Adaptiv farthållare, har du provat ?

Permalänk
Rekordmedlem

Adaptiv farthållare, har du provat ?

En annan tråd får mig att undra hur många som provat bilar med adaptiv farthållare och andra moderna funktioner.

På våra tjänstebilar finns funktionen, dock använder inte alla den då det inte verkar som om det informerats tydligt om att bilarna har det och att man kanske borde kräva användning av farthållaren och inte bara krav på att aldrig överskrida hastighetsbegränsningar.

Jag har också kört bilar som har smart adaptiv farthållare, bilen läser av vägskyltarna och anpassar sig.
Privat har jag en fartvarnare som kan visa verklig fart och hur den förhåller sig till den satta hastighetsgränsen som gäller (Trafikverkets isa databas) man behöver alltså egentligen inte koncentrera sig alls på hastighetsgränserna med moderna hjälpmedel.

Det finns inget som hindrar att man väljer att köra för fort även om man har denna typ av funktioner i bilen men det är svårt att köra för fort av misstag, det är också svårt att ha för kort avstånd även om fordonet framför kör sakta eller stannar helt.

Borde man börja kräva denna typ av funktioner i alla bilar som säljs nya ?
Varför verkar så många inte gilla säkerhetshöjande datorer i bilarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som svar på din andra fråga så kan det ju bero på brist av tillit till tekniken. Jag tycker själv att adaptiv farthållare är lite obehagligt, litar liksom inte på att den ska bromsa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klisk:

Som svar på din andra fråga så kan det ju bero på brist av tillit till tekniken. Jag tycker själv att adaptiv farthållare är lite obehagligt, litar liksom inte på att den ska bromsa

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta farthållare bromsar inte utan de bara slutar gasa, autobromsfunktion är i de flesta fall ett annat system.

Volvo har fått tillstånd att släppa ut sina självkörande bilar nu här i västområdet
Bilarna måste däremot än så länge vara bemannade...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provat i brorsans bil när ja körde den lite i somras.
Det är ju lite vanesak, missade först att den stod på typ 130 och fattade inte varför bilen drog på så fort jag bytte fil på 2+1 vägen efter att ha legat bakom en slöfock 😅

Tror också att jag kan köra med snålare förbrukning helt utan farthållare med mer planerad körning, får ner min A3 2.0TDI (140hk) till 0,42 utan problem på landsväg.

Men visst är de sköna, adaptiva farthållare, kan absolut tänka mig i nästa bil.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har adaptiv i min v90. Kört 10000mil med bilen nu och jag älskar den. Dock så sänker inte den hastigheten för om man går ifrån tex 100-80kmh zon. Volvo bromsar själv om hinder dyker upp. I nästan alla situationer anser jag att adaptiv är bra. I volvo finns även Pilot assist eller som jag kallar det, baka en snus så får bilen styra. Den funktionen använder jag bara på stora vägar för den kan vara lite ofin i sitt sätt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Körde 270 mil på semestern, det mesta med adaptivt farthållare igång.
Grymt bekvämt, enda negativa är att åtminstone min kan få för sig att bromsa för folk i vänsterfilen som bromsar och ska svänga (massa sånt längs E4).
Hemma är det så mycket kö-körning och stoppljus att jag i regel inte använder den.
I en kö som rullar är det en fint funktion visserligen, men här är så mycket stopp att det kan kvitta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan tråd får mig att undra hur många som provat bilar med adaptiv farthållare och andra moderna funktioner.

Har adaptiv farthållare i min 2003'a, så nytt är det ju inte direkt
Men japp det är extremt smidigt om man nu gillar att köra med farthållare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De flesta farthållare bromsar inte utan de bara slutar gasa, autobromsfunktion är i de flesta fall ett annat system.

Volvo har fått tillstånd att släppa ut sina självkörande bilar nu här i västområdet
Bilarna måste däremot än så länge vara bemannade...

Åkt med i en Volvo där den anpassar farten efter framförvarande. Borde varit standard sen farthållare kom, är ju många som agerar bromskloss i trafiken tvärnitar till 50 framför fartkameror på 90 väg t.ex

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta farthållare bromsar inte utan de bara slutar gasa, autobromsfunktion är i de flesta fall ett annat system.

Vad jag vet så bromsar alla adativa farthållare men långt ifrån alla läser skyltar.

Adaptiv farhållare gör körningen fantastiskt avstressande och lugn, använder den jämt.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Du blandar ihop koncepten lite. Adaptiv farthållare betyder att bilen har en radar och anpassar farten till bilen framför. Sen finns det skyltavläsning men det brukar inte vara kopplat till farthållaren utan bara visa vilken hastighet som gäller och kanske varna när man kör för fort.

Permalänk
Medlem

Adaptiv farthållare är ju trevligt, man ställer in en hastighet och sen håller den distansen själv. Bromsar de framför så bromsar den. Efter jag testat det skulle jag inte vilja vara utan det.

Nu har jag gått ett steg längre i och med Teslans autopilot och det är ännu trevligare, nu handlar det mer om att övervaka vägen. Samma sak här, efter jag testat det skulle jag inte vilja vara utan någon typ av filhållningssystem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

@mrqaffe: Du blandar ihop koncepten lite. Adaptiv farthållare betyder att bilen har en radar och anpassar farten till bilen framför. Sen finns det skyltavläsning men det brukar inte vara kopplat till farthållaren utan bara visa vilken hastighet som gäller och kanske varna när man kör för fort.

Det finns olika kombinationer av funktionerna beroende på fabrikat de "växer ihop" men det viktiga är ju principen, att det är steg mot att få bort människan som riskfaktor för hur bilen ska framföras.
De pratade om att göra om körkortsutbildningen på nyheterna i morse pga hur många som inte klarar proven men jag tycker att ett viktigare steg är att få bort behovet av körkort.
Jag hoppas vi snart når nivå 5 autonomi i fordon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Passat 2.0 Tdi med adaptiv farthållare. Jag kommer aldrig att köpa utan igen, det är ju helt underbart.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Köpte precis en Passat 2.0 Tdi med adaptiv farthållare. Jag kommer aldrig att köpa utan igen, det är ju helt underbart.

Även jag kör en passat 2.0-15 och skulle inte heller köpa en bil utan adaptiv farthållare igen.
Jag har också, som en annan medlem påpekat, problemet att bilen vill bromsa när en bil i höger/vänster fil ska svänga av och bromsar men generellt så finner jag inga som helst problem med det.

Däremot så i början var jag väldigt skeptisk till det hela. En maskin kan aldrig avgöra vad som är bäst i situationen, lite också detta som jag tidigare sa också att bilen bromsar när en annan bil ligger i annat körfält och skall svänga.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Kör både lastbil med adaptiv och i min privata bil .

Är helt underbart och för min del har stressen i trafiken försvunnit helt med att bilen följer trafiken framför en.

Om alla hade använt detta så hade trafiken flytit på sjukt mycket bättre <3

Är Volvo i både lastbil/personbil.

//Gustav

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En annan tråd får mig att undra hur många som provat bilar med adaptiv farthållare och andra moderna funktioner.

På våra tjänstebilar finns funktionen, dock använder inte alla den då det inte verkar som om det informerats tydligt om att bilarna har det och att man kanske borde kräva användning av farthållaren och inte bara krav på att aldrig överskrida hastighetsbegränsningar.

Jag har också kört bilar som har smart adaptiv farthållare, bilen läser av vägskyltarna och anpassar sig.
Privat har jag en fartvarnare som kan visa verklig fart och hur den förhåller sig till den satta hastighetsgränsen som gäller (Trafikverkets isa databas) man behöver alltså egentligen inte koncentrera sig alls på hastighetsgränserna med moderna hjälpmedel.

Det finns inget som hindrar att man väljer att köra för fort även om man har denna typ av funktioner i bilen men det är svårt att köra för fort av misstag, det är också svårt att ha för kort avstånd även om fordonet framför kör sakta eller stannar helt.

Borde man börja kräva denna typ av funktioner i alla bilar som säljs nya ?
Varför verkar så många inte gilla säkerhetshöjande datorer i bilarna ?

Vi har elekroniskt körjournalsystem i bilarna på jobbet, det läser av via trafikverkets databas, och jag skulle ALDRIG låta det vara kopplat till farthållaren. Den kan ibland få för sig att läsa in från närliggande gator och ibland korsande gator om man är på en bro. Tex Essingeleden. Däremot brukar jag anvädnda "limiter" som man ställer manuellt, då kan jag inte köra fortare även om jag håller full gas.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Min farsa har det i sin bil, så jag har testat det, bland annat på sträckan Norrköping - Göteborg. Klockrent tycker jag, fungerar som en farthållare bör fungera, bara o sätta igång sen är det "autopilot" (man behöver ju givetvis styra). Jag har själv icke adaptiv farthållare på min bil och den tycker jag är tämligen meningslös eftersom den inte tar hänsyn till övrig trafik såsom en adaptiv farthållare gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hedersmedlem

Adaptiv farthållare är det bästa som hänt på många år! Kombinerat med automatlåda gör det tråkkörning väldigt mycket behagligare och lugnare.

Har en Subaru Outback med deras variant av adaptiv farthållare som även hänger ihop med automatbroms, vingelvarning, filbytesvarning och vad det nu är mer för säkerhetssystem inblandat.

Lite buggar och problem finns det förstås så man får inte stänga av hjärnan helt och hållet. Bilar som bromsar för att svänga av kan ge lite för våldsamma inbromsningar ibland och på krokiga vägar så tappar den ibland bilen framför vilket kan ge onödigt ryckig körning om man ställt maxhastigheten för högt. Men tänker man bara lite i förväg så är det inga problem.

Automatbromsen har reagerat fullt ut en gång när en lastbil fick för sig att tvärbromsa vid ett farthinder. Bilen stog stilla innan jag hunnit flytta foten till bromsen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Adaptiv farthållare är grymt skönt, men sen får man hålla ett öga på hastigheten när man kommer in på 50-70-sträckor från högre hastigheter. Mycket sällan folk framför saktar ner...

Annan teknik i bilen som jag är mer förvånad över att folk inte använder är bluetooth-handsfreen..
Av de moderna bilar som jag vet har detta, så är det kanske 70-80% som jag möter, där förarna har sina lurar intill örat när de kör. Det är ändå 1500kr i böter på detta...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Förflyttningen mot mer falsk trygghet har pågått länge och kommer tyvärr fortsätta.

I en idealvärld skulle alla ge sig ut i trafiken som om säkerhetsfunktioner, elektroniska hjälpmedel, mm inte existerade - och därpå lade man till alla dessa funktioner. Då skulle vi vara mycket mycket närmare nollvisionen.

Ps. Bär reflex

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Farasan köpte nyss en ny Volco XC60 2019 års model och den har pilot assist körde från Göteborg till Saltön längs 165an. Satte Pilot assist på 135 km/h och den körde på av sig själv hela sträckan på ~13 mil utan problem.

Valde även att öka avståndet ett steg längre än normalt för att inte känna någon oro kring bilarna framöver. Det ända jag behövde göra var att hålla händerna på ratten samt att sköta filbyte och genom att blinka så slog Pilot Assist av sig och sen aktiverades det av sig själv efter filbyte.

Min erfarenhet av Pilot assist är att det är riktigt bra, på vägar som är 80 km/h eller över klarar den utan problem, den får problem på vägar som är 70 eller under om kurvorna är skarpa.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att det är svårt att lita på en adaptiv farhållare missar poängen - ni ska inte lita på den. Den ska vara ett stöd och du är enligt lag tvungen att hålla uppsikt.

Permalänk
Medlem

Min flickvän har det i sin bil. Inget jag använder då jag anser att den lägger sig alldeles för nära bilen framför. Har justerat den till längsta möjliga avstånd, och det är fortfarande inte mer än två sekunder.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Adaptiv farthållare är grymt skönt, men sen får man hålla ett öga på hastigheten när man kommer in på 50-70-sträckor från högre hastigheter. Mycket sällan folk framför saktar ner...

Annan teknik i bilen som jag är mer förvånad över att folk inte använder är bluetooth-handsfreen..
Av de moderna bilar som jag vet har detta, så är det kanske 70-80% som jag möter, där förarna har sina lurar intill örat när de kör. Det är ändå 1500kr i böter på detta...

I många bilar är ju handsfree usel speciellt mikrofonen. Jag upplever även att det är fördröjt ljud när jag ringt folk som pratar med bilens handsfree. Kanske är anledningen till att många inte kör med det.
Eller så har de stått över blåtand kopplingen. Vissa halvnya bilar med handsfree har ex enbart samtal över blåtand men musik osv får gå över aux då skiter nog många i blåtand.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kör Tesla i jobbet varje dag och hade gärna haft det på privata bilen. Är så sjukt jävla irriterande att ligga med vanlig farthållare på t.ex 100km/h bakom en tant som ligger o växlar mellan 97-105. Kör även säkrare med adaptiv farthållare, känner inte samma stress till att ligga i perfekt avstånd bakom bilen framför. Man bara väljer några bilars avstånd till framförvarande bil och sen är det bra.

Helt självkörande bilar är också rätt kul, är däremot inte riktigt där ännu i utvecklingen för att kunna lita på det helt. Händer att bilen reagerar lite konstigt (ibland rent jäkla farligt) på vissa saker ibland.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Snarare så att avancerade funktioner som "underlättar" körningen borde förbjudas enligt mig. OBS pratar inte om säkerhetssystem nu.

Fantastiskt med "dödavinkel-varnare" i backspeglar osv... Tills folk blir vana vid det och slutar titta i döda vinkeln. Sen byter dom bil och och/eller funktionen går sönder och de kolliderar för att de helt enkelt slutat titta.

Nu är jag kanske väldigt kritisk men jag gillar verkligen att köra bil och vill ha all kontroll själv.
Väldigt många kan ju inte köra bil, de vinglar fram och tillbaka, gasar-bromsar-gasar-bromsar osv. Hålla avstånd till bilen framför går ju per automatik då blicken ligger längre fram. Sitter man och stirrar i bakluckan på bilen framför så är det ju katastrof om man börjar förlita sig på dessa funktioner när man egentligen ska öva på sina färdigheter.

Det jag personligen stör mig mest på med dessa system är att det är betydligt sämre på att planera körningen än vad man själv är. Det är ju bara logiskt då datorn inte vet vad jag har för avsikt eller vad jag ser längre fram.

Men som sagt jag gillar verkligen att köra bil så detta förtar en stor del av glädjen.
Att det sen finns säkerhetssystem som hoppar in när något går åt helsike har jag inga protester emot. Men de andra funktionerna är ju som att spela FPS med aimbot... Vissa gillar det men jag tycker det förtar hela poängen.

Permalänk
Medlem

Jag använder våran adaptiva farthållare jämt, även i bilköer!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har alltid ägt gamla "billiga" bilar, sällan har dom ens haft farthållare.

Så ett av kraven när jag leasade en ny förmånsbil 2017 var att jag ville ha farthållare (vilket är standard på allt sedan typ 10-15 år men som sagt gamla bilar). En av funktionerna i nya bilen vad adaptiv farthållare, som många andra kommer jag aldrig godkänna att det inte finns. Jag kör mycket E18 och E4 i tjänsten, där är den ovärderlig. Kör även en del mindre vägar, där den tappar kontakten med bilen framför då och då i skarpa kurvor och krön. Men då får man anpassa farten i farthållaren. Så kör bilen framför runt 70km/h, ja då ställer jag in min adaptiva farthållare på 75km/h. På det viset så gasar den inte aggressivt när den tappar kontakten med bilen, och har oftast bara ökat med 2-3km/h när den väl har kontakt igen. Och då släpper den bara på gasen tills dess att avståndet är enligt det förvalda igen.

Hade gärna haft möjligheten att öka avståndet ett steg till på mazdan, nu ligger den på ca max 3-3,5s men i vissa situationer hade jag gärna haft mer.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Om du läser manualen eller i lagen så står det tydligt att föraren bär ansvaret, oavsett om du använder dig av farthållaren eller ej. Så två punkter att tänka på:

1) Tvinga inte föraren att köra med tekniker som föraren inte är bekväm med, det är föraren som bär de lagliga ansvaret i trafiken; och har föraren ansvaret skall föraren bestämma.

2) Vad många verkar missa är att nackdelen med "övertro" på hjälptekniker eftersom "överanvändning" kan bidra till att föraren blir mindre alert.
Jag skulle kalla "överanvändning" av dessa hjälpsystem till stjälpsystem dessa system som gör så att föraren minimalt behöver tänka på vägen och säkerheten; blir som att vagga in föraren i falsk trygghet.

Finns vissa extrem-exempel på nötter som aktiverar autopiloten, sätter sig i baksätet och tar en selfie...

För att göra en distinktion, hjälpsystem som farthållare, city safety, break assistance, traction control e.t.c. är väldigt bra system som gör föraren bättre, så länge föraren är alert och hänger med i trafiken.
Däremot autopilot-system som tar över för föraren men ändå samtidigt kräver vaksamhet av föraren är farliga system, då är risken stor att hamna i falsk trygghet.

En vaken, alert och bekväm förare är viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Farasan köpte nyss en ny Volco XC60 2019 års model och den har pilot assist körde från Göteborg till Saltön längs 165an. Satte Pilot assist på 135 km/h och den körde på av sig själv hela sträckan på ~13 mil utan problem.

Valde även att öka avståndet ett steg längre än normalt för att inte känna någon oro kring bilarna framöver. Det ända jag behövde göra var att hålla händerna på ratten samt att sköta filbyte och genom att blinka så slog Pilot Assist av sig och sen aktiverades det av sig själv efter filbyte.

Min erfarenhet av Pilot assist är att det är riktigt bra, på vägar som är 80 km/h eller över klarar den utan problem, den får problem på vägar som är 70 eller under om kurvorna är skarpa.

Ytterligare en medlem i klubben "Jag har en ny Volvo, alltså gäller hastighetsbegränsningarna inte mig"?

Så bra, trafiken behöver fler såna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.