Lanseringen av Nvidia Geforce RTX 2080 Ti skjuts upp

Permalänk

Så länge bara butiksdatum ändras och jag får mitt Ti Founders Edition den 20 är jag nöjd😀. Säkerligen har Nvid fått fler förhandsbokningar än beräknat så har "preliminära" 3:epartchip allokerats om till FE.

Ska bli så jäkla sweet att trycka i mitt 2080 Ti och hiva 1060 3gb all världens väg oavsett om det blir den 20:e eller 2x:e!

Skickades från m.sweclockers.com genom Note9 powah

Sökes: vettig tunnbrödrulle i JKPG!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Lite väl bråttom att få ut Ti den här gången? 2080 har ju knappt hunnit lanseras liksom.

De lanseras ju samtdigt.......

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Quadro RTX korten har den fulla Turing kretsen med 4608 cuda cores. Sen har även RTX 2070 8GB VRAM

Mb. Såg att 2070 har det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Undrar om inte NDA förflyttas upp en extra vecka nu också?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av murklor:

Det hade varit jäkligt intressant att få reda på produktionskostnaden på korten.

håller inte med...men utvecklingskostnaden??? de skulle vara nåt......just nu är NVIDIA många miljarder dollar på förlust vad gäller RTX-korten.

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

så rtx 2080 15% och ti 50% än gtx 1080ti......i medeltal...nu är det bara att vänta en halv vecka

Permalänk

Varför skulle Nvidia sänka priset?
När de har stort lager av förra generationens grafikkort och inte vill sänka priset på dem så är ju deras idé brilliant; att låta den generationen ligga kvar i samma höga pris och lansera nya generationen till mycket högre pris än vanligt.
Då framstår ju förra generationen som ett billigare alternativ.
Då kommer Nvidia tjäna mycket pengar på båda generationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

så rtx 2080 15% och ti 50% än gtx 1080ti......i medeltal...nu är det bara att vänta en halv vecka

Grymma resultat, spännande minst sagt. Längtar verkligen till Swecs test även om jag inte ska köpa det. Alltid spännande med ny teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Undrar om inte NDA förflyttas upp en extra vecka nu också?

Hur tänker du då?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

så rtx 2080 15% och ti 50% än gtx 1080ti......i medeltal...nu är det bara att vänta en halv vecka

"The data we are sharing with you today comes from official Reviewers’ Guide. The numbers in this guide are only a reference for further benchmarking. It is probably an important thing to say that those numbers should not be taken very seriously. Each reviewer has a different testing methodology (different scenario, different testing equipment, a different list of games).

The graphs are based on values (framerate/scores) provided by NVIDIA for their recommended titles. Yes, the word recommended is rather important here too."

Så man får passa sig lite för dessa resultat. Jag misstänker 35-45% ändå.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det är så lite så. Om AMD lyckats med att göra ett grafikkort som inte toksuger så kanske fler hade köpt dem ?

Om det hade gått att få fram konkurrenskraftiga produkter utan kapital så hade det säkert funkat jättebra. Men nu är det så att för att ta fram konkurrenskraftiga produkter så behövs kapital, från oss kunder. Ger vi då pengarna till konkurrenten så är det klart att det blir skit. Om man som konsument tänker att "jag ger bara mina pengar till den som gör bäst produkter för tillfället" så skjuter man sig själv i foten i längden. Det funkar bra på en marknad med åtminstonne tvåsiffrigt antal konkurrenter, men när det är såpass få som på GPU/CPU-marknaden så blir det skadligt för alla om man ger sina pengar till den tillverkare som redan är kapitanstark. Självklart får man göra så om man vill, men kom då inte och gnäll om att Nvidia är för dyra eller att AMD har för dåliga produkter sen. för du har bidragit till problemet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det hade gått att få fram konkurrenskraftiga produkter utan kapital så hade det säkert funkat jättebra. Men nu är det så att för att ta fram konkurrenskraftiga produkter så behövs kapital, från oss kunder. Ger vi då pengarna till konkurrenten så är det klart att det blir skit. Om man som konsument tänker att "jag ger bara mina pengar till den som gör bäst produkter för tillfället" så skjuter man sig själv i foten i längden. Det funkar bra på en marknad med åtminstonne tvåsiffrigt antal konkurrenter, men när det är såpass få som på GPU/CPU-marknaden så blir det skadligt för alla om man ger sina pengar till den tillverkare som redan är kapitanstark. Självklart får man göra så om man vill, men kom då inte och gnäll om att Nvidia är för dyra eller att AMD har för dåliga produkter sen. för du har bidragit till problemet

Varför köpte du ett begagnat 1070 istället för ett nytt 580 så AMD kunde få lite av dina pengar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skillnaden är väl att hypercars inte säljs till den stora massan på samma sätt, kundgruppen är ju helt annan. Medan både Nvidia och Apple säljer till medelklass/övre medelklass så är samtliga hypercars väl medvetna om att deras kunder endast är de rikaste av de rika. Du kommer ju inte precis någonsin se reklam på TV eller på skyltarna på stan för en Koenigsegg eller Lambo precis. Om du inte befinner dig i Monaco.

Hahahaha Apple säljer till medelklass/övre medelklass? Hela ghetto kör apple brusch!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Masyve:

Undrar om inte NDA förflyttas upp en extra vecka nu också?

Nej bara lanseringen av RTX 2080 Ti.
De flesta som förbokat, kommer också att få korten tidigare än 27e.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

@Mange43:

Sälj dina 2st 970 så har du pengar till ett 1070GTX 8GB. Du slipper lägga något emellan & du får en helt klart bättre presterande dator utan flaskhalls i VRAM.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför köpte du ett begagnat 1070 istället för ett nytt 580 så AMD kunde få lite av dina pengar?

Nu tramsar du bara. Du vet ju att vad gäller grafikkort så kör jag bara begagnat. Så huvudsaken för mig där är att Nvidia inte har fått mina pengar.

Om någon med pistol mot tinningen tvingade mig att köpa nytt grafikkort så skulle jag köpt ett Vega 64.

Men som sagt, vad gäller grafikkort så kör jag bara begagnat, så det torde spela föga roll. Varken Nvidia eller AMD har ju fått mina pengar här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu tramsar du bara. Du vet ju att vad gäller grafikkort så kör jag bara begagnat. Så huvudsaken för mig där är att Nvidia inte har fått mina pengar.

Om någon med pistol mot tinningen tvingade mig att köpa nytt grafikkort så skulle jag köpt ett Vega 64.

Men som sagt, vad gäller grafikkort så kör jag bara begagnat, så det torde spela föga roll. Varken Nvidia eller AMD har ju fått mina pengar här.

Jag tramsar inte alls. Jag hade ingen aning om att du bara köper begagnat, varför gör du det? Du hade lika gärna kunnat köpa ett AMD kort i prisklassen för vad du pröjsade för ditt begagnade kort. Mindre prestanda hade du likaväl som oss andra kunnat leva med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Fraction_91:

@Mange43:

Sälj dina 2st 970 så har du pengar till ett 1070GTX 8GB. Du slipper lägga något emellan & du får en helt klart bättre presterande dator utan flaskhalls i VRAM.

har själv en 970 och 960 strix....sprelar mest city skylines (700timmar++++)....
för mig är det viktigast med multidisplay. t.ex kör på min huvuddator 4 x 1920x1080 från 970strix (2xDVI,2xhdmi)+1 intel från moderkortet MSI z370 M5 (hdmi)

Jag är otroligt nöjd....kör inga extra software bara win10 egna grejer.

En fråga...som kanske får mig att uppgradera till 1070 eller 2070. Är det 4 skärmar max som gäller där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tramsar inte alls. Jag hade ingen aning om att du bara köper begagnat, varför gör du det? Du hade lika gärna kunnat köpa ett AMD kort i prisklassen för vad du pröjsade för ditt begagnade kort. Mindre prestanda hade du likaväl som oss andra kunnat leva med.

Jag köpte mitt begafnade 1070 för 3500Kr. Som dagens prisläge ser ut så får man inte särskillt mycket prestanda för de pengarna om man köper nytt, varken från AMD eller Nvidia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag köpte mitt begafnade 1070 för 3500Kr. Som dagens prisläge ser ut så får man inte särskillt mycket prestanda för de pengarna om man köper nytt, varken från AMD eller Nvidia.

AMD hade ändå kunnat behöva det kapitalet till att utveckla bättre produkter så vi hade kunnat få lite konkurrens igen. Du borde letat upp det bästa du kunde få för 3500:- och varit nöjd med din goda gärning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Stödköpa... Skulle aldrig falla mig in.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Avstängd

@Dual-Tjur:

Jag själv har aldrig fastnat för flera skärmar eller grafikkort utan kör endast 1 stor skärm & 1 bra grafikkort, så kanske inte helt rätt person att svara.

Men, angående hur många skärmar du kan ansluta beror ju på vilket grafikkort du väljer,
Olika versioner utav t.ex. 1070GTX har ju olika mängder anslutningar.
Men t.ex. Asus Strix 1070 har : 2 HDMI, 1 DVI-D, 2 DP
Vilket innebär 5st skärmar ska kunna kopplas in på bara grafikkortet. Sen huruvida den orkar med att driva 5 st skärmar beror ju på resterande hårdvara & skärmarnas upplösning.

Ta inte mitt ord för 100% sanning då jag som sagt har begränsad erfarenhet utav 2+ skärmar. Men bör vara som jag beskrivit.

Mvh

Visa signatur

-

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ozzed:

Om det hade gått att få fram konkurrenskraftiga produkter utan kapital så hade det säkert funkat jättebra. Men nu är det så att för att ta fram konkurrenskraftiga produkter så behövs kapital, från oss kunder. Ger vi då pengarna till konkurrenten så är det klart att det blir skit. Om man som konsument tänker att "jag ger bara mina pengar till den som gör bäst produkter för tillfället" så skjuter man sig själv i foten i längden. Det funkar bra på en marknad med åtminstonne tvåsiffrigt antal konkurrenter, men när det är såpass få som på GPU/CPU-marknaden så blir det skadligt för alla om man ger sina pengar till den tillverkare som redan är kapitanstark. Självklart får man göra så om man vill, men kom då inte och gnäll om att Nvidia är för dyra eller att AMD har för dåliga produkter sen. för du har bidragit till problemet

Med ditt egna argument så tycker du inte att om "jag ger mina pengar till den som gör sämst produkter för tillfället" så skjuter man sig i foten idag ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag misstänker att deras RTX 2080 Ti inte är den fullt upplåsta tuningkretsen heller. Finns säkert kort högre upp som de inte har visat ännu. De testar säkert oss konsumenter nu och se vilka kort de kan få sålt och därefter lanserar fler modeller. Menar, de gjorde ju så för Pascal, varför inte gå all-in på detta också?

Det kommer ju att sluta med att enbart de rika har råd att köpa grafikkort i framtiden. Det är inte Nvidias fel, det är konsumenterna som matar dom för att man vill ha det senaste. Trist utveckling detta. Jag är delvis skyldig till denna utveckling (har gtx 1080). Men jag köpte inte kortet på release i alla fall.

Blir att gå över till PS4 för att stödja AMD.

Det är inte är den fulla kretsen. Fulla kretsen sitter "förmodligen" i Quadro RTX 8000 korten (CUDA cores: 4,352 vs 4608 för Quadro RTX). Är dock inte helt säker på att detta är fulla kretsen heller.

Förutom det så betyder ju varje kärna mer här än de gjorde ex. i Pascal:

"The sum benefit of having concurrent integer instruction execution, a smarter cache mechanism, and a number of minor tweaks that are outside the remit of this piece to cover, is approximately 50 per cent more shading performance per core, so not only does Turing have more cores to play with, they do more work per cycle. One architecture's FLOPS don't work the same way as another's, clearly."

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Samma sak som det finns höga priser inom allt, tex hypercars för 30 mille

Och det finns Titan kort för de som har den nivån av köp. Du köper inte Titan för spel... egentligen, och du köper inte en 30 milles hypercar för att köra till Ica (du lär ha tom helvete att köra dem i stan pga fartgupp mm).

Men... tyvärr har @Mithras en poäng (menat att tyvärr är situationen så). Felet är inte Nvidias pris... felet är att där finns nog med "dumma kunder" som accepterat priset. Och det kan man väl argumentera både hit och dit om det är vettigt. Tror dock inget "vettigt" har kommit från Nvidia sedan 1070Ti kom, eller 1060 3GB (även om namnet var idiotiskt), då dessa var prisvettiga produkter, och båda kom pga AMD kort låg på en perfekt "sweetspot" som sålde.

Så detta är bara början till priset. Det kommer bli dyrare... och detta trots att det inte finns HBM i dem @anon114264 !

Skrivet av Ozzed:

Mm... Det är såhär det blir när vi kunder tillåter ett företag att ha dominans på marknaden. Om AMD och Nvidia haft 50/50-marknadsandelar och AMD fått kapital nog från oss kunder att utveckla kort som drog jämt med Nvidias motsvarighet prestandamässigt så tror jag inte att Nvidia kunnat göra såhär. Först helt sjuka priser på korten och sedan vill de inte ens leverera på det datum de sagt. Bra där. Tack alla ni som valt att ge Nvidia era pengar.

Skrivet av Ozzed:

"Du om någon har bidragit till problemet genom att inte köpa nytt från AMD i det här fallet utan istället köpt ett Nvidia som visserligen var begagnat men du kommer ändå att bidra till bl.a. Steamstatistiken över vilken tillverkare som har störst marknadsandelar."

Nu är det ju inte så att företag tjänar pengar på att statistik ser bra ut, utan de tjänar pengar på att man köper deras produkter och inget annat.

Vad du köper, är din sak.
Men stå inte och skyffla skit på folk som köper Nvidia kort istället för AMD, när du själv gör det.
3500kr räcker till att köpa AMD kort, men kanske inte "det du ville ha", och det är samma argument som alla andra har. Och vill de köpa annat, får de göra det. Men de sitter sedan inte och kastar ur sig detta skit.

Jag bet i kulan och köpte Vega 64 (var planerat 56), så jag skulle ha ett kort och faktiskt stå för mina ord när plånboken kom fram. Jag har hävdat samma som du gjort här, och när valet kom, stod jag iaf för mina ord.

Skrivet av Zargoz:

Hahahaha Apple säljer till medelklass/övre medelklass? Hela ghetto kör apple brusch!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle tro att det syftades på att Apple finns i flesta olika klasser. Även om maskinerna är svindyra nya, köper många beg laptops/mobiler från dem, för även det rätt högt pris, om de inte har råd med nyare. Så det letar sig in i alla klasser, både till de som har tajt budget och de spenderar lite väl mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ju Större krets desto sämre yields. Även om priset är för högt så finns det alltid folk som är villiga att köpa.

Fast 7nm är rätt ny, antar att dom valde bort den pg.a. dåliga yields.. är väl en mer mogen process dom kör på nu (12nm?).
Att göra ett så stort chip på senaste tillverkningstekniken hade nog blivigt katastrof yields..

Men tråkigt att priserna inte rasar på dom 2år gamla modellerna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Fast 7nm är rätt ny, antar att dom valde bort den pg.a. dåliga yields.. är väl en mer mogen process dom kör på nu (12nm?).
Att göra ett så stort chip på senaste tillverkningstekniken hade nog blivigt katastrof yields..

Men tråkigt att priserna inte rasar på dom 2år gamla modellerna!

men om dem hade valt 7nm för 2000 serien så hade chipen blivit hälften så stora med högre ipc och betydlig lägre strömförbrukning och folk hade ändå köpt dem. 2000 serien handlar nog bara om att mjölk dem sista dropparna av gtx 1000 serien så att deras överfyllda lager tar slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

men om dem hade valt 7nm för 2000 serien så hade chipen blivit hälften så stora med högre ipc och betydlig lägre strömförbrukning och folk hade ändå köpt dem. 2000 serien handlar nog bara om att mjölk dem sista dropparna av gtx 1000 serien så att deras överfyllda lager tar slut.

Sen när påverkas IPC av tillverkningsnod?

Enligt TSMCs egna siffror är densiteten för deras 7 nm 70 % högre jämfört med 16 nmFF+

Notera att detta också är "upp till" siffror. I vissa lägen väljer man en lägre densitet än vad som noden tillåter, t.ex. för att inte skapa allt för hög effektdensitet i "hotspots". Detta gör man t.ex. för att kunna klocka kretsen högre.

Och givet att utbytet kontra kretsstorlek är rätt ordentligt beroende av kretsens storlek och nodens defekt-densitet så är det inte alls säkert att Nvidia skulle ha fått bättre utbyte om de valt 7 nm. Dagens 16 nmFF+ är nog rätt mycket den svarta linjen medan 7 nm är den gröna eller i bästa fall den röda linjen i detta diagram

Men kan självklart även vara så att Nvidia inte har en aning om vad de håller på med

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fortfarande 19:e som gäller för reviews?