Blev följd hem av missnöjd trafikant

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Ger efter 1okt direktböter vid vägen.. (inga domstolar o dyl.). ("mobil i handen" lagen... vore ju bra om lagförenklingen minskar lite på alla tappad-uppmärksamhet-olyckor idag).

Bra tips annars om man är 2, alt. kan fixa det med bra bilkamera eller nåt.
(rolig fakta på Hawaii ger mobilstirr under språng 300:- böter ).

(edit missade paddanx inlägg)

Blir inte en krona i böter!
TS hade parkerat bilen, marodören följde efter. kliv ur bilen dra igång mobilen.
Vid körning, rekommenderar jag en så kallad "Dashcam", som filmar med vidvinkel medans man kör. Gärna både fram och bak. Ett skottsäkert vittne när polisen väl dyker upp och den andre ljuger sig blå.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag och sambon var precis med om något spännande på vägen hem ifrån svärfar. Den sista kilometern hem så är det ett par 70-sträckor och rondeller. Bakom oss hade vi en vit (självklart) stylad volvo, som låg väldigt nära hela vägen till sista rondellen, varpå bilen viker av ifrån vårt håll. Jag tänker inte mer på detta, utan kör den sista biten hem och parkerar på vår plats. När jag kliver ur bilen så ser jag att den vita volvon står bakom oss och föraren står halvt ute och ropar efter mig.

Den här personen menar på fullt allvar att jag har gjort fel, som körde i 65km/h på dessa 70-sträckor och att 70km/h är den exakta hastigheten man måste hålla. Inte nog med att personen alltså körde den här fruktansvärda volvon (garanterar att han kör för fort av ren princip, oavsett hastighet), han är högst troligen dessutom yrkeschaufför då han menade att han hade "fler" körkort. När jag försöker förklara för honom vad skyltarna med siffror faktiskt innebär, så hävdar han i sin "argumentation" att det skulle vara olagligt att köra i 40km/h på samma 70-sträcka.

Skakande av ilska så beslutar jag mig för att inte ödsla mer tid på denna besvärade individ, utan vänder mig och går hem istället.

Det är ju helt sinnessjukt att en sådan människa kan tillåtas att vistas i trafiken. Finns det något man kan göra för att anmäla sådan olämplighet, så att han blir av med körkortet?

Jag personligen tycker det var löjligt att följa efter och stå och ropa oavsett hur fort eller sakta du körde.
Jag tycker att är du själv på vägen så parkera bilen där om du vill, träna handbromssladdar, kör i 20km/h eller vad du vill. Men är det andra bilar på vägen och du kör 65km/h på en 70-väg så skulle jag tycka det var helt ok om föraren körde om dig eller om det blev 2-filigt och åkte upp jämsides och gav dig fingret.
Själv har man vant sig efter alla år, folk ligger i 60 på 70-väg, den övergår till 60 och de ligger fortfarande i 60. Eller den övergår till 50 och de ligger fortfarande i 60 eller fortare.

Det enda jag personligen stör mig på ofta i trafiken är om det är 2-filig 70-väg tex, folk kör i 70 eller mindre i högerfilen, man har farthållaren på säg 80 och ligger i vänsterfilen. Man närmar sig bilen relativt fort och då man börjar komma upp jämsides så börjar den i högerfilen öka och tillslut börjar dra ifrån.
Det som brukar hända då är bilen bakom mig i vänsterfilen antagligen tycker jag är en idiot som ligger i vänsterfilen och inte kör om när i själva fallet det är idioterna i högerfilen som har något komplex för att bli omkörda.

BTW, om du körde i 65km/h på en 70-väg så antar jag att du baserat detta på hastighetsmätaren? Så då kan vi anta att du i själva verket färdades i 60km/h.
Får man fråga varför du kör i 60km/h på en 70-väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Inte mer än sambons vittne. Är inte så mycket bekymrad över påhoppet som det faktum att den här människan faktiskt får inneha körkort.

Jag tänkte inte så långt, men jag vet vilka siffror han hade i regnumret.

Finns inget som säger att man inte får, han menade att det var orsak för böter.

Man kan dock få böter om man kör för långsamt. Ifall man anses vara ett hinder för trafikens flöde genom att köra för långsamt så kan man få böter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dryg men läser folk inte ens de första sidorna innan de kommenterar? De senaste 4-5 sidorna har 90 % av inläggen varit upprepningar.

Inte för att jag är så mycket bättre med mina irrelevanta inlägg men men...

Permalänk

Låter som om inte allt står rätt till för personen, påverkad kan man misstänka.
Han kan ju inte ha sparat någon tid på sin resa genom att göra så.

Så länge man inte utsätts för onödiga risker gör man nog rätt i att sköta sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Så du tycker det är ok att en helt främmande person förföljer dig till ditt hem och är otrevlig för något helt irrelevant? Människan är uppenbart psykiskt labil och om han nu blev så arg över ynka 5km/h, vad skulle han då inte kunna få för sig att göra i en lastbil om han stöter på en pensionär som puttrar fram i hastigheter som då kanske är betydligt lägre?

Yrkeschaufförer har väl förövrigt en tendens att blåsa på lite duktigare än alla andra i trafiken, vilka då själva skulle kunna klassas dårar. Nu tror inte jag att detta är majoriteten av chaufförer och om inte annat är det väl den tryckande tidspressen, men alla de där timmarna bakom ratten tror jag säkert kan ge en tendens till falsk övertro på den egna förmågan. Inte för att säga att de inte är bättre än andra i trafiken, med tanke på timmarna så är de säkert det, men den faktiska förmågan och den uppskattade förmågan är olika. Några av de värsta förarna jag träffat på har i alla fall varit yrkeschaufförer, som pratar om hur nära de har varit att krocka, utan att inse hur otroliga situationerna de beskriver faktiskt är.

Japp, du hade inget att säga av värde som inte redan har diskuterats. Som sagt, läs igenom tidigare svar istället för att vara dryg för egen del.

Nä har sagt att det är ok? hade han gått ut och börja hota eller slåss har det ju gott för långt.Skulle nog säga att personbilar och cyklister är dom värsta trafikdårarna som inte kollar runt omkring sig när dom kör.Självklart finns det idioter som kör lastbil med har sätt rätt många.
Själv har jag kört i 14 år utan att orsaka eller vart med om en olycka,sen att man kör fort ibland är för att jag själv är så pass säker på min körförmåga att jag vet innan vad som sker i trafiken.Det värsta jag vet är bilister som stoppar upp hela trafiken pga bristande körförmåga.

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Om ens egna förmåga är så pass begränsad skall man inte köra på en 70-väg punkt.
Hade jag stoppat dig i 50 kh på en 70-väg är böter det minsta som hade drabbat dig.

Hoppas att du inte är den tjänsteman du utger dig vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av creativ:

Jag personligen tycker det var löjligt att följa efter och stå och ropa oavsett hur fort eller sakta du körde.
Jag tycker att är du själv på vägen så parkera bilen där om du vill, träna handbromssladdar, kör i 20km/h eller vad du vill. Men är det andra bilar på vägen och du kör 65km/h på en 70-väg så skulle jag tycka det var helt ok om föraren körde om dig eller om det blev 2-filigt och åkte upp jämsides och gav dig fingret.
Själv har man vant sig efter alla år, folk ligger i 60 på 70-väg, den övergår till 60 och de ligger fortfarande i 60. Eller den övergår till 50 och de ligger fortfarande i 60 eller fortare.

Det enda jag personligen stör mig på ofta i trafiken är om det är 2-filig 70-väg tex, folk kör i 70 eller mindre i högerfilen, man har farthållaren på säg 80 och ligger i vänsterfilen. Man närmar sig bilen relativt fort och då man börjar komma upp jämsides så börjar den i högerfilen öka och tillslut börjar dra ifrån.
Det som brukar hända då är bilen bakom mig i vänsterfilen antagligen tycker jag är en idiot som ligger i vänsterfilen och inte kör om när i själva fallet det är idioterna i högerfilen som har något komplex för att bli omkörda.

BTW, om du körde i 65km/h på en 70-väg så antar jag att du baserat detta på hastighetsmätaren? Så då kan vi anta att du i själva verket färdades i 60km/h.
Får man fråga varför du kör i 60km/h på en 70-väg?

Ge fingret för att man inte kör för fort? Om man tittar på den andra fetade meningen, på slutet, det var ju den andra som hävdade att TS hade kört i 65km/h, inte TS. Det kan ju varit tvärtom, att den andre ser baserat på sin hastighetsmätare fått till det felaktigt.

Varför kör du 80km/h på en 70-väg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det är extremt sant. Jag skrev att du KAN få böter för det. Inte att du kommer att få det oavsett vad.

Nej, men för att vara petig skrev du att det var olagligt, inte att det kan vara olagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, men för att vara petig skrev du att det var olagligt, inte att det kan vara olagligt

Touché. GGWP

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

)
TS hade parkerat bilen, marodören följde efter. kliv ur bilen dra igång mobilen.
Vid körning, rekommenderar jag en så kallad "Dashcam", som filmar med vidvinkel medans man kör. Gärna både fram och bak. Ett skottsäkert vittne när polisen väl dyker upp och den andre ljuger sig blå.

OK.

Permalänk
Skrivet av MooKn:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

från kapitel 3

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Sen om man får böter eller blir av med körkortet vet i fasen

så du menar att 5Km/h under gällande 70Km/h är överdrivet låg hastighet?

och som jag tidigare sa många variabler spelar in på hur rätt din mätare går och han skrev ju att det var en sminkad gris som åkte bakom honom så antar att det inkluderar det jag skrev i mitt tidigare tillägg att han troligen bytt fälgar och däck till andra dimensioner än vad tillverkaren kalibrerat hastighetsmätaren efter.

Vilket gör att såvida han inte kalibrerat om den med 90% säkerhet vet vi att mätaren visade fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Hoppas att du inte är den tjänsteman du utger dig vara.

Varför hoppas du det?
Vet du bättre?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Varför hoppas du det?
Vet du bättre?

Nej, jag vet inte bättre men den retoriken att någon inte ens i nödfall får köra 50 på en 70 väg är helt bisarr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Nej, jag vet inte bättre men den retoriken att någon inte ens i nödfall får köra 50 på en 70 väg är helt bisarr.

Ok, en till som uppenbarligen inte är läskunnig men ändå har åsikter.
Om du bemödar dig med att läsa tråden så kanske du förstår vad jag menar!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Ok, en till som uppenbarligen inte är läskunnig men ändå har åsikter.
Om du bemödar dig med att läsa tråden så kanske du förstår vad jag menar!

Ok, en till sweclockare som inte klarar av kritik utan sätter igång med personangrep. Jag pratade inte om juridik utan om hur du själv skulle hantera en sådan situation.

Permalänk
Medlem

hastighets begränsningen är högsta tillåtna hastighet. har en väg till min bror som är 70 väg men ingen kör 70 där då det vore livsfarligt.
sen får man givetvis inte köra otroligt långsamt eller hindra trafik och är det nödfall tex fel på bilen så den enbart klarar kanske 30 km/h så kan man slå på nödblinkers så folk förstår att det är nått fel.

sunt förnuft kommer man långt på.

läskigt att bli förföljd av en dåre, alla gör vi missar i trafiken och kan få sig en tutning men jag har aldrig blivit förföljd hem, det är hardcore speciellt för att någon inte gillade att man körde 5km/h under max gränsen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lika illa om inte värre är det med folk som sitter och skriver sms/eller pratar och blockerar korsningar när det är grönt ljus. Runt 6 pers i veckan som kör mot rött. Och då har man cirka 20 minuter till och 20 minuter hem från jobbet. Händer säkert mycket mer under dom timmarna man själv inte är ute.

Det är för många i det här landet som inte borde få köra. Bara för att de klarat en uppkörning på 30-40 minuter så tror de att de kan köra bil.

Bara att kolla igenom dessa videor: https://www.youtube.com/watch?v=D_N2Tu3Mo_w&list=PLbImFp1V-zd...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hans beteende är naturligtvis sorgligt men se till och håll hastigheten. Du blir ett irritationsmoment i trafiken och om du känner dig osäker vid en så låg hastighetsbegränsning som 70 km/h att du måste hålla 65 km/h föreslår jag att du undviker att köra bil.
I de flesta fall är dagens hastighetsbegränsningar låga i förhållande till vägförhållandena, men jag vet inte hur det ser ut på vägen du körde på och omständigheterna kanske därför lämpar sig för 65 km/h. Men principiellt, öka farten!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Ok, en till sweclockare som inte klarar av kritik utan sätter igång med personangrep. Jag pratade inte om juridik utan om hur du själv skulle hantera en sådan situation.

Men vad är det som är så svårt att förstå?
Läs hela tråden så ser du att jag redan förklarat relativ hastighet, nu blir du bara pinsam när du endast läser en post och gnäller runt något jag redan har förklarat.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

@Aje: Lite orättvist uttal där. Onödigt påhopp.

Jag kan förstå irritation om man kör 40km/h på en 70-väg. Däremot köper jag på inga sätt att man finner rationalitet i att bli uppretad över 65km/h på 70-väg. Alla känner sig inte helt trygga och självsäkra bakom ratten, men vi är likväl låsta vid bil som fordon i väldigt många fall.

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Men vad är det som är så svårt att förstå?
Läs hela tråden så ser du att jag redan förklarat relativ hastighet, nu blir du bara pinsam när du endast läser en post och gnäller runt något jag redan har förklarat.

Det är ju inte bara jag som kommenterat på ditt inlägg, då måste du väl begripa att det inte är alla andra som har fel och du är någon slags helgon.

Permalänk
Medlem

Skit i henom och gå vidare.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

40km/h på en 70 väg kan vara olagligt. Vi har en fartkamera som fotar dig om du kör under 30km/h, och detta på en 60-väg.
Däremot att du kör 65km/h på 70-väg är helt ok. Man får anpassa sig efter sikt/förhållanden. Den stylade Volvon vågade inte köra om alltså?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Det är ju inte bara jag som kommenterat på ditt inlägg, då måste du väl begripa att det inte är alla andra som har fel och du är någon slags helgon.

Hur tänker du nu? Har meningsmotståndare automatisk rätt, oavsett kunskap i ämnet? Problemet som jag ser det med din retorik är att du argumenterar med åsikter mot fakta. Fakta är att Johnnymann skrev "oförmögen". Är man oförmögen att frambringa sitt fordon i en relativ hastighet på ett säkert sätt är man en föra för sig själv eller andra direkt eller indirekt och då har man inget på vägarna att göra.

Det är också lustigt att du beklagar dig över personangrepp när du gör precis detsamma när du förminskar hans karaktär som tjänsteman.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Frågan är vad hade TS för egentligen hastighet, det finns alltid två sidor utav ett mynt. Här får vi höra TS upplevelse av situationen, det är ju inte så att han är opartisk i den. Vore kul och höra den andres version utav det hela.

Själv har jag inte heller så mycket för dessa individer som fiskör på vägarna. Är det 70 sträcka och det råder inte vinterväglag så kör för fan 70 åtminstonde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Det är ju inte bara jag som kommenterat på ditt inlägg, då måste du väl begripa att det inte är alla andra som har fel och du är någon slags helgon.

Det är ett fåtal, de flesta har ju faktiskt läst vad de kommenterar till skillnad från dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Den stylade Volvon vågade inte köra om alltså?

Om det hade gått att köra om hade han säkert gjort det istället för att ligga bakom och bli mer och mer frustrerad. Jag bor själv längs en väg där det är mer eller mindre vansinne att köra om så jag vet frustrationen som uppstår av att ligga bakom en snigel. Men som jag nämnt tidigare är 5km/h under gränsen inget att ödsla energi på. Jag tycker dock att man bör hålla hastigheten som skylten visar så länge det inte finns omständigheter som säger annat.

Om man inte vågar/kan köra 70 km/h på en fin vägbana kan jag tycka personen borde fundera på om det är dags att göra någonting åt det. Hur ska personen hantera en farlig/jobbig situation om den inte ens kan hantera en närmast optimal situation.

Observera att jag inte säger någonting om just TS fall utan jag tänker från egna erfarenheter när folk kör alldeles för långsamt trots goda förhållanden. Gotland är ett lysande exempel på det, om man får vara lite elak...

Skrivet av Edin1984:

Frågan är vad hade TS för egentligen hastighet, det finns alltid två sidor utav ett mynt. Här får vi höra TS upplevelse av situationen, det är ju inte så att han är opartisk i den. Vore kul och höra den andres version utav det hela.

Äh, sluta tänka längre än näsan räcker. Det här är internet och då har TS alltid rätt. Vilket är lite lustigt med tanke på att folk man träffar i verkligheten ganska ofta har mer eller mindre fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

Hans beteende är naturligtvis sorgligt men se till och håll hastigheten. Du blir ett irritationsmoment i trafiken och om du känner dig osäker vid en så låg hastighetsbegränsning som 70 km/h att du måste hålla 65 km/h föreslår jag att du undviker att köra bil.
I de flesta fall är dagens hastighetsbegränsningar låga i förhållande till vägförhållandena, men jag vet inte hur det ser ut på vägen du körde på och omständigheterna kanske därför lämpar sig för 65 km/h. Men principiellt, öka farten!

Men det du inte förstår är att TS körde i 70 km/h enligt sin hastighetsmätare. Förföljaren tyckte att han körde 65 enligt *sin* hastighetsmätare. Skall TS alltså köra i 75 för att tillfredsställa en förföljande bilist? Skall man som bilförare alltid köra för fort för att inte någon bakomvarande skall få tokspel och endera göra vansinnesomkörningar eller förfölja en hem?

Det är en extremt klen ursäkt för ett vansinnigt beteende att skylla på att framförvarande fordon framfördes med för låg hastighet vilket skulle "tvinga" en till livsfarliga omkörningar. Mycket svagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tycker dock att man bör hålla hastigheten som skylten visar så länge det inte finns omständigheter som säger annat.

Jag ligger oftast 10-20km/h för fort.
Men sen finns de landsvägar där 70 gäller som är svåra att hålla 70 hela tiden. Hemma vid tex, många kurvor och dålig sikt om man får mötande på vår trånga väg.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2