bakhjulsdrift, och det känns nästan tråkigt när du haft fyrhjulsdrift, hehe.

En lösning vore förvisso att göra som föregående talare visade på bild och göra den till en 6 hjuling.
Då skulle du bara behöva svetsa på axel till bakre däckpar nummer 2, och då svetsa fast framvagnen du visade på bilden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!