Permalänk
Medlem

Fastnar i Fujitsu (win) Recovery

Siemens Fujitsu ESPRIMO, Q510 (?) mini-pc
Operativsystem: Microsoft Windows 7 64b och senaste drivrutinerna
Hårddisk: sony optiarc inc fujitsu BD-5850H

Problem:

Vid uppstart ser det ut som vanligt (företagslogo, laddar windows), men win startar ej och går heller ej att starta i felsäkert läge.

Hamnar istället automatiskt i Fujitsus egna Recovery, där bara ett alternativ om att ställa in datorn till fabriksinställningar finns. Väljer detta och Recoveryprocessen startar, det står att det kan ta cirka 45 min. När laddarmätaren visar på fullt, så händer dock ingenting. Jag har låtit datorn stå kvar i läget över natten, men ingen skillnad. Har gjort om processen flera gånger, fortfarande ingen skillnad. Hamnar hela tiden bara i Fujitsu Recovery, som sedan måste bootas manuellt eftersom det inte händer något mer (men datorn jobbar för den blir varm).

Har testat att boota från dvd med en windows 7 OS iso, men ingenting händer då heller, bara samma visa med Fujitsu Recovery.

Någon vecka innan detta hade grafikkortet krånglat lite (blurriga ikoner), men inga andra problem.

Är hårddisken körd, eller något annat? Kan jag rädda enheten genom att enbart byta ut hårddisken, eller kan andra delar vara trasiga så att hela enheten behövs bytas ut?

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

Är hårddisken körd, eller något annat? Kan jag rädda enheten genom att enbart byta ut hårddisken, eller kan andra delar vara trasiga så att hela enheten behövs bytas ut?

Man vet inte om det är disken som är boven i dramat förrän man har provat att sätta dit en annan, alternativt satt disken i en annan dator och kontrollerat den med te.x CrystalDiskInfo

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Vilken typ av SATA-sladd behöver jag för att kontrollera HD:n? Fanns ett gäng att välja på och jag vet verkligen inte skillnaden på dem...

Alltså koppla den stationära HD:n från mini-PC som en extern HD till en laptop då.

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

@Belzader: Vilken typ av SATA-sladd behöver jag för att kontrollera HD:n? Fanns ett gäng att välja på och jag vet verkligen inte skillnaden på dem...

Alltså koppla den stationära HD:n från mini-PC som en extern HD till en laptop då.

Du behöver köpa USB till SATA adapter / docka för att kunna koppla externt till laptop.

Permalänk
Medlem

@mikeiko:
Ja, precis som föregående talare skriver så behöver du ett/en Hårddiskkabinett/docka för att kunna ansluta externt till en annan dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack!!

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Är det 2,5" eller 3,5" jag ska ha?

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

@Belzader: Är det 2,5" eller 3,5" jag ska ha?

om du har en 3.5" disk i din stationära dator eller 2.5" exempel ssd. så vet du

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@hurrai: Ok, jag kan verkligen inte hitta någon info om detta på HD:n som jag plockat ur nu. Eller är tanken att mäta fysiskt med typ måttband!?
bild på HD

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

@hurrai ?: Ok, jag kan verkligen inte hitta någon info om detta på HD:n som jag plockat ur nu. Eller är tanken att mäta fysiskt med typ måttband!?
bild på HD

Den är 2.5”

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@Zunil: Stort tack ^-^

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

IT'S ALIIIIIVE

CrystalDiskbild

Så. Nice. Då antar jag att det alltså bara är windows som fuckar - så hur går jag nu tillväga för att ominstallera win 7 på den eftersom den vägrade?

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

Liten update - hårddisken syns ej i "Den här datorn", men syns i device manager som också säger att enheten fungerar felfritt (!?) och har senaste drivers.

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem

@mikeiko:
Öppna en mapp / höger klicka på dator / Hantera / Diskhanterare
Gå till diskhanteraren och kolla hur det ser ut.

Om det inte gick att starta från Win 7 USB minne så gjorde du antingen fel när du skapade USB minnet eller så valde du fel alternativ i bios när du försökte starta datorn från den eller gjort båda misstagen.

USB minnen räknas ofta som en intern disk så i bios måste välja exakt vilken datorn ska starta från som om man hade haft 2st USB minnen, 2st diskar osv att välja mellan.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Um, det är en heeeeelt annan väg till disc mngr för mig men ok Hårddisken syns dock inte där.

Win 7 är en iso bränd på dvd med poweriso, vet inte riktigt hur den biten kan misslyckas, eller hur jag dubbelkollar det?

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

Win 7 är en iso bränd på dvd med poweriso, vet inte riktigt hur den biten kan misslyckas, eller hur jag dubbelkollar det?

Nu har jag inte kört med det, så jag vet inte om det fungerar likadant, men på de jag har kört så måste man se till att kontrollera om den blir bränd som bootbar, annars blir det bara en vanlig bränd skiva (vilket i fallet om det är en iso, i princip bara kopierar det som finns i iso'n till skivan), som inte går att starta ifrån.

Du kan kontrollera om den är bränd som bootbar genom att utan disken i Fujistu'n starta med skivan i, är den bootbar så bör den starta från skivan eftersom det inte finns någon disk den kan starta ifrån.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

@panpo98: Um, det är en heeeeelt annan väg till disc mngr för mig men ok Hårddisken syns dock inte där.

Win 7 är en iso bränd på dvd med poweriso, vet inte riktigt hur den biten kan misslyckas, eller hur jag dubbelkollar det?

Missade att det var DVD skiva. Gör som Belzader skrev.

I diskhanteraren. Gör fönstret STÖRRE och kolla nedre halvan fönstret där det står disk 0,1,2 osv att du inte missat den. Om den verkligen inte finns i diskhanteraren men syns i enhetshanteraren så är disken nog på väg att gå sönder.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Ok, så infon från CrystalDisk (lite högre upp i tråden) stämmer inte då?

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

@panpo98: Ok, så infon från CrystalDisk (lite högre upp i tråden) stämmer inte då?

Det vet vi inte ännu. Något är det om du inte ser disken i diskhanteraren. Leta igen eller ge en bild.

Permalänk
Medlem

Äh, eländet är kört som det ser ut. Formaterade den för att nyinstallera windows (efter en mängd olika repair försök) men när inte ens det ville funka gav jag upp (har nu en bootable USB så den biten funkade iaf som den skulle).

Så, kan jag köpa en ny hårddisk "löst" så att säga, exempelvis på Webhallen, och byta mot den gamla? Exakt vad är det jag då ska köpa för att det ska passa?

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

Exakt vad är det jag då ska köpa för att det ska passa?

Vilken 2.5" som helst kommer att passa (kan dock vara problem med större storlekar (1TB och uppåt) om utrymmet där den sitter är snålt, eftersom de är tjockare).
Intern Hårddisk 2,5"
Men kanske ska passa på att uppgradera till en SSD istället?
Intern SSD-hårddisk

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Den här får det bli!
länk

Stort tack för all hjälp!

Lite newbie fråga kanske - men kan jag lägga in windows från USB som vanligt på den, eller måste det redan finnas ett operativsystem?

Visa signatur

Never trust anything that doesn’t blink. That’s why I don’t eat fish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeiko:

Lite newbie fråga kanske - men kan jag lägga in windows från USB som vanligt på den, eller måste det redan finnas ett operativsystem?

Du kan installera Windows på den utan att det behövs något tidigare OS på den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.