Är en konservburk ett modem?

Permalänk
Inaktiv

Är en konservburk ett modem?

Nu är det kanske inte alla som gjorde detta som barn, men man kan binda en tråd mellan två konvservburkar, spänna snöret och "prata" mellan burkarna.

Kan konservburken anses vara ett modem? Om någon står mitt emellan och lyssnar på snöret, hörs ju inget. Det är bara en vibration i tråden. Det är först när vibrationen når den andra burken, som ljudet demoduleras till en signal som liknar den ursprungliga. Därför tänker jag att det är ett modem.

Eller?

Permalänk
Medlem

Den överför signalen från ett medium till ett annat, luft till snöre, då den kan vara en mediakonverterare eller modem... typ

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Förstår hur du tänker, men inte riktigt. Definitionen av ett modem är att den omvandlar digital data till analog, vilket ju inte sker med konservburken och tråden.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Var ju ett tag sen men modem konverterade från analogt till digital och vice versa vilket väl inte sker här, så något modem i den betydelsen lär det inte vara. Dock är jag osäker på om det även finns en defintion på ordet "modem" utanför det man normalt tänker på som "modem" (hårdvaran), dvs modulator-demodulator, isf kanske det är ett modem.

Permalänk
Medlem

Burken är snarare en förstärkare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Den är ett modermodem...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar ordet modem så är svaret ja.
Där finns inga krav på att ett modem är något dom måste omvandla digitala signaler.
Ordet modem står precis för det som Du beskriver.

Sen att jämföra det med dagens modem är nog en bit ifrån men det är inga problem att överföra 1:or och 0:or över ett snöre, förvisso väldigt låg hastighet. T.ex. 1 sekunds signal=1, 2 sekunds signal=0, paus på ½ sekund mellan varje bit. 1 startbit, 1 stoppbit, ingen paritet och 8 databitar så har Du till slut en hel byte enligt dagens standard.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Namnet modem kommer väl ändå för modulator och de-modulator. Kan man säga att signalen moduleras bara för att den skickas över snöret istället för luften?

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Som jag tolkar ordet modem så är svaret ja.
Där finns inga krav på att ett modem är något dom måste omvandla digitala signaler.
Ordet modem står precis för det som Du beskriver.

Sen att jämföra det med dagens modem är nog en bit ifrån men det är inga problem att överföra 1:or och 0:or över ett snöre, förvisso väldigt låg hastighet. T.ex. 1 sekunds signal=1, 2 sekunds signal=0, paus på ½ sekund mellan varje bit. 1 startbit, 1 stoppbit, ingen paritet och 8 databitar så har Du till slut en hel byte enligt dagens standard.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Modem

Som du beskriver så är redan ursprungssignalen analog.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag skulle inte säga att det är ett modem.

Enligt Wikipedia:

Citat:

Modulation avser inom vågrörelseläran en process som får en egenskap hos en våg att variera i takt med en annan, styrande våg.

I fallet med konservburkarna så sker ingen modulation, utan samma vågor (nåja, med lite distorsion så klart) skickas över snöret som de som pratas in.

Inte nog med att det inte är modulation, så är det inte ens omvandling från ljud till något annat - det är fortfarande ljud som skickas över tråden (en lite slapp definition: vibrationer i ett medium inom hörbara frekvenser = ljud).

För att förekomma frågan: En "gammal hederlig" telefon (en sån där analog tingest som man stoppar in i väggen, ingen IP-telefon eller ISDN eller sånt där digitalt) är inte heller ett modem, eftersom det inte sker någon modulation.

Om det inte är modulation är det inte heller ett modem.

Men modulation är inte den enda nödvändiga egenskapen för ett modem. Wikipedia igen:

Citat:

Ett modem (modulator-demodulator) är en hårdvaruprodukt vilken används för att ansluta digital utrustning till en analog förbindelse, till exempel radio, telefonnätet eller kabel-TV-nätet. Modem omvandlar digitala data till tonfrekvenser vilket gör det möjligt med digital kommunikation över analoga förbindelser. Normalt används ordet modem för utrustning avsedd för telefonnätet, övriga modem brukar benämnas efter användningsområde eller teknik, till exempel radiomodem, kabelmodem eller ADSL-modem.

Ett krav är alltså att det ska vara överföring av digital data över en "analog" kanal.

En analog walkie-talkie är alltså inte heller ett modem, trots att den modulerar signaler (oftast med frekvensmodulation) till radio, och sedan demodulerar FM för att ta emot ljud, eftersom det inte finns något digitalt i processen.

En digital walkie-talkie (eller en mobiltelefon för den delen) innehåller däremot ett modem.

PS: En kvinnlig telegrafist med barn är ett modermodem.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det är en mediakonverterare till slut, som jag nämnde i början av tråden.
Konverterar signalbäraren mellan luft/snöre/luft

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foppson:

Det verkar som om det är en mediakonverterare till slut, som jag nämnde i början av tråden.
Konverterar signalbäraren mellan luft/snöre/luft

Vet inte om jag köper att det är en mediakonverterare.

En mediakonverterare brukar (trots namnet) innebära att signalen ändrar skepnad på något sätt, t.ex. mellan att vara ljus (fiber) till elektrisk.

En analog telefon kan man kanske med lite god vilja se som en mediakonverterare, men i fallet med konservburk/tråd så tror jag inte riktigt den tröskeln är uppnådd.

Jag tror snarare att man kan säga att en burktelefon är en kabel, inget annat, där de två burkarna är kontakter, som "kopplas in" till luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vet inte om jag köper att det är en mediakonverterare.

En mediakonverterare brukar (trots namnet) innebära att signalen ändrar skepnad på något sätt, t.ex. mellan att vara ljus (fiber) till elektrisk.

En analog telefon kan man kanske med lite god vilja se som en mediakonverterare, men i fallet med konservburk/tråd så tror jag inte riktigt den tröskeln är uppnådd.

Jag tror snarare att man kan säga att en burktelefon är en kabel, inget annat, där de två burkarna är kontakter, som "kopplas in" till luften.

Burken omvandlar lufttrycksvariationer till en mekanisk rörelse i ett snöre.
En analog telefonlur omvandlar lufttrycksvariationer till rörelse av elektroner i en kabel.
Ja gränsen går ju någonstans men var.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foppson:

Burken omvandlar lufttrycksvariationer till en mekanisk rörelse i ett snöre.
En analog telefonlur omvandlar lufttrycksvariationer till rörelse av elektroner i en kabel.
Ja gränsen går ju någonstans men var.

Jag skulle nog säga att det måste bli någon "annan slags" signal för att det ska vara en mediakonverterare.

Jag hävdar bestämt att vibrationer i ett inom hörbara frekvenser är ljud, oavsett om det är vibrationer i luft, i vatten, eller i ett snöre, precis som att ljus fortfarande är ljus även om det går genom en fiberoptisk kabel och att elektrisk ström fortfarande är elektrisk ström oavsett om det går genom en koppartråd eller genom luft (åska).

Permalänk

Men är burken ett öra eller en mikrofon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Men är burken ett öra eller en mikrofon?

Varken eller.