Asus: "Nvidia Geforce RTX 2060 och RTX 2050 dröjer till år 2019"

Permalänk
Melding Plague

Asus: "Nvidia Geforce RTX 2060 och RTX 2050 dröjer till år 2019"

Inom kort lanseras Nvidias nya arkitektur Turing i de högre prestandasegmentet. Den som väntar på "RTX ON" i lägre prisklasser får vänta till nästa år, enligt Asus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att 2060 och 2050 skulle vara RTX utan GTX?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Plötsligt kändes 7 dagar på 2080Ti som kort tid.

Jag gissar på att detta är Nvidias plan för att sälja ut lagren av 10-serien
Släpp nyare och bättre, på high-end... och sedan sälj det gamla till resten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Plötsligt kändes 7 dagar på 2080Ti som kort tid.

Jag gissar på att detta är Nvidias plan för att sälja ut lagren av 10-serien
Släpp nyare och bättre, på high-end... och sedan sälj det gamla till resten.

förmodligen kommer nvidia inte enns att släppa 2060 och 2050 utan släppa en ny serie baserad på 7nm då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Allt för att maximera intäkterna, inget konstigt alls.
Hade Nvidia haft större konkurrens så hade de behövt släppa nya mer vanliga kort.
Och frågan är egentligen vilka grafikkort som säljs bäst? Nvidia 1050 är mycket populär bland märkesdatorer på våra elkedjor och borde då om konkurrens funnits varit något som de hade prioriterat mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

förmodligen kommer nvidia inte enns att släppa 2060 och 2050 utan släppa en ny serie baserad på 7nm då.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad baserar du det på? Är det nått rykte jag missat eller spekulerar du?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlicker:

Vad baserar du det på? Är det nått rykte jag missat eller spekulerar du?

hur skall dem kunna konkurrera med vega 7nm o navi på 7nm annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Översatt: vi vill mjölka lite mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nvidia gör en Intel. Får hoppas att AMD kontrar likt Ryzen på processorsidan, och tvingar fram lite innovation!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Översatt: vi vill mjölka lite mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Att inte kassera ett stort lager av fullt funktions dugliga och konkurens kraftiga kretsar skulle inte jag kalla mjölka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hur skall dem kunna konkurrera med vega 7nm o navi på 7nm annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt blir inte magiskt bättre på lägre tillverkningsnivå.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hmm jag undrar var jag har sett detta tidigare...

Visst vet vi att Nvidia ligger före AMD, men SÅ mycket? De tänjer verkligen sina gränser...

(för att förtydliga: detta beslut tog inte Nvidia på morgonmötet, detta är ett strategiskt beslut med hög klinisk precision som säkert tagits för flera månader sedan)

Permalänk
Medlem

Det här var ju tråkigt, vi får hoppas att de som har minat dumpar ut sina 1070/580 relativt billigt som ett alternativ. Att köpa ett nytt 1060 känns ju relativt tråkigt eftersom priserna fortfarande är relativt höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Att inte kassera ett stort lager av fullt funktions dugliga och konkurens kraftiga kretsar skulle inte jag kalla mjölka.

Hur vet du hur mkt dom har på lager? Räcker det i flera månader, på kort som säljs i höga volymer? Inte hänt förut, men då fanns det konkurrens. Då kunde man inte "mjölka" gamla kort och säga stora lager då alla skulle ta de andras nya kort...jag kallar det mjölka med en bekväm lögn om varför...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kul för mig som har ett 1060 som jag köpte för ett år sedan och får en lång livscykel men t.ex. brorsan som vill byta sitt 770 vill ju inte köpa ett 2 år gammalt kort eller vänta ett år till på nya 60 serien som då ersätter ett nästan 3 år gammalt kort. Bilar uppdateras för fasen fortare. Blir nog ett begagnat 1070/1080 troligen som förhoppningsvis sjunker lite i pris nu när de nyare korten börjar dyka upp snart

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Allt för att maximera intäkterna, inget konstigt alls.
Hade Nvidia haft större konkurrens så hade de behövt släppa nya mer vanliga kort.
Och frågan är egentligen vilka grafikkort som säljs bäst? Nvidia 1050 är mycket populär bland märkesdatorer på våra elkedjor och borde då om konkurrens funnits varit något som de hade prioriterat mer..

Förstår inte helt hur du tänker där, GTX 1050 konkurrerar väl med RX560 och båda har samma pris.

Permalänk
Medlem


Hade planerat att ge mig själv den förmodat kommande 17" Asus gl704 med 6/6 processor från 9xxx serien och ett gtx 2060 i julklapp. Dvs den ultimata 1080p gaminglaptopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

Förstår inte helt hur du tänker där, GTX 1050 konkurrerar väl med RX560 och båda har samma pris.

Lagerstatus har varit kass är det fortfarande, men det blir nog bättre.
Hos Inet är RX570 det enklaste som nu finns i lager.
https://www.inet.se/kategori/168/amd-radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

förmodligen kommer nvidia inte enns att släppa 2060 och 2050 utan släppa en ny serie baserad på 7nm då.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _Merc_:

hur skall dem kunna konkurrera med vega 7nm o navi på 7nm annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FredrikMH:

Allt blir inte magiskt bättre på lägre tillverkningsnivå.

AMD kommer ju släppa kort, ja, men vi vet inget om vilken nivå. Som det är nu är ju endast beräkningskort + main-stream kort planerat, och jag kan hålla med om att Nvidia har ingen anledning att släppa något nyare än sina gamla 10-serie tills dess att AMD släpper sitt.

Men som ovan säger, 7nm måste inte bli bättre än 12nm. Det som gör att AMD väljer det är sannolikt att kapaciteten i 12/14nm inte räcker för TSMC annars, och de har avtal med Nvidia redan. GloFo kunde ju inte göra sin planerade 7nm, så man får göra om det för en annan 7nm nod, så snarlikt man kan (troligen har man vetat om detta ett tag).

Så det är sannolikt att AMD gjort en deal att köpa mycket kapacitet på 7nm, på en lite halvsäker nod, just för att ens få lov att hoppa in. De tar risken och TSMC får chansen att förfina sin nod. AMDs CPUer MCM design gör det ju möjligt att göra stora CPUer med dålig yield också, vilket AMD kommer självklart använda till sin fördel här med 6 kärnor. Även om 50% av kärnorna måste stängas av, blir det ändå en 12 kärnig CPU som är satans prisvärd. Stora GPUer dock.. lär vara värre.

Ang Nvidia släppa ny serie... njae, det tror jag inte. 2000 serien kommer bli deras ett tag framöver, annars måste de ju "rebranda" 2080 korten. Sen kan mycket väl 2060 och ned göras på 7nm, det vet vi inte, men att ens designa om Touring korten på 7nm är inget man gör på 3-6 mån om det inte redan varit på väg, och med tanke på att de nyss hunnit släppa korten, lär det vara en hel del förbokad "PR" ner i toan då. Så om de släpper dem på 7nm, kommer det troligen bara bli dessa korten.

Kort sagt, folk vill inte ha rebrands... så Nvidia kör... "keep-using" istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde inte att 2060 och 2050 skulle vara RTX utan GTX?

Allt pekade på det men Nvidia verkar ha andra planer. Vilket i för sig inte är så illa ändå. Att segmentera serier är inte direkt något positivt.

Skrivet av _Merc_:

förmodligen kommer nvidia inte enns att släppa 2060 och 2050 utan släppa en ny serie baserad på 7nm då.

Skickades från m.sweclockers.com

Man skulle inte gå som Asus och yttra sig så här om så vore fallet. AMD finns inte riktigt med i racet och därför behöver Nvidia inte fokusera på 7nm. Skulle inte förvåna mig om vi inte får se 7nm förrän minst Q1 2020.

Skrivet av MarkSix:

Att inte kassera ett stort lager av fullt funktions dugliga och konkurens kraftiga kretsar skulle inte jag kalla mjölka.

Men att hålla uppe priser för dessa kort är ju verkligen positivt. Priserna har inte gått ned trots att efterfrågan och tillgång är låg kontra hög. Med andra ord.. Artificiella priser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det här var ju tråkigt, vi får hoppas att de som har minat dumpar ut sina 1070/580 relativt billigt som ett alternativ. Att köpa ett nytt 1060 känns ju relativt tråkigt eftersom priserna fortfarande är relativt höga.

Ja verkligen.
Tycker priser runt 4000kr för ett GTX 1060 6GB känns galet!

----
(Som jag skrev i den andra tråden)
Några exempel:

MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6GB
Webhallen - 3 890 kr
Elgiganten - 3 890 kr

ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING
Webhallen - 3 999 kr
Inet - 4 199 kr
Elgiganten - 3 990 kr

----

Om priserna ska ligga så högt 6-12 månader till för de gamla korten så är det rätt tråkigt.

Permalänk
Avstängd

Många som gnäller på priser. Fan det är det enda som folk gnäller på här.

Att Nvidia skiter fullständigt i er gnäll eftersom världen är full av "pappas kreditkort löser det" kids verkar ha gått förbi er.
Vill ni ha förändringar rösta med plånboken MEN Nvidia vet att många av er är faktiskt beroende av spel och dom tar era pengar, helt okej i min värld 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

@GuessWho:
Betalde 2600 för detta kort 1 år sedan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3814563
Då låg de korten du länkade på 3300-3600 och jag tyckte de kändes dyra för ett år gamla kort.
Se hur det har förändrats... not good

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

2013 kom ju Intel med sin integrerade pixelsync som skulle göra genomskinlighet o rök så mycket bättre... får se hur rtx går (inte apu iaff så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Många som gnäller på priser. Fan det är det enda som folk gnäller på här.

Att Nvidia skiter fullständigt i er gnäll eftersom världen är full av "pappas kreditkort löser det" kids verkar ha gått förbi er.
Vill ni ha förändringar rösta med plånboken MEN Nvidia vet att många av er är faktiskt beroende av spel och dom tar era pengar, helt okej i min värld 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju inte bara nvidia som har överprisade kort utan både nvidia och amd.
Så att rösta genom plånboken, hur gör man det rent praktiskt? Så som jag ser det blir det två alternativ,
1) skiter i att köpa kort alls
2) köper ett begagnat kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nvidia gör en Intel. Får hoppas att AMD kontrar likt Ryzen på processorsidan, och tvingar fram lite innovation!

Innovation är väl iofs det sista man kan kritisera Nvidia för med Turing-lanseringen?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Frågan är ifall dessa ens ska heta RTX. 2060 och 2050 låter knappast som något som pallar realtime raytracing. Även 2080 låg redan på gränsen till underkänd ifall man ville köra något med 1080p eller över med ok FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hur skall dem kunna konkurrera med vega 7nm o navi på 7nm annars?

Skrivet av FredrikMH:

Allt blir inte magiskt bättre på lägre tillverkningsnivå.

På 1990-talet så blev allt magiskt bättre på lägre tillverkningsnivå.
Men på 2010-talet så verkar tillverkningen börja komma i fatt fysikens lagar och det är inte längre lika självklart att mindre är bättre på allt.

Permalänk
Medlem

@hejsann: RTX är ointressant men DLSS ser riktigt intressant ut. Får man 20-30% boost där så är valet givet mellan 1080ti och 2080

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro