Adata lanserar "nästintill oförstörbar" portabel hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Adata lanserar "nästintill oförstörbar" portabel hårddisk

Hållbarhet och stort lagringsutrymme ligger i fokus när Adata lanserar sin nya portabla hårddisk HD830, som enligt företaget själva är nästintill oförstörbar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hårddisk = hdd. Är det en mekanisk hårddisk i den? Det känns som att en ssd med ett rejält hölje hade varit ett bättre val. Fast en sådan här disk kan bli liggande i något år strömlös och de slarvar med backuper.

Permalänk
Medlem

Nästan oförstörbar, men ett fall över 1,2m klarar den inte. Låter ju snarare att den är mer känslig än en mobil.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk

Fall från 1,2 meter är väl knappast "nästan oförstörbar"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oförstörbar?

Fallhöjd 1.2 M?

Not impressed!

Långt ifrån oförstörbar med andra ord. har nyligen förlorat en Seagate extern disk med 4TB data efter att ha dragit ned den genom att trampa på kabeln. Föll ned i golvet från 1.4 M (men antar att den hade en fall-hastighet motsvarande mer 5 Meter pga att jag drog ned den) så att höljet sprack efter det var det bara klickety klack klickety klack... Så antar att denna disk som ska vara "oförstörbar" inte heller hade klarat en sådan incident medan en SSD hade klarat det utan problem...

Falsk marknadsföring med andra ord...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Låter som en värdelös produkt. 1.2m är ett skämt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Låter som en värdelös produkt. 1.2m är ett skämt.

Dessutom har den den sämsta kontakten som någonsin uppfunnits, håller typ 3 månader i en portabel disk.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Kan dom inte skicka ut några x till oss här SweC så får vi testa vad vi anser är "nästan oförstörbar"

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Mjo 1.2m, var inte imponerande.

När dom bygger dom som svarta lådor till flygplan så kan man kanske använda det argumentet.

Permalänk
Medlem

Om man inte råkat missa ett k där någonstans vid "1,2 m" är det ju direkt skrattretande. haha

Permalänk
Avstängd

Tål den några droppar vatten då?

IP69K, ja tack.

Permalänk
Medlem

Skicka den med posten... tål den det, tål den allt.

Permalänk
Medlem

Nästintill oförstörbar, men klarar inte ett fall på en förhållandevis normal höjd att tappa enheten ifrån? Låter mer som ett sätt att öka marginalerna på produkten. Lär ju inte dröja länge innan någon punkterar påståendet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0rk:

Nästan oförstörbar, men ett fall över 1,2m klarar den inte. Låter ju snarare att den är mer känslig än en mobil.

Om det är en mekanisk hårddisk så blir den ju per automatik känsligare än det mesta, vad dom än gör (vilket gör påståendet om "nästintill oförstörbar" ännu mer fånigt).

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv

Efter en liten googling på Adata så ser man att de har bättre diskar som HD720 som är IP68 klassad, tål en fallhöjd på 1,8m etc och kostar runt 1000kr för 1TB.
http://www.adata.com/us/feature/331

Så jag tror det har blivit en liten misstolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Dessutom har den den sämsta kontakten som någonsin uppfunnits, håller typ 3 månader i en portabel disk.

Tänkte detsamma. Trodde det där eländet hade tynat bort vid det här laget!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Oförstörbar*
* bortsett från fall på över 1,2 meter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

1 april är inte idag?

Permalänk
Medlem

Ge den till en 5-åring och kom sedan tillbaka och se om ni fortfarande tror den är oförstörbar...

Permalänk
Medlem

Nästintill oförstörbar. Förutom om den skulle åka ner på golvet från skrivbordet.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Hjälpsam

Oförstörbar, så när som att den inte uppfyller postnords krav på tåla fall på 1,5m.

*facepalm*

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

1.2M är ju garanterat när disken är avstängd också.

Permalänk

12m fallhöjd hade mer imponerande

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Hedersmedlem

Den här artikelns rubrik bör justeras kraftigt. Just nu är det inget annat än falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Vattentätt är den väl inte heller 😁 om man ska tolka "nästintill oförstörbar" mer bokstavligt, tveksam påstående.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om någon testade hur oförstörbar den är vid vibrationer.
Ta en mindre filserver och placera i närheten av en torktumlare med ett par såna här diskar liggandes ovanpå torktumlaren.
Sen är det bara att börja belasta diskarna medan man tvättar och ser om det håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Den här artikelns rubrik bör justeras kraftigt. Just nu är det inget annat än falsk marknadsföring.

Dom använder ju citationstecken.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom använder ju citationstecken.

Sedan är det flera mellanhänder. kollar man på adata så gör de flera diskar i olika klasser, där den som tråden handlar om är en enklare och billigare modell. Man kan gå upp till Adatas HD830 som ser ungefär likadan ut
http://www.adata.com/us/feature/582/

När man läser på denna sida så ser jag inga överdrifter.

*edit*
Det är väl HD830 artikeln handlar om fast någon har skrivit fel och kallar den för HD380? Isåfall är sidan som jag länkade till produktsidan för den nya hårddisken.

Permalänk
Medlem

Skicka en till mig och ge mig en veckas prövotid så har jag nog lyckats...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Här tror man att man har hittat den perfekta lösningen för att ta med porren på extrema resor bland skrikande automatkarbiner, tigrar och kilometerhöga bergsväggar.. Och så läser jag 1,2 meter... 😭

Skickades från m.sweclockers.com