Permalänk

är denna dator bra?

Hej, de så att jag har köpt en dator för ett par månader sen och nu känns det som om den är extremt dålig, den känns långsam ibland, när jag klickar på hemsidor så dröjer de lite tills hemsidan laddar upp, vissa spel laddar upp långsamt etc..jag är extremt dålig på dator specs och jag blev rekommenderad av en kompis att köpa den och enligt den personen är den bra så är ute efter en second opinion nu bara för att vara säker.

https://www.webhallen.com/se/product/285381-ASUS-ROG-Strix-GL...

Permalänk

Bra dator, bloatware möjligtvis installerat?

@Mushroomz: Datorn är det definitivt inga fel på, har du någon så kallad "bloatware" installerad så som Avast eller liknande? Rekomenderar dig att införskaffa något som Eset NOD antivirus och söka igenom din dator för att se om du har någon mining virus eller trojan som slöar ner din dator.

Permalänk

mcafee följde med installationen men nu har den utgått, kan de vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomz:

Hej, de så att jag har köpt en dator för ett par månader sen och nu känns det som om den är extremt dålig, den känns långsam ibland, när jag klickar på hemsidor så dröjer de lite tills hemsidan laddar upp, vissa spel laddar upp långsamt etc..jag är extremt dålig på dator och jag blev rekommenderad av en kompis att köpa den och enligt den personen är den bra så är ute efter en second opinion nu bara för att vara säker.

https://www.webhallen.com/se/product/285381-ASUS-ROG-Strix-GL...

Kolla hur mycket plats du har på systemdisken.
Rensa windows update och annat windows-bloat.
Rensa historiken.
Städa onödiga filer från din systemdisk. Din systemdisk är i minsta laget och blir snabbt full med skräp och annat om du inte tänker efter hur du använder datorn.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

har 700gig på vanliga hårddisken och 113 på SSD, så plats har jag helt ok med för tillfället. bloat är då program som bara är där som aldrig kommer användas då eller? och hur får jag bort det, vanlig uninstall?

Permalänk

@Mushroomz: McAfee är välkänt för att slöa ner datorn, avinstallera direkt.

Permalänk
Medlem

Låter ju annars som det skulle kunna vara ditt internet som är boven i dramat. Vad får du ut när du kör brebandskollen etc?

Permalänk

@Mushroomz: Skulle rekommendera att du googlar upp en guide på hur man avinstallerar McAfee då dem brukar lämna kvar oönskade filer. Här är en svensk guide https://service.mcafee.com/webcenter/portal/cp/home/articlevi...

Permalänk
Avstängd

Det är en snabb dator och det ska inte vara nån delay alls och om hemsidor är sega brukar det mer handla om nätet hur snabbt det är och laddnigs tider på spel är mycket beroende på spel

Men min första tanke är att datorn är helt ny och får en jävla massa uppdteringar som sunkar ner nät eller dator lite och kan ta ett tag innan man får alla updates

Men du kan ju kolla så det inte är någon överhettning eller liknande med tex hw monitor samtidigt du kör programmet occt som klockar ner datorn och gör den seg

Testa även att installera alla drivrutiner av senaste modell

Kan ju vara antivirus som scannar och där hade jag kastat ut existerande och kört windows inbyggda defender som är ungefär lika bra skydd aom antivirus som kostar pengar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att formatera om datorn med en ren installation av Windows 10.

Permalänk

@MaynardJ bredbandskollen ger mig 260mbit/s så tror inte det kan vara internet.
@lord_vasagos hur kollar jag om alla mina drivrutiner är uppdaterade till senaste? varje gång jag får en pop up som visar ny uppdatering så gör jag det

Permalänk

@Smack Jack: jag har ingen OS då själva datan är köpt från webhallen så allt kom från dem

Permalänk
Medlem

@Mushroomz: Köp nytt windows från kinguin och gör en ren installation.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mushroomz:

@695mb: jag har ingen OS då själva datan är köpt från webhallen så allt kom från dem

Du kan installera om Windows genom att antingen ladda ner gratis från Microsoft, eller göra en återställning i Windows direkt om du har Windows 10:
Inställningar > Uppdateringar och Säkerhet > Återställning > "Återställa denna datorn.

För att avinstallera ett program och vara säker på att den tar bort allt så rekommenderar jag "Revo", finns att ladda ner här. Alternativt kan du använda CCleaner att avinstallera med.

McAfee ska bort direkt oavsett, Windows egna duger alldeles utmärkt och är faktiskt i top 5 av bästa anti-virus programmen. Stäng även av autostart på program, t.ex. Discord/Spotify.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >