Byte av kylare på RX 580

Permalänk

Byte av kylare på RX 580

Hej! Mitt RX 580 låter enligt mig för högt. Jag skulle gärna vilja byta ut kylaren men vet inte hur det blir med garantin. Vilken är den bästa kylarlösningen att byta till (gärna så billigt som möjligt) och kommer jag kunna få ett nytt om något går fel?

Jag har Msi armor kylaren.

Tack på förhand!

// MisterPlow2

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej! Mitt RX 580 låter enligt mig för högt. Jag skulle gärna vilja byta ut kylaren men vet inte hur det blir med garantin. Vilken är den bästa kylarlösningen att byta till (gärna så billigt som möjligt) och kommer jag kunna få ett nytt om något går fel?

Jag har Msi armor kylaren.

Tack på förhand!

// MisterPlow2

varför inte fråga MSI ?

Permalänk

Jo jag är inne på precis samma sak. Jag har ett MSI Radeon RX 580 8 GB Armour. Och det blir Toook varmt. Det måste ju finnas någon vettig kylare för att få ner temp lite granna. Begriper inte varför det skall vara så klen kylning på ett annars riktigt bra kort..

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Prova att bara stripe'a fast vanliga tysta fläktar?

Jag satte fast 2st noctua 120mm fläktar på en 390 och sänkte temperaturen och ljudet rejält..
Medans samma lösning blev skitkass på min 5700xt.

Beror förmodligen mycket på hur mkt luft det finns mellan kylaren och PCB.

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Prova att bara stripe'a fast vanliga tysta fläktar?

Jag satte fast 2st noctua 120mm fläktar på en 390 och sänkte temperaturen och ljudet rejält..
Medans samma lösning blev skitkass på min 5700xt.

Beror förmodligen mycket på hur mkt luft det finns mellan kylaren och PCB.

Ooh. Tack som sjutton man. Ska testa det. Som jag skrev, det är ju konstigt rent av att de gör ett helt Oki grafik kort, men kylningen är under all kritik.. Ha det så bra 👍😄

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej! Mitt RX 580 låter enligt mig för högt. Jag skulle gärna vilja byta ut kylaren men vet inte hur det blir med garantin. Vilken är den bästa kylarlösningen att byta till (gärna så billigt som möjligt) och kommer jag kunna få ett nytt om något går fel?

Jag har Msi armor kylaren.

Tack på förhand!

// MisterPlow2

Skrivet av Hellbound73:

Jo jag är inne på precis samma sak. Jag har ett MSI Radeon RX 580 8 GB Armour. Och det blir Toook varmt. Det måste ju finnas någon vettig kylare för att få ner temp lite granna. Begriper inte varför det skall vara så klen kylning på ett annars riktigt bra kort..

Hur ser chassiventilationen ut?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Hellbound73:

Ooh. Tack som sjutton man. Ska testa det. Som jag skrev, det är ju konstigt rent av att de gör ett helt Oki grafik kort, men kylningen är under all kritik.. Ha det så bra 👍😄

Man borde ju kunna slänga dit ett Rajintek Morpheus II eller nått i den stilen kanske. Är väl inre så hemma på just effektivitet osv, men jag har sett Youtube klipp med individer som har bytt just till ett morpheus. Och även satt dit vanliga chassi fläktar, men även en lirare som behöll de två fläktarna från originalet, och helt enkelt bytte endast till en Morpheus II kyl fläns 😬😁👍

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

En uppdatering

Skrivet av Hellbound73:

Man borde ju kunna slänga dit ett Rajintek Morpheus II eller nått i den stilen kanske. Är väl inre så hemma på just effektivitet osv, men jag har sett Youtube klipp med individer som har bytt just till ett morpheus. Och även satt dit vanliga chassi fläktar, men även en lirare som behöll de två fläktarna från originalet, och helt enkelt bytte endast till en Morpheus II kyl fläns 😬😁👍

Såhär i efterhand. Så har jag behållt min gamla kyl fläns, och i ärlighetens namn så går den satans så varm. Därför jag tänkt att jag skall byta ut kyl flänsen. Har dock en liten fråga, hur varmt är det brukligt att ett grafikkort blir? Det är ju el inblandat i det hela, så att det blir nog så varmt förstår man ju. Och en regel i det fallet är väl kanske att få ner den temperaturen så mycket det bara går!? Eller är jag helt ute och snurrar där kanske. Jag har alltid inbillat mig att det skall vara på det viset iallafall. Att man vill ha ner värmen så mycket det går. För att spara på grafikkortet och kanske även få det att prestera bättre. Tack på förhand vänner.. And Stay Healthy friend's 🙏 😃

Visa signatur

Hellbound73