Cyberpunk 2077 använder kraftigt förbättrad spelmotor jämfört med The Witcher 3

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Cyberpunk 2077 använder kraftigt förbättrad spelmotor jämfört med The Witcher 3

I intervjuer med spelmagasinet Edge talar utvecklaren CD Projekt Red om utvecklingen av Cyberpunk 2077, och berättar bland annat att de arbetat mycket med att förbättra spelmotorn.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007

Bara vänta drygt två år till då!

Beef?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Zixxel:

Bara vänta drygt två år till då!

Drygt att vänta dryga två år till

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

@Mocka: ...lite drygt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Kan alltså vänta ett tag till med att uppgradera datorn

Lekmaskinen: Sandy Bridge dator || Surfplattan: Surface Pro 4 || Fabbeluren: Nokia 7 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Mocka:

Skrivet av Borderlander:

@Mocka: ...lite drygt.

Jaja, blev fel av mig

Beef?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Jag blev inte imponerad av grafiken på demot. Kanske blir bättre när spelet blir färdigt.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Cooling23:

Jag blev inte imponerad av grafiken på demot. Kanske blir bättre när spelet blir färdigt.

Om TW3 är någon indikation så blir det raka motsatsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2011

Visst är najs grafik bra.. glöm dock inte att det inte är film utan ett spel.. så gameplay borde vara det främsta vi tänker på.

i7 7700K | 16GB DDR4 Vengeance LPX 3200MHz | ASUS ROG Strix Z270I Gaming | Define Nano S | MSI GTX1080 Gaming X |
| Be Quiet! SFX L Power 500W | CM MasterLiquid 240 | Corsair Force LE 240GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Trädvy Permalänk
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av The-Architect:

Om TW3 är någon indikation så blir det raka motsatsen.

Det låter inget vidare. Jag håller helt med om att demot inte var så inspirerande rent grafiskt. Visst var det bra rörelse och liv i scenerna men det var inte så värst vackert.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Ser fram emot det men samtidigt väldigt skeptisk. Witcher 3 var otroligt bra men fungerar det när det blir första person och skjutvapen och framtid istället? Får hoppas det men rädd att de förlorar vad som var så bra med Witcher 3. Samtidigt kan det bli så bra. Hade varit mer säkert med Witcher 4 eller något. Men spännande med något nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av dagas:

Ser fram emot det men samtidigt väldigt skeptisk. Witcher 3 var otroligt bra men fungerar det när det blir första person och skjutvapen och framtid istället? Får hoppas det men rädd att de förlorar vad som var så bra med Witcher 3. Samtidigt kan det bli så bra. Hade varit mer säkert med Witcher 4 eller något. Men spännande med något nytt.

Jag kommer ihåg många som undrade samma sak när Fallout 3 skulle komma, baserat på av alla saker Elder Scrolls Oblivion.

Resultatet blev, vill jag minnas, Game of the Year och Best Scripted Game på GDCA 2009 (spel-oscars), samt en hel massa andra GOTY-titlar.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av dagas:

Skrivet av Zcenicx:

Jag kommer ihåg många som undrade samma sak när Fallout 3 skulle komma, baserat på av alla saker Elder Scrolls Oblivion.

Resultatet blev, vill jag minnas, Game of the Year och Best Scripted Game på GDCA 2009 (spel-oscars), samt en hel massa andra GOTY-titlar.

Vet inte om jag tycker fallout3 är det bästa exemplet här, då dess styrka knappast är FPS-delen (imo spelets svagaste del). Men samtidigt gäller det även Witcher-serien. Är det något som fått kritik så har det ju faktiskt varit tredjepersons-gameplay, speciellt i witcher 1 och 2 så har ju själva tredjepersons-combaten inte varit dess starkaste gren, vissa tycker ju till och med att den är så dålig att de inte ens orkar spela dom.

Men visst, det funkade i fallout, och det kommer säkert funka här också. Baserat på vad man såg på senaste gameplay-trailern så tycker jag FPS-delen ser väldigt lovande ut iaf. Samma gäller grafik, det kanske inte rent estetiskt är superimponerande, men tekniskt är det stort lyft, speciellt animationer och karaktärer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Okt 2008

Får hoppas det verkligen betyder förbättrad då, och inte bara fullsmäckad med mer Gameworks-skit.

Corsair Carbide Air 540 | MSI X370 Krait | R7 1700 @ 3.9 GHz @ 1.39V | Corsair Hydro H70 | 16 GB Corsair Vengeance @ 3200 MHz| AMD RX Vega 64 LC | Samsung EVO 960/500 GB | WD Black 2 TB | WD Black 3 TB | Corsair AX860 PSU | Ljud: KEF Q7 frontar| KEF Q9c Center| KEF Q1 bakhögtalare | Epik Legend Subwoofer | Denon 2309 Reciever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Jag hoppas de inte blir för stressade bara för att det tog lång tid. Inget är sämre än ett rushat projekt. Jag vill också instämma med de som nämnt att gameplay borde vara i främsta fokus. Fin grafik kommer i andra hand. Så länge inte allt för många buggar dyker upp så borde det bli okej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

@Zixxel: Nej, nej. Jag spädde bara på med mer dryghet i den dryga väntan som är lite drygt aslång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jaha. Vad hände med spelmotorn i Witcher 3 då CDP? Inte så att de skalade ner nåt eller så... Och så förnekade de det in i det sista. Mer PR snack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Grafiken som syntes i gameplay videon var ju helt OK. Men 2020 är den nog inte så HET längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Goldfinger:

Grafiken som syntes i gameplay videon var ju helt OK. Men 2020 är den nog inte så HET längre.

Den gameplay video vi fick se är preliminär då spelet 1) fortfarande utvecklas 2) de var tydliga med att påpeka detta genom hela gameplay'en. Det är svårt att veta vad för annat vi förhoppningsvis får se 2020 men tror grafiken vi fick se i 2077 fortfarande kommer att vara hållbar. Det är trots allt inte allt som är viktigt i ett spel.

T.ex. ett spel som Deus Ex: Human Revolution är enligt mig bättre gjort än många mer moderna spel och det ser fortfarande modernt ut grafikmässigt. I vilket fall tror jag att gameplay kommer ligga i fokus i Cyberpunk 2077 mer än grafiken. Det är ju inte främst grafiken man köper spelet för(åtminstone jag gör inte det), utan man går ju efter innehållet. Det finns mängder med spel som har äldre grafik och är fortfarande bra just p.g.a. gameplay.

Det blir säkert jättebra.

P67A-UD4-B3 λ i5 2500K λ Freezer 7 Pro Rev. 2 λ Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB λ Corsair 4GB XMS3+HyperX 8GB x2 λ Samsung 750GB λ Maxtor 250GB λ Intel 330 180GB λ Asus Xonar DS λ Fractal Design R2 λ LG 23" W2363D 120HZ λ Logitech G500 λ Steelseries 6Gv2 λ Qpad QH-90 Pro λ Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Sweet! För mig gör det ingenting om spelet dröjer 2 år till!

Aquatic Ambiance | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 (Work in progress)
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V2 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Mocka:

hade det varit knappt drygt om det knappt tog två år?

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Zixxel:

Jaja, blev fel av mig

Absolut inte fel Försökte vara göteborgsk och skämta vidare med ordet "dryg"

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Tror spelets framgång hänger på kombinationen grafik, spelkänsla och story. Det känns ändå som just denna utvecklare har potential att lyckas med det.

Vi får se!

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av dagas:

Det kommer antagligen inte falla exakt alla witcher 3 fans i smaken men det är inte heller ett witcher spel, det kan ju vara värt att komma ihåg vilket många verkar glömma.
Jag tror det kan bli ett bra spel.

| 4670k | Asus maximus VI hero | corsair xms3 ddr 1600 | Sapphire R9 290 med EK block | Corsair HX 750 | Alphacool ut60 240 | Alphacool ut60 360 | | XSPC vario acrylic tank | Ek supremacy | Samsung 840 evo 250GB | Sennheiser HD650 | Beyerdynamic dt880 premium | Bottlehead Crack | Odac | Starving Student | AMB M3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Kan det bli ett nytt duke nukem?

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Aug 2006

50 minuter av nästan enbart scener, inte riktigt såld..

ok

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
landet
Registrerad
Sep 2012

Vadå Kraftigt förbättrad spelmotor?

Som om utvecklingen annars skulle stå helt stilla och CDPR skulle tjäna på att vänta flera år tills den grafiska/tekniska utvecklingen nått lite längre fram. Det här låter ju för sjutton lika löjligt som Bethesda håller på och snackar och så händer ingenting. För då finns det ju inget som hindrar något bolag ifrån att spika alla sina lanseringar på framtiden.

Om man som utvecklare inte klarar att fixa fram nya spel på 2-3 år så är det kanske bättre att göra om och göra rätt.
Det var ju inte precis igår som man började prata om att ett nytt spel var på ingång.

Och ifall CDPR skulle följt dem övrigas exempel från spelmässorna i år så borde ju Cyberpunk ha släppts senast nästa år.

Edit: Förtydligande