Apple slutar sälja instegstelefonen Iphone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öh, de sade ju själva att de drog ner prestandan för att kompensera för att batteriet blir sämre med tiden....

Det är två olika saker. Det finns det en batch batterier i framförallt 6S som är undermåliga och som Apple byter ut gratis (ja, de skickar väl räkningen till batteritillverkaren, men det ser ju inte du som kund). Eftersom Apple vet hur många utbyten som gjorts och hur många det fanns i batchen, insåg de att folk inte lämnade in telefonerna för utbyte. Samtidigt fanns det rapporter om telefoner som stänger av sig när man belastar dem hårt, så Apple antog att det var samma sak. De byggde in en funktion för att begränsa max turbo baserat på ett mätvärde av batteriets kondition. Då visade det sig att ganska många äldre telefoner behöver dra ner prestandan ett snäpp - inte så det märks, men det syns i benchmarks. Det förklarade Apple med att batterierna åldras, och erbjöd ett utbytesprogram. Jag tror inte att Apple hade förväntat sig det resultatet, att så många telefoner skulle ha slitna batterier, för de var oförberedda på det liv det blev.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Enligt spekulationer så gör Apple telefonerna större för att de har insett att de med större telefoner också är mer belägna att använda dem för att se på film etc. https://macworld.idg.se/2.1038/1.706994/analytiker-darfor-bli...

Användare med Plus-modellerna av Iphone 6 och 7 spelar spel 62 procent mer och dubbelt så många ser på video varje dag. Ökad användning innebär större chans för Apple att tjäna pengar på tjänster som App Store och Icloud.

Annars tycker jag det är komisk att personer som för några år sedan klankade ner på mobiler större än 4" idag inte tycker det är problem att ha större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Enligt spekulationer så gör Apple telefonerna större för att de har insett att de med större telefoner också är mer belägna att använda dem för att se på film etc. https://macworld.idg.se/2.1038/1.706994/analytiker-darfor-bli...

Användare med Plus-modellerna av Iphone 6 och 7 spelar spel 62 procent mer och dubbelt så många ser på video varje dag. Ökad användning innebär större chans för Apple att tjäna pengar på tjänster som App Store och Icloud.

Annars tycker jag det är komisk att personer som för några år sedan klankade ner på mobiler större än 4" idag inte tycker det är problem att ha större.

Man får ju tyvärr väldigt lite telefoner och välja på om man kikar efter mindre telefoner.
Jag provade lite snabbt att söka på prisjakt på telefoner och valde att söka på mindre än 4,6tum och första sidan blev fylld av telefoner med flera år på nacken, typ iphone 4, 5c, doro och massa andra telefoner som inte är speciellt roliga att köpa idag.
Jag har alltid tänkt att nästa telefon jag köper ska va lite mindre än den nuvarande, men oftast har andra faktorer såsom prestanda, pris och batteritid vägt över. Man får helt enkelt kompromissa med storlek.

Jag säger inte att det inte finns små telefoner, jag menar bara att utbudet är betydligt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Din arbetsgivare börjar inte på k? :). Låter lite bekant det där :).

Näe, det börjar på U

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Jaha, så nu har även Apple gett upp kompakta smartphones. Jag förstår att många gillar stora telefoner, men vi är faktiskt också en hel del som gillar telefoner man kan både hålla och styra med en hand, och som ledigt får plats i byxfickan. Trist, jag får vårda min SE tills de inser sitt misstag och små telefoner blir heta igen.

Edit: När jag tänkter efter, man kanske skulle passa på att köpa en till SE medan de finns att få tag på, de är ju dugliga och fantastiskt prisvärda i jämförelse. Hm...

Har du någonsin hållit i en iphone 6/7/8? Dom modellerna klarar man utan problem att skriva, surfa, messa, blala med EN hand. Men du kanske har väldigt små händer? Annars ser ja ej problemet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har du någonsin hållit i en iphone 6/7/8? Dom modellerna klarar man utan problem att skriva, surfa, messa, blala med EN hand. Men du kanske har väldigt små händer? Annars ser ja ej problemet.

Folk tycker olika, så är det bara. Vi behöver inte övertyga varandra om att vi själva tycker "rätt". Det enklaste är om det finns valfrihet i produktutbudet, och just nu är det klart viktat åt större telefoner, vilket jag tycker är synd eftersom jag och många med mig föredrar mindre (om än kompetenta) telefoner.

Och för att svara på din fråga så har jag självklart hållit i större telefoner, jag hade bland annat en Galaxy S6 ett tag men tyckte den var alldeles för stor, och den var ändå bara marginellt större än iphone 6/7/8.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Folk tycker olika, så är det bara. Vi behöver inte övertyga varandra om att vi själva tycker "rätt". Det enklaste är om det finns valfrihet i produktutbudet, och just nu är det klart viktat åt större telefoner, vilket jag tycker är synd eftersom jag och många med mig föredrar mindre (om än kompetenta) telefoner.

Och för att svara på din fråga så har jag självklart hållit i större telefoner, jag hade bland annat en Galaxy S6 ett tag men tyckte den var alldeles för stor, och den var ändå bara marginellt större än iphone 6/7/8.

Jovisst alla tycker olika, men ibland finns det fakta som visar lite annat än "tyckande". Allt handlar om vana också, hade en S6 först, tyckte den va ganska stor i början.. Vande mig, tyckte väll att den va för stor i vissa lägen. Sen kände jag på iphone 6 och tyckte telefonen i sig var lika stor som S6. MEN iphone 6 har mindre skärm vilket gör att man når precis ända längst upp i vänstra hörnen med tummen, vilket man kan göra med S6 också med viss ansträngning. Men Men va bara mina 2 cents i frågan.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jaha, så nu har även Apple gett upp kompakta smartphones. Jag förstår att många gillar stora telefoner, men vi är faktiskt också en hel del som gillar telefoner man kan både hålla och styra med en hand, och som ledigt får plats i byxfickan. Trist, jag får vårda min SE tills de inser sitt misstag och små telefoner blir heta igen.

Edit: När jag tänkter efter, man kanske skulle passa på att köpa en till SE medan de finns att få tag på, de är ju dugliga och fantastiskt prisvärda i jämförelse. Hm...

Absolut... minns när man kunde få ner mobilen i den "lilla fickan" framtill på jeansen. Nu är mobilerna gigantosauriskt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öh, de sade ju själva att de drog ner prestandan för att kompensera för att batteriet blir sämre med tiden....

Ja, och som jag skrev, den har knappast fått sämre batteri efter alla uppdateringar.
OM batteriet är dåligt sänker dom prestandan på CPU, det är för att batteriet ska räcka längre.
Har du ett riktigt dåligt batteri så hör du bäst i att byta då telefonen faktiskt kan upplevas som slö.
Sen som jag skrev, det finns ett gäng 6S med dåliga batterier från start, din auktoriserade Apple verkstad ser om du har ett sådant och byter ut det gratis, även utanför garantin.
Är det så att det inte täcks av garanti så är det 300 riksdaler som gäller.

Mpat hade redan svarat ungerfär det jag svarade.

Missade att svar redan fanns i tråden.